Näin 1v3kk tytön äitinä ehdottomasti paras vinkki minkä voin antaa : luottakaa vaistoonne! Sanokoot kuka tahansa ihan mitä tahansa aivan mistä tahansa asiasta, SINÄ tiedät ja tunnet oman vauvasi parhaiten! Jokainen tuputtaa neuvoja ja vinkkejä ja tee sitä teet tätä älä tee näin ja voi hyvää päivää, että siinä saa uusi äiti päänsä totaalisen sekaisin. Jos koet, että joku asia ei sovi teille niin sitten se ei vaan sovi, vaikka mitkä suositukset ja päivittelyt ja ihmettelyt käskisi niin tehdä.
Ja varautukaa siihen huono äiti fiilikseen. Mä en osaa, mä en tiedä, mä en jaksa, en mä tätä halunnut, mä en pysty, tästä ei tule yhtään mitään jne. Kaikki nämä tulee aivan 100% varmasti jossain kohtaa mieleen ja kaikkien kliseiden äitinä : se on ihan normaalia! Olkaa itsellenne armollisia, hakekaa tukea, kun siltä tuntuu. Sanokaa tunteet ääneen vaikka ne olisi miten kamalia, koska niin kuin joku sanoi, ääneen sanottuna tajuaa itsekin usein omien ajatustensa nurinkurisuuden.
Ja se imetys ja ruokkiminen. Jotkut syö tissiä, toiset ei. Toisille sopii korvike toisille ei. Joku oppii heti kiinteille, toiset ei sitten mitenkään. Joillekin sopii soseet ja lusikat, toisille sormiruokailu. Kokeilkaa kaikkia avoimesta ja valitkaa se, mikä tuntuu luontevimmalta. Ja lasten kanssa voit olla ihan varma siitä, että mikä toimii tänään ei välttämättä toimi enää huomenna :D
Niin ja paino ja pituus käyrät. Neuvolat sössöttää ja hössöttää käyristään ja lihavista/laihoista/pitkistä/lyhyistä vauvoista. Sanokaa heti alkuun että kiitos riittää, mua ei kiinnosta, jos lapsi vain on terve ja voi hyvin. Moni (meistä) ylipainoisista on vauvana kasvanut alakäyrillä ja moni pulskista vauvoista on tällä hetkellä missin mitoissa. Ihmisiässä on monta monta monta vuotta aikaa lihota ja laihtua, pääasia että ravinto on terveellistä ja monipuolista ja lapsi oppii nauttimaan syömisestä eikä pelkäämään ja stressaamaan sitä syystä tai toisesta.
Tuosta vaistoon luottamisesta myös se, että jos koette vauvallanne olevan jonkun ongelman, taistelkaa, että se tutkitaan! Jos vauvan iho on huonossa kunnossa, älkää tyytykö "se on vaan normaalia talvella" lauseeseen vaan vaatikaa tutkimusta. Pyytäkää, käskekää ja käykää yksityisellä, jos neuvolasta ei saa apua. Jos vauva itkee paljon, tutkikaa älkääkä tyytykö "lapset nyt vaan itkee" kommentiin. Tähänkin olen törmännyt, että ongelmia vähätellään neuvolassa ja niihin ei suhtauduta oikein. Ja tähän liittyen, ottaka se lapsen täysvakuutus ajoissa ennen lapsen syntymää! Ihan oikeasti! Se maksaa, mutta JOS lapsella onkin jotain, jonka vuoksi pitää lääkrissä rampata, se vakuutus maksaa itsensä todella nopeasti takaisin. Ja kipeän lapsen kanssa terveyskeskus on aika painajainen, kun yksityiselle voi varata ajan ja mennä niin ettei tarvitse jonottaa lainkaan. Ja esim. lähetteen saaminen erikoistutkimuksiin ja erikoislääkärille on huomattavasti hepompaa yksityisellä kuin julkisella puolella.
Tulipas pitkä sepostus, mutta toivottavasti avasi jotain :) Tarvike jne hankintoihin mä en ota kantaa, kaupat on krääsää pullollaan