Kiinteiden ja vellien aloitusajankohta?

Quara

Puuhakas puhuja
Alettiin eilen antaa tytölle iltamaidon yhteydessä maissivelliä. Suurennetaan annosta pikkuhiljaa niin, että kohta pullossa on tarjolla pelkkää velliä.

Otettiin varslähtö neuvolan 4 kk ohjeesta. Kokeillaan soseita sitten parin viikon päästä.
 
Alotettiin velli tämän viikon alussa, Onni täyttää lauantaina 4 kk. Luumusosetta tosin on saanu jo kuukauen verran pikkusen joka pv, jotta masu ei kipeydy.
 
ollaan pari viikkoa maisteltu soseita. Ensin pottua ja tämä viikko bataattia [:)] otettiin vähän ennakkoa, kun ajattelin että olis helpottanut yöunissakin
 
4kk jälkeen aloitellaan varmaan suoraan soseilla. Vellit siis jäis väliin...
 
Kiinteet alotettiin pari viikkoa sitten. Tarkotus oli jättää meilläkin se velli kokonaan väliin mutta kun ei tuntunu silti riittävän toi maito niin iltavelli ollaan annettu. Tarkotus olis se vaihtaa puuroksi tossa 5kk kohdalla ja katsotaan mihin suuntaan mennään kun herra vihdoin hoksasi tuon soseiden syönnin eilen että jos jätetään se velli pois.
 
Meillä alotetaan jos maito riittää (toistaiseksi riittää oikein mainiosti!), kiinteät siinä 6kk iässä, ei aiemmin.
 
Meillä ollaan perunaa maisteltu kohta parisen viikkoa, ei niinkään maidon riittämättömyyden takia, vaan kun ne yöheräilyt tuli takas. Nyt muuten annoin illalla muutaman teelusikan pottumössöö, ja neiti veteli oikein tyytyväisenä aamukuuteen, josta vielä jatkettiin syönnin päälle pari tuntia unta [:)]
Mulla oli vakaa aikomus aiemmin antaa aina "iltavelli", mut kun Miiu ei oikein näytä tykkäävän tosta pullosta, niin suosiolla skipataan toi vellipullovaihe ohi [:)]
 
Minua ei yöheräilyt haittaa. Niihin on tottunut ja ne kuuluu asiaan, kuten neuvolassakin sanottiin [:)]
Osaiskohan sitä enää edes nukkua ilman yöheräilyjä [:D]
 
Me ollaan aloitettu nyt pieniä makuannoksia kiinteitä ja hyvin uppoaa, neitillä hymy korvissa kun saa pottua suuhun [:D] Muuten mennään imetyksellä. Hiljalleen aloitellaan, kun meidänkin tyttö tuntuu rintamaidolla hienosti kasvavan ja maitoa riittää hyvin. Kyllähän ne yöheräämiset asiaan kuuluu, mutta siinä vaiheessa kun omat voimat ehtyy niin en kyllä aio potea huonoa omaatuntoa kiinteiden tai vellin syöttämisestä parempien unien toivossa.
 
Olisin mielelläni täysimettänyt mahdollisimman pitkään ja oon tosi onnellinen, että maito riitti pääravinnoks sen 12 viikkoa [:)]. Täytyy sanoa, että vauvoissa on eroa. Vanhemmalle pojalle ei riittänyt maito (korvike + tissi) ravinnoks kahta kuukautta, kun taas Juholle (vaikka olikin isompi syntyessään) riitti melkein kolme kuukautta. Onkohan mun maito ollut tällä kertaa rasvasempaa...[8|]. Maitoa mulla olis kyllä tullut tarpeeksi, mutta Juho ei vaan tullut kylläiseks ja siksi aloitettiin soseet.
 
Yumna Epäilemättä näin, jos tuntuu ettei jaksa. Mutta minä jaksan, joten en tosiaankaan aio kiirehtiä kiinteiden aloituksen kanssa.[:)]
 
Me meinataan aloitella nyt maisteleminen, tyttö täyttää maanantaina 4 kuukautta.
Tosin oli tarkoitus jo aikaisemmin, mutta allergiajuttujen selvittely on vienyt aikaa joten venyi.
Toisaalta mä mielelläni jatkaisin edelleen täysimetyksellä, mutta allergialääkäri nimenomaan suositteli aloittamaan mieluummin aikaisemmin kuin myöhemmin, ettei altista lisää allergioille.
Musta tuo tyttö vaan on vielä äitin pikkuvauva, eikä pikkuvauvat syö kun tissiä [:D]
Kasvun tai minkään muun takia siis ei vielä kiinteitä tarvittaisi.

Vellit jätän väliin kokonaan monesta syystä.
Ravintoarvo on sama kuin korvikkeessa, tyttö ei suostu syömään pullosta ja taitavatpa kaikki vielä olla korvikepohjaisia joten maitoallergian takia en edes voisi niitä antaa.

Meillä öisin heräillään syömään, mutta heräilyt ei mua haittaa joten senkään takia ei kiirettä olis.
 
ALKUPERÄINEN: Kazku

Olisin mielelläni täysimettänyt mahdollisimman pitkään ja oon tosi onnellinen, että maito riitti pääravinnoks sen 12 viikkoa [:)]. Täytyy sanoa, että vauvoissa on eroa. Vanhemmalle pojalle ei riittänyt maito (korvike + tissi) ravinnoks kahta kuukautta, kun taas Juholle (vaikka olikin isompi syntyessään) riitti melkein kolme kuukautta. Onkohan mun maito ollut tällä kertaa rasvasempaa...[8|]. Maitoa mulla olis kyllä tullut tarpeeksi, mutta Juho ei vaan tullut kylläiseks ja siksi aloitettiin soseet.


Mä kyllä alan uskoa siihen, että toisella kerralla tissit on "sisäänajettu" ja maitoa voisi siksikin tulla paremmin ja riittävämmin. Vaikea kuvitella, että jos jokainen vain osaisi "imettää oikein", niin sitä maitoa tulis enemmän ja paremmin.

Suhtaudun vähän kriittisesti nimittäin niihin väitteisiin, että oikealla tekniikalla ja tahdolla kaikki imettäisivät 6kk. Kun ainakin minusta ne on kaikki vähän syyllistäviä nuo imetystukiohjeet. Itsellä on usein ollut se fiilis, että jos olisin uhrannut mielenterveyteni ja imettänyt 24/7, olisin suositusten mukaan parempi äiti. [:o]

Uusimmassa Vauva-lehdessä oli imetystarinoita. Siinäkin oikein alleviivattiin pulloruokkijan kohdalla sitä, että hän lakkasi imettämästä vain, koska maitoa ei tullut. Ei siksi, että olisi inhonnut imettämistä.

Ja kuten olen jo aikaisemmin sanonut, mun ongelma oli se, mä en yksinkertisesti pystynyt imettämään lapsentahtisesti, koska lapsi tississä kiinni koko ajan hajotti multa pään. Ja samalla kun luovuin lapsentahtisesta imettämisestä ja aloin antaa pullomaitoa, lapsen unet parani ja minunkin oloni siinä samalla.
 
En mäkään olisi imetystä lopettanut mikäli sieltä olisi jotain tullut. Tai no suoraan sanoen mua alko tympiä se osittaisimetys kun puoli minuuttia per tissi ja sit herra vetää hirveet määrät korviketta. Tuntu niin turhalta se tissin antaminen siinä vaiheessa että luovuin siitä kokonaan lopulta.

Meillä on selkeesti ollu tarve noille soseille. Herra eilen hoksasi miten lusikasta syödään ja miten sosetta syödään. Eilen meni tosiaan siltä istumalta jo pari ruokalusikallista ja illemmalla vielä päärynää ja tänään tein itse peruna-porkkanaa; yksi peruna ja 1,5 porkkanaa (ajattelin tehdä kerralla isomman satsin) niin tuo vetäs siitä puolet ja vielä 90ml maitoa päälle :-o eli käytännössä reilun puoli purkkia ja tuo oli vielä tuhdimpaa kun kaupan soseet. Katsellaan miten tuo alkaa nyt vaikuttaa kun uppoo enempi kiinteää ruokaa [:)]
 
Toisaalta mä mielelläni jatkaisin edelleen täysimetyksellä, mutta allergialääkäri nimenomaan suositteli aloittamaan mieluummin aikaisemmin kuin myöhemmin, ettei altista lisää allergioille.



Oon kuullu kans samaa, että kiinteitä kannattaa alotella mieluummin aikaisemmin kuin myöhemmin juurikin noiden allerigioiden vuoksi. Tiedä sit mikä on totta ja mikä ei, mut kyllä munkin järkeen käy paremmin se, että on todennäköisempää tulla allergiseksi jollekin, jos sitä alkaa syödä myöhemmin. Jonkinlaista siedätystä?
Ei muakaan sinänsä yöheräilyt haittaa, mut huomaa miten selvästi niiden lisääntyminen on vaikuttanut tytön päiväuniin, virkeyteen ja mielialaan. Ja kun ne tuntuvat lisääntyvän ja lisääntyvän, niin en näe syytä miksei esim. iltaisin voisi antaa vähän tuhdinpaa tavaraa. Eikä niiden määrien tartte olla tosiaan ku se pari-kolme-teelusikallista.
 
Joo mistä minä myös kuulin tän, että pitkä täysimetys voisi itseasiassa altistaa allergioille?
 
Joo sitä mieltä oli allergialääkäri, sanoi että ennen vältettiin varmuuden vuoksi allergisoivia ruokia kun luultiin että niin voi ehkäistä, ja lykättiin myös kiinteiden aloitusta allergiavauvoilla.
Uusien tutkimusten mukaan lykkääminen altistaa, eli ainakaan allergisille eivät lykkäämistä suosittele.
Jonkinlaista siedättämistä se kai tosiaan on, vaan silloinhan se ei toimi jos on jo valmiiksi jollekin allerginen -sitä ei enää voi vauvoilla siedättää mutta onneksi menevät useimmiten parissa vuodessa ohi (siis ainakin useimmat ruoka-aine allergiat, eläimistä en tiedä).
 
Me ollaan nyt kaksi viikkoa maisteltu, aloitettiin kun Eemeli oli 4kk ja 3päivää vanha. Ensin 6 päivää perunamuussia, nyt eilisestä lähtien mukana porkkana. Ihan vain makustelua pari pikkulusikallista 2xpvässä. Ensin meni paremmin, mutta alkuhuuma haihtui pian... Välillä menee melko hyvin, Eemeli ottaa lusikasta kiinni ja ohjaa sen suuhunsa, mutta joskus taas ei meinaa saada ekaakaan lusikallista menemään kun huulet puristuu heti kiinni [:D] Mutta maistetellaan ja harjotellaan pikku hiljaa!
 
Me aloitettiin velli ja soseet kun Luukas oli 3kk. Osittaisimetyksellä on menty syntymästä lähtien kun oma maito ei riitä. 2,5kk iässä vaan maito ei enää tuntunut riittävän ollenkaan, korviketta kului hurjia määriä päivässä ja silti imetinkin jopa 12 kertaa päivän aikana!! Luukas söi hereillä ollessaan vähintään tunnin välein, joten päätettiin aloittaa kiinteät aikaisemmin kuin neuvola suositteli. Meille muutti sen jälkeen hyväntuulinen poika, jonka kehityskin lähti huimaa vauhtia eteenpäin kun ei tarvinnut koko ajan vaan keskittyä nälkään ja syömiseen !!

Ja oon samaan mieltä tuosta imetyksen onnistumisesta kun Quara, minä voin ainakin rehellisesti sanoa yrittäneeni kaikkeni että oma maito olisi riittänyt, mutta kun ei niin ei! Tuli kyllä ihan epätoivoinen olo kun joka paikasta sai lukea että on erittäin harvinaista että äidillä maito ei tosiaan riittäisi ollenkaan - ihan kuin tekisi itse jotain kamalan väärin [:@] Saas nähdä pikkukakkosen kanssa, olisko tissit tosiaan jo sisäänajettu seuraavaa ajatellen [:D]
 
Takaisin
Top