Kokemuksia sokerirasitustestistä

Mä sain neuvolasta sen laitteen, mut toki sen takia ku mulla oli muka tää raskausdiabetes.. Voithan sä kysyä saisitko sä sen laitteen neuvolasta lainaan? Tai jos saisit aikaistettua sun sokerirasitustestiä?
Muok. Ai niin ja sain sen omakseni sen laitteen kun uusivat ne kuulema 2 vuoden välein.
 
Muokattu viimeksi:
Ei ne yleensä neuvolasta anna sitä mittaria jos ei oo RD-diagnoosia mutta apteekista voi ostaa verensokerimittarin eikä se maksa kun noin 15-20 euroa. Kannattaa sitä neuvolasta silti kysyä mutta ainakin meidän paikkakunnalla on tiukka linja. :)
 
Mä kävin nyt apteekista tilaamassa sen kun ei maksanut kun parikymppiä. Neuvolan pissaliuskoilla sokerit näytti ihan normaalia mutta kiinnostaa tietää vähän tarkempia lukemia. Saan huomenna sen apteekista niin pääsen sit mittaamaan.

Ostin myös niitä pissaliuskojakin kotiin jotta voi seurailla proteiineja myös.

Tää mun lievä hysteerisyys johtuu siitä, että esikoisen kanssa mulla oli se raskaushepatoosi eli kolestaasi eli maksatulehdus ja se kun on perinnöllinen niin sillä on iso todennäköisyys uusia. Eli tämä on se raskausvaiva missä tulee ne kutinat ja keltaisuus loppuvaiheessa.

Lähinnä sitten jos tulee taas tuo vaiva, niin ei huvittais siihen päälle vielä saada raskausmyrkytystä tai raskausdiabetestä.
 
Ai niin, sellanen kyssäri vielä, että mitataanko sillä yleensä aamun paastoarvoja ja sit mahdollisesti ruuan jälkeisiä arvoja?

Ja nyt kun haluaisin kovasti ennaltaehkäistä RD:n syntymistä niin olisikohan järkeä varmuuden vuoksi aloittaa jo se RD-ruokavalio? Katselin, että siinä oli lähinnä ideana karsia nopeat hiilarit pois ja ilmeisesti kovat rasvatkin. Eli aika perusterveelliseltä vaikutti mun silmään ne ruokaohjeet.
 
Eniten kannattaa seurata aamuarvoja eli kato ennen aamupalaa ja tunti aamupalasta. Aamuarvot on ne kaikista herkimmät ja useimmat jää just niistä kiinni. Kattoisin kyllä mielenkiinnosta sillon tällön myös muitakin aterianjälkeisiä arvoja. Ei siitä RD-dieetistä ainakaan haittaa oo, ihan hyvin sitä voi noudattaa. :)
 
Mä en enää usko mun raskausdiabetekseen yhtään.. :D Tai en oo missään vaiheessa uskonu. Ikinä ei oo noussu yli arvojen sokeriarvot vaikka oisin mussuttanu karkkia. Aamuarvot ok. Neuvolantätikin sano että "oho eihän sulla oo näissä mitään häikkää" Ärsyttää kun pitää mittailla..
 
Jaksakaa vaan mittailla hyvistä tuloksista huolimatta :) Diagnoosi säilyy, vaikka kotimittauksissa olisikin hyvät arvot.
Tuossa kyseltiin, että mitä arvoja pitäisi mittailla, niin vastaus on, että eri ihmisillä on eri arvot pielessä. Yleisempää tosiaan on, että paastoarvoissa on korkeita arvoja, mutta niitä voi olla myös aterian jälkeisissä arvoissa. Jos sokerirasituksessa jää kiinni siitä kolmannesta arvosta, on turha mittailla paastoarvoja kotona, koska se ei ollut se ongelma. Jos raskausdiabetes pelottaa tai epäilee sellaisen itsellään olevan, voi raskausdiabeteksen ruokavaliota noudattaa ilman diagnoosiakin. Se perustuu pääasiassa terveellisiin ruokasuosituksiin, vain hiilareiden osuutta tiputetaan normaalia alemmas. Itselläni sokerirasitus omasta tahdosta (ei riskitekijöitä) tulossa vasta joskus viikolla 28, mutta oon pyrkinyt muuten noudattaan noita ruokavalio-ohjeistuksia, koska niissä on paljon hyvää myös ihan tavikselle (vaikkei olisi edes raskaana).
 
Mä jäin kiinni just siitä kolmannesta arvosta.. Mutta pitää mitata 4 krt päivässä, 2-3 krt viikossa arvoja. Paasto, tunti aamupalan jälkeen, tunti lounaan jälkeen ja tunti päivällisen jälkeen. En oo sitä rb ruokavalioo jaksanu pitää, en jaksa syyä niin paljoo. :D
 
Itsellä rd-ruokavalio on toiminut hyvin, vaikka arvoissa ei diagnoosin jälkeen olekaan ollut mitään häikkää. Mutta kun syö säännöllisesti ja hyvin niin jaksaa myös paremmin, niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin. Jos seuraatte vs-arvoja niin haluaisin vaan huomauttaa, että älkää kuitenkaan päästäkö niitä liian alas! Just kuuluin jutun, että yksi nuori äiti oli tulkinnut rd-ohjeet väärin ja pitänyt vs-arvot 3 pinnassa. No, sitten ei vauva kasvanutkaan kuten pitäisi... Eli paastoarvon pitäisi olla alle 5,5 ja 1h aterian jälkeen alle 7,8. Alle 4 ei käsittääkseni pitäisi antaa laskea. Uskoisin, että kaikilla jotka syö terveellisesti ja säännöllisesti arvot pysyy tuolla välillä.
 
Huih, no onhan se selvää että 3 on liian vähän, siitähän tuleekin ties mitä oireita.
 
Raskausdiabeetikoilla harvemmin on riskiä noihin mataliin sokereihin, se on enemmän 1-tyypin diabeetikkojen ongelma. Ongelmana on rd:ssa, että sokerit kohoavat liian ylös insuliiniresistenssin vuoksi, mikä korjaantuu sitten taas raskauden jälkeen.
Niin ja se on totta, että itseasiassa niin terveellinen kuin tuo rd-ruokavalio onkin, siinä on aika paljon syömistä itseasiassa! Mutta kun ruoka-aineet on terveellisiä, niin kalorimäärät jäävät kumminkin aika mukavan matalalle. Sen ruokavalion avulla saattaa jopa paino pudota, mutta siinä ei oo hätää siksi, koska kaikki ravintoaineet tulee kumminkin saatua ruokavaliosta. Kun aloin itse noudattaa ohjeita, yllätyin siitä että ruokaa tosiaan oli koko ajan naaman edessä eikä nälkä kyllä vaivannut. Sitten taas jos ei noudata, tuntuu että vatsa olisi pohjaton kaivo ja sinne uppoaa vaikka kuinka ruokaa, kun se ei ole kasvispainotteista.
 
Sain apteekista eilen sen sokerimittarin ja paastoarvo oli nyt 4,7 eli ihan ok. Edellisessä raskaudessa kun mulle tehtiin sokerirasitus, oli paastoarvo 5,2 kun raja tais olla 5,3. 1h ja 2h rasitusarvot mulla sit olikin kaukana ylärajasta, että se taitaa olla tuo paastoarvo mitä mun kannattaa seurailla ja koittaa ruokavaliolla pitää se alle viidessä.

Mutta olen nyt aika toiveikas sen suhteen, että tämä vaiva ei mulle puhkea varsinkin jos ruokavaliolla ennaltaehkäisen. Se ruokavalio vaikutti muutenkin aikalailla siltä mitä syön normaalistikin, en ole onneksi hirveä karkkihiiri. Mun ainoa makea pahe on jäätelö, jota syön n. 3 annosta viikossa, jos sen vaikka tiputtais yhteen annokseen niin olisin ehkä aika varmoilla vesillä jo.
 
Paastoarvoon on vaikeampi vaikuttaa ruokavaliolla kuin aterian jälkeisiin arvoihin. Ravitsemusterapeutti, jolla kävin muutama viikko sitten radin takia, selitti, että paastoarvon nousuun vaikuttaa enemmän raskaushormonit, joille radilaiset on herkempiä kuin "normaalit". Lisäksi vs-arvoihin vaikuttaa mm. stressi, mitä en ole aikaisemmin tullut ajatelleeksi. Eli on normaalia, että esim. huonosti nukutun yön jälkeen arvot on korkeammalla kuin kunnon unien jälkeen.

Mutta toki kannattaa silti kiinnittää huomiota siihen mitä syö! :)Ja erityisesti, mitä syö iltapalalla, jos paastoarvot huolestuttaa. Ja ravitsemusterapeutin kanssa oli myös puhetta, että jos aamuarvot alkaa olla korkeita, kannattaa suosia proteiinipitoista aamupalaa esim. kananmunaa, rahkaa tai vaikka soijarouhetta. Proteiini kun nostaa verensokeria hitaasti, joten silloin myös aterianjälkeiset arvot pysyy kurissa.
 
Okei, tämä oli mielenkiintoista kuultavaa. Eli panostetaan jatkossa myös hyviin yöuniin. Käy ihan järkeen tuo stressipointtikin.
 
Nyt oli paastoarvo 4,3 ja tunti ruokailun jälkeen oli 6,9 eli hyviä näyttää nämä arvot olevan. Huojentavaa.

Jos nämä tällaisina pysyvät kotimittauksilla niin täytyy jutella terkan kanssa, että kannattaako sitä rasitusta edes tehdä enää. Siinä vaan menee multa pari tuntia aikaa hukkaan ja labralta resursseja pois jostain tärkeämmästä.

Ja kuitenkin voin nyt itsekin seurailla vielä kun raskaus on pidemmälläkin. Taitaa olla nyt niin, että meikäläisen murheet tulee enemänkin olemaan siinä maksa- ja sappiosastossa, kun siihen perinnöllinen alttius jo olemassa, eikä täällä sokeripuolella.
 
Mää luulen, että haluavat silti tehdä rasituksen. Sokerirasituksen juomassa on, muistaakseni, 70g glukoosia, joka on niin suuri määrä, ettei sitä tavallisesta ravinnosta pysty saamaan. Eli jos sokerirasituksen 1 ja 2h arvot on kunnossa niin insuliinin tuotanto toimii tehokkaasti, joten arvojen pitäisi myös pysyä kunnossa. Luulisin, että tekevät varmistukseksi, mutta voihan sitä kysyä, mitä mieltä neuvolassa ovat varsinkin kun omat arkimittauksessa saadut arvot on tiedossa ja kunnossa :)
 
Kyllä ne varmaan haluaa sen sokerirasituksen niinkuin Tekah sanoi, mullakaan ei ole kertaakaan noussut arvot yli vaikka on "raskausdiabetes"
 
Mulle tehtiin siis vuosi sitten edellisessä raskaudessa sokerirasitus ja ne 1 ja 2 tunnin tulokset oli silloinkin hyvät ja terkka nytkin vähän pohti, että onko tarvetta tehdä edes uudestaan. Mutta sit sanoin itse, että otetaan nyt varmuuden vuoksi. Mutta sekin laitettiin nyt sinne kesäkuulle vasta.

Eli nojaten viimevuoden tuloksiin ja omiin mittauksiin, voi olla vähän turha keikka tehdä uudestaan.

Taitaa olla vähän terveyskeskuskohtaista kuinka hanakasti noita testejä tehdään. Mun terkassa joutuu melkein itse kinuamaan, että mihinkään testeihin pääsee. Säästölinja vissiin.
 
Muokattu viimeksi:
Hei raskausdiabeteksen saaneet! Onko jotain vaaraa jos verensokeri pompsahtaa liian alas? Tai en tiedä onko liian alaalla mutta tunti syömisen jälkeen mulla oli 4.5, eikä edes paasto arvoni ikinä ole ollut noin alaalla. Säikähdin, enkä löydä mitään tietoa netistä..!
 
Takaisin
Top