Kiinteiden aloittaminen

kiitos mohomaha ohjeista![:)]
meillä neuvolassa tänää sanovat että voidaa antaa lihaakin jo vaikka siis torstaina alotettiin viljat,ei kuulumma mitää estettä,mutta ei kiirettäkään,voi alottaa vasta 6kk iässä ne sit..no me katellaa hetki puuroja ja sit jos lihoja vasta[:)]
ja 6kk iässä vois jo ruveta ihan tuoreraasteitakin tarjoomaan![:-]
 
Meki käytii neuvolassa ja kysyin tosta nesteen juomisesta, niin kuulemma 6dl pitäis juua nesteitä. Ja kun kysyi ruoka-aterioiden määrästä ja kun sanoin että 2 tai 3 niin sano vaan että no voisit ottaa sitte 3-4 ateriaa mukaan. 8kk on sitte se 5 ateriaa vimeistään. Ruokamääristä ei kysyny mitään, paitsi sen tietty ku puheeks tuli että paljonko me sitten juodaan päivässä.
Nii ja sit tosta yösyömisestä sano, että se on ihan musta itestäni kiinni (omasta jaksamisesta) haluanko sitä maitoo yölläkin vielä tarjota, että ei pitäis viedä kun noin kolmisen yötä että oppii pois siitä. Mutta kattellaa ny miten toi puuron syöminen alkaa vaikuttaa, huudattaa en ala koska se tosiaanki huutaa ihan just niin kauan kun se maito tulee suuhun.

Tänne piti vielä lisätä, ettei nää kuulemma tartte kotitekosen joukkoon mitään rasvoja kun korvikkeessa on riittävästi!
 
niin onkos sitä jotain "rajaa" että minkä verran päivässä noita lihoja saa muksulle antaa??
 
Mulle sanottiin neuvolassa ohjeeksi lihoista, että 1rkl/ateria ja suositus oli alkaa tarjoamaan lihaa kahdella aterialla. Tosin en ole vielä saanut aikaiseksi aloittaa ja tehdä soseita pakkaseen.
Meille sanottiin, että esimerkiksi jauhelihalla (vähärasvaisella) voi hyvin aloittaa ja että sitä ei kannata sen enempää soseuttaa vaan haarukalla vaan pilkkoa - niin ei tulisi sitten sitä ns. 8kk shokkia, kun ne kaupan soseet muuttuu klomppisemmiksi. Mites olette muut tehneet jauhelihan kanssa?
Oletteko jo uskaltaneet antaa riisikakkuja? Mä olen yhden antanut, eikä sen kanssa mitään ongelmia ollut. Aatu söi sitä hyvällä halulla - täytyi välillä riipiä keksi pois kädestä, kun olisi vaan ahtanut lisää ja lisää suuhunsa. Samoin maissinaksuja, näkkäriä ja palttoonnappia syö sujuvasti. Kunhan vaan pukki tuo syöttötuolin, niin sitten on helpompi antaa ruokaa oman käden kautta, kun nyt olen sitten pitänyt sylissä selkä suorana - ja vielähän se syöminen on aika hidasta +tietysti suttaa sekä äidin että pojan emoticon
 
Meillä kokeiltiin tänään nokkamukia. Hyvin meni kokeilu, poika hoksas heti miten sitä kuuluu käyttää :) Tai ei tossa mitään hoksaamista kai ollu, kaikki menee suuhun muutenkin :) Toi oli ihan perus nokkis ilman mitään hienouksia. Ilme oli kyllä niin näkemisen arvonen, kun hoksas että sieltä tosiaan irtoo maitoo :)
 
tein eilen mustikka-puolukka-päärynä kiisseliä ja voi jukra miten pikkumies söi! Itku pääsi kun iskä ei meinannu tarpeeks kovaa vauhtia syöttää :D heh.. :D omista puolukoista ja mustikoista tein,mutta oli sen verran kirpakkaa,joten lisäsin pakkasesta joukkoon vielä viime viikolla keittämääni päärynäsosetta joka toi sit ihan tarpeeks makeutta kiisseliin :P itekin oisin voinu vedellä sen! :D
 
Meillä ei syödä vielä kahta liha-ateriaa, neuvolasta saadussa lapussa kaks liha-ateriaa olis sit 8kk lähtien... Mutta kuutiollinen taitaa vastata tota ruokalusikallista lihaa aika hyvin.
Meillä syödään päivässä 4 kiinteetä ateriaa, kahdella viljoja ja yhdellä lihaa ja yhdellä kasvis-, hedelmä- tai marjasosetta. Välipalaks menee vielä maitoa.

p.s kyllä muuten huomaa ton sairaalareissun vaikutuksen kakkavaippoihin emoticon  kiinteet on jääny melkeinpä syömättä ja maidolla ja vellillä menty se millon on saatu lupa syödä. Nyt oon saanu maitokakkavauvani takasin emoticon
 
Vähän lähteestä tuntuu riippuvan, että paljoako lihaa suositellaan, mutta vähän yläkanttiin tuntuisi tuo 2rkl/pv olevan. Pari opusta tuossa selasin ja keskimäärin suositus oli 1-1,5rkl päivässä, joten varmaan alan tarjoilemaan 1 jääpalakuutiota näin ensi alkuun. Tänään ostin paketin kanaa, jos vaikka huomenna saisi jo sen soseeksi asti. En ainakaan onnistunut löytämään mitään lähdettä, missä olisi ollut jotain ohjetta millä kannattaa/pitäisi aloittaa?
Tänään yritin tarjoilla itse tekemää kaurapuuroa ja sylkemiseksi meni, eli taidan ihan suosiolla soseuttaa jauhelihankin...
 
Mä suosiolla soseutan noi lihat. Menee ainakin meillä siten paremmin. Karkeutta alan lisäämään aluks makaronilla ja riisillä, seuraavana herneet,maissi, peruna ja sitten päästäänkin ihan haarukalla mössättyyn ruokaan. Sinänsä helppoa kun ite väsää noi soseet, niin pystyy tollasta tekemään. Soseutan muut ihan normaalisti, mutta sitten sekaan yks joku karkeampi aines. 
Makaronia ja riisiä soseutan vähän sauvasekottimella. Seuraavassa vaiheessa herneet, maissin ja perunan murskaan vaan haarukalla, ja lisään tavis soseen joukkoon :D
 
mulla on menny vähän ohi et mis järjestykses kantsii lihoja antaa?(vai onko sillä niin väliä?) nyt oon maistatellu vasta kalaa ja tänään meinasin ostaa kanaa. onkos muitten vauvoilla tasanen ruokahalu? meillä menee joinain päivinä ihan kaikki mitä vaan annan ja eilen esim oli taas sellanen päivä et ei soseet ei tissi meinannu maistuaemoticon  oon kyllä ittekki aikamoinen tuurisyöppö ;)

herra pupeltaa tos vieres just riisikakkua, hyvää sormiruokaa sekin ;) löyty onneks kaupasta sellasia ihan suolattomia missä on raa-aineena vaan riisi.
 
Skallo ei väliä millä lihalla aloittaa. Eihän sitä tosiaankaan itselläkään aina maistu niin hyvin, niin miks ei sama logiikka toimis "vaaveillakin" ainakaan meillä ei aina mene ruoka samanlailla alas.

Mekin mutusteltiin tänään skallon innoittamana riisikakkua:) Voi että oli kiva pikkusilla hampailla nakertaa siitä paloja:)

TEin eilen hyvää "huijauspuuroa" joka upposi tosi hyvin. ELis omatekemää omppusosetta ja vähän riisihiutaleita ja vettä sekaan ja eikun mikron kautta suuhun:)
 
Possu on lihana miedoin. Näin mulle sanottiin. Nauta sulaa hitaammin eli ehkä se sitten viimesenä lihoista.
 
Noista lihoistakin on niin ristiriitasta tietoa. Ite alotin kanalla, sitten oon antanu nautaa. Muistaisin että terkkari sano, että vois alottaa kalalla, mutta sitten taas toisesta paikkaa kuulee että kala on allergisoivin. Eli siis meen kyllä ite aika lailla mutu-tuntumalla. Seuraavaks meillä maistetaan varmaan sitten possua...
 
Jep, nää on just niitä asioita että selvää ohjetta ei taida mistään löytyä. Enkä mä oikeen usko noihin allergisoiviin juttuihinkaan sillon, jos kumpikaan vanhemmista ei ole jo ennestään allerginen / herkistynyt jollekin. Esim. nyt sitten vaikka kala. Mikäli ite olisin sille allerginen, niin välttäisin sen syöttämistä ainakin ihan ensimmäiseks.
Eikä välttämättä tarvi olla allerginenkaan, riittää sekin, että on jollekin yliherkkä. Esim. mulle ei oikeen sovi ananas, eikä kiivi, vaikka en varsinaisesti allerginen niille olekaan, joten mitään kiirettä en niiden tarjoamisessa pidä. 
 
Mä oon Nealle kiiviä antanu semperin purkista, mutta en oo ite tehny niistä mitään sille. Kerran ostin kun piti tehdä, mutta ne oli ihan huonoja emoticon Sen jälkee en oo viittiny ees ostaa. Sekin on kausiluonteista millon ne on hyviä...
 
Multa loppuu kohta usko ton pojan kanssa..vähän aikaahan toi riisipuuro meni kun kuumille kiville,nyt taas ei kelpaa mikään/eikä millään...ihan sama missä välissä sitä koittaa tarjota,nii ei..maitoo vaan pitäs olla..sit kasvis/liha ja marjasoseet/hedelmät kyllä menee ihan suht hyvin,kun oikeeseen aikaan niitä tarjoo,toi aamu ja iltasyöminen on niin vaikeeks menny,että välillä on ihan sellanen olo,että voi perse! Mä en ymmärrä..Tänäkin aamuna on keitetty kaurapuuroo- ei kelpaa! oon tehny riisipuuroo-Ei kelpaa! maitoo-JOOOO...emoticon
 
Kokeile Henniv niitä Muksun vadelma-kaura- ja kuningatarpuuroja? Meillä lyötiin stoppi sekä normi kaura- että riisipuurolle ja noi em muksun puurotkaan ei lämpimänä kelvannu, mut huoneenlämpöisenä ja kaappikylmänä uppoo törkeen hyvin! Siinähän syö kylmää puuroo, en jaksa ressaa et onko se lämmintä jos paremmin uppoo lämmittämättä! :)
 
Meillä taas pitää olla aina puurot ja kasvissoseet lähes kuumia. Kylmänä tuo syö vaan hedelmäsoseita.. :D 

Ite kans muutaman kerran antanut ruuan liian aikaisin, jollon soseet ei uppoo. Maitoa tuo vetäs niin paljon ku antais, periaatteessa.
 
Takaisin
Top