Lähenevän synnytyksen tunnelmia

IngaZ

Satasella mukana keskusteluissa
Heippa!

Onko teillä ollut jo merkkejä synnytyksen lähestymisestä? Mulla irtosi eilen yllättäen limatulppa kananmunan kokoisena! Ihan tuosta noin vaan. Siitähän sitten innostuin ja säikähdinkin vähän, kun katsoin nettipalstoilta, että usein kokonainen limatulppa ennakoi synnytyksen alkamista. Pakkasin sairaalatavarat nopeasti ja istuin sohvalle odottelemaan. Supistuksetkin alkoivat ja voimistuivat iltaa kohden, mutta sitten yöllä katosivat lähes kokonaan.

Mitäköhän tästä pitäisi ajatella? Jokohan kohta pääsen tositoimiin...?? Onko muilla vastaavia kokemuksia?
 
Mä oon ymmärtäny, että limatulpan irtoamisen jälkeen voi mennä viikkokin ennen kuin synnytys käynnistyy.. ?! Mutta mä oisin varmaan heti jo menossa synnärille jos limatulppa irtoais [:D] 
 
[:)] Mä yritän jotenkin pysyä housuissani, vaikka mieli tekisi jo ponnistaa [:D].
 
mäkin oon ymmärtänyt että limatulpan irtoomisesta menee hetki aikaa ennen synnytystä, olikohan et normaalisti 5-10pv?

mutta oijoi, on sekin jo iso merkki [:D] ite varmaan ponnistaisin jo. [:D]
 
Joo toi limatulpan irtoaminen ei välttämättä ennakoi mitään, mutta mulla tosissaan se lähti kokonaisena. Kätilö-äitini mukaan jos vauva nyt sohaisee kalvoja, niin lapsivedet menevät kerrasta ja sitten pääsee synnyttämään. Eli kahden tunnin tai viikon päästä [:D], vitsi kun tietäis tarkemmin.
 
Limatulpan irtoominen on jonkinlainen merkki siitä että synnytys on lähellä, mutta siitä voi tosiaan mennä se viikko tai vaikka reilu ennenkö rupee oikeesti tapahtuun. Mutta saattaa olla että menee vaan päivä pari. Tai niinkun yhdellä tutulla irtos limatulppa, meni kolme tuntia ja meni lapsvedet, siitä muistaakseni n.9 tuntia ja lapsi syntyi.
Mutta onnea Naadja, synnytys on varmaan lähellä!! ihanaa!
 
Esikoisesta mä en huomannaut koko limatulppaa, mutta en sitten tiedä, onko tästä mennyt jo osittain. Silloin viime maanantainahan mulla tuli sitä veristä vuotoa liman yhteydessä. Heräsin aamulla siis siihen, että olin reisiä myöden märkänä ja vessassa paperiin tuli vuotoa, samoin kun housuihin koko päivän vähän. Sen jälkeen ei ole tullut mitään. Tosin nyt nää järkyttävät liitoskivut sekä vauvan liikkeiden hiljentyminen saattavat ennakoida lähenevää synnytystä. Esikoisesta mulla ei ollut edes harkkasupistuksia ennen tositoimia.
 
Miimi: ettei vaan ole lapsivesi vähentynyt? Soitahan ihmeessä sairaalaan ja kysy neuvoja. Tsemppiä ja onnea!!
 
Tässä mielenkiinnolla pohdin, että mistäköhän ihmeestä mä edes tajuaisin, että jos mulla ois limatulppa irronnu tai irtoais? [:D] Ku ollu kuitenkin niin kova valkovuoto, että en varmaan tajuis mitään. Verta on vuotanu nyt muutamana päivänä, mutta ihan vähän vain, joten en ole huolestunu. Ajattelin, että eikö se vauva ilmoittele, jos sillä asiat on huonosti. Nyt ainakin potkii viel kovasti ja kiusaa äitiään tunkemalla itteään kipeesti välillä kylkiluiden väliin [:D]
No eipä kai sitä voi olla huomaamatta sitten ku synnytys alkaa [:D]

Toivotaan Naadja parasta sinne! Jänniä aikoja!
 
Juu, mulla tarkastettiin silloin samana päivänä (onneks oli neuvola), että lapsi vettä on runsaasti [:D]. JOten limatulpan osia varmaankin irtosi.
 
Tarunen: Se tulpan kyllä huomaa, ainakin jos tulee kokonaisena. Mulla oli sellanen kananmunan kokoinen silikonia muistuttava hyllyvä pallo. Mutta jos osissta tulee, niin voi sekoittua valkovuotoon.
 
Naadjalle nyt sitten vaan kovasti supparituulia toivotellen! Varmasti kiva kuitenkin tietää, että piakkoin tapahtuu jotain[:)]

Muistelin tässä, että esikoisesta taisi mennä se limatulppa vasta synnärillä, pieniä osia oli ehkä tullut jo aikaisemminkin. Nytten ei ole irronnut vielä mitään, ainakaan en ole huomannut. Ei jaksaisi yhtään enää odottaa, on jo niiiin kärsimätön olo[:D]
 
Miula oli pari päivää sitten maha ihan sekaisin, siis ummetusta ollut koko raskauden ja nyt yhtäkkiä suolen tyhjennys...!!!!! soitin polille ja sanoivat et voi hyvinkin liittyä lähestyvään synnytykseen. Noh sit viime yönä kauheet liitoskivut aina kun kääännyin, tosin kävin eilen patikoimassa pari tuntia.... mut sitten ihan uus juttu niin alaselkään poltteli noin 20 min välin....nousin sit jo viideltä mut kivut hävis....jännityksellä odotan jo ens yötä...miks synnytys alkaa useimmiten yöllä?????
 
hattiwatti: Samat oireet täälläki tuon mahan kans. Sitä oon kummastellu, mutta jos se johtuuki tuosta synnytyksen lähenemisestä niin sehän hyvä [:D] Taas täällä selvis asia vaikkei ees ehtiny kysyä [:D]
 
Mulla oikeestaan ainoo asia mikä ajatteluttaa synnytyksessä on kivun kokeminen ja lievitys [8|]

Olen aika kipuherkkä mutta tunnen kyllä kehoni hyvin ja osaan hallita kipua aika pitkälle ihan hengittelyillä, rentoutumalla jne. Se mikä mietityttää niin synnytyskipu on varmaan kuitenkin aika kovaa (?) ja mihin pisteeseen asti voin oikeasti kipua sitten hallita...kun mua kammoksuttaa ajatus jostain epiduraalista, en siis kestä ajatella että mua pistetään selkään. Järjen tasolla tiedän kyllä että se on ihan turvallista mutta epävarma tunne on kuitenkin tosi vahva. Ja mistä mä sitten tiedän milloin mun pitää valita pyörtyminen kipuun tai pyörtyminen piikin pelkoon [:D]

Voiko esim. ilokaasulla mennä synnytyksen loppuun asti jos se tuntuis riittävän lievitykseksi? Aaaaaaaaaaaaaaaaaaah---apua!
 
mulla on ollut kans maha ihan kummallinen muutaman päivän. ei nyt ninkään löysällä, mutta löysemmällä kun yleensä. koko raskauden on melkein ummettanut... en tiedä sitten että onko tää nyt vaan perus meininkiä, vai kertooko jostain enemmästä.. [:D]
 
Mulla taas on niin päin, että nyt muutaman päivän aikana mahantoiminta on jämähtäny! Tätä ennen vatta saatto toimia pari kolme kertaa päivän aikana parhaimmillaa :P Nyt sit ihan päin vastoin !! Ei kiva..

Illan mittaan kipuilut yltyny. Oisko sillä lääkärin sorkkimisella sitten vaikutusta näin pian!? Vatsa yli yli pinkeä, vauva liikkuu älyttömän paljon ja se sattuu kipeästi ! Supistuksia tullu (kivuttomia) nyt illan aikana muutama.. Välillä viiltokipuja koko mahassa..
 
Kasvojen rentouttaminen auttaa rentouttamaan muutakin kroppaa. Esim. jos puudutuspiikkiä pelkää niin se kuulemma auttaa, että rentouttaa kasvot. 
 
Ja onhan noita kivunlievityskeinoja muitakin, kuin ilokaasu ja epiduraali. On mahdollista saada ihan kipulääkettä (oxanest), aquarakkulat ja akupunktio. Näitä ainakin meidän sairaalassa on mahdollista saada ja voi olla että unohdinkin osan.
 
Takaisin
Top