Kiinteiden aloitus 4kk

lokakuun.äiti86

Satasella mukana keskusteluissa
Olen alkanut totuttamaan 4kk poikaani kiinteisiin. Reilun viikon sisään on kokeiltu porkkana, maissi ja päärynäsoseet.

Ongelmani onkin annoskokojen määrän lisäys. Nyt olen antanut n. 1-2 tl / 1-2 kertaa päivässä niin että olen imettänyt ensin. Poika siis on jo kylläinen saadessaan sosetta eikä suostukaan syömään enempää kuin max. 2 tl kerralla.

Äidinmaidonhan tulisi olla pääasiallinen ruoanlähde 6kk asti ja pelkäänkin vierottavani pojan rinnasta jos annan kiinteitä liian nopeasti liian paljon. Painoakin kun tulee pelkällä maidolla ja tarkoitus onkin totuttaa vatsa sietämään eri ruoka-aineita pienentäen allergian riskiä.

Toivoisinkin nyt teiltä joilla on kokemusta asiasta antamaan epätietoiselle äidille vinkkejä:)
 
Jos maito on riittävä lapselle niin ei teillä oo mikään kiire nostaa annoskokoja, kyllä se lapsi sit kertoo kun haluaa lisää :)

Meillä alotettiin maistelee 5kk iässä ja hyvin olisin silti voinu odottaa viel sen kuukauden ku maidolla pärjäs niin hyvin :)
 
Maiskutus on vaan niin kova kun näkee muiden syövän ja tuntuu että iltaan mennessä on kauhea nälkä. Yötkin menee edelleen 4-5 syötöllä.

Meillä vaan vielä kaiken lisäksi niin herkkä vatsainen poika että tuntuu kovasti kiinteät aiheuttavan harmia. Ainakin maissin kohdalla. Ehkäpä me nyt mennään hissukseen pienin askelin eteenpäin.
 
Meillä aloitettiin kiinteät keskosuuden takia neuvolan suosituksesta 3kk iässä ja vähintään puolen vuoden ikään asti pitäisikin imettää alle ja kiinteät päälle. Alkuun oli meilläkin vatsavaivoja, mutta tytöillä oli käytössä myös lisärauta, joka niitä aiheutti vielä kiinteitä enemmän..

Alkuun on tarkoitus, että vain maistellaan ja totutellaan lusikkaan ja uusiin makuihin. Tarkoitus ei olekaan syödä paljon. :) Hienoa, että lapsi on kiinnostunut jo noin pienenä ruuasta! Tehkää syömisestä mukava sosiaalinen tapahtuma. Kyllä ne annoskoot nousevat iän mukana. Meillä niin tapahtui lähempänä vuoden ikää, kun imetys alkoi selvästi vähentyä ja kiinteä ruoka elättää lapsia. :)
 
Takaisin
Top