Kesäkuun kuplinnat

Määkin selvisin tänne mukaan. La 14.11. ja esikoinen tulossa. Rv 19 on alkanut. Kaikki on mennyt hyvin. Alun pahoinvointikin oli helppoa, koska en edes oksentanut. Oikeaan kylkeen pistää melkein päivittäin. Epäilivät sappea, mutta ei ole tietoa, mikä se on. Onko muilla ollut samanlaista?

Viikon on rinnoista tihutellut kirkasta nestettä. Joko teillä on tällaisia oireita?
Pientä eloa on tuntunut mahassa. Kovempia liikkeitä odotellessa..:)
 
Ei ole kyllä ollut minkäänlaista pistämistä oikeessa kyljessä, kaikenmaailman muita kipuja kyllä esiintyy lantion löystymisestä johtuen. Eikä tihuuttele nesteitäkään (tai en ole ainakaan huomannut), mutta sehän on vain normaalia, että niitä tuleepi jo melko aikaisessakin vaiheessa.

Täällä sataa, ihan mahtavaa! :) Ollaan jotenkin vältytty kaikilta vesisateilta jo pitemmän aikaa ja nyt vihdoinkin sitä vettä tulee taivaan täydeltä. Tekee luonnolle hyvää saada välillä vettä. Ja jospa kaikki siitepölytkin laskeutuis pikkuhiljaa.

Tänään aion pitää lasten kanssa jonkinasteisen huilipäivän ja rentoutua kunnolla. Eilen tuli taas touhotettua ja siivottua ympäriinsä ja illalla olikin melko kipeän oloisia supistuksia :/ Tänään siis välipäivä touhotuksiin!

Mä täällä jo jännitän, mitä uutisia Vauva3 saa sieltä rakenneultrasta. Varmaan jännittää muutkin.
 
Apua, enhän mä muista, mitä mun sairaalakassissa oli :D Vauvan kotiutumisvaatteet ainakin.. Olin sairaalassa 5 päivää, ja mies toi kotoa tavaraa aina tarvittaessa :) Lököhousut ja tietokoneen hän toi ainakin ja äitini sai käydä ostamassa isommat imetysliivit, sillä tissit eivät maidon nousun jälkeen mahtuneet ennakkoon ostamiini. Jotain tuollaisia eväspatukoita ja mehua mulla oli mukana, söin/join synnytyksessä, kun alkoi aamulla olla jo aika voimaton olo, vaikka olikin ihan "perussynnytys", 5 tuntia.

Oltiin eilen Helsingissä ja Korkeasaaressa koko päivä kävelemässä. Nyt on nivuset ihan mielettömän kipeät ja yöllä heräsin, kun lonkka meni lukkoon eli jalka ei suoristunut, sattui vain ihan mielettömästi. Mulla oli näitä lonkkaongelmia esikoista odottaessakin. Nyt pitää lepäillä tämä päivä, jospa se tuosta rauhoittuisi. Näköjään käveleminenkin rasittaa, vaikka istuminen onkin pahinta. Ehkäpä sillä, että 15-kiloinen esikoinen oli repussa selässä osan matkaa, on vähän vaikutusta asiaan... Lonkat eivät taida nyt kestää yhtään ylimääräistä painoa, vaikka vatsa ei vielä haittaakaan kantamista. Eilen täällä tuli täyteen 16+0 eli 17. viikko alkoi :)
 
mä olen joutunut lopettaan mahallaan nukkumisen :D Nyt kun nukkuu kuljellään, puutuuu aina toinen puoli, tietää siis useita herätyksiä yössä kun vaihtaa puolta :sad001

Mä niin toivon et vältyn nuilta pahoilta lonkkajutuilta, itsellänikin menee joskus lonkkajumiin. No katotaan kauanko pystyy olemaan töissä, istumatyö kun sattuu olemaan
 
Kuulostaa ihan kauhealta, että lonkka menee lukkoon! Mulla lonkat särkee kyllä päivittäin, mutta tollasta ongelmaa ei onneksi ole ollut. Oon huomannut, että hieman helpottaa, kun öisin tukee toisen jalan imetystyynyyn (kun nukkuu kyljellään).

Mulla muuten tuli tänään täyteen 19+0!! Viikon päästä siis puolivälissä raskautta. Kylläpä aika kuluu nopeasti! :)
 
Oliko kaikki jo tunteneet liikkeitä? Ite en oo varma noista, et onko liikkeitä vai suolenliikkeitä vai mitä ja harvoin tuntuuki. On kuitenki jo toinen lapsi tulossa, ni ne kai pitäis jo tuntua? Muistelen sieltä istukkanäytteestä, että sano, että istukka ei ois edessä, mut en oo varma. Mietityttää....
 
Mun yhdellä ystävällä tuli vähän aikaa sitten 21 viikkoa täyteen ja hän ei vielä ole pahemmin liikkeitä tuntenut. Hänelläkin toinen tulossa. Rakenneultrassa heillä oli kaikki hyvin rv 21, joten hän vaan jostain syystä ei liikkeitä vielä tunne. Olivat ultrassa todenneet, että sikiön perätila saattaa vaimentaa liikkeiden tuntumista. Tunsitko ensimmäisen lapsen kohdalla missä vaiheessa? Jos kovasti huolestuttaa, niin varmasti neuvolassa kuuntelevat pyydettäessä sydänäänet.

Itsellä kolmas raskaus ja liikkeitä tuntuu päivittäin, mutta kyllä niitä täytyy vielä pysähtyä oikein "kuuntelemaan". Iltasella makuulla ollessa tuntuvat parhaiten, toisinaan vatsa oikein pomppii ja toisinaan on vaisumpaa. Riippuu tietysti siitä tuo liikkeiden voimakkuus, että mihin suuntaan vauva potkii.
 
Mä tunsin esikoisesta liikkeitä varmasti vasta joskus 20 raskausviikon jälkeen. Nyt alkoi tuntua jotain pientä reilu viikko sitten, ja viime viikonlopulla tuntui jo ihan selviä muksauksia. Epäilen, että istukka on edessä keskellä kuten viimeksikin, sillä kaikki muksaukset tuntuvat kyljissä (ja yleensä sen jälkeen, kun olen syönyt jotain hyvää :wink ). Ihan pieniä tuo "tökkimiset" vielä on, mutta viikkojakin on vasta 16+2. Ne ovat kuitenkin selvästi erilaisia kuin ilmakuplat suolessa :D Terävämpiä ja nopeampia. Mitään hipaisuja en ole tuntenut, ainakaan kovin varmasti. Eikä noita tunnu läheskään päivittäin, enemmänkin silloin tällöin. Eilen tuntui kolme kertaa, pari edeltävänä päivänä ei kertaakaan. Esikoisen kohdalla oli samoin. Saattoi vielä melko loppuraskaudestakin mennä päiviä, jolloin en tuntenut liikkeitä. En silti mennyt sairaalaan liikehälytyksien takia, sillä luotin siihen, että kaikki on kunnossa.
 
En ole minnekkään kirjannut, milloin esikoisesta tunsin. Hyvä kuulla :) Eilen surffailin vielä kaksplussassa lueskelemassa ja sielläkin vaikutti olevan samaa joillain, joten voisi kai tässä odotella sinne keskiviikon ultraan :)
 
Pitää aina muistaa että jokainen raskaus ja ihminen on erillainen :) Kaikilla menee omalla painollaan eikä kamalasti kannata vertailla, turhaa stressiä pian tulee.
 
Mulla oli sairaalakassissa vaikka mitä, mutta paljon mitään en loppujen lopuksi tarvinnut. Ei tehnyt mieli / jaksanut lukea kirjaa tai täyttää ristikkoa, kuunnella musiikkia ja suklaalevykin tuli avaamattomana kotiin. Taisin lähinnä makoilla, lepäillä ja kävin välillä netissä pikkuläppärillä. Sairaalan vaatteissa viihdyin siellä, ku ne oli niin mukavia telttoja eikä mahdolliset ohivuodot haitanneet :smiley-ashamed008 Lähdin kotiin samoissa vaatteissa missä olin tullut, eli mahollisimman puristamattomissa odotusvaatteissa :) Vauvalle kotiinlähtövaatteet tulikin vasta isukin hakiessa meidät kotiin, olin pakannut ne turvakaukaloon etteivät unohdu.
 
Eipä siellä sairaalassa (hirmuisissa hormonihuuruissa) kauheasti mitään ihmeellistä kyllä mukaan tarvinnut. Sairaalahuoneeseen olisin hiukan telkkaria kaivannut, tietty tuo läppäri olis varmasti ajanut lähes saman asian.. Puristamattomat vaatteet oli kyllä todellakin tarpeen ja niissä oli mukava olla :) Itsellä oli pakko olla eri vaatteet kotiinlähtöön, kun sairaalaanmenovaatteet lähti miehen mukana kotiin pyykättäväks, koska suojauksesta huolimatta lapsivesi valui myös niihin (molemmat synnytykset on alkaneet keskellä yötä vesien menolla).

Kohta saankin taas alkaa miettimään, ett miten tajuan lähteä sairaalaan, jos tän vauvan kohdalla synnytys käynnistyykin supistuksilla eikä tuolla tutulla tavalla, lapsivesien menolla?! :eek:

Kuinkas pitkiä synnytyksiä aiemmin synnyttäneillä foorumilaisilla on ollut ja onko synnytys alkanut vesien menolla vai supistuksilla? Mulla eka kesti n.23 tuntia, toinen 5,5 tuntia ja molemmista siis meni lapsivedet.
 
Mun ekan synnytyksen virallinen kesto on 5 h 20 min. Illalla yhdeksältä alkoi kivuliaat supistukset, jotka jatkui läpi yön. Kolmen jälkeen aamulla lähdettiin sairaalaan, kun supistuksia tuli parin minuutin välein. Vedet eivät menneet itsestään, vaan kalvot puhkaistiin jossain vaiheessa. Jotain sieltä oli tihkunut kai jo aiemmin. Ei meinannut tulla sisäänkirjautumisesta mitään, kun supistuksia tuli ihan jatkuvasti.. Nyt uskaltaisin varmaan olla vähän pidempäänkin kotona, vaikka ei viimeksikään yhtään liian aikaisin menty.

Mulla oli pää niin sekaisin valvomisesta, etten ois pystynyt sairaalassa mitään lukemaan. Yritin nukkua aina, kun mahdollista, vaikkei siitä mitään tullut. En edes muista, missä vaatteissa menin sairaalaan, saati niitä, missä lähdin :D Jotkut lökähousut varmaan oli :D Sen muistan, että oli ihan ihan talvi (mulla oli villakangastakki päällä), kun menin sairaalaan ja tulppaanit kukki kotona, kun tulin takaisin. Silloin tuli kevät viikossa.
 
Eka käynnistettiin sen kohtuun menneen pöpön takia. mutta vedet ei menneet itsestään vaan ne piti puhkasta jossainvaiheessa. 8h meni siinä.
Toinen alkoi supistuksilla kotona täydellisiänaisia katsellessa :D Heti en tietenkään sairaalaan lähtenyt kun supisteluja oli aina muutenkin niin paljon ja säännöllisiä.. mut joskus 12 aikaan oli pakko lähteä. Sairaalaan päästiin ja sen verta et käyrillä kävin ja sit menin pissalle niin vedet paukahti siihen aulaan :p Lääkäri oli just tulossa sanomaan et laitetaan estotippa, mut ei ne enää sit voinukkaan. Eli suoraan saliin. Noin 5h meni pojan syntymässä rv33+4.

Muoks. Esikko 3660g ja 49cm, kuopus 2440g pituutta ei keretty mittamaan kun meni niin äkkiä sinne keskoskaappiin. eka mitattu pituus viikon iässä 45cm. Paino putosi alle 2kg kun oli turvotusta niistä kortisoonipiikkeistä.
 
Mun esikoinen syntyi virallisesti 5h 30min kestäneen synnytyksen jälkeen, synnytys alkoi vesien menolla ja samaan syssyyn tiuhat supparit :-)
 
Mulla alkoi supistuksilla esikoisen synnytys.. Ekat supistukset tunsin aamuyöstä ja ennen puoltapäivää niitä oliki jo minuutin välein.. Tyttö kuitenkin synty vasta alku illasta :) Tosin epiduraali varmasti hidasti menoa, luulen että ilman kivunlievitystä ois tullut aiemmin. Mulla ei oo vielä tuntunu mitään liikkeita ja rakenne ultraankin vielä reilu viikko. Ei kuitenkaan huolestuta kun neuvolassa sydänäänet kuului jne. Istukka etuseinässä joka myös vaimentaa. Ainoa huoli on vaan hirveä paineen tunne alakerrassa, ja jalat on aivan muusia joka ikisen työpäivän jälkeen.. :S Onko muilla tollasta paineen tuntua ollut? Mulla ei esikoisesta ollut mitään joten tuntuu ihan oudolta..
 
Mulla on niinä päivinä joina supistuksia on ollut paljon paineen tunne lantiossa. Joskus oon aamulla herännytkin siihen että tuntuu lantio räjähtävän. Mut mä oon ymmärtänyt että saattaa liittyä ihan vain liitoskipuihinkin tuo lantion tunne. Rakenneultrassa voit pyytää tarkistamaan ultralla kohdunkaulan tilanteen jos huolestuttaa.
 
Mulla myös on ollut paineen tunnetta, olen miettinytkin, että onko sillä lantion alueen lisääntyneellä verimäärällä jotain tekemistä tuon tunteen kanssa? Eniten tuntuu aina iltaisin, kun on jo koko päivän mennyt edestakaisin ja ollut paljon jaloillaan. Jalkojen takia olen puolestaan hankkinut muutamat tukisukkahousut. Niistä saa pientä helpotusta jalkojen"muussaantumiseen".
 
Kännykällä hankalaa tää. 7h oli esikoisen synnytys ja alko supistuksilla, ne tuntu poltteena ja kipuna mahassa ja selässä ja ajoissa en tajunnut lähteä, vaan lanssilla mentiin ja 30 min kerettiin olla sairaalassa (ja ponnistaa sama aika) niin laps synty. Ei siel ihmeitä tarvii ja sen onneks tajusin muutenki. Tietty jos vauvasta ois joutunu olee aluks erossa ni sit ois voinu kaivata tekemistä. Ne sellaset verkkorintsikat carriwellilta oli tosi hyvät ja niitä suojia sinne tisseille, kotiintulovaatteet molemmille ja dödö, harja, hammasharja jne ja sit kengäthän mulla jäi kiireessä kotiin, et ne mies joutu hakemaan.
 
Takaisin
Top