Konkareilta vinkkejä esikoista odottaville

Juu, se on niin totta että varsinkin esikoisen kohilla lääkärit ja hoitohenkilökunta tuppaa vähättelemään ja ei ota tosissaan, vanhempia nyt vaan pidetään hysteerisinä ja kun esikko kyseessä niin eihän ne vanhemmat mitään tiedäkään mistään :smiley-angry007
 
Älkää naiset unohtako harjoittaa lantionpohjanlihaksia, siis jatkuvasti, raskauden jälkeenkin. Sillä estätte lirahtelut loppuraskaudesta, plus että vaihdevuosien tienoilla kuukautissiteet ei vaihdu suoraa tena leideihin :)
 
Niiden lantiopohjalihasten harjottelulla myös pienentää huomattavasti todennäköisyyttä saada synntyksessä laskeumia, opittu kantapään kautta :sad001
 
Mistä tietää, onko lantionpohjalihakset tarpeeksi hyvässä kunnossa, vaikkei niitä harjoitakaan? Mä ainakin aina seksin aikana lantionpohjalihaksiani käytän aikas lailla, mutta en mä niitä muuten kyllä harjoita....
 
Martuti kannattaa harjottaa niitä vaik ne oliskii hyvässä kunnossa :) Silloin jos ne on rapakunnossa ni virtsanpitätyksen kanssa on yleensä ongelmia, vaikkei karkailiskaa niin jatkuva virtsaamisen tarve tai vessassa juokseminen voi kertoa siitä. Ainaki nyt ku ite on joutunu niitä harjottamaan, ni on ko. ongelmat vähentyny paitsi et nykyää mul on jääny ihan vaa tapa siit vessa juoksemisest.
 
^ Mä en oo kyllä koskaan mitään kuulia tai palloja käyttänyt, ihan vaan puristellut yhteen. Mutta pitäisiköhän ostaa ja kokeilla...?
 
^ Jee, mulla on siis lihakset ihan kunnossa! Mutta niin se mieskin on sanonut... :wink
Pitääpä silti varmaan harjoittaa niitä ennen synnytystä, ja VARSINKIN synnytyksen jälkeen...
 
Martuti, ite kans vasta lähteny noilla kuulilla reenaan niin kyl suosittelen kokeileen. Tilasin kaalimadosta sellasen pakkauksen mis on kolmet kuulat ja kolme eri kokoo niin on valinnanvaraa.
 
Kyllä ne lantionpohjalihakset on tosi tärkeät. Itse en viime raskaudessa muistanu treenata niitä ollenkaan ja sit ku synnytyksessä sain pahat repeämät niin kyllä sitten sai treenata ja kunnolla. Mutta se tuotti tulosta ja pidätyskyky parani. Ja monilla naisilla on varsinkin niitä virtsanpidätysongelmia ihan normaalin synnytyksen jälkeen mutta jumpalla saa pidätyskyvyn kuntoon eikä paikat jää väljäksi. :) Nyt oon uudestaan raskaana ja tällä kertaa aion tsempata ja treenata raskausaikana.
 
Kannattaa myös varautua siihen ummetukseen, joka saattaa synnytyksen jälkeen tulla. Saatat tarvita ummetuslääkkeitä.
Vinkkinä myös se, että ekaa lenkkiä ei kannata tehdä kovin kauas vessasta. Se laittaa ummetuksen liikkeelle. Nimimerkillä: 2 viikkoa ekan synnytyksen jälkeen jouduin kesken metsäkävelyn hyppäämään puskaan :oops:
Toisen kohdalla osasin varautua sen verran, että onneksi lähikaupassa oli vessa.
 
Ummetukseen suosittelen myös varautumaan, kannattaa aloittaa luumunektarin juominen jo synnärillä ja jatkaa kotona. Toki myös ummetuslääkettä voi varata.

Toinen mitä kannattaa varata on se äidinmaidon korvike. Itseltä ei imetys useista taisteluista huolimatta onnistunut, koska maitoa ei vaan tullut. Korvike kyllä säilyy eikä ole iso tappio heittää roskiin jos imetys sujuukin hyvin.
 
^ Okei, kuinka paljon sitä äidinmaidonkorviketta sitten kannattaisi varata kotiin aluksi? Ja siis pitääkö sitä ottaa jo synnärille mukaan...? Vai saako sieltä maitoa, jos itseltä ei tulekaan?
 
Meillä oli valmiina varmaan joku 4-5 purkkia, eihän se vastasyntynyt kovin paljoa kerrallaan syö. Sairaalassa ollessa saa sieltä samaa korviketta mitä olette kotiin ostaneet.
Ja on siis ihan normaalia että maito ei välttämättä nouse heti ensimmäisinä päivinä ja synnärillä on mahdollista saada myös rintamaitoa vauvalle, jos itseltä ei heti tule.
 
Martuti, Mulla oli eka just sellaset geishakuulat mut heti ekalla kokeilukerralla tajusin ettei niist oo mitään hyötyä ku ne on sen verran muhkeet et ne sai ihan kunnolla vetää ulos, eli niitä ei todellaka tarttenu yrittää lihaksilla pitää sisällä ku ei ne sieltä mihinkään ois pudonnu.. :D Sen takii tilasinki tollaset pikku kuulat mitkä oli ihan nimellä treenikuulat, et on sitä haastetta sit niillä lihaksilla pitää sisällä. En sit tiiä onks noit geishakuuliakin eri kokosia mut kannattaa esim. tuolta kaalimadon sivuilta tutkia niitä, siel jos jonkunnäköstä kuula.. :grin
 
Meijän synnärillä vauva kyllä saa ihan luovutettua äidinmaitoa jos ei oma maito riitä. Hoitajat siellä kyllä osaavat antaa ja sitä voi pyytääkkin jos tuntuu, että vauva jää nälkäiseksi. En ole kuullutkaan, että sairaalassa käytettäis korviketta :eek:
Esikoisella mä varasin pari purkkia, jotka jäi käyttämättä. Toisen kohdalla en edes varannut.
Pääsääntöisesti taitaa mennä niin, että synnytyksestä 3. päivän päästä rinnat pakkaantuu täytee maitoa. Mutta silti kannattaa alusta alkaen imettää joka takaa paremmat mahdollisuudet imetyksen alkamiselle. Ja ensimaito on todella tärkeä vauvalle, ja ensimaito on sen verran rasvaista yms ettei vauva tarvitse sitä kuin muutaman tipan jolloin on nälkä taltutettu.
 
Takaisin
Top