Kirjasuosituksia?

MammaMaria

Päivystävä dosentti
Huhtikuunmammat 2014
Onko joku lukenut joitain kivoja odotus, syntymä, vauvan eka vuosi tms. kirjoja? Ihan kaunokirjallisuutta siis. On jo tuollainen iso "vauva"-fakta, mutta kiinnostaisi joku muu kirjakin...Tai ei oo tarvinnut edes lukea, jos on vaan kuullut jotain hyviä suosituksia. :) Saa olla kotimaista tai käännöskirjallisuutta. Tuleeko (tai lukeeko) jollekin muuten joku vauva-kaksplus-odotus-meidänperhe-lehti? Mikä niistä on paras?
 
Kirjavinkkejä ei ole. Tai mulla on ikuisesti kesken oisko Liisa Keltikangas-Järvisen kirja Tempperamentista. Mutta lehteä oon miettinyt tilattavaksi ja haluaisin myös kuulla mielipiteitä mikä noista MammaMarian ehdottamista olisi paras.
 
Minä sain ekaa odottaessa ystävältä lahjaksi sellaisen kuin Suuri vauvakirja. Sitä on kyllä ollu taas mukava lukea. Mukavasti tietoa raskaudesta sekä tietysti vauva-ajasta. Vauva-lehti sekä Meidän perhe tulee mulle ja tykkään kyllä molemmista tosi paljon, varsinkin Vauva-lehdestä! Sisältää tosi mielenkiintosia artikkeleita ja hyödyllisiä asioita :)
 
mulle tulee esikoisen ajalta vieläki vauva-lehti. ja tykkään kyllä kovasti siittä. :)
sitä meijän perhe-lehtiäki mulle on kaupattu ja mulle tuli joku puoli-ilimanen pätkä sitä, mutta mun mielestä siinä oli liikaa "isommista lapsista", kouluikäsistä, ko kuitenki omat lapset on alle 5v. joten jäi mun osalta siihen kokeiluhun.
kaksplussaa lainailen sillon tällön kiriastosta, mutta en tilais sitä ihtelleni.
tuosta odotus-lehestä en oo kuullukkaa, vois seuraavalla kauppareissulla vilasta minkälainen lehti se on. :)
 
Sen nimi tais olla joku "9kk" tai "odotus"...en muista tarkkaa nimeä. Ite lainasin tänään noita vauva- ja kakspluslehtiä ja kirjoja kirjastosta.
 
Yhdeksän kuukautta se taitaa olla. Sain joulupukilta sen ja Vauva-lehden ja jälkimmäinen oli huomattavasti kiinnostavampi. Makuasioita..
 
Minä ostin joululahjaksi itelleni Suuriäitiyskirja-nimisen opuksen ja se on kyllä yllättänyt positiivisesti! Minä kun tykkään lueskella ja opiskella kaiken aina valmiiksi ettei sitten tule yllätyksiä, ainakaan ihan niin paljon :)
 
Nyt oon lukenut niitä kirjastosta lainattuja lehtiä ja mun mielestä noiden perusteella "Vauva"-lehti olisi ehkä kattavampi. Luin myös Anna-Leena Härkösen "Heikosti positiivinen", pidin kirjasta. Siinä käsitellään ensin keskenmenoja ja lopulta raskautta, synnytystä, laitoksella oloa ja lopulta raskauden jälkeistä masennusta -ja siitä selviämistä.

Nyt luen "Äidiksi ensi kertaa"-teosta ja sama kuin Kaisalla; luen, jotta osaan varautua niin hyvään kuin pahaankin. Netistäkin luen mieluusti kaikista pahimmat synnytys- ym. tarinat. Ei ne mulla mitään pelkoa lisää vaan tietoisuutta pikemminkin.

Eipä noi kirjat tai lehet varmaan muuten kiinnostaiskaan, jos ei odottaisi. Tuo temperamentti-kirja taitaa olla joskus opintojen puitteissa luettu (tai sitten se on joku muu opus tuolta Keltinkangas-Järviseltä), niin kuin monikin lapsen kasvatukseen ja kehitykseen liittyvä opus.
 
Tilasin muuten Vauva-lehden. Kaupanpäälle tulee korvalämpömittari( tai valinnaisesti meikkejä taikka hoitolaukku).

Pitääkin lukaista toi Heikosti positiivinen. Mä oon vissiin opiskelujen aikana tarpeeksi lukenut, kun enää ei nappaa kirjat vaan ainoostaan lehdet menee.
 
Sain just äidiltäni "Kuinka kasvattaa bebe. Vanhemmuus Pariisin malliin." -kirjan ja ensivaikutelma on ainakin hyvä! Vaikuttaa viihdyttävältä :)
 
Kirja "seitsemän tytärtä - äidiksi tulon tunnelmia 1800-luvulta nykypäivään". Kirjassa on siis seitsemän synnytystarinaa samasta suvusta eri aikakausilta. Tykkäsin ja suosittelen.
 
tuo röppön kiria vois olla aika mielenkiintonen. :) synnytystarinat on muutenki mielenkiintosia ja varsinki, jos ne on tapahtunnu joskus kauan kauan sitte.

mää en kyllä tosiaankaa lue mitää kirioja. viimesin kiria minkä oon lukenu, nii on joskus 10-15 vuotta sitte yläasteella äidinkielen tunneilla luettu agatha christien "kymmenen pientä neekeripoikaa". kieltämättä se oli aika koukuttava, olin varmaa ainut meijän luokkalaisista joka tykkäs siittä kiriasta, mutta sen jäläkee en ookkaa lukenu oikein kirioja, jos ei siis koulukirioja lasketa.
kiriastosa kuitenki käyn lasten kans kerran kahesti kuusa, mutta harvemmin sieltä tulee ihtelle mitää lainattua, yleensä pojille lastenkirioja, joskus harvoin ihtelle jotain lehtiä.
 
Sain luettua ton "Äidiksi ensi kertaa". Teos oli aika kattava ja luulin jo kaikesta lukeneeni, mutta ei. :) Teos keskittyy lähinnä imetyksessä opastamiseen ja tsemppaamiseen sen tiimoilta; Miksi se ei onnistuisi, miten pitää toimia, jos tulee vaikka rintatulehdus. Kaikkien yleisimpien "rinta- ja vauvatautien" oireet ja hoidot oli siinä. Sitten tietysti tärkeimpänä: kätkytkuoleman havainnointi, pienen vauvan elvytys. Oli muitakin sairauksia oirekuvauksineen, että milloin lähdettävä sairaalaan. Kirjoittaja lääk.toht. Norjasta. Kirjoitusasultaan "tenttikirjamainen", mutta kansantajuinen. Eikä pituudesta huolimatta mikään raskas luettava. Suosittelen tätä!
 
Ja nyt sain luettua Frangen&Meriläisen "Nollasta ykköseksi". Ihan mielenkiintoinen kirja vauvan ekasta vuodesta ja varsinkin Simon osuuksissa hauskoja oivalluksia. Tänään sit vaihtamaan kirjat kirjastoon. :)
 
Ei kyllä liity kirjoihin mutta luettaviin kuitenki: Luetteko mitään raskaus/äitiysblogeja? Suositelkaas jotain :)
 
Takaisin
Top