Kuinka pitkä matka synnärille ?!?

Meillä matkaa synnärille noin 10 km. Meillä isovanhemmat ja muut apujoukot asuu useamman sadan kilsan päässä joten luultavasti yksin lähden synnyttämään. Mies jää kolme vuotiaan kanssa kotiin. Taksilla luultavasti menen jos yö aikaan pitää lähteä. Ikävähän se on yksin synnärille mutta minkäs teet:sad001
 
Mulla olisi meidän talon edestä lähtevällä bussilla n. 30 km matkaa lähimmäiselle pysäkille ja siitä pitäisi vielä kävellä yli kilometri, joten ei ole kyllä se paras vaihtoehto. Jos mulle taas sanotaan, että ei saa tulla, vaikka lapsivesi onkin mennyt, niin en kyllä uskaltaisi tuolla vaihtoehdolla kulkea, jos on supistuksia.

Ensimmäisen kohdalla mulla meni ensin lapsivedet ja soitin synnytyssairaalaan ja sanoivat, että mun pitää olla kotona ainakin 12 tuntia, mutta lähtöä pitikin alkaa vähän yli tunnin päästä tekemään, kun supistuksia tuli niin usein. Olin just päivää aikaisemmin sopinut miehen isän kanssa, että voin soittaa hänelle töihin ja hän vie. Ja onneksi oli sopivasti sovittu, kun menin aika lukkoon, kun lähti ne supistukset tulemaan oikein kunnolla, etten osannut oikein ajatella muuta kuin niitä supistuksia :)

Vielä en tiedä millä sitä kulkisi tällä kertaa. Toivottavasti alkaisi synnytys käynnistymään viikonloppuna niin mieskin olisi kotona, päästäisiin omalla autolla ja tyttökin saataisiin helposti sukulaisille hoitoon :)
 
Siis jo on ohjeistus, sehän menee niin et jos synnytys käynnistyy sillä että menee vedet niin kotona voi olla 12h jos ei supistukset ala, sen jälkeen käytävä näytillä koska pitää aloittaa tulehdusriskin vuoksi antibiootti. Ei missään nimessä ole pakko olla kotona 12h vesien menon jälkeen! Jos lapsi on ennenaikainen tai perätilassa ja menee vedet on synnärille mentävä heti ja mielellään lanssilla.

http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...-sairaalaan/lapsivedenmeno/Sivut/default.aspx
 
Käveltiin juuri viime tiistaina sinne sairaalaan "valmennukseen". 20 minuuttia meni ja käveltiin ihan tämän mamman hidasta tahtia. Mies sanoikin, että hän vie vaikka kottikärryillä tämmöisen matkan jos on tarvis :grin
 
Kiva toi odeccan linkittämä ohjeistus.. Jos mä olisin odottanu kotona 12tuntia vesien menon jälkeen niin oltais saatu lähtee synnärille reilu 6h vanha neiti kainalossa :eek:
Supistukset/vaikeus istua/tuskainen olo..mitä ikinä se olikaan, alkoi kyllä noin 1,5h vesien jälkeen, että ehkä siinä maalaisjärki olis käskeny jo lähteä!
 
Mulla käynnistyi esikoinen supistuksilla, eka kivuttomina säännöllisesti tuntitolkulla ja sit muuttu kipeiks ja kun oli niin kipeet ettei voinu kotona olla enää, lähdettiin laitokselle ja vedet meni sitten vasta salissa ja semmosessa vaiheessa et olin saanu jo epiduralinkin.
 
Vuosi sitten mulle annettiin ohjeeksi tulla 18h vesienmenosta. Tai sillon alotettiin ab-tippa. Tai ku mullei menny veet vaan tihkumalla tuli. Kalvot puhkastiin joskus salissa. Poika synty aikalailla 24h sitä ku alko tihkumaan. Supistukset alko 17h siitä.
 
Tästä kestää puolitoista tuntia synnärille, hyvää ja rauhallista tietä. En suostu mihinkään jos mies ei ole matkassa, ja synnytän vaikka jonnekin sen työmaalle sitten jos ei muu auta. Ei puhettakaan mistään taksikyydistä ja ambulanssillaki vain pakosta. Viimeksi synnytys kesti vuorokauden ja pystyin ihan hyvin istumaan autossa tuon matkan, joten ei paljoa huoleta nytkään. Monestihan täältä joutuu tekemään muutaman hukkareissun ja passittavatkin kotiin. Mietin, olisko sitten kätevä matkustaa asuntoautolla synnyttämään. En haluaisi kovin paljon turhan aikaisin mennä sinne sairaalaan tuskailemaan. Viimeksi tuntui, että se autossa istuminen ja sairaala hidasti edistymistä ja olisin pärjännyt sen illan jossain kotoisammassakin paikassa kun supistukset ei olleet juurikaan kipeitä alkuun.
 
toi asuntoautohan on loistava idea! siinä parkissa sairaalan portilla valmiina..toki suikuttelut ja ympäriravaamiset jää vähän ahtaalle mutta kesällähän se menee ulkona ihan hyvin- kannatetaan Miukkis!
 
Hui, mitä matkoja osalla teistä on sairaalaan! Meiltä on tietä pitkin n. 500 metriä ja kävellen oikasten ehkä 200 metriä... Tosin ylämäkeä, joten mielellään en kyllä kävellen mene! Reteesti autolla :D
 
Saako ambulanssin soittaa kun synnytys käynnistyy vaikkei olisikaan mikään vialla ?!?
 
Miksi ei saisi? jos se tuo sulle itselles turvan niin tottahan toki saa :)
 
Kyllä mäkin asian näin näkisin- eivätköhän ne sitten tule tilanteenvaatimalla nopeudella/hitaudella..? saattaahan olla että suosittelevat ottamaan kuitenkin taksin, jos on es kiirettä pelastuslaitoksella, eikä "mitään akuuttia hätää" tosiaan oo?
 
tai antavat neuvoja et kuinka seurata tilanteen kehittymistä ja missä vaiheessa soitella uudestaan
 
Hei hienoa, tätä mäkin olen miettinyt! :)

Onko kellään muuten kokemusta tästä, että on joutunut soittamaan ambulanssin?
 
mä kysyin terkalta et ku viimeks 50min vesien menosta lapsi oli jo pihalla niin pitääkö mun soittaa ambulanssi jos seuraavasta menee vedet spontaanisti (viimeks oltiin siis jo valmiiks sairaalassa) ni terkka sano vaan et "nii...sitä kun ei normaaleissa synnytyksissä saa ambulanssia..."
ahdistuskerroin nousi punaselle siinä vaiheessa...päätin sit kuitenkin et soitan siinä tilanteessa häkeen ja kysyn mitä mieltä. Sit jos eivät lähetä ja syntyy kotiin ni sit se on niin, mä en kuitenkaan voi ite ajaa ja taksillakin menis yhteensä ainaki 45|min sairaalalle...jos siis tilanne ois sama ku esikosta tai nopeempikin ni kiire tulis. Tai sit vaan lähen heti sairaalaan ku vähänkin tuntemuksia ja käyn siellä mieluummin turhaan.
 
Mä taas en olis edes kotona voinut olla siihen asti et vedet menee, kun synnytys käynnistyi supistuksilla, ei vesien menolla. Siin vaiheessa kun vedet meni olin jo salissa ja elämä oli yksi iso supistus koko ajan, tuntu ettei niis taukoo olis siin vaihees ees ollu, kun edellinen loppu niin alko uus ja en tosiaankaan olis niin kauaa voinu kotona odotella.
 
Mistä sen tietää, että on normaalisynnytys?
Vai tarkoittaako se vain sitä ettei ole todettu raskausaikana mitään epänormaalia tai muuten mitään erityistä..?

Mä kyllä soittaisin sun tilanteessa Masun--, kun aikasemmin tuli jo noin vauhdilla.
Ihan vaikka varmuuden vuoksi jopa liioittelisin tuntemuksiani :)
 
ilmeisesti juurikin siitä että raskaus edennyt normaalisti ja vauva rt...mulla tihkui lapsivettä edellisenä päivänä (siis liiottelematta muutama tippa) ja en ois edes lähteny tarkistuttaa ellei mies ois (luojan kiitos) pitänyt päätänsä ja raahannut mut näytille. Sit aamul ku oltiin menossa käynnistykseen ni synnytys käynnistyi kunnolla supistuksilla ja parisen tuntia kärvistelin lämpöpussin kanssa. Sit olinki yhtäkkiä 3cm auki ja vedet meni ku olin menossa käyrille et saisin lihakseen kipulääkettä....siitä sitte edettiinkin rytinällä...voihan se olla et ressaan turhaan mut huh ku voikin joku asia ahistaa näin paljon :O
 
Mä kyllä soitan ambulassin heti, jos vähänkin on epävarma tunne.
Varsinkin, jos oon yksin ja tuntuu siltä ettei ole aikaa odotella, että joku tulee hakemaan ja sitten vielä pitäisi kuskata.

Mun tyttö ei kovin nopeasti syntynyt. Tunti vedestä, niin alkoi n. 8-5 min supistukset. Ja kolme tuntia supistusten alkamisesta olin sen 3-4 cm auki (jolloin olin just saapunut sairaalaan) ja 9h vesien menosta tyttö oli ulkona.
Hyvin siinä ehti onneksi odotella kyytiä ja, että mies pääsi sieltä armeijasta ajoissa mukaan :)

Mä toivon, että menisi tämäkin saman kaavan mukaan. Koska mies tulee taas olemaan pidemmän matkan päässä :p
Ellei sitten synny viikonloppuna, niin omalla autolla päästään hyvinkin nopeasti sairaalaan.
 
Takaisin
Top