Kiinteiden aloitus

Btw Violet jos tykkäät Kunnas kuoseista ja asut Turun lähettyvillä, Martinexilla (joka nämä kunnas sekä muumivaatteet valmistaa) on outlet viikon päästä Raisiossa. :)
 
No niin, kannatti nurista täällä että syöminen on mennyt hankalaksi. Tänään popsittiin sitten ihan onnessaan peruna-luumu sosetta. Suu sen kun vain aukesi ja käytännössä kaikki meni kerralla mahaan saakka.

Taitaa olla päivä kohtaista tämä syöminen. Ja kaikki muukin. Tänään nukkuminenkin sujuu. :)
 
Meillä on ohjelmassa nyt aamupuuro, kesäkurpitsasose ja luumusose. Uusien makujen testaus on edennyt vähän hitaasti, kun päärynästä tuli mahdollisesti punaisia näppyjä poskiin ja kasvikset kovettavat mahaa. Nyt on testauksessa omena, johon tyttö suhtautuu vielä hieman varauksella. Haluaisin kovasti myös testailla jotain sormin naposteltavaa, mutta olen vähän heikkohermoinen. Kun annoin kurkkua, vauva puraisi (tai jyysti ikenillä, hampaita 0) siitä heti palan, jota alkoi kakoa. Heti hirvitti, että ei vaan tukehdu. Istuminen syöttötuolissa on vielä myös vähän hakusessa. Vaikka selkä pysyisi suorassa, tuolista kurkotellaan ja kallistutaan joka suuntaan melko holtittomasti.
 
Tai yang. Minä syön itse kirjassa luki, että "vauvat on suunniteltu pysymään hengissä". Kyllä ne osaa, ihme ja kumma, itsekin ällistelen sitä päivittäin miten nopeasti oppii.

Meillä menee lusikkakin suuhun ihan itse, eli täytin valmiiksi ja annoin vauvalle, niinpä sai "sormiruokailla" soseenkin tänään itse kun sitä ompuista tein syksyllä pakkaseen.

Paistoin myös omenasosebanaanikaurahiutale "pannarin" ja annan testiin illalla.

Nyt on mennyt, kurkkua, avokadoa, bataatti, porkkana, hunaja ja vesimeloni, päärynä, omena, parsakaali ainakin ja juu maissinaksuja on tarjottu aina kun ei muuten olis ruoka-aika mut kun äitikin syö.
 
Mun mielestä hellyyttävin sormiruoka oli jossain jenkkiartikkelissa mainittu äidinmaitojää. Siis niin kuin mehujää, mutta maidosta. ❤️

Miten kätsyä teille kenellä rm:a pakkasessa. Kipeille ikenille varmaan huippu. En ehkä ankkajäistä antaisi, saattaisi jäätyä huuleen.
 
Pitääkin laittaa vauvalettusiin omenaa, vaikka raasteena. Kun ei voi muuten onenaa kokonaisena antaa, siitä lohkeaa vaarallisia kovia palasia.

Aamupala tänään:
Puuron sijaan paistoin rypsiöljyssä pehmeäpintaisen munakkaan. Paljon kivempi siivota munaa mitä puuroa lattioilta.
 
Mä en oo vielä kokeillut muuta kuin kasviksia ja hedelmiä, mitähän marjoista keksisi, niitä löytyy vain pakkasesta. Omien kanojen muniakin varmaan voisi kohta tarjota :happy: Ainakin aamuisin minun munakasaamiaista katsellaan tarkasti ja vasta kun äiti on syönyt, niin lapsi aloittaa.
 
Meillä maisteltu porkkanaa, bataattia, päärynää, mangoa, banaania ja Muksun riisipuurojauheesta tehtyä puuroa. Ainoo mikä oikeesti uppoo on porkkana, bataatista tuli mahavaivoja ja makeet saa nenän rutulle. :D Pitäs varmaan kokeilla sormiruokailua eikä vaan soseita. Niin ja puurokin oli ihan yök. Mies sano että "tissi on parasta, ei se muuta halua!"
 
Emppuliina - meillä riisipuuro on yök mutta kaurapuuro menee hyvällä ruokahalulla! Kannattaa laimentaa soseita keittomaisiksi maidolla, auttoi ainakin meillä!
 
Meillä repertuaarissa ollut toistaiseksi porkkana, peruna, bataatti, kesäkurpitsa, parsakaali, kukkakaali, banaani, päärynä, persimon, luumua, kaurapuuroa, ohrapuuroa ja kananmunaa. Kaikki menee valtavalla himolla :D Kaurapuurosta taisi saada pikkuisen vatsanväänteitä, joten ollaan jumahdettu ohrapuuroon.. Muuten ei ole mitään oireitakaan tullut. Syöminen on kyllä sujunut meillä ihan naurettavan helposti. Oon laskeskellut, että se on korvaus siitä, että nukkuu niin huonosti ;D
 
Mä kun innostuin tuosta Pinterestistä ja Valion sivuista, niin vinkkinä Valion sivuilta löytyy hyviä lasten- ja vauvanruokaohjeita. Kannattaa kurkkia myös vanhemmalle vauvalle tarkoitettuja reseptejä, sillä niissä voi olla muunto-ohje pienemmälle. Esim. Sorbetin ohjeessa vinkattiin, että pelkästä hedelmäsoseesta voi pienemmälle vauvalle tehdä jäätelöä. Taidanpa kokeilla :)
 
Tirlitan, ajattelinkin että vois jättää riisipuurot sikseen ja kokeilla muuta. :D Antaa tota riisipuuroo sit kun on taas vähän muutakin syöty jos maistuisi joskus myöhemmin vähän paremmin!
 
Suvitus, sama täällä! :D Tänään ei kyllä ole syömiset maistuneet, Emmalla ollut pari päivää nuha ja sai lisäksi eilen influenssarokotteen. Rassukka kitisee koko ajan, vain kantoreppuun tai syliin rauhoittuu. Lämpimän oloinen tyttö, kuumetta en ole mitannut. Ehkäpä tämä syynä ruokahaluttomuuteen. ♥
 
Minkä verran teidän muiden pikkuiset syö soseita? Meillä syödään 4x päivässä suunnilleen näin: aamupuuro 0,5 dl + hedelmä-/marjasose, lounassose 0,5-1 dl, päivällissose 0,5 dl ja iltapuuro kuten aamulla.
 
Meillä syödään samaan tahtiin eli 4 kertaa päivässä. Juurikin samankokoisia annoksia kuin teillä kuukiurustakesään. Mutta meillä tuo kakka homma on tehnyt nyt pyllyn punoittavaksi että mietin tytölle allergia testejä, perheessä ei muilla allergiaa ole. Mitään en oikein osaa välttääkään, puuroa ei syöty pariin päivään mutta kakka tahti on sama. Löysästä kiinteään, mutta siis ruoka maistuu täällä kuitenkin! Puuro on meillä se herkku :)
 
Mä yritin saada tuota puuroo kans mukaan kuvioihin, se ois helppo jonkin soseen kanssa tarjota aamupalaksi tai iltapalaksi... mut mut.
Yritäppä lusikoida sormiruokailijan suuhun jotain, eiiiipä onnistunutkaan, eikä harjoituksista huolimatta onnistu vieläkään.
Annoin lusikan käteen ja se menee kyllä suuhun! .... mutta vasta sitten kun siitä on hakattu se puuro irti :hilarious:

Jotain muuta nopsaa aamu/iltapala vinkkiä? Nyt menee siis aamuisin hedelmiä, marjoja. Annan aina jopa 5-6 eriä tarjolle, siksi varmaan ideat jo loppuu.
Kertokaas sormiruokailijat millaisia "aterioita" teil on ollut? Mä oon aina laittanut uusia ja tuttuja sekaisin mutta aina tosiaan pitää olla niitä hyväksihavaittujakin että saa jotain syödä :)
 
Puurosta tosi tökköä niin, että saapi itse laitettua sormin suuhunsa? :) Jostain muistan lukeneeni, että vohveliraudoilla voipi paistaa puurosta vohveleita! Tai sitten banaanipannaria (kananmuna+banaani+kaurahiutale), sitä meillä tänään maisteltiin.
 
Meillä myös samat määrät kuin teillä kuukiurustakesään. Toisinaan saattaa ottaa pari lusikallista vaan aterialla :sad001
 
Meillä kehoitettiin ottaa lihat kehiin... Miten ootte meinanneet "pihvit" tarjoilla? Vinkkejä otetaan vastaan niin sormi- kuin sosesyötöllekin.. :)
 
Takaisin
Top