Kohonnut verenpaine

Hennamami

Oman äänensä löytänyt
Oon 21-vuotias, esikoistaan odottava nainen! Nyt viikoilla 12+6.
Suvussa on verenpainetautia, ja mulla itsellänikin ollut nuorempana korkeaa verenpainetta. Taitaa myös olla hiukan tuota "valkotakkitautia" :)
Kotimittauksessa verenpaineen keskiarvo 136/75 eli hyvä. Neuvolassa mitattuna n. 158/98

Sain tänään neuvolasta lähetteen labroihin (kolesteroli, kilpirauhaslabrat sun muut..) ja sydänfilmiin.

Onko jollain ollut samanmoista kokemusta raskausaikana? Ja miksi sydänfilmi otetaan, mitä siitä etsitään?

Huolestuttaa, vaikka kai tämä on vain varotoimenpide. Vauva voi muuten ihan hyvin, liikkuu ja sydän lyö kovaa vauhtia :)

Kiitos vastauksista :)
 
Tutulta kuulostaa... Mulla oli myös jossain vaiheessa ennen raskautta verenpaine koholla. Sukurasite verenpainetautiin myös on. Raskausaika meni ihan hyvin, tosin aina neuvolassa mitattaessa oli paineet lievästi korkealla. Mittailin sitten myös kotona, jossa ihan normaalit paineet. Neuvolan terveydenhoitaja oli rento tyyppi ja ymmärsi, että mulla heti nousee automaattisesti paineet, jos mitataan jossain muualla kuin kotona.

Loppuraskaudessa nousi paineet vähän myös kotimittauksissa, mutta ei mitenkään hälyttävästi. Kuitenkin mulle äippäpolilta soitettiin heti ja varattiin aika tarkastukseen (johon en sitten kerinnyt, kun lapsi syntyi ennen sitä) ja kovasti kyselivät onko päänsärkyä tai valkuaista virtsassa ja patistivat neuvolaan antamaan ylimääräisen virtsanäytteen (en ehtinyt siihenkään). Vauva voi koko raskauden ajan hyvin. Mutta olin kuitenkin iloinen, että hänen ja mun hyvinvointia "syynättiin", vaikka pariin otteeseen mietin, että pitäiskö mun nyt olla huolissani jostain.

Uskon, että noi labrat ja sydänfilmit on vaan varotoimenpiteitä ja hyvä, että sun ja vauvan hyvinvointi otetaan tosissaan. Ei kuitenkaan kannata huolestua ennen kuin on siihen aihetta.
 
Kiitos vastauksesta :) Helpottaa tietää et on muitakin joilla on ollu samanlaisii "ongelmia" :)
Täytyy vaan olla stressaamatta, ni kaikki menee hyvin! :) Turha stressi vaan nostaa verenpainetta entisestään! :)
 
Juu, näin on. Teet sille verenpaineelle sen mitä itse voit. Syöt terveellisesti, liikut ja lepäät tarpeeksi. Ja yrität olla murehtimatta! Vaikka ajoittain se on vaikeaa, varsinkin kun on kaksi, kenen hyvinvoinnista murehtia.
 
Mulla oli ekalla neuvola käynnillä oikein ihanne arvot: 107/73.
Toisella kerralla sitten normaalin lukemissa: 118/82, silti th oli, että oho, jännittääkö sua kun se on noin koholla. Vähänkö siinä sitten säikähdin, mutta sitten tarkistin asian, että se on normaali. Kiva kun meni mut pelästyttää tolla tavalla. (Mulla saatto olla koholla senkin takia, kun se mittaus aina naurattaa mua kauheesti, ja pidätin siinä sitten vähän hengitystä, kun yritin estellä kikatuskohtausta :D)
 
Hehe, se jännityshän näkyy tossa alapaineessa :P Onhan toi 83 aika korkea, mut se nousee tosiaan helpolla jos hiukankin jännittää tai miettii mitä mittariin mahtaa ilmestyä :P
 
Takaisin
Top