Kiinteät

Meille nuo kaupan soseet ovat paivan pelastus. Meilla on kolme suosikkia 12kk eteenpain suositelluista soseista: pinaattilasagne, bolognese-sose ja kanapaella. Kaikki ovat sellaisia rouheita ja aika maukkaitakin soseita. Vaikka pakastimesta loytyisikin kotitekoista pojalle tehtya bolognesekastiketta, niin ma usein unohdan ottaa sen etukateen pois pakastimesta sulamaan, joten sitten syodaan suht samaa tavaraa purkista. :grin
Tanaan soimme pojan kanssa samaa nakkimunakasta ja ma laitoin vain itselleni valmiiseen ruokaan suolaa ja pippuria. Kuitenkin poika on kasvanut normaalisti, joten en jaksa stressata monipuolisuudesta. Hedelmat poika syo edelleen kaupan hedelmasoseina ihan paivittain. Meilla ei oikeastaan edelleenkaan sormiruokailla, eika olla koskaan kokeiltu itse lusikalla syomista.
 
Meillä sormiruokaillaan välillä ja välillä taas syödään (joskus jopa ihan nätisti) lusikasta. Itse neiti ei ole lusikkaa vielä oppinut käyttämään, mutta kaikki aikanaan. Tomaatti on suurta herkkua ja nyt taas viitsin ostaa kaupan ruokapurkkejakin, kun ei enää suurin osa mene hukkaan. Ihailtavan ennakkoluulottomasti neiti pistää suuhunsa mitä nyt pöydälle eteen sormisyötäväksi antaa. :)
Muoks. Tuo kotiäidin avautuminen oli ihan loistava!! :) Ja ihan nappiin noiden sinisen maidon ja oivariinin suhteen, ripitystä tulee kun rasvatonta vaan pitäisi antaa ja kasvimargariinia sipaisu, kun kaikki olisi nykymaailmassa oltava niin rasvatonta tai korkeintaan vähärasvaista.. Sitten ruokaan lusikkatolkulla kasviöljyä että saadaan niitä hyviä rasvoja. Voi hyvä ***** sentään. Meillä käytettiin kotona voita ja sinistä maitoa kun olin lapsi, ja ihan ihminen minustakin tuli.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä sormiruokaillaan kanaa niin, että mä annan sieltä muutamia paloja. Kokonaista koipea en ole antanut.

Tällä hetkellä neiti syö käytännössä samaa ruokaa kuin mekin. Jos meillä on noutoruokaa tai ruuanlaitto kestää liian pitkään tms. keitän makaronia ja pakastemaissia, nykyisin tosin aika harvoin.
 
Ei meilläkään aina syödä mitenkään loistavia aterioita, vaan sitä, mitä kaapissa on. Tänään lounaaksi oli kananmunaa, ruisleipää ja kirsikkatomaatteja :grin Ei siitä kannata ottaa huonoa omaatuntoa jos lapsi kuitenkin saa yhteensä ihan riittävän monipuolista ruokaa, tapahtui ruokinta sitten kotona tai päiväkodissa. Lohdullista silti kuulla. että muillakin tehdään tarvittaessa makarooni-maissisekoituksia ja vastaavia :)
 
Tänään aamupuuro oli menny 50%, päivällä hedelmäsosetta, 1/3 avokadoa ja pikkuisen spaghettia ja tomaatti-jauhelihakastiketta yhtaikaa muitten kans. Oon tyytyväinen. Tyttö kumminkin on flunssasena yleensä vielä tavallista haluttomampi syömään. :S
 
Mä en ole uskaltanut antaa kokonaista kanankoipea lähinnä siksi, että tuo pikkunen nappaisi siitä todennäköisesti liian isoja paloja, eikä hallitsisi sen syöntiä riittävästi. Eikä kyllä siitä seuraava sotkukaan olisi ehkä sitä helpointa siivottavaa :eek:

Meillä poika on kyllä vieläkin melko ennakkoluuloton, kunhan saa itse maistella sormin kaiken. Aiheeseen liittyen kävin mielenkiintoisen keskustelun perhekerhossa erään juuri valmistuneen terveydenhoitajan kanssa, joka kertoi, että heille oli opintojen lopulla pidetty pitkät luennot sormiruokailun hyödyistä. Ihan uskomattomia juttuja, mitä en olisi tullut ajatelleeksikaan.. Heille oli luennoitu mm. siitä, että sormiruokailusta tulisi tehdä virallinen terveyssuositus, mutta sitä ei voi tehdä, koska se olisi liian "vaativaa" vanhempia kohtaan, koska se on usein työläämpää (olen eri mieltä) mitä soseiden syönti ja hävikin määrä niin suuri, ettei kaikilla vanhemmilla ole siihen taloudellista mahdollisuutta (siitäkin ehkä uskallan olla hieman eri mieltä, jos rahaa on kuitenkin vanhemmilla itsellään ruokaan). Mutta mielenkiintoista juttua :)
 
Littlered, mistä kauppaketjusta ja mitä merkkiä ostatte? En ole noihin makuihin ennen törmännyt.. :)

Nuo edellisessa viestissani mainitsemani soseet ovat Heron +12m soseita, ja just semmosia rakeisempia. Ainakin merkkiksesta tai eroskista loytyy ja tod.nak. paremmin jalkimmaisesta, :)
 
Meilla poika sai oman pienen siivun entrecote-pihvista, johon en siis laittanut lainkaan suolaa tai pippuria. Ilme oli aika melleva, kun sellaisen sai suuhunsa. Poika ei kuitenkaan saanut siita juurikaan mitaan irti, mutta sai kuitenkin makustella. Mies oli tehnyt ihan kiltin makuisen bearnaise-kastikkeen, joten lopulta silppusin pihvipalan sen joukkoon ja poika soi sen ihan onnessaan.
Silloin harvoin, kun me vanhemmat saamme syoda jotain arkiruokaa parempaa, niin olisi epareilua, jos poika jaisi ilman samaa makunautintoa. Jotenkin mahtava tunne, kun poika kokeilee jotain aikuisten ruokaa ja nauttii siita. :)
 
Vähän samalla ajatuksella kuin Littleredillä (että poika saa maistaa sitä parempaa jos mekin), me käytiin pojan kanssa sushilla tässä viikolla ja hän tykkäsi kovasti! Soijaa ja wasabia ei tietenkään saanut, mutta varsinkin nigirien päälliset hävisivät äkkiä parempiin suihin. Annoin sellaisia helpohkoja, tavallista/grillattua lohta, avokadoa jne. Ajattelin, että me ollaan taas ne hullut jotka raahaa lapsensa sushille, mutta ravintolassa oli useita muitakin lapsiperheitä :)
 
Persimon-kausi käynnissä, ootteko muut kokeilleet antaa lapsille? Meidän tyttö söisi vaikka kuinka! Jotenkin sen hedelmäinnostus lopahti tässä välillä, mut nyt tuon myötä taas kelpaa.

Sormiruokailukin on saanut uutta puhtia, kun keksin antaa tytölle esim tavismakaronin sijasta kuviopastaa. Mielenkiintoisempaa syödä jos makaroni näyttää eläimeltä.. :) Koitan myös koota mahdollisen värikkään näköisen lautasellisen. Ei kaikki mahaan asti mee, mut sillä on hauska leikkiä ja siinä sivussa maistella ja jotain syödäkin. :) Avokado kelpaa hyvin, onneksi se on superterveellistä. Tässähän oppii itsekin kaikkea tytön mukana, ennen sitä en ollut ite varmaan maistanutkaan avokadoo.. :p
Mutta hurja kuinka tarkka tyttö on siitä, että hän saa samaa ruokaa kuin muutkin. Pitää olla välillä tosi tarkkana, kun neiti omatoiminen palvelee hyvin herkästi itseään. Diididiiididii..
Meikäankka yrittää epätoivoisesti hämätä huomion toisaalle ja sujauttaa suklaapalan poskeen. Ja jos tyttö huomaa meidän syövän jotain (herkkua), jota hän ei saa, niin ollaan sillai "yyh kun on pahaa.." :') Hyvä yritys kumminkin.

Tänään annoin rusinoita (kiitos vinkistä!), että saisin syödä oman kahvileipäni rauhassa. Yhmm mikä ois pahinta, mikä voi seurata, jos lapsi vetää laatikollisen rusinoita yhteen kyytiin? :wink Ei se niin paljon saa, mutta söisi varmaan jos antaisin, :O
 
Mä annoin persimonia jokin aika sitten. Tyttö tykkää siitä kyllä, mutta se on vähän kuin avokado: ensin liian raaka, sitten hyvin lyhyen aikaa just sopiva ja sitten liian pehmeä. Siksi se innostus lopahti mutta enemmän äidillä kuin tyttärellä. Mulla on muuten myös tullut jopa jonkinlainen himo avokadoon, joka oli mulle aika tuntematon aines ennenkuin rupesin niitä tytölle antamaan. Ihan hyvä, että jotain terveellistäki tarttuu messiin. :)
 
Me testattiin persimonia, mutta se jäi vähän samoista syistä kuin Latteäidillä. Mutta varmaan niitä tulee vielä ostettua, kun kausikin on käynnissä. Pojan suosikkihedelmä on ihan tavallinen (ja edullinen) omena, siitä olen aika tyytyväinen :)
 
Mä ostan yleensä sitä, mikä on halvin, eli tällä hetkellä päärynää. Ja banaaneja meillä on käytännössä aina, koska se on niin helppo ja nopea antaa ja myös hyvä ottaa mukaan jos tarvitsee. Tyttö onneksi tykkää melkolailla kaikista hedelmistä ja marjoista, suosikki on viinirypäleet, mutta en ole aikoihin ostanut niitä, kun ovat niin kalliita tähän aikaan vuodesta.
 
Meilläkin banaaneja syödään eniten. :)
Viinirypäleistä ei meillä perusteta yhtään! Mä ja mies kyllä syötäis, mutta ei tyttö.

Oon koittanut nyt Cittarista työmatkalla ottaa välillä jotain uutta ja eksoottista. Suunnittelin kokeilla kevyen smoothien tekoo tytölle. Kun se tykkää niistä imaistavista valmisversioista paljon. Pidän niitä usein matkaeväänä. :)
 
Paljon teillä menee ruokaa päivän aikana?

Meillä taitaa olla joku massakausi meneillään, poika syö ihan järjettömiä määriä!

Aamulla n 2dl puuroa
Lounas päiväkodissa, iso annos lämmintä ruokaa + jälkkäri
Välipala päiväkodissa, 2 voileipää
Päivällinen iso purkki (250g) lämmintä ruokaa, 130g hedelmäsose + 125g soijajogurttia
Sängyssä 2,5dl velliä.

Ööööh. Mihin mahaan toi pikkumies tota ruokaa oikeen vetää o_O
 
Meillä vaihtelee ihan tosi paljon, välillä menee hurjia annoksia ja välillä sitä miettii, menikö mitään vatsaan asti. Mutta vaikea arvioida tarkkoja määriä. Puuroa menee sellainen lähes aikuisten satsi aamuin illoin, mutta lounas ja päivällinen vaihtelee, sormiruokaillessa yleensä vähemmän ja mössöjä syödessä enemmän (paitsi jos on kalaa tai lihapullia, ne uppoavat aina :wink.
 
Meilläkin vaihtelee paljon. Ja nyt on vissiin taas joku hammas tulossa tai ei-tulossa, kun suuhun menee sormet mutta ruoka ja lusikka on kauhistus. Banaani on melkein ainoa mitä tuo syö kunnolla. Paitsi eilen spagettia meni kaksi isoa lautasta.
 
Meillähän oltiin kipeänä yli kk jolloin poika ei paljoa syönyt, kai me nyt tankataan senkin edestä.. jos se paino nyt vähän nousisi kun syksyn aikana ei tullut muuta kun pituutta :)
 
Meillä syödään varmaan puolet tosta mitä sophiella. Meillä ei oo painoo kans ihan hirveesti tullu. Tänään käytiin kasvukontrollissa (1v2kk) painoi oli 8265g ja pituutta 75,2cm. 1v mitat oli 8150g ja 73,3cm.
 
Takaisin
Top