Kestovaippa-kokemuksia?

Mä oon tässä tuuminut, että taidan ainakin ison harsopakkauksen + muutaman kuorivaipan tilata, kun kuitenkaan ei alkuun uskalla suurta määrää mitään tiettyä kestovaippamerkkiä ostaa, kun ei tiedä mikä omalle vauvalle sopii. Harsoista taas oli niin monta taitteluohjetta, että luulisi jonkun niistä olevan meillekin hyvä. Ja jos sitten jokunen sisävaippa lisäksi testiin. Ei kai tässä voi kuin kokemuksesta oppia. Harmi, kun pitää odottaa syksyyn asti vielä. [8|]
 
Mä tilasin tuollaisia nauhavaippoja [link=http://www.kestovaippakauppa.com/product_details.php?p=26]http://www.kestovaippakauppa.com/product_details.php?p=26[/link] ja ajattelin niitä + harsoja kokeilla. Noita kuorivaippoja pitää vaan vielä muutama jostain haalia. Itsehän voisi vaikka ommella jonkinlaisia lisäimuja sitten vielä harsojen lisäksi.. [:)] Mullekkin tämä kestoilu ihan uusi juttu kun esikoisen kanssa tuntui että se itse vauvan hoitaminen oli jo niin uutta ja ihmeellistä ettei tullut otettua selvää noista kestoilu asioista, nyt voisi toisen kanssa kokeilla sitten sitäkin [:D] 
 
Minä olen tehnyt kierrätysmateriaaleista tässä joutessani sk08-kaavalla sisätaskuvaippoja ja viimemmäksi kuoritaskuvaipan ja sisätaskuvaipan kestovaippainfon ohjeella. Tuo jälkimmäinen tuntuu minusta kivalta ohjeelta ja se on ollut helppo tehdä! Imuiksi olen tuhonnut muutaman vanhan pyyhkeen taskuihin laitettavaksi, kun meillä on huono kuivatella mitään, joten nuo irtoimut ovat meillä oikeastaan ainoa vaihtoehto [8|]
Harsojakin on, ja tuleva mummo on tehnyt muutamat villavaippahousut joten eiköhän meillä ala olla hyvä setti valmiina. Sitten vaan kokeillaan, mikä/mitkä yhdistelmät sopivat meille parhaiten. [:)]
 
miiuhoo: Taisit kysäistä tuolla aikaisemmin käykö mikrokuitu sisävaipan materiaaliksi. Imukyvyltään mikrokuitu on mitä verrattomin mutta sitä ei saa laittaa ihoa vasten: mikrokuitu imee kosteuden ja rasvan ihostakin eli kuivattaa ihon (tähän rasvasieppouteen ilman pesuaineita perustuu mikrokuidun kätevyys siivousvälineissäkin). Mutta esim. taskuvaippaan mikrokuituimu on mielestäni paras vaihtoehto!

Meillä on kokeiltu vähän eri malleja kestoissa - taskuvaippoja lähinnä. FuzziBunzin yhdenkoon voittaneita ei olekaan. Niihin ollaan oltu todella tyytyväisiä! Myllymuksujen taskarit on ihan jees kanssa fuzzien imulla varustettuna mutta niitä pidetään lähinnä kotivaippoina kun pissavahinkoja sattuu niiden kanssa helposti. Fuzzeja haluaisin lisää mutta ne on varsin tyyriitä (joskin hyvästä kannattaa maksaa). Oon huuto.netistä huutanu muutamia halvempia yhdenkoon vaippoja - saas nähdä ovatko kilpailukykyisiä :)

Päivä päivältä olen tyytyväisempi kestoiluun. Pesukone pyörii enää kolmen päivän välein - hyvä imukyky on saavutettu ja lapsen aineenvaihdunta vähän hidastunut. Kertiksiä ollaan välillä käytetty reissussa mutta muuten ollaan menty ihan kestoillla. Noi yhdenkoon vaipat on käyny meillä heti vastasyntyneestä asti kun lapsi oli niin iso (päälle 4kg). Pienemmän vauvan kanssa olis varmaan joutunu ensin käyttämään jotain pienempiä vaippoja esim. niitä ImseVimsejä (niitä ei keretty käyttää tarpeeks monta kertaa hyvän imukyvyn saamiseksi).

Meillä on myös taskarit valmiiksi täytettynä korivaunussa hoitopöydän vieressä. Ja kaupungilla/kyläillessä on hoitolaukussa muovipussi käytettyjä varten. Likavaipat säilytetään omassa pyykkikorissaan. Kakat suihkutan aina pois. Hajuhaittoja en ole havainnut.

Se vielä noista vaipoista että ite olen suosinut nepparikiinnitteisiä vaippoja. Pysyvät kauemmin hyväkuntoisina toisin kuin tarrat :)
 
Yllättävän paljon tosiaan erilaisia kestovaippailukokemuksia täällä. Kerronpa sitten meidänkin.

Tyttö tais olla liki parikuinen, kun aloittelimme. Itse olin hinnan perässä, joten meillä on menty halvimman mukaan...

Aluksi käytössä oli äitiyspakkauksen vaipat (+tutuilta saatuja äp:n vaippoja). Niissä meillä ei ainakaan imuteho riittänyt, joten tein tositosi yksinkertaisesti lisäimut vanhoista pyyhkeistä: 30cm*40cm pala, joka siksakataan vaan ympäri. Kuivuu nopeasti, ja käytössä taitan tuon sitten nelinkerroin, niin mulla on 30 cm*10 cm lisäimu.

Äitiyspakkauksen vaippojen rinnalla aloin käyttää 70 cm harsoja 'origami'taitoksella ja sisällä tuo yllämainitsemani lisäimu. Päällä äp:n kuorivaippa. Ja harso kiinni näpsyllä.

Kun äp:n kuorivaippa kävi liian pieneksi, ompelin itse PUL -kankaasta kuoria. Otin netistä jonkun ohjeen, jota sitten olen muokannut meille sopivaksi. Eli tein ensin vain yhden ja seuraavassa fiksasin fiksattavat kohdat jne. Tarvikkeena siis PUL-kangasta, kuminauhaa, joustokuminauhaa ja tarranauhaa. Laskeskelin, että yhden kuoren hinnaksi on tullut n. 6 e itse tehtynä.

Ja jossain vaiheessa siirryttiin 80 cm:n harsoon.

Meillä on tällä hetkellä käytössä 15 harsoa, 15 froteelisäimua ja 4 kuorta. Pesu joka toinen päivä. Olis hyvä olla vielä enemmän harsoja + lisäimuja, mut en oo jaksanut ostaa. Kuoret kuivuu tosi äkkiä, ja pyyhkeenpalat + harsot niin, että kun mies ne illalla/yöllä pesee, niin seuraavana iltapäivänä saan jo käyttöön. Taittelen nuo valmiiksi pinoon vaipanvaihtopaikan viereen.

Ja koko ajan on ollut kertikset käytössä reissussa ja öisin...
 
Hei!

Kiitti vinkeista! Haluaisin tehda vaipat itse, mutta taytyy viela vahan tutustua materiaaleihin - vaikuttaa hankalalta! Onko kukaan kayttanyt villaneuletta uloimpana kerroksena? Netista paatellen vaikuttaa villa hyvalta materiaalilta, mutta luulisi etta se kutittaa/arsyttaa pienen ihoa? Varmasti viela kesalla hirmu kuuma?
 
Laurana vielä vauvelini masussa, mutta 9kk olen jo perehtynyt tähän vaippaviidakkoon [:D]
Taitaapi siis olla ennakkoluulo tuo, että villa olisi kutittavaa ja kuumaa vauvalle. Tosiaan äitini neuloi meille muutamat hahtuvavillavaippahousut ja kun kokeilin sitä omaa ihoani vasten, se tuntui huomattavasti miellyttävämmälle, kuin muut villavaatteet, ei minulla ainakaan kutittanut yhtään [:)] Ja villahan on kuitenkin tosi hyvin hengittävää, joten enpä loppujen lopuksi usko, että se on sen kuumempaa, kuin vetää päälle kertakäyttöiset muovipussit [:D]
 
jei! Nyt viimein tein sen. Tilasin netistä läjän kestovaippa-asioita. Oon pystynyt malttamaan mieleni tähän asti, mutta nyt kun raskaus on yli puolenvälin (juuri ja juur), niin pistin tilauksen menemään. Jakautuupa sitten kustannukset useammalle kuukaudelle. ;)

Tulossa on 15 harsoa (osa vaipaksi, osa muuhun), kahta erimerkkistä yhden koon sisävaippaa muutama kpl ja sitten 5 kuorivaippaa. Otin sekä yhden koon että sitten vastasyntyneelle lisäksi. sitten siihen kaikkea lisätarviketta. Onhan se iso summa kerralla, mutta varmasti taloudellisesti kannattavampaa. Kirpaisee sitten kerran eikä tartte kaupasta raahata vaippoja.
Lisäimut teen itse.

Ajattelin, että kun on paljon jo hankittuna ja vähän erilaistakin (jos joku ei meillä toimiva), niin on sitten tarpeeksi helppoa aloittaa kestoilu, eikä tule houkutusta lähteä kertakäyttövaippojen kanssa pelaamaan.
 
Olen aikeissa käyttää syksyllä syntyvällä esikoisella kestoja, kun itsekin olen harsovaippalapsi. Selailin nyt ensi kertaa tätä ketjua ja kestovaippasivustoja. Ensimmäisenä aloin ihmettelemään kaikkia kerroksia mitä on tarjolla. Äitini on siis minulla käyttänyt -81 ihan sideharsovaippaa, enkä ole nähnyt tai kuullut mistään kuorista ja kosteussuluista aikaisemmin. Onko täällä ketään joka olisi pärjännyt ilman muovipöksyjä nykypäivänä? Katselin noita villahousuja, mutta kaikki froteet ja muut täytteet kai tekevät niistä aika massiiviset. Olisi kiva jos lapsi pääsisi liikkumaan ilman älytöntä määrää vaipantäytettä. Kuulostaako hullulta käyttää vain sideharsotaitoksia ja perinteistä potkuhousujen pesua kun kastuvat? Sänkyyn ajattelin laittaa muovifroteelakanan puuvillaisten alle.

Minua tuo läpikastuminen ei sillä tavalla huoleta. Tuntuisi jotenkin järkevältä huomata heti kun vaippa on märkä ja pitää vaihtaa (eli että housut kastuvat). Ja sideharsothan tunnetusti ovat helppoa kuivatettavaa ja niitä menee samaan koneeseen aika monta per pesu. Vai ajattelenko nyt jotenkin väärin? Inhottaa huomata miten jotkut kertislapset kulkevat märässä, pahimmillaan kakkavaipassa, joka "tuntuu" kuivalta - eihän se ole puhdas.
 
Annelse: Kyllä noi harsot melkein ne villahousut vaatii jos et laminoitua kuorivaippaa tahdo käyttää. Etenkin alussa lapsen aineenvaihdunta on nimittäin melkoisen kiivas ja kosteussulkuvaipoillakin on "hätä kädessä" helposti. Ensimmäisten viikkojen aikana hyvinkin imeviä vaippoja kuluu helposti päälle 10 päivässä ja jos jokaisen yhteyteen kuuluu likaantunut vaatekerta niin pyykkiä kertyy reippaasti. Yöksi ainakin kannattaa laittaa jotain paremmin suojaavaa: pelkillä syötöilläkin yöstä tulee hyvin katkonainen ja vaipan, yöpuvun ja lakanoiden vaihto herättää lapsen totaalisesti ja nukuttaminen voi olla todella työlästä. (Meilläkin on patjan suojana se muovifrotee mutta lakanoitahan se ei vahingoilta suojaa)
Vastasyntyneellä noista vaippaviritelmistä tulee helposti todella massiivisia. Toisaalta vastasyntynyt ei ihan hirveästi vielä liiku. Meillä on jättikokoisella kolmekuisella yövaippana harso mikrokuituimulla + kuorivaipalla. Se on vähän isohko viritelmä mutta lapsi pysyy kuivana sen avulla yön. Päiväkäytössä taskuvaipat jotka tuon kokoisella ei liikettä haittaa. Taskareissa käytetään likimain ainoastaan yhdenkoon vaippoja, muutama "täsmäkokoinen" on myös.

Aikaisemmin olen täällä ylistänyt noita FuzziBunz yhdenkoon vaippoja. Ylistän edelleen. Mutta löysin niille varteenotettavan kilpakumppanin: Babylandin yhdenkoon vaipat. Imukyky ja pitävyys on mielestäni yhtä hyvä kuin Fuzzeissakin - hinta taas alhaisempi! Kuminauhoja ei niissä tosin pysty vaihtamaan niin kuin Fuzzeissa tarvittaessa mutta eipä tuo vielä ainakaan haittaa. Uskallan suositella taskuvaippojen ystäville [:)]

Meille anoppi hommasi myös Rainbow'n AIO -vaippoja. En tiedä johtuisiko siitä etten ole niitä tarpeeksi monta kertaa pessyt (ehkä kuusi pesukertaa takana) mutta niissä ei ole imukykyä nimeksikään. Kokeilin niitä myös kuorivaipankin kanssa mutta kun vuotavat kuin seula [:o] Kuivuminenkin kestää sen vuorokauden vähintään. En suosittele!
 
Mulla on ollut alusta asti sisävaipat ja kuorivaipat käytössä. Päätin etten enää ompele sisävaippoja yli puoli vuotiaalle kun ei meinaa keritä kahta vaippaa (sisä ja ulkovaippaa) pukea päälle kun poitsu kierähtää jatkuvasti karkuun. Ja mites sitten kun oppii kävelemään... Eli meinasin ommella ja käyttää taskuvaippoja ja niihin nepparit, koska poika repii nyt jo ompelemistani vaipoista tarrat auki, bodynkin läpi!!!Alussa harsot toimivat tosi hyvin kuorien kanssa, mutta nyt isommalla vauvalla kakat on aina kuoressakin, kun taas sisävaipassa kuminauhat pitävät tavaran sotkematta kuorta joka kerta.

Onkos kellään muuten kokemusta kestohousuvaipoista??? Ja ompeluohjeita? Eikös niissä ole nepparit toisella sivulla? Millä kaavalla olette ommelleet?
 
Nostetaanpa tämäkin keskustelu taas esille [;)]

Nyt on tullut kesällä testattua kestoilua reissussa. Meillä on noista kertiksistä luovuttu ihan kokonaan. On niitä nurkassa paketti mutta siitä on kolmen kuun aikana käytetty vain ehkä 3 vaippaa. Mökeillä kun on käyty niin ollaan huuhdottu kakkavaipat järvessä ja laitettu narulle kuivumaan, pissavaipat on kuivatettu sellaisenaan. Sitten kuivat vaipat pyykkikassiin. Meillä pisin tämmönen reissu on ollut 5 päivää. Pidemmälle reissulle tarttis jo jonkun kunnon pesumahdollisuuden. Eipä se nyrkkipyykkikään nyt mikään mahdottomuus olisi,

Alkuun oli tarkoitus tehdä kesällä semmonen useamman viikon reissu pitkin Suomea. Otettiin ennakkoon selvää pyykinpesumahdollisuuksista. Ihan hyvin niitä tuntuu majoituspaikoista löytyvän! Tämä reissu kuitenkin peruuntui ihan muista syistä.
 
Mä olen ykkösen kanssa käyttänyt kestoja vähän vaihdellen. Silloin ihan ihan vauva-aikana olin väsynyt ja kakka tuli aina läpi vaipasta, joten aika paljon käytettiin kertiksiä. Kun poika kasvoi ohi siitä maitokakkavaiheesta, aloin kokeilemaan enemmän kestoja; ostin käytettyinä erilaisia ja kokeilin, mikä toimii meillä. Todettuani, että taskuvaipat on meillä käytännöllisimpiä, innostuin ompelemaan niitä itse. Sain hyviä vinkkejä toiselta kestoilijalta ja nyt pojalla 1v7kk käytössä vain itsetehtyjä. Kaikissa olen käyttänyt pul-kangasta uloimpana kerreoksena ja sit kokeillut vähän kaikkea imuina+taskuna. On hamppua, bambua, niiden sekoitusta, coolmixiä.... En nyt suoralta kädeltä osaa sanoa, mikä olisi paras, mutta bambun imuteho on tosi hyvä.
 
Mulla ainakin toimi se, etten ottanut asiasta stressiä ja raakasti käytin kertiksiä, kun siltä tuntui. Vähitellen sitten jaksoi innostua enemmän kestoista ja ottaa asioista selvää. Sen muistan, että olin tosi innostunut kestovaipoista ennen vauvan syntymää, mutta en ymmärtänyt mistään mitään. Kokeilun ja erehdyksen kautta löysin meille sopivat vaipat.
 
Tammikuussa meille on tulossa kaksoset ja ykkönen on noin 2v. Yritän tämänkin kokoonpanon kanssa kestoilla, mutta luovutan, jos näyttää liian rankalta. Itseään ei kannata näännyttää tällä asialla.
 
Rahaa meillä on varmasti säästynyt, kun kertiksiä kuluu noin 1/vrk (nykyään). Olen kyllä tehnyt kaikki vaipat "uusista" kankaista, joten on niillekin hintaa tullut, mutta ei kait mitään ihan ilmaiseksi saa. Ja on paljon mukavampi laittaa lapselle mukava kuosillinen vaippa kuin tylsä valkoinen kertis.
 
Suosittelen kokeilemaan kestoilua avoimin mielin oman jaksamien mukaan[:)]
 
Ostin nyt isyyspakkaukseen yhden rainbow kestovaipan all in one jutun oli reilunkaupan jne..makso 16,90.  Onko siitä kokemusta ja onko noi all in one yhtään helpompia kun tuo kuori, imu, väli, sivu vaippa asia menee multa nyt ihan ohi [:D] et voisko noilla pärjätä? tommosilla yksinkertaisilla? vai mikä niissä on vikana?

Myös näin siellä 100% biohajoavia vaippoja..mikäs niissä sitten mättää? Ootteko kokeillut? Itse aattelin että jos en nyt millään noitten kestojen kanssa selviä niin ottaisin sitten nuo bio jutut avuks ainakin välillä? vai onko ne tosi huonoja? Ite ainakin joskus kokeilin vuokkosten bio hajoavia kuukautis siteitä ja niistä ei kyllä ollut mitään hyötyä noin niinkuin vuotoja aatellen [:D]
 
Basura: Rainbow-vaipoista ei kokemusta, mutta yllä mainittuna Moon ei niitä ainakaan suosittele. AIO(=all in one) vaipat täytyy pestä kokonaan ja ne kuivuvat hitaasti. Eikä niitä voi laittaa kuivuriin koska kuorikankaan muovitus ei sitä kestä. Elikkä kuoriakaan ei sais laittaa kuivuriin, mutta kuivuvat hetkessä muutenkin! Jos käytät kuorien kanssa vaikkapa harsoja, niin kuoria riittää ihan 4-6kpl, koska niitä ei tarvitse pestä joka pissavaipan vaihdon yhteydessä ja voit käyttää samaa kuorta kunnes se likaantuu kakasta tai vaikkapa joka aamu vaihtaa uuden kuoren. Harsoja/imuja/sisävaippoja tarvitsee n. 20 kpl, voipi riittää vähempikin jos vauva pissaa ja kakkaa harvemmin. Eli myös AIO-vaippoja tarvitsisit toistakymmentä kpl eli aika hinnakkaaksi tulee. Meillä käytössä nyt pojalla äitiyspakkauksen harsot, koska ovat paksuja ja lisäksi ImseVimsen harsoja. Ostin pukluräteiksi ohuempaa eli halvempaa harsoa. Aikaisemmin ä-pakkauksen harsot olivat puklurätteinä kunnes en enää ommellut isomman kokoisia sisävaippoja ja päätyivät vaipoiksi. Kuoria varten tarvitset vedenpitävää PUL-kangasta ja joustokanttinauhaa. Kiinnitykseen käy tarranauha tai nepparit.

Hei, kertokaa jos jollain kokemuksia kestohousuvaipoista, tahtoo ommella sellaisia! Mistä kaavat???
 
Takaisin
Top