Kodin arkiaskareet

newi

Näppärä viestien naputtelija
Miten teillä jakautuu arkiaskareiden teko kotona? Mitä asioita mies tekee, mitä sinä teet ja mitä teette yhdessä? :)

Meillä mun ajatusmaailma on se, että kaikki tehtäisiin ns. yhteistuumin. Lapsena jo opin tähän seuratessani omien vanhempieni toimia: Toinen tekee jotain, ja toinen jotain, ja lopputulos on että askareet saatiin tehtyä (esim siivous). Itse kuitenkin tykkään ruoanlaitosta, joten se puoli on aina jäänyt mulle. No sitten kaupassakäynti on aina myös jäänyt minun vastuulle (ei ole kyllä haitannut, saapahan ostettua juuri ne tarpeet mistä ruuan haluaa vääntää!). Mutta tuo siivous, tiskaus, pyykkäys, muu raivaus jne.. mielestäni olisi tosiaan kiva hoitaa ne miehen kanssa yhdessä tai vaikka vuoroviikoin, MUTTA: miehen ajatusmaailma on se, että koska hän on meillä se kuka käy töissä, ei hänelle kuulu kodin askareet. Ja koska minä en oikeasti jaksa näitä KAIKKIA kodin askareita joka kerta tehdä, on meidän koti tälläkin hetkellä kuin mikäkin kaatopaikka!! Ei tänne vauvaa voi tuoda... :sad001 En tiedä miten saisin miehenkin osallistumaan edes vähän kotiaskareisiin, tai toisesta näkökulmasta: miten saan itseni motivoitua tekemään kaiken, kun ajatusmaailmani on aina ollut tähän erilainen?
 
Hyvä alotus!
Meillä on tietyt asiat mun vastuulla ja tietyt miehen. Esim mä hoidan aikapitkälle ruokapuolen ja pyykkihuollon. Samoin juoksevat asiat varsinkin lasten osalta on mun vastuulla. Mies hoitaa lumityöt/nurmen, talon pikkurempat (panospuhistamo, koneitten korjausta, pääosin autohommat) ja tällä hetkellä hänen vastuulla on myös siivoushommat. Sillon ku mä olen kotona (eli nyt mutta kunhan vauva syntyy ja tilanne tasaantuu) mun ajatus maailma on pitkälti se että mies käy töissä ja mun työ on koti. Haluan tarjota hänelle ruuan kun tulee töistä, pyrkiä että pyykit ja siivoukset on hoidettu ja minä myös hoidan yöheräämiset jotta mies jaksaa olla siel duunis. Ja korostan tämä on mun oma halu! Mies ei odota että häntä oottaa ruoka ja koti on tiptop! Hänellä on ajatus että jos en ole saanut mitään aikaseks joku päivä niin hän vaan sanoo mitä sitten?! Toki siivous on semmonen jota on kyllä alettu jakamaan, mies imuroi, mä järjestän paikat imurille valmiiks, luuttuun ja pesen vessat. Toki kun olin töissä, tein vuoro duunia ni sillo hommat meni tasan puoliks, sillo ajattelen että molemmilla on omat duunit ja koti on yhteinen duunipaikka.
Auttaskonihan suoraan avun pyyntö?
 
Meillä näin: Mulla ruoka puoli, pyykkihuolto ja siivous. Miehellä lumityöt/nurmikon leikkaus. Mieskin tekee kyllä paljon kotitöitä (siivous) mutta oon sen verran pikkutarkka et yleensä ite:) ja nyt varsinki oon paljo tehny yksin ku oon ollu kotona. Auttaa kyllä aina ku vaan pyydän:)
 
Meillä menee aika samalla kaavalla kuin Pikku_Myyllä, mä hoidan kodinhoidolliset hommat sisällä, lähinnä siks et haluan enkä oikeen tykkää muiden siivoovaan tms kun ei kukaan muu tee sitä tietenkään yhtä hyvin :wink Mies hoitaa pihajuttuja, kaikki korjaushommat, rakentaa tässä samalla meidän yläkertaa, pääasiassa hakee puut takkaan (mäkin kyllä teen sitä välillä) ja muut sellaset vähän "miehisemmät" hommat. Apua saan kans pyytämällä. Oma-aloitteisuutta kotihommissa mieheltä ei juuri löydy, oon totuttanut sen liian hyvään :D
 
Meillä mies tekee kaikkea pyykinpesusta imurointiin, täyttää tiskikoneen ja vaihtaa lakanat... se oli aiemmin 10v naimisissa ja se on aika kivasti koulutettu :happy:


Molemmat hoitaa oman autonsa, alusta asti kaikki ollut yhteistä ja kaikki jaettu, tosin ollaan yleensä molemmat töissä, joten se tekee,ken ehtii.

Nyt tietysti kun oon kotona, tulee tehtyä itse enemmän,jaksamisen mukaan
 
Meillä menee niin että esisiivous tehdään yhdessä: Mies tamppaa matot ja mä järjestelen muuten tavarat (ei mee yleensä kuin vartti, kun ei oo hirveesti krääsää) ja sit reipas pikkusisko tulee ja pyyhkii pölyt, imuroi ja luutuaa (2 kertaa kuussa). Maksetaan sille 20 egee per kerta ja kaikki on tyytyväisiä :) Mennään siivousajaksi kauppaan tai kävelylle, ettei olla haitolla.

Mies on hoitanu isommat ruokaostokset nyt raskausaikana ja varmasti jatkossakin, kun on kaupassa töissä, niin kätevää samalla reissulla tuoda.

Raskausaikana ja jatkossa pidän varmasti minä keittiön kuosissa eli tiskaan ne mitä ei voi koneessa pestä ja muutenkin pidän keittiön järjestyksessä. Ruuanlaitosta oon minä pääasiassa huolehtinu nyt viime aikoina, aiemmin se mennyt aika lailla tasan. Mut teen sen mielelläni, kun ei oo muutakaan tekemistä :D

Roskat vie kumpi hoksaa, tää menee aika lailla puoliksi.

Pyykit hoidetaan kahdestaan ainakin toistaiseksi, kun käydään pyykkituvalla niin se on mukavampi hoitaa kahdestaan kun pestään kerran viikossa neljä koneellista.. Mut viime viikkoina en oo jaksanu joka kerta lähtee ripustelemaan, kun ollu huono olo joten mies hoitanu sit mukisematta.

Et omasta mielestä meillä menee aika tasan hommat ja yhdessä päätetään milloin siivotaan ja milloin pyykätään, nimenomaan et se sopii molemmille, niin se on yhteinen juttu eikä lankea vaan toiselle. Ja jos toinen ei pysty joskus osallistumaan (on tyyliin raskaana/sairaana/krapulassa), niin ei se maailmaa kaada. Seuraavalla kerralla palataan taas normimeininkiin.

Kyllä me monesti sitä puhellaankin, että ollaan kyllä hyvä tiimi ja totta se on :)

Ja toki mies hoitaa kaikki miesten työt lampun vaihdosta lähtien ja minä naisten hommat, kuten leipomiset ja nyt vauvaan liittyvät valmistelut (tosin mies kyllä maksoi melkein kaiken itse, koska halusi). Mut tääkin menny silleen luonnostaan, mies kun on kiinnostunu enemmän koneista ja minä vaikka siitä leipomisesta.
 
Ollaan kyllä tosi vanhanaikaisia teihin muihin verrattuna ... mutta yhteisestä sopimuksesta ja halusta!

Minä hoidan kodin siivouksineen, ruuat, lapset, pyykit ja eläimet.

Mies käy viikot palkkatöissä, hommaa polttopuut liiteriin, pitää autot ajokunnossa ja viihdyttää lapsia kun ehtii.

Vapaa-aikaa eikä harrastuksia ole kummallakaan ja se menee tasan :grin Kumpikin ollaan kuitenkin tyytyväisiä arkeen.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on yhteinen firma hoidettavana, jossa minä teen paperihommat ja mies tienaa. Paperitöiden lomassa hoituu lapset, kotityöt, autot ja muut ulkotyöt. Kunnon mukaan osallistun puolivalmiin kotimme rakentamiseen (yläkerta ei ole valmis) ja odotankin jo innolla, että vaavi syntyy niin pääsen taas rakentelemaan.

Mies yleensä työpäivän jälkeen saatta kokata, pestä pyykkiä, tiskata ja siivota. On sellai fiilis-ihminen, ettei meillä edes voisi olla mitään siivouspäiviä tms. kun molemmat mennään tunteella ja tehdään mitä huvittaa ja koska huvittaa. Ja onhan meillä vielä nurkissa asutelemassa 20v. työtön hulttio, joka ei millään meinaa löytää töitä. Pojasta on tosi suuri apu, kun sekin (fiiliksen mukaan) osallistuu aika paljon koti-töihin ja talon rakentamiseen. niin, ja vahtii tosi paljon 4v. pikkusisarustaan. Isosta ikäerosta on kyllä etunsakin. En varmaan malta päästää sitä pois pesästä, kun tulee uusi pikkunen ja sille tarttis vahtia :)
 
Mäkin ajattelen, että nyt kun oon kotona, niin sellaset kodinhoidolliset hommat, kuten siivous, pyykkäys ja tiskit kuuluu mulle. Toki mies auttaa etenkin nyt raskaammissa hommissa. Ruokaa laitetaan paljon yhdessä, koska meillä on tapana viikonloppuisin tehdä isoja satseja pakkaseen. Ja siitä tykätään kyllä molemmat. Mä hoidan leipomishommat, mitä nyt mies joskus auttaa. Ja joudunkin leipomaan paljon, koska syön gluteenitonta ruokaa, enkä raaski esim. leipiä ostaa valmiina.

Miehen homma taas on käydä tekemässä isot ruokaostokset kerran viikossa, koska pystyy sen kätevästi työmatkalla hoitamaan lidlissä. Mä sitten täydentelen varastoja viikon mittaan lähimarketissa. Lisäks mies vastaa autoon liittyvistä jutuista, mutta niitä nyt ei kamalasti ole.

Meillä ei kumpikaan ole mikään taitava tee se itse -mies, joten sellaiset "miehiset" jutut tehdään usein yhdessä tai sitten mä teen niitä ihan siinä missä mieskin. Pitäiskin lamppu vaihtaa...
 
Mäkin teen pääasiassa kaikki kotihommat kun oon koko ajan kotona, mies käy kaupassa kotimatkalla ja auttaa aina kun pyydän. Veskin pesu kuuluu hänelle ainoona hommana kotona.
 
Meillä on sellanen kahen viikon siivouslista, missä lukee joka päivälle oma kotityö. Sen tekee sit se joka ehtii/jaksaa. Minä tietenki näin äitiyslomalla oon niitä paljon ehtiny ku toinen käy töissä, mut jos on ollu kipuja tai muuta menoo niin mies tekee illalla. Toimii varsin hyvin :) Yritän tehä vähän yli oman osani, koska ollaan niin vahvasti miehen tulojen varassa, mut se on mullakin vaan oma tarve, tuo ei oo koskaan sanallakaan vihjannu mitään poikkipuolista. Ainoo mikä ollaan sovittu selkeästi miehen hommaksi on imurointi, koska se on mun mielestä niin vastenmielistä :D Ja toki koiran lenkitykseen on sovittu oma rutiininsa, joka on enemmän mun vastuulla koska oon enemmän kotona. Mut sepä näkyykin koirasta, se tottelee mua monesti paremmin :P
 
Meillä mies on ollut kotona jo 1.5kk ja on tehnyt kotona hommat, joskus oon imuroinu ja mopannu mutta siinä se. Nyt kun mullakin on eka äippis-päivä niin oon ottanut osani päivän askareista.

Normaalisti mies on reissussa joten suurin osa kotihommista on mun heiniä.
 
Meillä hoidetaan isommat kauppakäynnit koko perheen voimin ja pieniä täydennyksiä kaappiin tekee yleensä mies, minun tilauksesta. Ruokapuoli jakautuu niin, että isäntä kokkaa suurimman osan kalaruoista ja minä teen sitten pääasiassa muut. Mies kokkaisi mielellään enemmänkin, mutta kun minä teen kaikkien mielestä parempaa ruokaa, niin se on sitten sillä selvä. Astianpesukonetta täytetään ja tyhjennetään yhdessä tai miten kumpikin nyt kerkeää. Myös kohta 4 v tyttö tykkää auttaa aterimien keräämisessä ja oikeaan laatikkoon laittamisessa. Pyykit olisi aina pesemättä, jos en niitä koneeseen laittaisi. Joskus kyllä pyynnöstä ja muistutuksesta on isäntäkin sen tehnyt, jos olen ollut totaalisen estynyt. Kuivausrumpuun tai narulle se osaa kyllä pyykit nostaa, mutta sitäkin tapahtuu vain silloin, jos en ole paikalla. Yleensä tytön kanssa lajitellaan pesusta tulevat vaatteet joko rumpuun tai narulle ja se on tytöstä hauskaa, kun saa heitellä niitä vaatteita pesukoneen päällä olevaan kuivuriin. Kuivien vaatteiden lajittelu on ehdottomasti mun juttu. Eihän mies edes löydä tytön vaatekaapista mitään, joten ei sille voi antaa vastuuta sinne minkään viemisestäkään :) Miehen vaatteita en viikkaa, vaan tyttö kiikuttaa ne miehen sängyn päälle, josta saa ne itse kaapittaa. Siivous = imurointi sujuu aika lailla puoliksi, mutta sellainen muu siivous (viedään tavaroita hiljalleen paikoilleen, pyyhitään vähän pölyjä tms. pientä) on lähinnä minun vastuulla. Mies taas käyttää sujuvasti höyrymoppia, joten lattioiden ja ikkunoiden pesu kuuluu hänelle. Lisäksi hän hoitaa kodin pienet ja suuremmat korjaukset, polttopuiden pilkkomisen ja sisään kantamisen, suurimman osan lumitöistä yms. Lapsen asioissa päävastuu aikatauluista, hankinnoista yms. on minulla, mutta kyllä mies sitten pyynnöstä kuskaa harrastuksiin ja tekee hankintoja ohjeiden mukaan.
 
Hmmm.. Mä täällä pääasiassa hoidan tavarat paikoilleen, kierrätyksen, pölyjen pyyhinnät, imuroinnin, lattioiden pesun, kylppärin pesun, tiskikoneen täytön ja tyhjennyksen, eläinten ruokinnan, kokkauksen, lakanoiden vaihdot, osan lumitöistä, haen puita liiteristä, lämmitän taloa, pyykinpesun, kissanhiekkalaatikot... Nyt oon saanu noista puuhista taukoa kun mies on halunnut ne ottaa hoitaakseen ja onkin todennu että ei ne nyt niin kauheita juttuja ole ja lupas jatkossa osallistua vähän enemmän sen jälkeenki ku olen synnytyksestä toipunut.
 
Saa nähä kui vaikee on tottua et mieski tekee kotihommia sit ku jää isyyslomalle ku oon tottunu tekee suurimmanosan ite :rolleyes: tai yleensäki tottua siihen et se on kans koko ajan siinä, nyt kuitenki saanu olla päivät yksinään omassa rauhassa ni kohta siinä onki 3 ihmistä :joyful:
 
Meilä on hyvin harvat asiat mitkä kuuluu selkeesti toiselle, mut mun jaksaminen on menny siihen et hyvä jos jaksan pyykit laittaa koneeseen ja sieltä kuivuriin ja pois. Ja kaupassa käynti ja autokuskin leikkiminen verottaa kanssa.
Mä niin nautin kun mieskin on kohta kotona ja se siivoo kun mä nukun vauvan kanssa :)
 
Meillä miehen vastuulla on selkeästi ruoanlaitto. Mä kokkaan käytännössä ainoastaan silloin, jos mies ei ole kotona. Kaupassa käy se, joka ehtii tai jolle kauppa sattuu olemaan ns. matkan varrella; useimmiten se olen minä.

Mies hoitaa yleensä myös ns. "miesten työt" kuten lamppujen ja sulakkeiden vaihdot ja kaiken, mihin liittyy poraamista, vasarointia, tms. Kyllä mäkin tarvittaessa lampun vaihdan tai avaan lavuaarin hajulukon, mutta jätän ne kyllä suosiolla miehelle, jos ei oo akuutista tilsnteesta kyse.

Mun vastuulla onkin sitten oikeastaan kaikki muu, pyykit, silitykset, siivoukset, ym. Mies kyllä auttaa, kun pyydän; pesee vaikka koneellisen pyykkiä tai imuroi, mutta oma-aloitteisesti hän ryhtyy moisiin hommiin äärimmäisen harvoin.

Minä huolehdin myös tytön aikatauluista, treeneihin saattamisista, eväistä ja siitä että oikeat varusteet ovat valmiina oikeina päivinä. Tässäkin mies auttaa pyydettäessä, mutta kyllä se olen minä, joka kertoo, mihin bussiin tytön pitää ehtiä, vaikka se sitten olisikin mies, joka neidin k.o. bussiin lähettää.
 
Täällä kun luki näitä juttuja niin tajusin sen, että haluan olla miehelleni paras mahdollinen vaimoke, ja vaikkei noin ylipäänsä mikään konkreettinen teko sitä määritäkään, niin kyllä mä haluan että mies voi tulla rankan työpäivän jälkeen puhtaaseen kotiin, kaapissa on valmiina puhtaat vaatteet ja lautasella valmis ruoka :) ei se paljoa vaadi itseltä että nuo asiat on hoidettu, vaikka joskus siltä meinaisi tuntuakin.
 
Mainio ketju teillä, pakko tulla kuokkimaan! :) Mua kiinnostaa toi Mipun siivouslista, mitähän se mahtaa pitää sisällään? Mörri-Möykyllä on kunnon apuri, "tyttö vie vaatteet isin sängylle", ihana! ♡

Meillä keittiössä on aikalailla tasajako. Tiskikoneen tyhjää se joka ehtii, ruokaa laitetaan kummatkin (tehdään molemmat yhtä hyvää!) ja keittiö on muutenkin sellanen että kummankin mielestä on aamulla kiva tulla siistiin keittiöön nii iltaisin tulee siistittyä kaikki tasot ym.

Pyykkihuollon hoidan mä, mies ainoostaan sillon jos sillä on jotain erityistä mitä haluaa saada puhtaaks ja se näkee että mä en oo just sinä päivänä pyykkäämässä, ja silloinkin se kyselee että missä asteessa mikäkin pestään jne. Kerran kun olin pois kotoo, mies lähetti viestin että mistä meidän pyykkikone menee päälle, ja toisella erää kun olin viikon pois niin kotiintulessa kuivurissa ja telineellä oli samat vaatteet mitkä oli mun lähtiessäkin... :D

No, mies taas osaltaan hoitaa kaikki vähänkään miesten hommiks luettavat, kunhan oon eka mäkättäny niistä tarpeeks monta kertaa esimerkiks parin kuukauden ajan ja sit ollaan riidelty asiasta vielä toiset pari kuukautta. :D Noin niinkun HIEMAN liioitellusti. :wink

Kodin siistinäpito ei luonnistu meiltä sitten millään! Kimpassa pidetään siivouspäiviä ja sit parin päivän päästä manataan että talo on taas sen näkönen ettei ois koskaan siivottu! :D Tosin kaikki aina sanoo et meillä on siistiä, et ehkä me ollaan miehen kans niin tarkkoja että omaan silmään ne kolme lelua olkkarin lattialla on jo kaamee sotku....? Mut imurointi & moppaus on jotain ylitsepääsemätöntä, mitä kumpikaan ei saa aikaseks tehtyä ellei yhdessä sovita siivouspäivää. Monta kertaa ollaan puhuttu et siivooja kerran tai kaks kuussa ois se meidän juttu, mut ei oo saatu aikaseks alkaa kilpailuttaan tms...
 
Takaisin
Top