Korona, raskaus ja synnytys

Mariannaaa

Oman äänensä löytänyt
Mites muut odottajat olette suhtautuneet tähän Korona asiaan?
Minua on alkanut jännittää tuleva synnytys ja että riittäähän varmasti sairaaloissa hlökuntaa.
Pelottaa myös se miitä seurauksia voisi olla jos Korona viirus tarttuisi minuun ja/tai lapseen.
Ikäviä aikoja kun kaikki piti olla niin hyvin. Vuosia odottamani babyshoweritkin jouduttiin perumaan vaikka pieni huolihan se tietenkin on kaiken tämän keskellä...:/
Milläs mielellä muut odottajat olette?
 
Varsinaisesti en ole peloissani, mutta vähän kyllä ahdistaa. Toivottavasti suurin epidemia olisi ohitse toukokuun alkuun mennessä. Sairaala, johon olen menossa synnyttämään, julkisti juuri tiedotteen, ettei koronatilanne vaikuta synnytyksiin juuri ollenkaan. Luin myös jonkun artikkelin, missä kerrottiin ettei näyttöä siitä, että korona olisi raskaanaoleville erityisen vaarallinen, ole. Vastasyntyneisiinkään ei todennäköisesti pitäisi helposti tarttua ja imetys on suojaava tekijä. Toisaalta juuri tuli julki, että Lontoossa on tarttunut vastasyntyneeseen...

Rauhallisin mielin, synnytykseen nyt (toivottavasti) on vielä aikaa ainakin se reilu kuukausi. Toivon, että tilanne ehtisi jo rauhoittua.
 
Synnytyksen kohdilta eniten mietityttää se, et oisko kannattavampaa mennä polikliinisenä (jos mahdollista) ja tulla heti vauvan kanssa kotiin vai jäädä sinne synnärille. Ja sit se, et pitäiskö sisarukset jättää kotiin loppukevääksi synnytyksen jälkeen, jos se nyt silloin vielä kovin jyllää. Koululaisen kohdalla ei niin yksinkertaista kuin eskarilaisen ja päiväkotilaisen kohdilta. Ainakin aattelin et voin ite kieltää vierailut meille alkuun, sikäli jos tilanne niin silloin vaatii. Mulla laskettu aika on 9.5. ja todennäköstä on että menee yli niinkuin sisaruksensakin, joten koulujen loppuun ei olisi ihan kauheasti edes aikaa. Ja tää vois olla hyvä syy pitää mahdollisimman pienet nimiäiset jos tää tilanne pysyy ennallaan vielä kesälläkin.

Jos tää meille jostain rantautuisi niin todennäköisimmin juuri lasten kautta. Ite en nyt liiku juuri missään kun olen kotihoidontuella ja perhekerhokin peruttiin. Mieskään ei ole töissä ku on ollu jo monta vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä.
 
Mie en osaa huolestua lainkaan, mie oon muutenkin sellanen luonteeltani ettei murehdi asioita ennen kun on pakko. Enemmän pelkään että meille rantautuu norovirus tai muu rankemman puoleinen mahatauti, kuin että koronaan sairastuisi. Tämän hetkiset toimet ei ole vaikuttaneet omaan elämään juuri muuten kun odotetun lomareissun ja muskarin perumisena. Päiväkodin sulkemisella olisi jo sitten enemmän vaikutuksia. Meillä päin on todettuja tapauksia tasan yksi ja sekin median mukaan henkilöllä, joka on ollut vapaaehtoisessa karanteenissa eikä ole altistanut muita. Sukulaiset ja tuttavatkaan ole matkustelleet tai edes matkustelemassa ennen syksyä. Mies on sellaisessa työpaikassa ettei sieltä yleensä tule minkäänlaista tautia kotiin kun työskentelee ulkotyömailla pääasiassa yksin.
Kolme vuotta sitten jouduin edellisessä raskaudessa viettämään 10viikkoa täydellisesti kotona, niin nyt en koe että tämä vaikuttaisi olemiseen läheskään yhtä paljon. Saan kuitenkin mennä ja tehdä oikeastaan kaikkea mitä haluankin.
Synnytystä en osaa jännittää, uskon ja luotan siihen että riittävästi henkilökuntaa on paikalla.
Juuri oli meidän keskussairaalan lääkäri kirjoittanut pitkän tekstin, ettei tällä hetkellä sairaalan toiminnassa korona näy mitenkään.
Toki tilanteet voi muuttua vielä kun laskettuun aikaan on parisen kuukautta.
 
Mua lähinnä vituttaa koko korona.. joudun ottaa lapsen päiväkodista pois,koska vain hoitohenkilökunnan lapset saavat olla hoidossa edelleen olen vuodelevossa niin voi alkaa vaan laskemaan,koska lapsi alkaa hyppimään seinille kun joudutaan olemaan vaan kotona.. mies voi tuoda töistään mukanaan korona joten sieltähän se viimeistään tulee jos on tullakseen
 
Ei oikeastaan pelota muuten ainakaan vielä, paitsi se, jos mies flunssan takia ei pääsisi synnytykseen. Se olisi niin kova pala purtavaksi, etten uskalla edes ajatella.:smiley-angry017 Yksin en haluaisi mennä, doulaakaan en halua. Ehkä sitten oman siskon tms. voisin hätätilassa pyytää mukaan, mutta sekin tuntuu ajatuksena vieraalta.
 
Ei oikeastaan pelota muuten ainakaan vielä, paitsi se, jos mies flunssan takia ei pääsisi synnytykseen. Se olisi niin kova pala purtavaksi, etten uskalla edes ajatella.:smiley-angry017 Yksin en haluaisi mennä, doulaakaan en halua. Ehkä sitten oman siskon tms. voisin hätätilassa pyytää mukaan, mutta sekin tuntuu ajatuksena vieraalta.

Tätä mäkin pelkään! Näen itseni kiukuttelemassa synnytysosastolla siitä, että lähden kotiin sitten ja huitomassa kätilöitä kassilla, jos miestä ei päästetä mukaan :hilarious:
 
Mulla myös oikeestaan ainut huoli on just tuo, että entä jos mies ei pääsekään mukaan ja joudun synnyttämään yksin. Tiedän, että se olis myös kiva isku miehelle, jos näkis meidät vasta kotiutumisen jälkeen. Ei auta kun toivoa, että pysytään molemmat terveenä! o_O
 
Mulle ei tullu ees aiemmin mieleen että noinkin vois käydä että miestä kielletään tulemasta paikalle. Se on varmaa et miehellä on ttatusti vuotava nenä toukokuussa (koivuallergia), että saa nähä pääseekö sitten synnärille sisään :sad001 Itellä oireilee jo silmät ja nenä vuotaa, on oireillu jo pari viikkoa. En ole varma onko lisäksi vähän jotain flunssan tapaistakin tossa tän hetkisessä nuhassa. Allergialääkkeet kumminkin helpottaa oloa sen aikaa kun ne vaikuttaa.
 
Mun miehellä on kans koivuallergia, toivottavasti ei kovin pahana iske ja lääkkeet onneksi löytyy. Musta ois kamalaa mennä sektioon yksin vaikka ei se mies siellä viimeksikään voinut kun istua vieressä mutta olipahan paikalla! Korona ahdistaa silleen että kun ei olla ihan satavarmoja mitä se raskaanaoleville tekee, mutta enempi muakin ahdistaa noro tms. joka sitten käy läpi kaikki ja pistää polvilleen. Meillä se oli viime vuonna kolmesti ja ei naurattanu.
 
Meillä ei miehellä allergiaa, mutta itsellä hankala koivuallergia. Ja mukavasti raskaana kaikki tehokkaimmat lääkkeet kielletty. Toivottavasti ehtis lapsi syntyä ennen pahinta koivun kukintakautta, etten joudu itse karanteeniin :sorry:
 
Meillä ei miehellä allergiaa, mutta itsellä hankala koivuallergia. Ja mukavasti raskaana kaikki tehokkaimmat lääkkeet kielletty. Toivottavasti ehtis lapsi syntyä ennen pahinta koivun kukintakautta, etten joudu itse karanteeniin :sorry:

Mulla kans koivuallergia ja lisäksi vielä männyn siitepölylle reagoin rajusti. Ja pajulle ja monelle muullekin olen herkistynyt. Nyt oon sinnitelly zyrtecin tipoilla kun ne imeytyy ja tehoo mulla, mutta pillerimuotoset setiritsiinit ei toimi ollenkaan. En ole vielä reseptillä mitään koskaan hakenut, vaan kärsinyt ja sinnitellyt. Mutta se voi aiheuttaa ongelmia just tänä vuonna ton koronan aiheuttaman oirekuvan takia. Tekis mieli ottaa ja synnyttää kotona, ja tekisinki niin jos siihen olisi varaa.
 
Mulla kans koivuallergia ja lisäksi vielä männyn siitepölylle reagoin rajusti. Ja pajulle ja monelle muullekin olen herkistynyt. Nyt oon sinnitelly zyrtecin tipoilla kun ne imeytyy ja tehoo mulla, mutta pillerimuotoset setiritsiinit ei toimi ollenkaan. En ole vielä reseptillä mitään koskaan hakenut, vaan kärsinyt ja sinnitellyt. Mutta se voi aiheuttaa ongelmia just tänä vuonna ton koronan aiheuttaman oirekuvan takia. Tekis mieli ottaa ja synnyttää kotona, ja tekisinki niin jos siihen olisi varaa.

Mä sain desloratardiinia, kun setiritsiini ei mullakaan tehoa. Toki vielä en onneksi ole joutunut kunnolla testaamaan, auttaako tuokaan mitään. Kannattaa kyllä hakea resepti, saa allergialääkkeet edullisemmin isossa pakkauksessa, että jos paljon joutuu käyttämään, niin säästää huomattavasti.
 
Mä sain desloratardiinia, kun setiritsiini ei mullakaan tehoa. Toki vielä en onneksi ole joutunut kunnolla testaamaan, auttaako tuokaan mitään. Kannattaa kyllä hakea resepti, saa allergialääkkeet edullisemmin isossa pakkauksessa, että jos paljon joutuu käyttämään, niin säästää huomattavasti.

Mulla pitäis olla neuvolalääkäri 8.4. niin täytyy samalla kysyä siltä. Jollei toi lääkärin aika peruunnu koronan takia. Yleislääkäri kseessä niin sehän voi saada käskys siirtyä mihin hommiin neuvolan sijaan.
 
Minulta peruuntui jo synnytysvalmennus ja perheterapia koronan takia. Mitähän vielä ehtii tapahtua? Jossain oli jo kielletty puolison tulo ultraankin. Kyllä vähän jännittää näin ensikertalaisena, millainen tilanne on toukokuussa. Minua kehotettiin jo varautumaan olemaan yksin osastolla.
 
Ootteko eristäytymyt täysin? Mä oon käyny leikkitreffeillä serkun luona ja mammatapaamisessa kahdesti + tulevana vkl olis miehen kaverin synttärit mihi pitäis mennä:bored:
 
Minulta peruuntui jo synnytysvalmennus ja perheterapia koronan takia. Mitähän vielä ehtii tapahtua? Jossain oli jo kielletty puolison tulo ultraankin. Kyllä vähän jännittää näin ensikertalaisena, millainen tilanne on toukokuussa. Minua kehotettiin jo varautumaan olemaan yksin osastolla.

Perhevalmennukset ja synnytysvalmennukset kaikki peruttu myös Turun seudulla. Ja täällä ei ultraan saa puolisoa ottaa mukaan, onneksi sentään meillä kaikilla ehtinyt olla jo nt- ja rakenneultra. Synnytykseen sentään pääsee mukaan ja lapsivuodeosastolle (puolison pääsy lapsivuodeosastollekin oli hetken kielletty). Kaikki perhehuoneet myös pois käytöstä. La 1.5 ja kivasti ennustetaan Koronan huippua just huhtikuun loppuun tai toukokuun alkuun... Kiva odotella kyllä esikoista tämmöisenä aikana. Mutta eiköhän tästä sitten jotenkin selviä.
 
Ootteko eristäytymyt täysin? Mä oon käyny leikkitreffeillä serkun luona ja mammatapaamisessa kahdesti + tulevana vkl olis miehen kaverin synttärit mihi pitäis mennä:bored:

En mä ainakaan ihan täysin ole eristäytynyt, esim. eilen kaverin kanssa lenkillä. Kummankaan vanhempia ei kyllä uskalleta nyt hetkeen tavata, kun ovat riskiryhmää.
 
Ootteko eristäytymyt täysin? Mä oon käyny leikkitreffeillä serkun luona ja mammatapaamisessa kahdesti + tulevana vkl olis miehen kaverin synttärit mihi pitäis mennä:bored:

Ei olla. Miehen kaveri kävi tässä kahvilla yksi päivä (on myös työkaveri, niin joka tapauksessa näkee) ja ollaan toisessa mummulassa käyty, vaikka sielläkin ollaan kyllä juuri ja juuri siinä, että ollaanko riskiryhmää vai ei (69v). Kauppa-asioinnit hoitaa pääasiassa mies, mutta oon mäkin käynyt. Pojan mukaanottamista vältetään jos vaan onnistuu, koska hän on niin liukas liikkeissään, että herkästi on tullut nuoleskelleeksi jotain... Käytiin myös luontopolulla käppäilemässä ja tietysti koiran kanssa täytyy asioida. Pääosin kuitenkin koitetaan olla kotosalla.
 
Kyllä mä oon kaupassa käynyt mies harvemmin tietää,mitä meillä tarvitaan ja hän on putkimies ammatiltaan,eikä juuri työmaiden välillä kerkeä pestä käsiä nyt hommasin kyllä autoon käsidesiä,koska hän voi ihan minä päivänä hyvänsä mennä asuntoon missä on joku korona karanteenissa:bored:
 
Takaisin
Top