Lääkkeet raskausaikana

Olen nyt viimesen viikon joutunut turvautumaan Histeciin ja Heinixiin vaikka toivoin että pärjäisin mahd. vähällä lääkityksellä. Melkoista toiveajattelua, juu. Yhdellä on nyt pärjättävä, koska normaalisti saan syödä 1-3 tablettia päivässä. Itelläni on siis paha heinäallergia. Pari yötä on nyt kurkku, korvakäytävät ja silmät kutisseet hillittömästi ja sen seurauksena kurkku kipeä ja käheä. Nenä nyt ei niinkään vuoda, mutta varmuudeksi otan Sarvikuonon käyttöön. Lääkäri sanoi että ei ole estettä käyttää nuota mainitsemiani lääkkeitä.

Alkuraskaudessa jouduin turvautumaan flunssassa Panadoliin, koska kuume huiteli välillä yli 38 asteen ja päänsärky oli kova. Kävin sitten välillä halaamassa pönttöäkin siinä sairastellessa. Tuntuu, että kaikissa alkuraskauksissani on saanut maata joko kovassa flunssassa tai oksennustaudissa. Jotain antibioottikuurejakin muistan olleen.
 
Onko kellään tietoa tai oikeastaan käytännön kokemusta nukahtamis ja/tai jopa masennuslääkkeistä raskaana?
Täällä ei nyt hyvin mene..... Lääkäri kohta...mutta 1 lääkäri jo tuumasi viikko sitten että ei lääkkeitä. Nyt on oma neuvolalääkäri tänään...

Kiitos tuosta järkevästä tekstistä liittyen antibioottikuuriin:)
 
Ellami, mulla meni citalopram yritysaikana, mutta se piti lopettaa kun lähdettiin IVF-prosessiin. Eli ei olis ollut suositeltava, jos raskaus olis onnistunut. No, onnistumiseen tais mennä öö 6 vuotta sen jälkeen, mutta onneksi jo pärjäsin ilman. Kannattaa kysyä lääkäriltä, oletko jo jutellut neuvolassa?
Mulla jyllää poskiontelotulehdus keuhkoputkentulehduksen jälkitautina. E-resepti V-Peniä odottaa, sovittiin että alan ottamaan jos ei tunnu itsestään menevän ohi. Kävin lääkärissä ensimäisenä poskikipupäivänä tiistaina, onnistuin tyhjennystä tekemään höyryhengityksen avulla samana aamuna.
Katjusha rv 20+1
 
Muokattu viimeksi:
Ellami: mul tullut näistä raskaushormoneista niin paha unettomuus ja ylikerros tila että mulle kokeiltiin nukahtanislääkkeitä. Valvoin siis jtn neljä vuorokautta putkeen enkä sen jälkeen sanu nukkuu ku öisin joku 1-2h ja niin jo kuukauden. Aloin olee tosi loppuu, kun kotona 1v jonka kanssa pakko jaksaa touhuu eikä aika päivisi lepää. Mulle määrättiin eka opamox, ei auttanut mtn, sit somnor (vahvin nukahtamislääke mitä voi määrätä) ei auttanut mtn ja vikana kokeiltiin ketipinori eikä auttanut mtn ja siitä tuli nii outo olo et heitin ne lääkkeet menee. Lääkärit on ihan ihmees ettei mikä lääke saa mua nukahtamaan. Nyt jätin kaikki lääkkert pois kun turha niit käytän kun ei aita. Lääkärin luvala syön nyt joka ilta melatoniini 3-6mg ja olen alkanut edes joten kuten nukkuu. Vähän pelottaa tuleva rakenneultra vaikka lääkärit sanoivat ettei niin lyhytaikaisesta käytöstä pitäisi mtn tulla ja että tollane univelka paljon pahempi. Ja lääkäri sanoi että melatoniini on ihan luonollista ja mun tapauksessa ihan loppuun asti tulen sitä käyttämään.
Rv 18+4
 
Minä syön edelleen escitalopramia paniikkihäiriön/ahdistuksen takia.

Rv 19+6
 
Senni: onpa hyvä kuulla lääkärin näkökulma tuohon melatoniiniin! Itselleni on sanottu toisin, nlalääkäri pelotellut kaikki uhkakuvat mun unilääkkeistä ja vaatinut niitä lopettamaan, vaikka kärsin vaikeasta kroonisesta unettomuudesta lapsuustraumojen vuoksi, käyn psyk. polilla ja terapiassa ja hoitava psykiatrini on yhdessä kanssani katsonut mulle raskauteen sopivat lääkkeet koska unettomuus on haitallisempaa kuin unettomuudesta hulluksi ja ahdistuneeksi tuleminen.

Kuinka pitkään kokeilut Ketipinoria kun se ei auttanut sekään eikä Somvorkaan? Yleensähän kai ainakin viikon, kaksikin on hyvä kokeilla, että keho tottuu siihen ja vaste syntyy? Itselläni nimittäin alussa aikoinaan yksi lääke pahensi unettomuuden kunnes kahden viikon vasteen jälkeen alkoi toimia päinvastaisella tavalla.
 
Mä olen joutunut syömään lääkkeitä enemmän raskaana kuin ennen raskautta. Olrn ollut hyvin lääkevastainen mutta raskauden myötä tullut tulehduksia jotka välttämätöntä hoitaa sikiön kannalta sekä unettomuus tärkeämpää hoitaa kuin siitä aiheutuva stressi ja ahdistus.

Alussa söin vielä mirtazapiinia unettomuuteen 7,5mg, nyt syön Circadinia eli melatoniinia 2mg ja Panacodia puolikkaan. Tarvittaessa Zopinox uneen jos olen valvonut vaikka neljä yötä huonosti nukkuen, niin tärkeämpää varmistaa hyvä yö sitten jo. Eilenkin alkoi jo kivuliaat alavatsakivut huonounisuuden myötä mutta nyt onneksi nukuin Zopinoxin avulla yhden yön sitten välissä.

Lisäksi influenssaa ja sen jälkeistä poskiontelontulehdusta jouduin lääkitsemään Kefexin-antibiootilla sekä Panadolilla sekä nenäsuihkeilla. Virtsatietulehdus hoidettiin vti-antiobiootilla. Emätin- ja hiivatulehdus hoidettiin Flagyl Compilla, ja siitäkin elimistöön silti jäänyt hiiva hoidettiin loppuun suun kautta otettavalla hiivalääkkeellä, Diflucanin vastine. Opamoxia kokeilin välissä unettomuuteen mutta se oli täysin tehoton.
 
Just joo kirjoitin pitkän vastauksen ja se poistui. Ei auta kun kirjoittaa uudestaan.
Browneyedgirl: Opamoxia kokeilin about viikon, ei auttanut. Niin jätin pois koska lääke on koukuttava. Satunnaisesti vielä kokeilin mutta ei tehoo.
Somnoria kokeilin kaksi ilta, ei auttanut yhtään, tuli vaan hassu olo. En kokeillut enemmän kun lääkäri sanoi et älä ota kun ei kerran auta. Unilääkkeetkin koukuttavi ja jos oisin jatkanut sitä viikonkin olisin jäänyt koukkuun enkä enää lunollista unta saanut sen jälkeen :/
Ketipinori kokeilin yhden illan, ei auttanut ja seuraava päivä oli niin outo olo että heitin ne lääkkeet menee. En ollut yhtään oma itteäs. Enää en haluu mielialalääkkeitä kokeila. Ketipinor on siis psykoosi, skitsofrenia lääke,unettomuuten käytetään vaan paljon pienempänä annostuksena.

Ei mikään auttanut niin lääkäreiden kanssa yhdessä pohdittiin et mua ei kyl saa nukkumaan lääkkeilläkään ja olivat ihan ihmeissä miten niinki vahva unilääke kun somnor ei tehoo.
Viikon päästä alkaa psylologi uniterapiaan käynnit, toivottavasti se auttaisi. Mun unettomuudelle ei ole löydetty elimellista eikä psyykkistä syytä.. epäilevät vaan et raskaus saanut kehon niin sekaisi ja ylikierroksille. Voi kyl olla koska kesäkuu 2014 lähtien olen ollut joko raskaana tai imettänyt niin ei mikään ihme että keho vähän sekaisin :D on mul kyl ollut tosi raskas vuosi mikä voinut tän unettomuuteen aiheuttaa..
 
Miulle iski taas joku räkätauti :meh: Pari viikkoa ehdin olla terveenä edellisen flunssan jälkeen. Mietin että onkohan tää kuitenkii vielä samaa tautia. Ei taia olla olemassa mitään raskaana olevalle sopivaa lääkettä kurkkukipuun? Tarvii varmaan vielä pari päivää seurailla mihin tää kehittyy et oisko lääkärissä käytävä. Poskiontelontulehduskin pelottaa kun on vähän paineen tunnetta poskissa. Lämpöä ei ole niin paracetamolit saa vielä olla kaapissa.
 
IceQueen, en tiiä oikein mitä siihen muuta uskaltais ottaa, kuin paracetamolia. Mulla muuttuu kurkkukipu räkätaudiksi parissa päivässä, ja sitten olen nenäkannutellut aamuin illoin. Kurkkukipua voi pahentaa kuivat limakalvot nenässä, tästäkin on paljon kokemusta. Risojen pitäisi myös toimia kehon "suodattimina" ja ne aktivoituvat siitä, jos nokka ei toimi normaalisti (mulla kilpparin vuoksi ihan järkyn kuivat limakalvot). En nyt tee sulle mitään diagnoosia, mutta joskus kurkkukipu voi olla signaali että pitäisi nenäkannutella ja käyttää nenäöljyä. Tämän vinkin olen saanut erikoislääkäriltä.
 
Tuo nenäkannu olisi hyvä, mutta nyt itsekin flunssassa ollessa en pysty sitä käyttämään, sillä nenän limakalvot ovat niin turvonneet että vesi ei yksinkertaisesti mene läpi :/
 
Varpahat mä oon höyryhengitellyt Carmolis-tippojen kanssa, että oon saanut tavaraa liikkeelle ja vähän ilmavirtaa nenään. Tuttua on myös tuo, ettei vaan mee läpi!
 
Miulle iski taas joku räkätauti :meh: Pari viikkoa ehdin olla terveenä edellisen flunssan jälkeen. Mietin että onkohan tää kuitenkii vielä samaa tautia. Ei taia olla olemassa mitään raskaana olevalle sopivaa lääkettä kurkkukipuun? Tarvii varmaan vielä pari päivää seurailla mihin tää kehittyy et oisko lääkärissä käytävä. Poskiontelontulehduskin pelottaa kun on vähän paineen tunnetta poskissa. Lämpöä ei ole niin paracetamolit saa vielä olla kaapissa.
Mää söin keväällä flunssassa Strepsilssien korvikkeina semmoisia hunajatabletteja. Ne oli ainakin ihan jees.
 
Täytyypä pitää hunajatabletit mielessä jos tässä vielä flunssa iskee ennen synnytystä, kiitos vinkistä :) koskaan en ollu tuollasista kuullu ni piti googlata. Kurkkukipu on miulla nyt helpottanu mut yskä ja nuha on tallella...
 
Mulle iski edellispäivänä kanssa tosi kova flunssa. Pää täynnä räkää, korvat särkee, nivelet särkee ja olo on ihan rättiväsynyt. Otin kyllä panadolia, kun en kurkkukivultani pystynyt olemaan. Nyt ainakin pari päivää sairaslomalla, pienen vointi tietty huolestuttaa ja siksi jäänkin kerrankin järkevästi saikkarille.
 
Takaisin
Top