Kotihoidossa työskenteleviä?

Jennimus

Vauhtiin päässyt keskustelija
Muistelisin nähneeni täällä kirjoituksia kuinka muutama ainakin työskentelee kotihoidossa. Tottakai muutkin saavat ottaa kantaa.

Aloitin työt huhtikuussa ja olen määräaikaisella sopimuksella tammikuun loppuun. Todellisuudessahan jään äitiyslomalle ennen sitä. Töissä kukaan ei vielä tiedä raskaudesta. Olen nyt viikolla 8+2.

jaksan työtä hyvin, mitä nyt väsymys painaa. Olen kuitenkin vähän kahden vaiheilla paikkojen kanssa, jossa tupakoidaan. Tai siis tupakointia ei esiinny minun siellä oloaikana, mutta tupakka haisee selvästi. En toisaalta haluaisi ennen ultraa kertoa, ja enhän minä siellä jatkuvasti ole mutta nyt vain välillä alkanut tuntua ikävältä mennä niihin paikkoihin. Kuinkahan kauan ne tupakkamyrkyt pyörii siellä kämpässä polttamisen jälkeen? Itsehän en voi koskaan tietysti tietää, milloin on viimeksi poltettu.

Kuinka te muut kotihoidossa työskentelevät toimitte/olette toimineet? Toisaalta voisin toki kysyä yhdeltä työkaverilta onko jotain paikkoja raskausaikana jäänyt pois, mutta pelkään että juttu leviää kulovalkean lailla :sad001
 
Ite en oo ihan kotihoidossa vaan semmosessa kotisairaalassa. Meillä kodit on onneks pääasiassa tosi siistejä. Mut jos tulis joku paikka minne arveluttais mennä niin sanoisin suoraan että en mene, mutta meillä pystytään tosi hyvin joustamaan ja jakamaan paikkoja minne mennään, kun meillä potilaat vaihtuu tosi paljon.

Ite ehkä sit vaan kertoisin syyn miksi en halua jonnekkin mennä, jos semmonen tilanne tulisi.. sillon työkaverit ehkä kunnioittaa sitä päätöstä eri tavalla..
 
En työskentele kotihoidoss, mutta joudun työkseni käsittelemään kemikaaleja jotka ovat sikiövaarallisia. Itse kerroin ensin lähimmälle esimiehelle raskaudesta ja toivoin häneltä samaan aikaan vaitioloa asiasta. Pyysin että hän voisi siirtää minut vähin äänin muihin tehtäviin. Myös työterveyslääkäriin olin yhteyksissä tuolloin jo alussa, joka kielsi ehdottomasti niiden kemikaalien käytön. Nyt viikkoja 11+6, olen jo kaikille lähimmille työkavereille kertonut.
En tiedä oliko tästä sepostuksesta nyt mitään apua ja voiko tätä toimintatapaa soveltaa kotihoidossa, mutta työterveydestä pitäisi saada tietoa onko turvallista käydä tupakoiduissa paikoissa.
 
Kysyin asiaa työterveydestä, kun kävin terveystarkastuksessa noin viikko sitten. Ei se oikein sanonut juuta eikä jaata asiaan. Vähän oli niin, että kerron jos haluan jne...

Mulla on ylihuomenna neuvola, ajattelin siellä kysyä asiaa.
 
Ite oon töissä kotihoidossa ja täällä meillä Kuopiossa ainakin on semmonen ohjeistus että raskaana olevat ei mene paikkoihin joissa poltetaan sisällä. Tapahtuu se tupakointi sitten hoitajan läsnäollessa tai ei. Meillä ei onneksi tällä hetkellä edes ole asiakkaita jotka polttaa sisällä :)
 
Meillä jouduin esimerkiksi tänään käymään kahdessa paikkaa. Tyhmää kun joko kerron nyt jo näin aikaisin tai sitten joudun käymään niissä paikoissa :shifty:
 
Oon kans kotihoidossa töissä. Oon tosin tiiminvetäjänä, että teen vaan osittaista kenttätyötä. Mutta periaate toi, että kenenkään ei ole pakko olla paikassa jossa tupakoidaan. Oli raskaana tai ei. Se, jos siellä on poltettu joku aika sitten, ni ei ole niin haitallista. Suurin siinä taitaa kuitenkin olla hajuhaitta. Mä en puolestani haluaisi käydä kosketuseristys-paikoissa raskaana ollessani.
 
Minä olen myös kotihoidossa ja ihan lähihoitajana kenttähommissa. Sanoin töissä heti että en mene paikkoihin joissa poltetaan ja kerroin syynkin. Se on itsestään selvää meillä ettei raskaana olevien tarvitse niissä käydä. Ja luulisi niiden tupakassa olevien myrkkyjen pysyvän siellä sisäilmassa aika pitkään kun autossa jos poltetaan kestää neljä tuntia että ne myrkyt häviää sieltä.
 
Ja tosiaan kun ei voi tietää millon poltettu, yleensä nämä sisällä polttavat vetävät aika tiuhaan tahtiin.
 
Meillä on todella paljon mrsa paikkoja. Sehän tupakkapaikoissa onkin inhottavinta, että ei tiedä koska siellä on viimeksi poltettu :sad001 esim yksi asiakas kyllä polttaa parvekkeella, mutta lasit vain vähän auki ja ovi auki sisälle, ja kämpässä haisee aina kamala tupakka kun sinne menee. Toisessa paikkaa vaatteetkin alkaa haista, kun siellä käy.
 
Meillä myös mrsa paikkoja mutta ohjeen mukaan niissä hanskat kädessä niin voi käydä raskaanakin.
 
Takaisin
Top