Kohtalotoverit, ennenaikaisen synnytyksen vaara

Kyumin

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Eli kaipailisin kokemuksia, miten keskosena syntyneet lapsenne ovat kehittyneet, millaisia ongelmia ollut, miten saitte "kitkuteltua" viikkoja pidemmälle jne. Samaten samassa tilanteessa olevilta olisi kiva saada vertaistukea.
Meillä siis toinen tulossa, odotettavissa olikin että raskaudesta tulee hankala, mutten ajatellut ihan tällaista. Esikoisen kanssa kävin ottamassa kortisonit ja supistuksenestolääkkeitä 33-34viikkojen vaihteessa, saatiin venytettyä 37+3. Tällä toisella viikkoja 25+2, ja tänään tuli komento täysvuodelepoon sisäsuun 9mm funnelin ja lyhyehkön kaulan vuoksi. Kiinniolevaa kaulaa jäi 1,8-2cm.
En haluaisi millään perhetyöntekijää, en nauti ajatuksesta että täällä pyörii joku uppo-outo ihminen lapseni kanssa vaan minkä teet.. Omat vanhempani asuvat kumpikin yli 300km päässä ja ovat työelämässä, miehen isä kuollut ja äitillänsä omiakin juttuja hirveästi.. Pitäis tavaratkin saada muutettua uuteen asuntoon jajajaja.. :/
 
Meillä vielä vasta hyvin lyhyt aikainen kokemus keskosuudesta, tyttö kohta 2kk korjattua ikää pari viikkoa. Meillä oli tilanne sellainen, että vedet meni rv 29+6 ja jouduin sairaalaan lepoon. Olin 10vrk naikkarilla ennenkuin pääsin lähemmäs kotia sairaalaan. Supistuksen estolääkkeet toimi ja antibiootit ja raskaus jatkui viikoille 33+3 ennenkuin synnytys käynnistyi (käynnistys oli varattu rv34+1). Tyttö syntyi 33+4, 1955g :) Keskolassa meni vähän reilu 3 viikkoa jonka jälkeen päästiin parin kotiloman kautta kokonaan kotiin, olikohan viikkoja silloin 36+jotain. Tyttö oli oikeastaan koko ajan hyvävointinen, vain saturaatiolaskuja oli ekan viikon aikana ja niitä lääkittiin. Syömään neiti oppi pari päivää ennen ekaa kotilomaa, joskin osa maidoista meni nenä-mahaletkuun. Kotona imetys lähti sujumaan vauhdilla ja nenikselle eikä pullolle ollut enää toisella kotiviikolla ollenkaan tarvetta.

Sairaala kuukaudet oli todella rankkoja. Meilläkin kolme isompaa lasta, joista nuorin oli vasta 11kk kun sairaalaan jouduin. Mutta nyt ne on jo onneksi unohtuneet ja aika tuntui menneen vauhdilla, vaikka kyllä ne sairaalapäivät oli pitkiä!

Tsemppiä! Toivottavasti tilanne ei edisty siellä ja toivottavasti saat olla levossa kotona.
 
Kiitos tsempeistä! :) eli ette joutuneet sairaalassa oleen "laskettuun" asti? Kaveri kun varoitteli että pitäisivät aina siihen asti sairaalassa jos syntyy keskosena.. Ja mukava kuulla että on kuitenki mahdollisuus vielä imetyksen onnistumiseen vaikka syntyyki aikasemmin, se on kans yks asioista mitä oon miettiny että jos kovin aikasin tulee niin onko enää mitään mahiksia saada imetystä pyörimään.. Antavatko äidinmaitoa kuitenki sairaalassa?
Meillä esikoinen vähän vajaa 2, mutta asioita hankaloittaa (ihan ku tässä ois jo tarpeeksi.. :D) se, että hää ei oikeen huoli ketään muuta kuin minut ja isänsä hoitamaan. Ja ikävöi minua kovasti, kun olen ollut hänen kanssaan lähes 24/7 syntymästään lähtien... Mieskään kun voi täysin jäädä töistä pois kun ei me rahattominakaan pärjätä :/

Voi elämä, toivottavasti pysähtyy edistyminen, mutta jotenki epäilyttää että keskosen vanhempia tässä tullaan olemaan, nyt vaan katellaan että onko iso vai pieni...
 
Tsemppiä teille! Omaa kokemusta ei ole, voin vain lähettää lämpimiä ajatuksia ja tsemppauksia. Pikkuisesi on vielä niin pieni.
 
Meillä rv 33+ syntyneellä kotiutuksen ehtona oli mm. rv 35 ylittyminen, painossa 2kg ylittyminen ja tietysti muuten hyvä vointi ja syömisen sujuminen. Mies tällaisessa tapauksessa saa yleensä lääkärintodistuksen, että myös häntä tarvitaan lapsen hoidossa ja saa näin ollen kelalta ihan hyvää tukea töistä poissaollessa..
 
Voimia lepoon :Heartred

Tuttua huttua. Sairaalasta riippuu mihin asti sielä joutuu olemaan. Ekassa raskaudessa 23-34 viikot sairaalassa, toisesta sama mutta pääsin kotiin 33 ja synnytin 4pv päästä ja nyt vikasta lepo alkoi nt ultrasta. Enää ei koskaan ihan kamalaa on ollut..
Pahimpia on ajat kun makaat jalat kohti kattoa, ei istumista eikä mitään. Suihkuun sängyssä ja vessakäynnit alustaatiaan :sad001

Lepo saattaa palauttaa kohdunkaulaa, eli tottele lepoa ja ota kaikki apu vastaan. Meilläkin hyvänkokoisia keskosia ja molemmat ns vaikeastivammaisia.. Ei ole helppo tie mutta ehdottomasti kannattavaa!
 
Eka keskonen kotiutui 36+5 ja toinen 39+2 (nenämahaletkun kanssa kotisairaanhoidon turvin) saturaatioseuranta aika kauan..jne.. Edelleen nenämahaletkussa ja ikää kohta 1v11kk.
 
Tsemppiä kovasti. Meillä esikko joutui syntyy rv 34 mun raskausmyrkytyksen takia ja kotiin lähtö oli rv 35 kunhan paino oli noussut ja sokeriarvot oli ok ja bilirubiinit normaalit. Painoa tippui suoraan 285g ja vierihoitoon sain 2kg kokoisena ja kotiin lähettiin lääkäreiden saattamana 2,3kg kokoisena. Neuvola oli heti seuraavana aamuna.Keskoslääkkeet,rauta ja d-tipat.Olosuhteisiin nähen oli kuulemma terhakka ja jäntevä tyttö ja ilmeisesti mun radi kasvatti ja verenpainentauti hiljensi niin keuhkot kypsyi vaikka sain kortisoonipiikit 4pn ennen synnytystä.
Kyllä imetys lähtee käyntiin mut sectiossa kestää pari pv ennen kuin alkaa älä pelkää.
Mä sain jotenkuten sen käyntiin kun 5pv,jälkeen sain alkaa imettään. syynä verenpainelääkitys jolla purettiin mun myrkytystä.
 
Kiitokset tsempeistä! Kovasti yritän pysyä sohvalla, vaan väkiselläkin tulee jonkin verran käytyä kartanolla ja käveltyä kun esim. Jääkaappi ei liiku sohvan viereen.. :D on tässä vaan ku oon sitä tyyppiä joka ei viihdy neljän seinän sisällä alkuunkaan ku pitäs vaan olla. Toivottavasti pysyy pää läjässä :p
Esikoinen on syntynyt sektiolla, silloin ei ollut mitään ongelmia imetyksessä. Lähinnä mietin just nuita jos kaappiin joutuu jne, että onnistuuko enää niin pitkän ajan jälkeen. Viimeksi herui pumpulle kuitenkin ihan hyvin... Tämä tokakin on automaattisesti sektio.
Vauva3, saanko kysyä miksi vieläkin nenämahaletku? :/ Ja kiitokset sivuvinkistä, käyn tutustumassa :)
Kiitoksia hirveästi vastauksista kaikille!
 
En minäkään viihdy 4 seinä sisällä, mutta kun puhutaan lapsen hengestä ja turvallisuudesta ei ole muuta vaihtoehtoa.
Sairaalaan kun joutuu niin sielä ei sitä vähääkään tehdä :sad001

Meillä on kaiketi jonkinasteinen aivovaurio, ei vain syö niin että pärjäisi sillä määrällä..

Meillä päästiin täysimetykselle joskus 3-4kk kohdalla, edelleen imetän :)
 
Hurjasti tsemppiä! Itse sain kortisonit ja estolääkkeet 33+6, kun meinasi lähteä syntymään.. Jonkusen päivän makoilin osastolla ja sitten kotiuduin. Perjantaina tuli 35+0 ja nyt saa edes hiukkasen liikkua - "lupa" on annettu syntyä, jos niin päättää tehdä..
 
Vauva3, sehän on selvä, mutta kyllä se silti ottaa aivokalvosta kun olis niin paljon muutaki tekemistä.. :p Olen pahoillani, "paraneeko" vaiva ikinä vai..? Toivottavasti meilläkin menisi nuin hyvin imetyksen kans jos tämä nyt aikaisemmin päättää tulla.. :)
Abu, kiitos :) toivottavasti teillä malttaisi jonkun päivän vielä olla kuiten! :) sulla tuuri ku nuin "myöhään" vasta yritti, oon vähän kade.. :D
 
Meillä tosiaan imetys lähti sujumaan kun kotiin päästiin, ja täysimetykseen päästiin kun vauva oli vähän alta 4vkoa. Tosin rintakumin kanssa imetän, siitä pitäs alkaa nyt tässä vieroittaa, kun tuntuu että vaikuttaa herumiseen... Meidän tyttö sai ainakin pelkkää ämmää, kaksi ekaa vuorokautta mun omaa luovutettua sekaisin, toisena vuorokautena alkoi oma maito riittää (liiankin kanssa :grin).
Helsingissä makoillessa sanottiin, että "terveet" keskoset kotiutetaan yleensä n. 35 viikkoisena, Lahdessa taas puhuttiin koko ajan, että lasketun ajan tienoilla. Luulen ettei he halunneet hätiköidä tai antaa liikaa toivoa. Kuitenkin tosiaan kotiuduttiin jo ennen täysiaikaisuutta, oliskohan se ollu 36+1 kun kotilomalle päästiin ja sen jälkeen käytiin kahdesti sairaalassa ennen kuin kotiutettiin 36+5 tms.

Ikävää jos sun mies ei pysty olemaan töistä pois :sad001 Säkään et varmasti halua sairaalaan lepoon, niin olisi tärkeää sun saada pötköttää. Meillä oli onneksi sen verran hyvä tuuri miehen lomien kanssa, että miehellä alkoi kesäloma toukokuun alussa, mä jouduin sairaalaan 9.5, miehen kesis loppu kesäkuun alussa niin se piti sit meidän kolmoselta jääneen isäkuukauden 5vkoa, tyttö synty 4.6, isäkuukauden jälkeen miehellä oli 1vko ylimääränen palkallinen palkintoloma ja nyt on kolme viikkoa isyyslomaa, vielä ens viikon kotona :) Mutta siis, ehdottomasti teidän kannattaa jo nyt soitella kelaan ja kysellä mitä vaihtoehtoja teillä on jos sä joudut sairaalaan ja miehen pitää ottaa töistä palkatonta. Samoin kuin jos/kun teille keskonen syntyy,niin mitä teette kun sä ravaat sairaalassa eikä sinne saa isompaa sisarusta ottaa (phks:ssa oli alussa kielto, ettei alle kouluikäisiä sisaruksia rs-viruksen takia, vasta kun kausi oli ohi he sai tulla)

Pahoittelen jos on sekavaa tekstiä, keitän tässä mehua ja imetän samaan aikaan :hilarious:
 
Vaivasta ei tiedä, joko paranee tai sitten ei :) Meillä oli niin hurja alku että siihen nähden tuo on ihan pikku juttu. Rakas lapsukainen on elossa ja se riittää :Heartred

Miehelle voi lääkäri kirjoittaa sairaslomaa tarvittaessa, sekä isommalle lapselle voi hakea hoitopaikan miehen työpäivien ajaksi. Kannataa vähän selvitellä etukäteen vaihtoehtoja niin ei ole niin isoa hässäkkää siinä jos joutuu sairaalaan vaikka kuukaudeksikin.. tai jopa pidemmäksikin aikaa. Koskaan kun ei tiedä.
Kannattaa toko myös vähän pohjustaa rahallista puolta tai miettiä ratkaisuja jos ei ole isoja säästöjä. Sairaalassa makaaminen on kallista :/ Saati jos joutuu ottamaan kuvioihin lääkityksiä. Klexanet sulle varmaan jo määrättiin kerran olet levossa?
 
Pitääpä varulta soitella kelaan ja kysellä, onneksi on tuo anoppi tuossa että siitä on varmasti apua sitten kun kaveri on ulostautunut... Mahdottomia en tietenkään häneltäkään voi vaatia, ihmisillä on kuitenkin omakin elämä. Kiva kuulla positiivisia kokemuksia :)
Vauva3, tottakai :) ja hyvä että selvisi :)
Meillä toki on säästöjä, mutten haluaisi käyttää niitä sairaalalaskuihin. Makaan siis kotona :D onneksi on maksukatto. Hoito ei ole meille vaihtoehto. Esikoinen niin arka etten halua pakottaa vieraiden ihmisten keskelle kun ei edes nauti vielä toisten lasten seurasta. Miehen esimies onneksi aika nuori, tuore isä itsekkin, joten hältä heltiää ymmärrystä näihin juttuihin :)
Ei ole kirjoitettu, ei laitettu esikoisenkaan kanssa vaikka makasin 1,5kk :O empä muuten ajatellutkaan. Mutta kai sitä riittää tarpeeksi liikuntaa kun kävelee vessa-suihku-jääkaappi-sohva väliä...
 
Ei mullekaan klexanea laitettu, mutta mulla olikin osastoluvat (eli vessa, suihku, ruokala sallittu), kuulemma tuo liikunta riittää :grin
 
Joo ne tulee sillin kun on liikuntakielto, kirjaimellisesti.

Sairaalassa makuu maksaa myös katon jälkeen. Noin 50% normaalista maksusta. Maksukatot yhteensäkkin tekee noin 1600e (sairaala/lääke/matka) + ne mitä ei korvaa mikään :sad001

Toivottavasti raskaus etenee vielä pitkälle :)
 
Takaisin
Top