Kesäkuun kommellukset

elmiina

Sanavalmis juttuseppä
Huhtikuunmammat 2014
Hei naiset, nyt on kesäkuu! Siis kesä! Aurinko paistaa... Ja äiti on vähän väsynyt, tänäänkin :wink Jatketaan yleistä keskustelua täällä.
 
Onpas nyt ollu tosi tylsät ilmat, ei jaksa lähtee tonne ulkoilee :sad001 Plääh, onneks huomenna vissiin lämmintä! Tytön kelakorttikin tuli niin pääsee pankkiin avaamaan tilin pienellä.
 
Mä just eilen mietin kun oli taas aurinkoista niin tuli ulkoiltua että pitäis lähteä ulos niillä huonommillakin keleillä kun oon ite niin paljon paremmalla tuulella sen ulkoilun jälkeen! Vauvan kanssakin on helpompi ulkoilla pilvisellä säällä kun auringonpaisteessa ja helteessä! Tänään kävin siis lenkillä harmaasta taivaasta huolimatta :)
 
Meillä aamu alkoi iloisesti:tyttö hymyili vartin verran lähes taukoamatta! aktiivinen päivä muutenkin, ollaan jo ehditty tutustua tänään Kalevan kirkkoon ja Vapriikin Tampere-näyttelyyn (äitini ja tätini olivat jollain seuramatkalla kaupungissa ja liityttiin seuraan). Teen tytöstä tamperelaista heti pienestä pitäen :) illalla vielä grillausta kavereiden luona. musta tää ilma on just paras vaunuiluilma!
 
Täällä vaan sataa vettä, enkä oo kertaakaan viel menny vaunujen kans sateessa, toki vois repästä ja koittaa taiteilla sadesuojaa vaunuun ja lähtee ulos :rolleyes:
 
Huh, tein tänää kaks tuntii lihapullia :eek: Koko ajan joutu kokkaukset keskeyttää kun tytsy halus huomioo/tissii/tuttia/syliin..
 
huh ompas tänään ollut painostava ilma! Ihan trooppinen! Me on tämä viikko totuteltu päiviin ilman isiä ku mies palas maanantaina töihin. Hyvin on menny mutta anhittoman tylsää! Ollaan lenkkeilty paljo ja mä siivoillu Ym pientä puhdetta.

hwi kauanko teillä kesti jälkivuoto? Haisiko? KU mulla on nyt muutaman päivän haissu ja pelkään kohtutulehusta :sad001. Mitään kipuja,kuumetta tms ei kyllä oo. Ja tikitkää ei oo sulanu yhtää, kamala lankamytty vaan tursottaa alapäästä edelleen:sad001.
 
Mulla ainakin tuntuu kestävän ikuisuuden. Vuodan aina joka kolmas päivä mut muuten en ollenkaan o.O
 
Tais kestää kaks kolme viikkoa vuoto.. mul kyl suli tosi nopsaan, kaks viikkoa synnytyksestä ni ei näkyny enää mitään ja muutenki oli täysin normaali olo :)
 
varmaan kahteen viikkoon ei ole enää tullut "kunnon" vuotoa, että on pärjännyt ihan pikkuhousunsuojalla. mutta siis edelleen tulee jotain pientä.
ja minusta tuntuu niin kuin alapää haisisi sille vuodolle, vaikka sitä vuotoa ei juurikaan tule... kuitenkin edelleen suihkuttelen alapään muutaman kerran päivässä ja illalla käyn suihkussa. silti välillä jos menen vaikka höpöttelemään vauvalle kun se on sitterissä ja menen kyykkyyn, niin haistan heti sen jälkivuodonhajun... ei siis nyt aina haise kun jalkojani vähän raotan. :grin mutta tosiaan välillä huomaa/haistaa.

mulla on alapään puolesta ollut normaaliolo oikeastaan jo seuraavana päivänä synnytyksestä. onhan tuolta nyt 3 lasta tullut ulos, että ehkä ne "pahimmat" repeämät/välilihanleikkuut/tikkaukset on takana. paitsi aluksi suihkuttelu kirveli repeämiskohtaa (joka oli siis niin pieni, ettei siihen tarvinnut tikkejä), mutta sekin oli ohi alle viikko synnytyksestä.
edellisen synnytyksen jälkeen mulla pissaaminen kirveli ja sitä kesti melkein 3 viikkoa synnytyksestä. pelkäsin sitä pissaamista ja kävin pissalla vain silloin kun on aivan pakko. mutta nyt ei sitä ongelmaa onneksi ollut.
 
Kaks edellistä yötä vauva on valvonut klo 23-07. Nytkin otti kahdet alle puolen tunnin nokoset välissä. Sen verran hermojani säästin että tunniksi vein miehelle ja istuin rauhassa alas pumppaamaan et sai yölypsyn rauhassa edes... Miesparalla jäi unet kahteen tuntiin kun jo myöhään sairaalasta päästyään (olkapää kipeä, venyi lääkäriajat) pääsi heti alkuunsa vahtivuoroon et pääsin pullot sun muut keittämään ilman et tarttee tyttöä juosta siinä välissä.

Ja huutaa suoraa kurkkua. Meen kyllä ihan omatoimisesti ostamaan gavisconia kokeiluun tänään, mie oon noiden suolistovaivojen lisäks epäilly refluksia jo jonkin aikaa mut neuvolasta ovat sitä mieltä että ei voi olla kun tyttö ei paljon pulauttele. Ja oon sit uskonu kun se suolistoaankin huutaa mut nyt ei kyl huutanu sitä. Ja ne vähät pulautukset mitä tulee ni tulee pitkän aikaa syömisestä ja haisee oksennukselta, vaikka näyttää vaan siltä et kuolaa tulee ja pari maitokökkärettä (mies ton hajun huomas ku tyttö puklas päälle - ja minä samasta syystä perään, kun tissit alkoi yöllä haista yrjöltä eikä maidolta). Hitto, ei sillä mitään häviäkään että kokeilee. Kuitenkin nieleskelee paljon, selkä kaarella huutaa, on tukkoinen ja aivastelee. Eikä usein suostu syömään vaikka nälkä on ennen kuin unen partaalla pitkän huudon ja väsytyksen jälkeen. Pakko tuokin oljenkorsi katsoa... Tää kyl selittäis miksi heti alusta alkaen esim. ei oo rauhottunut sänkyyn nukkumaan ikinä vaan nukkuis aina syliin.
 
Ei kyl hyvältä kuulosta toi valvominen. Vaik tääki huutaa, ni kuitenkin "pitkiä pätkiä", 3-5h nukkuu. Eikös teilläkin oo kohta se neuvolalääkäri? Meillä on ens viikolla, kun on ikää muutama päivä vajaa 2kk. Ja tohon neuvolaan varmaan pätee samaa kuin muuhunkin terveydenhuoltoon, et pitää osata kyl valittaa tarpeeks kovaa, välillä jopa liiotellen, et saa apua. Refluksilla on se silent-muoto myös, missä ei oo pulauttelua!
 
Meillä oli se jo ja silloin oli hyvä jakso. Plus kun se on huutanut mahaansa niin paljon ja oikein on kuulunu ku mahassa kiertää ja pierut on sattunu ni ollaan kuviteltu et toi on kaikki sitä suolistoa, vaikka refluksiin viittaavaakin on. Nyt toi mahahapon haju herätti, tytön vaatteetkin haisi siltä ku o puklut valunu selkämykseen :oops:

Ja siis nukkuu tää pitkiä pätkiä päivällä ku o uupunu huutamisesta! Yöllä yrittää kyl unille vaan herää heti saman tien. Tai hetken nukuttuaan herää hirveään huutoon. Et en usko että on vaan "rytmi kääntynyt" niinku nyt sanoivat jälkitarkastuksessa minne menin tänään 1,5 tunnin unien jälkeen melko freesinä. Vielä kyseli mieheltä et oonko raskausaikana valvonu yöt ja nukkunu päivät ku vauvalla tollainen rytmi, pah (oon käyny iltakahdeksalta nukkumaan). Varmaan nukkuu päivisin kun se on joko sylissä kohotetussa asennossa tai kohotetussa asennossa sitterissä... Yöllä vaan herää aina ku yritän sänkyyn vaikka kuin varovasti. Miun puolesta saiskin sylissä nukkua nekin kunhan nukkuis.
 
No mä menisin kyl lääkärille! Koittakaahan miehen kanssa vuorotella, et pääset nukkumaan. Ite nukuin tänää päivällä tytön kanssa tunnin vierekkäin, se anto voimaa, vaikka öisinkin saan unta sen 3-4h putkeen, mut kyl ihan pitkiä yöunia iteki kaipaa...Mieshän ei herää enää ollenkaan, kai sitä ite on koko ajan valppaana, eipä miehen tarttekaan, kun imetyksellä menee yöt. Siks en imetystä haluiskaa lopettaa, ku on nii helppoa öisin (KUN ei huuda).
 
Mä en luota täällä lääkäreihin yhtään julkisella puolella, esim. miehen nuorimmasta pojasta monta kuukautta sanoivat että ei oo mitään vikaa, lopulta yksityisellä päätyi putkitukseen korvat saman tien kun se tulehdus vaan oli niin syvällä korvassa ettei julkisella puolella viitsitty tutkia kun ei heti näkynyt. Tuon pojan äidille määrättiin päänsärkyihin buranaa kunnes joutui ambulanssilla sairaalaan ja sieltä yliopistolliseen keskussairaalaan halvausoireiden kanssa - ja tuoreimman aivoinfarktin lisäksi näkyi useita vanhoja kun aivot vihdoin kuvattiin. Pojan äidin ollessa raskaana sanottiin liikkeiden vähenemisen olevan normaalia ja kun lopulta mies kärräsi pojan äidin väkisin paikan päälle ja löysi lääkärin joka suostui ultraamaan niin olikin vakava tukos napanuorassa ja viime hetket käsillä, ei muuta kuin kortisonipistoksia, ehdotonta vuodelepoa ja kun se ei auttanut lopulta sektio ja keskosena ulos. Miehen myyräkuume diagnosoitiin astmaksi, tosiaankin sille on tosta noin vaan puhjennut astma yli nelikymppisenä kun ei hengitysoirettakaan oo ollu ennen ja nyt on kuumetauti... Ja tää miun kroonistunut nokkosihottuma ei voi johtua siitä nokkosihottumaa aiheuttavasta kipupiikistä minkä sain olkapään murtuman jälkeen, eihän se aiheuta kroonisia oireita ei tietenkään, siitä murtumasta tää allergiaoire alkoi ja kroonistui et ei oo heidän vika. Et en oikein tiedä mitä lääkärillä käynti hyödyttää vaikka takuulla saan satikutia sit tuosta gavisconin kokeilusta ilman lääkärin määräystä neuvolassa.

En tiedä onko nyt sattumaa, onhan näitä hyviä ja huonoja öitä ollut ennenkin. Mutta eilen tyttö söi pullosta viimeisen kerran 00.30 ja nukahti kahden maissa. Heräsi vähän ennen kolmea tissille ja nukkui aamukahdeksaan. Jälkijunassa pitkään syömisen jälkeen puklailut loppui. Että ainakin aion jatkaa tuon antamista ja seurailla viikon, kattoo sit vaikuttiko lopulta mitään.
 
Jos ei julkiselle, niin entäs yksityiselle? Tietysti, jos ei vauvalla ole vakuutusta niin sitten ei ehkä kannata kuin ihan suurimmassa hädässä. Sen verran meillä ainakin tuli nuo ultrat ja muut maksamaan, mutta meillä tosin onkin vakuutus ja sen takia en jäänyt odottelemaan vaan mentiin heti.
 
On vakuutus. Vaan omavastuuosuus on siinäkin ja viimeiset rahat meni jo apteekkiin. En kyl oikein ymmärrä et mitä se lääkärissä käyttö auttaa kun helppo tuo on itekin todeta et auttaako vai ei.
 
Ja mä kun en usko, että ton ikäisellä mitään rytmiä vielä ees on. Osalla ehkä alkaa hahmottumaan, mutta vauvat nukkuu sillon kun haluaa eikä erota välttämättä yötä päivästä, et mun mielestä on turha kysellä raskausajan rytmistä. Vois kyllä hyvinkin refluksia olla Elmiinan vauvelin vaivat.
 
Meiän tytöllä on ollut jonkinlainen rytmi tai ainakin yön-päivän vaihtelu, jota en oo kyl ees kovin koittanut pitää yllä. Meni toi nukkumaan klo 19 tai klo 23, ni nukkuu 11-12h tosin siinä väleissä syö ja aamuyöstä kohti aamua aina vaan tiheämmin. Kahtena yönä on ollut huutoa (masukipua), muuten yöt on aina samanlaisia (toiv. jatkossakin).

Iltakiukut ovat siirtyneet sieltä klo 19-23 väliltä 17-19 väliin, josta oikeestaan kovempaa huutoa on vika puol tuntia, jos sekään. ELI ikä alkaa pientä tyttöä varmaan painaa...:) (huomenna 8vkoa) On helppoja päiviä/iltoja ja on vaikeempia. Eilen oli supervaikeaa huutoa, tänään muutama pepputaputus ja tuttina toimiminen n. 2 minuuttia lopulta rauhoitti. Ja nyt nukahti klo 19.30. Näin mennään kunnes päättää toisin. :)
 
Meillä kans on jo selvästi jonkinlainen päivärytmi. Illalla väsykitinä alkaa aina klo 20-21, mut vaikka päiväunille nukahtaa jo hyvin, ei illalla nukahda millään vaikka kitisee väsymystä ihan samalla tavalla kuin päivällä. Yöunille nukahtaa nykyään 23-24 välillä, ja nukkuu aamulla ysiin-kymppiin, joskus yhteentoistakin jos äiti ei jaksa nousta. Yöllä syö yhden ja kahden välillä sekä viiden ja kuuden välillä toisen kerran. Siinä välissä piereskellään, mut pierutkin saan joskus hoidettua pois jatkuvalla tutin suuhunlaitolla ilman, että poika kunnolla herää. Päikkäreitä poika nukkuu aina tutti suussa, mut yöunille nukahtaa ilman tuttia. Siitäki huomaa et joku ero niillä yöunilla on verrattuna päikkäreihin. Iltakiukut meilläkin vähentyneet, ja nyt on muutamana iltana torkkunu sylissä jo heti kitinöiden alettua. Ehkäpäs toi nukkumaanmenokin tästä pian aikaistuu!
 
Takaisin
Top