Keskenmenon riski, kuinka suuri?

Metist

Oman äänensä löytänyt
Varmaan aika yleinen kysymys mutten taaskaan hakukoneella löytänyt aiheeseen liittyviä viestejä (vaikka niitä varmasti on) eli:

Kuinkahan yleistä keskenmeno on? Kai tähän jotain prosentuaalisia lukuja on laskettu? Raskaus on itsellä vasta ihan alussa mutta kun en ihan nuorimmasta päästä ole enää, on riski suurempi keskenmenoon ja kauhea pelko perseessä. Tiedän, että pelko on luonnollista, mutta silti... Sen tiedän että mahdollisuus on suurempi 12rv asti ja sitten pienenee, mutta millaisista luvuista puhutaan?
 
SUURI KIITOS KJEEV, juuri tällaisia lukuja kaipasin, en näköjään osaa etsiä oikeilla hakusanoilla [8|]. KIITOS! [:)]
 
Ihanaa että joku muukii panikoi... [:)]
Mä jo aattelin että mä sekoan ku oon ihan stressi-erkkinä koko ajan. Oon esim. tuntevinani että musta valuu jotain ja saatan käydä vessassa tarkistamassa vartin valein ettei se oo verta. Raskaustestejä on tehtävä parin päivän välein ihan vaan varmistaakseen ettei se nyt oo huomaamatta tullu ulos. Huaah... Mä tiedän olevani ihan sekasin mutta oon toivonu ja odottanu tätä kuitenkii niin kauan että nyt se tuntuu epätodelliselta. [;)] Mut toi sivusto helpotti kun tietää että ainakii prosentit on mun puolella. [:)] Kiitos siitä kjeev! Silloin ku plussasin ni mun eka ajatus oli ihan oikeesti etten lähe töihin vaan jään makaamaan vaakatasoon jalat kohti kattoa ettei vauva vaan "valu" ulos. [;)] Mut niin ku mä silloin totesin ni työnantaja ei ehkä olis myöntäny mulle 9kk saikkua. [;)] Eli pakko se on vaan porskuttaa. Yritän kovasti rentoutua ja rauhoittua mutta kovin vaikeaa se on. Mut kuitenkii yli 80% mahdollisuus selviytyä, hienoa! [:)]
 
Minkähän takia selviytymismahdollisuus viikoilla 10 - 13 laskee? Tapahtuuko silloin niin paljon pikkuisen kehityksessä, että siksi voi mennä kesken? Onko kellään ajatuksia / faktaa?
 
Käsittääkseni ennen viikkoa 12-13 lapsen sisäelimet yms. kehittyvät rajusti ja tuolloin kaikenlaisten epämuodostumien mahdollisuus kasvaa.  Ja kaikenjärjen mukaan raskaus menee kesken, jos sikiöllä ei ole mahdollisuuksia selvitä hengissä raskautta loppuun tai syntymän jälkeen.
 
http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=66


Ah, olipa helpottavia uutisia. 8 % riski on aika pieni. Meinasin jo äidille soittaa ja vuodattaa huolestani, mutta hän ei tiedä vielä alkaneesta raskaudestani enkä haluaisi kertoakaan ainakaan ennen neuvolaa ja kun olen kuullut alkion sydänäänet.

Mukava kun on tällainen palsta, voi olla avoin ja tietää, että muut kokevat samaa. Jotenkin helppoa puhua näistä asioista anonyyminä.
 
Takaisin
Top