Kuinka kauan vauva on vauva?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Muuttuuko teistä vauva taaperoksi heti vuoden täytettyään vai riippuuko se enemmän lapsen kehityksestä?

Meidän kuopus täyttää maanantaina vuoden, ja jotenkin hän on kyllä niin vauva vielä, että vaikea ajatella häntä taaperona. :D Hän ei vielä kävele tuetta ja hampaitakin on vasta kaksi, ei sano vielä mitään oikeita sanoja ja on vain niin vauvamainen, että taidan puhua hänestä vauvana vielä jonkin aikaa. :)
 
Ja kyse ei siis ole siitä, etten kestäisi ajatella nuorimmaistani taaperona. Kestän kyllä, mutta kun hän vain tuntuu ja näyttää niin vauvalta. :D
 
Kyllä se minusta menee enemmän sen kehityksen mukaan. 11kk voi olla taapero jos kävelee ja on taaperomainen tai yli vuoden vanha voi olla vauva, jos on vauvamainen. Karkeasti voi linjata että taapero taapertaa, vauva ei, mutta ei se toki niin yksioikoista ole.
 
Ei ole kiinni iästä. Meidänkin lapsi oli mielestäni yli 1-vuotiaaksi vauva. Kun hän alkoi kävellä ja oppi leikkimään, oppi syömään haarukalla yms. "isompien juttuja" , hän muuttui pikkuhiljaa taaperoksi. Vaikea selittää, ei ole mitenkään yksiselitteistä, että heti kun osaa tän asian, on taapero.
 
Mä miellän, että vauvavaihe on 1v asti ja sit on taapero. :) vaikkei kai sillä mitään suuren suurta merkitystä ole, mut siihen se raja on helppo vetää. :wink
 
Meillä lähettiin käveleen ku täytti 10kk mutta ihan vauvahan tyttö vieläki on nyt puoli vuotta myöhemmin! Pelkästään tissillä eläis jos antais.

Noin yleisesti ehkä itekki miellän että vuoden jälkeen on taapero.
 
Meilläkään ei todellakaan ollu 1-vuotispäivänään taapero, kävelemään lähti 1v2kk ja tissiä söi 1,5-vuotiaaksi. Muutenkin meillä siinä 1,5-vuotiaana tapahtui jotenkin valtava kehitys ja itse aloin sillon kunnolla tuntemaan et vauvasta on tosiaan tullu taapero..
 
Itse ajattelen sen mukaan miten kehittynyt. Meillä kun täytti 1v oli jo kaikki hampaat paitsi taaimmaiset neljä, oli kävelly jo pari kuukautta, ei suostunu juomaan enää tuttipullosta jne..oli selvästi jo "itsenäisempi" meillä tuli siis selkeä harppaus vauvasta taaperoksi just tuossa vuoden kohdilla. :)
 
Meillä esikoinen oli mielestä taapero siinä 10kk tiennoilla, kun oppi itse kävelemään. Leikki hienosti ja osallistui yhteiseen leikkiin.
Oli mielestäni jo isotyttö! Vuoden ikäisenä meni tarhaan ja oli jo vielä isompi tyttö.
Nyt kuopus on 8kk ja vielä ainakin vauva
 
Taapero taapertaa. :) Kävelevä lapsi alkaa olla minusta vauvaiän ohittanut, mutta onhan tuo raja vähän häilyvä. Meillä toinen isommista oli melkein 1v5kk, ennen kuin käveli ja oli minusta ollut kyllä taapero jo hyvän aikaa tuossa vaiheessa, vaikka ei kävellyt vielä itse. :)
 
Takaisin
Top