Kuka keksi vauvan nimen?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Keneltä tuli idea vauvan nimeen?

Meillä mies oli tehnyt selväksi, että toivoisi pojalle tiettyä nimeä. Päätimme, että tytön tullessa antaisimme vauvalle nimeksi tästä nimestä tytölle väännetyn version :) Toiset nimet keksin itse ja mies hyväksyi ne monien vaihtoehtojen joukosta.
 
Meillä etunimen päättäminen oli vaikea prosessi, koska mies tykkää kaikista maailman tavallisimmista nimistä ja minä pidän siitä, että samannimisiä ei tule vastaan joka kulmalla. Kompromissiksi löytyi minun keksimäni nimi, joka kuulostaa tavalliselta, mutta ei silti ole laajasti käytössä. Muut nimet tulevat suvusta.

Myös kahden vanhemman lapsen nimet ovat minun löytämiäni. Olen aina ollut kiinnostunut nimistä.
 
Mies keksi ensimmäisen etunimen, joka kuulosti minustakin hyvältä ja sopu syntyi heti. Ehdittiin kyllä pohtia monia nimiä ennen sitä. Toisen nimen kanssa sitten menikin pidempään, ja taidettiin päättää siitä vasta pojan synnyttyä ja kun alkoi olla jo lähellä se aika, kun nimi piti maistraattiin ilmoittaa. Kumpikaan nimi ei ole kummankaan suvusta, ainakaan ei ole tiedossa, että suvuista löytyisi näitä nimiä, se oli tietoinen valinta.
 
Meillä oli tämä kriteeri että pitää lausua samoin suomeksi ja englanniksi, minkä lisäksi tuttujen nimet tai huonoja viboja aiheuttavat raakattiin (esim moneen minun ehdotukseeni mies totesi että ei ikinä, white trash -nimi :D).

Esikoistytölle keksittiin se täydellinen nimi, minä ehdotin ja mies ihastui. Muita ei juuri kelpuutettu.

Sitten tuli toinen tyttö, ja pieni ongelma kun tämä täydellinen nimi oli jo käytetty ja muissa edelleen ne samat viat. Mies ehdotti englantilaista nimeä joka äännetään suomeksi ihan samalla tavalla ja muutaman viikon epäröinnin jälkeen suostuin, kun olihan se kaunis nimi. Mikäs siinä kun on vierasmaalainen sukunimikin, ja lyhyen nimen tavaakin nopeasti kysyjille. Mutta vaikeaa oli!
 
Minä keksin nimen vaikka melkein tuntuu siltä kuin vauva olisi sen itse kertonut. Hänen nimensä vain tupsahti mieleeni, kun katselin häntä saatuani hänet vatsani päälle ensimmäistä kertaa. Mies sitten keksi joukon ehdotuksia toiseksi nimeksi ja kumpikin tykästyttiin yhteen niistä. :)
 
Minä olen keksinyt kaikkien nimet (paitsi tietysti bonuksen, jonka elämässä en siinä vaiheessa vielä ollut). Ehdotin monia nimiä, joista sitten valikoitui tietyt. :)
 
Esikoisen etunimi tuli miehen ideasta, toinen nimi oli minun toive.. Toisen lapsen kohdalla taas meni päinvastoin että hänen etunimi oli minun idea ja toinen nimi miehen ehdotus :)
 
Minä olen valinnut 2/3 ja mies 1/3 ensimmäisistä nimistä, loput tulevat enemmän tai vähemmän suvusta.
 
Tytölle olisi ollut nimi valmiina, mutta tulikin poika ja homma vaikeutui. Kalenterista löytyi vain muutama nimi joita saattoi ajatella ja niistäkin oltiin miehen kanssa eri mieltä. Lisäksi väännettiin vielä sukunimestä, mutta mies antoi minun valita etunimen, jos sukunimi tulisi hänen puoleltaan. Lopulta löysin kumpaakin miellyttävän nimen, johon ollaan onneksi oltu tyytyväisiä. Myös toinen nimi oli minun ideani, ei tullut suvulta.
 
Kirjoitettiin toisillemme listoja, joista sitten ruksittiin ensin ehdottomia eitä ja katsottiin mitä jäi jäljelle. Ihan pari nimeä vaan, meillä oli tosi erilaiset näkemykset. Mun kolme ekaa suosikkia jyrättiin totaalisesti, yksi niistä kyllä oli mulla itsepintaisesti ihan melkein loppuun asti, mutta sitten lopulta ehdotin miehelle nimeä, joka kelpasi ja joka sitten itsellekin sopi suuhun. Toisen nimen päätin itse omasta suvustani ja kolmas on miehen toinen nimi. Tytön nimi olisi ollut helpompi päättää, siitä ei juuri väännetty kun mies piti jonkin verran ensimmäisestä ehdottamastani nimestä. Tosin mies kyllä alusta asti väitti että odotamme poikaa, niin oli kai sitten helppo suostua tytön nimeen.
 
Takaisin
Top