Kestovaipat

SiniApila

Näppärä viestien naputtelija
Huhtimammat 2018
Onko täällä muita jotka meinaa kestovaippailla? Oon varovaisesti ostellut kestovaippoja kirppiksiltä kun niitä on tullut vastaan.. Vähän sillä mielellä että aion ainakin kokeilla että olisko se meidän juttu.

Jos täältä löytyy kokeneempia asian suhteen niin vinkkejä ottaisin mielelläni vastaan.

Esim:

Mitkä kestovaipat on olleet omasta mielestänne parhaita? Millaisia ongelmatilanteita ootte kohdanneet kestovaippojen kanssa?

:)
 
Minä olen myös ihan noviisi kestovaippojen kanssa. Mies niitä haluaisi kuitenkin kokeilla, joten olen niitä jonkun verran meille haalinut. Ei kyllä hirveesti hajuakaan että mitä ja minkä kokoista... :D Mun mielestä ne kuulostaa jotenkin tosi työläiltä ja hankalilta, mutta mene ja tiedä sitten. Meillä ajatuksena, että yksikin kestovaippa vähentää jätettä yhden kertakäyttövaipan verran ja on parempi kuin ei mitään. Emme siis aio ottaa paineita kokoaikakestoilusta.

Meinasin, että pyydän kestovaippayhdistykseltä jeesiä ja opastusta noiden vaippojen kanssa sitten, kun vauva on syntynyt. Otetaan varmaan sieltä myös vuokralle testipaketti, niin nähdään mikä merkki ja malli olisi meille paras.
 
Mä oon kestoillut kolmen lapsen kanssa.
Siis vuosina 2003-2011.
Mun mielestä kestot on kehittynyt tosi paljon!
Tällä kertaa aion käyttää pääosin kertakäyttöisiä. Joten en ole perehtynyt uutuuksiin. Meen noilla vanhoilla, sen mitä kestoja välillä sitten käytän.

Tykkään sekä taskuvaipoista sekä sisävaipasta yhdistettynä villahousuihin.

HH wool villahousut on ollut aivan ihanat.
Ei kutita. Voi pestä koneessa. Kivoja värejä. Mutta kalliit.
Toisaalta noita saa käytettyinäkin. Moni käyttää vaikka ei kestoilisi.

Muutenkin villahousut hengittää, eikä tunnu kosteinakaan kylmiltä.
Huono puoli on pesun hankaluus. Aroista väreistä vaikea saada oransseja kakkatahroja pois. Joissain vain käsipesu.

Taskuvaipat helppoja.
Helpompi puhdistaa ja kuivuvat sisävaippaa nopeammin.
 
Miekii aattelin pääasiallisesti kestoilla. Minkäänlaista kokemusta ei asiasta oo ja vissiin vähän kaikenlaisia vaippoja tuohon on kertyny, ku oon tutuilta saanu ja joitain ostanu kirppareilta. Luotan et vähän kerrallaan sitten sieltä ne omanlaiset valikoituu. Ohjeita oon lueskellu ja oma pieni (vanha)pesukone on varattuna että sillä sit pesen päivittäin koneellisen, kun liottelu/useemman päivän pussitus ei houkuttele+koirat on liian uteliaita.
Suurin osa vaipoista mitä on, varsinkii noita pieniä mitkä menee alussa, on sisävaippoja ja kuoria. Taskuvaippoja löytyy muutamia, mut ne on paljon isompia.
 
Aion kokeilla. Paljon olen saanut tutuilta kestoja, niin pakkohan niitä on testata. Vähän tullut myös ostettua kirpparilta. On kaikkea mahdollista: harsoja, sisävaippoja, kuoria, taskuja, villahousuja...
 
6fc9fd4970edce2f7cc065bcb954464a

Saakohan tästä mitään selvää...rauhotti ainakii miun tiedonpuutetta ees ihan pikkisen.
 
Mä kestoilin esikoisen kanssa jonkun verran. Taskuvaipat ja mikrokuituimut + fleece& riisipapru-yhdistelmä oli mun mieleen - harvoin fuskasivat. Kestovaipat myös hyviä kuivaksi opetellessa. Huono puoli kestovaipoissa on, että vähänkin kapeammat housut ei tahdo mahtua vaipan kanssa ja pojilla pippeli täytyy asetella tarkkaan niin, ettei vahingossa sinkoa pissoja kestovaipan raosta ulos :-D Villahousut ei ollu meiän juttu - pari kertaa kokeilin ja poika huusi kuin kuolemankielissä :-D Muutenkin hän oli tarkka, että jos oli yhtään märkä vaippa, niin valtava huuto alkoi. Varmaan oppikin kuivaksi nopeammin herkkähipiäisyytensä vuoksi.
 
Mä oon kestottanut kahta nuorempaa. Keskimmäistä täysin ja nuorinta osittain. Esikoisen kanssa jäi kokeiluasteelle. Keskimmäisen kanssa tykkäsin sisävaippa-villahousu-yhdistelmästä. Myös taskuvaippoja oli käytössä. Nuorimman kanssa en jaksanut villahousujen kanssa pelata vaan alkuun oli Imse Vimsen kuoret (ne valkoiset, mitä on ollut joskus äp:ssä) ja sekalainen läjä sisävaippoja. Tällä arsenaalilla oon lähdössä tätä tulokastakin kestottamaan. Kuori+sisävaippa toimii vastasyntyneen rimppakintun kanssa paremmin kuin taskuvaippa. Isommalle sitten taskuvaipat on mun mielestä kivoimmat. Tai AIO:t.

Haastavinta on löytää se omalle vauvalle toimivin vaippa: mikä sisäpinta sopii parhaiten iholle, onko kuiva- vai märkäpintainen parempi, mikä istuu parhaiten, mitkä imut on parhaat jne. Mä oon tykännyt sisäpintana bambujoustofroteesta, koska bambu on luonnonkuitu ja myös antibakteerinen. Ja vaikka on "märkäpintainen", niin ihon lämpöisenä ei tunnu märällä (kokemusta omassa käytössä kestoliivinsuojien ja -siteiden sisäpintana). Imuina oon myös suosinut luonnonkuituja, enimmäkseen bambua ja puuvillaa, mutta nyt oon todennut hampunkin ihan toimivaksi. Mikrokuidusta en tykkää kun se kuivattaa kädet ja päästää myös paineen alaisena kosteutta ulos itsestään. Esim. silloin kun vauva istuu, niin vaippa saattaa falskata ihan sen takia.
 
Me kestoiltiin osittain esikoisen kanssa ja samalla kaavalla aion mennä nytkin. Meillä alkuun oli käytössä ImseVimsen kuoret ja sekalainen valikoima sisävaippoja, myöhemmin käytössä oli taskuvaippoja. Uskon, että kestoilu auttoi osaltaan aikaiseen kuivaksi oppimiseen, eikä tuntunut työläältä, kun sopivat vaipat vaan löysi. Öisin ja pidemmillä päiväunilla käytin kertisvaippoja, koska ovat imukykyisempiä, meillä ainakin esikoisella tuntui unet jäävän kesken, jos kestovaippa oli päällä ja kastui.
 
En tiedä miten ovat kestikset kehittyneet, kun esikoisella sekakäytin vain ekan vuoden, mutta töissä jotkut vanhemmat lapset kestoineen erotti helposti länkkärikävelystä kun toppausta oli niin reilusti :rolleyes: .
Mulla on kanssa joka sorttimentin vempainta ystävien vanhoja kestoja, mitään suosikkia ei noussut, kun kaikki meni helposti siinä kertiksiä samalla käytellessä..villahousut oli kyllä kätevät. Kuivaksi oppimiseen en osaa yhtään yhditää, kun on työmaalla nähnyt niin monenlaisia vaippoja ja niin monenlaisia ajankohtia kuivaksi oppimiselle. Jotenkin uskon siihen, että vaikuttaa lapsen oma fysiikka ja sen kehitys, ympäristö ja aikuisen mahdollistaminen ja opetus sekä malli (--> isommat sisarukset, vanhemmat).

Saa nähdä jaksanko tulevan kanssa ollenkaan...toivottavasti. Akuun tuskin en. Ja meillä mies on käyttänyt vain kertiksiä.
 
Esikoisen kanssa käytin pääsääntöisesti kestoja. Ompelin niitä paljon itse ja neuloin villahousuja. Kertsit oli käytössä reissuilla ja öisin ja sit siitä lähtien kun ipana oppi kävelemään. Housuvaippa oli niin paljon helpompi. Toka oli (ja on yhä) niin herkkäihoinen, että sen pylly ei kestänyt kestoilua juuri yhtään riisipaperista, tiheästä vaihtotahdista ja vaippojen pesupähkinöillä pesusta huolimatta. Kertiksiin siirryttiin aika pian.

Nyt tän kolmannen kohdalla tuntuu, että kallistun enemmän kertakäyttöisiin. En tiedä miksi.
 
No nythän kävi niin, että löysin jemmaanani kestovaipat tänään! On harsoa, bambuflanelli-imua, sisävaipat ja aio:ta. Kaikki tsi. Yksi kuori oli ostoversio. Jostain syystä jemmassa ei ollut yhtään vaippavillahousuja, mutta toisessa jemmassa oli hahtuvalankaa, joten ei muuta kuin neulomaan. Kai meillä sit vähän kestoillaankin. :joyful:
 
Ainakin Vantaan kestovaippailijoiden facebook-sivujen mukaan heiltä voi lainata newborn-pakkauksen erilaisia kestovaippoja, joista voi löytää omalle vauvalle mieluisat. Eikä maksa kuin 5€/12pv. Ja saa henkilökohtaista opastusta, jos ei tapaamisiin pääse.
 
Tänään vihdoin päätin kokeilla kestovaippoja tälle bebelle. Eka vaippa (tsi-aio) ehti olla noin 10 sekuntia, kun siellä oli jo pissat ja sinapit. Sit laitoin harson ja villapöpät ja lähdin imettämään. Noin 2 minuuttia ja taas turahti. Just nyt ihan hyvä, ettei ollut kertiksiä näillä pikavaihdoilla. :grin
 
Meillä on vauva nyt 11vrk ja ollaan kestoiltu kotiin pääsystä lähtien. Vaippoja ollaan ostettu kirpparilta ja saatu usealta kaverilta.
Newborn-koosta meinasin jättää yhdet vaipat ottamatta kokonaan, mutta ne onkin osoittautuneet parhaaksi tässä vaiheessa. Alun perin kuvittelin että taskuvaippa olisi paras, mutta ainakin näin pienelle on toiminut parhaiten Imse Vimsen kuori + sisävaippa -yhdistelmä. Vaikka kyllä sekin välillä falskaa. Ja pari päivää sitten kokeilin ekaa kertaa villahousuja, sekä sisävaipan että harsovaipan päälle. En olisi uskonut että toimii, mutta kyllähän se pitikin hyvin kosteutta.

Miten muut kestoilijat, käytättekö yölläkin kestovaippoja vai meneekö silloin kertikset? Me ollaan vielä pysytty kestoissa, mutta kyllähän vaippaa joutuu yöllä vaihtamaan. Yleensä kahdesti yössä. Toinen niistä on tosin kakkavaippa, eli sen varmaan vaihtaisin vaikka olisikin kertis. Vaikka neuvolantäti sanoikin että maitokakka ei niin ärsytä ihoa mutta ei silti tuntuisi hyvältä jättää likaista vaippaa pitkäksi aikaa. No, vaikka vaikka useampina öinä taidetaan selvitä yhdellä vaatekerralla, yöllä tulee kyllä eniten vahinkoja eli vähän on vielä hakusessa paras systeemi yöksi.
 
Vastaan vaikka meillä kertsit onkin pääsääntöisesti käytössä tällä bebellä. Esikoinen kestoili paljon enemmän, mut silloinkin vain kotioloissa. Reissussa ja isompana myös öisin oli kertsit.
 
Meillä täyskestoiltiin puoltoista viikkoa kotiinpääsystä ekaan neuvolakäyntiin asti. Reissun päälle ei viitsi laittaa kestovaippoja. Alkuun toimi hyvin leijaksi taiteltu harso ja ImseVimsen kuori. Poika vaan nukkui 4 tunnin unia. Opetettiin myös pissamaan pönttöön tai lavuaariin, kun huomattiin, että on hätä.
2,5-viikkoisena alkoi peppu punottaa ja oli pientä rypylää. Lisäksi alkoi kiukuttaa märkä harso heti, kun se kastui, joten siirryttiin osittain kuivemman tuntuisiin kertiksiin. Muuten olisi pitänyt suurinpiirtein asua hoitopöydällä ja vaihtaa harsoa koko ajan. Pissatuskin menee huudoksi, mutta huudon jälkeen poika rentoutuu ja pissaa. Itse ei vaan haluaisi huuattaa ja siksi tulee luovutettua liian nopeasti, vaikka tietää pojalla olevan pissahätä. Sittenhän ne pissat lentää aina hoitopöydälle. Ensimmäinen hoitoalusta menee jo vaihtoon, kun pissaa on mennyt sen sisään ja alkoi just haista aika tymäkälle...
Poika on nyt yli 5kg ja nuo ekat ImseVimset ei kauaa enää mahdu, joten pitäisi tehdä hankintoja jatkoa varten. Mutta mitä? Oletteko käyttäneet harsovaippoja kuinka pitkään? Jos ostais isompia kuoria ja lisäimuja?
 
Auttaisikohan kuivaliinat? Ne kun on ihoa vasten ei vapaan ilmeisesti pitäisi tuntua niin märältä. Ja ainakin monissa taskuvaipoissa on fleecepinta, joka käsittääkseni ei myöskään tunnu märältä.

Me kestoillaan kotona ja lyhyillä reissuilla. Yöksi laitetaan kertsivaippa, ettei vaippaa tarvi välttämättä vaihtaa yöllä ( meillä kestot ainakin vuosi joka yö kun niitä vielä käytettiin) ja myös pidemmille reissuille, joissa vaipanvaihtomahdollisuus on heikompi laitetaan kertsi ihan helppouden vuoksi. Eli ne siis osakestoillaan, mutta enemmän kestoillaan kuin kertistellään.
 
Meillä on pakko vaihtaa vaippa yöllä joka syötön yhteydessä, oli mikä vaippa vaan, sillä poika ei suostu syödä märässä vaipassa. Ja joka vaipassa on kakkaa. Tai no, ehkä 95 prosentissa vaipoista on kakkaa. Välillä aamulla sitä on jo selässäkin, vaikka vaippaa vaihdetaan yöllä. Onneksi heräämisiä on vain 3-4 tunnin välein.

Miten muuten huollatte noita fleecepintaisia taskuvaippoja kuten äitiyspakkauksen? Olen miettinyt, pitäiskö se pesasta saman tien käsin, kun muuten odotellaan ja odotellaan, että tulisi muutakin kirjopyykkiä pestäväksi samaan koneelliseen. Harsot on olleet siitä hyviä, että valkopyykkiä tulee harsovaipoista päivittäin koneellinen. Vai lykkäänkö kirjavat vaipat valkopyykin sekaan? Olen aina ollut tarkka, että samanväriset pestään keskenään. Pitäisköhän siitä periaatteesta luopua...
 
Takaisin
Top