Kesäkuun keskustelut

LauraT

Satasella mukana keskusteluissa
Voi mahatauti sentää. Kyl on ollu koko päivän veto ihan pois ja maha saatu niin tyhjäks ettei varmaan oo ikinä ollu niin tyhjä. Kuumeen pukkas päälle ja nyt on sitte maitohappobakteerii ja panadolia vedetty. Inhottavaa ku ei jaksa pienen ukon kans leikkii ollenkaa saatika tehä ruokaa tai muuta. Täällä paistaa aurinko ja miehen edellisestä suhteesta lapset tuli nyt vkl. Viikon päästä olis ultra, vähä jännittää :)
 
voi että, täällä kans huonot fiilikset.. kauheet siitepölyoireet ollu päällä viikon ajan, ja ny se pukkas vielä poskiontelotulehuksen tympässy ku pitäny laittaa nenäsumutetta (tietenki mah. harvoin, ainaki yöksi on ollu pakko) ja sit vielä yskänlääkettä.. sit siitepölyallergiaan on omat lääkkeensä, +sain tänään vielä antibioottikuurin tohon poskiontelotulehukseen..huoh.. jospa tää menis äkkiä ohi ku sai tuon kuurin nii sit ei tarvis muita lääkkeitä ku tuon allergialääkkeen enää, ja seki pahin piikki on kohta ohi.. ohan se väsyttävää sairastaa ku ei tosiaan jaksa touhuta pojjan kanssa juuri yhtää.. meillä on ultra huomenna!! ei malta oottaa! aivan ihana ja jännittävä nähdä millanen pikku möllykkä siellä nyt on! ja onhan kaikki hyvin ..ja tosiaan täällä sataa vettä kaatamalla ja on luvannu sadetta koko vk lopuksi :(
 
Kääks, täälä aletaan selvitä muutaman päivän kestäneestä kunnon räkätauvista (sisältää lasteittain vihriää räkää, lämpöilyä(mun mittapuulla kuumetta), poskiontelojomotusta, päänkivistystä & kurkkukipua). Normaalisti oon semmonen ihminen etten oo sairaana juuri koskaan, en ees muista millon oisin viimeksi ollu jossain tämmösesä flunssasa tms., vaan taitaa tämä raskaus tehä tepposensa ja huonontaa tuota vastustuskykyä. Tuli tuosa todettua, että Panadolilla ois voinu heittää vesilintua, eipä oikiastaan auttaneet yhtään mittään esim. poskiontelopöhökipuun:(

Ens vkolla eka neuvolalääkäri, jänskättää kyllä ku olo ei tunnu ennää yhtään raskautuneelta, tuntuu suorastaan että oisin hoikistunu...No ne tissit kyllä tursottaa vieläki mehevinä.Ultraanki pääsen vasta raskausvkolla 13...pittää vaan malttaa!:P
 
Voimia sairastaville!
Mä en sairasta ikinä. Viimeisten  parin vuoden aikana ei ole ollut yhtään sairaspäivää. Kuintenkin kaikkien raskauksien aikana olen sairastanut ja tämäkin raskaus alkoi kunnon flunssalla. Oikeastaan siksi tajusin edes tehdä koko testin. Samoin siitepöly ärsyttää, vaikka en ole allergikko.

Mä olen edelleen yhtä epätietoinen raskaudesta. Pahimmat oireet ovat laantuneet. Mulla ei ole juurikaan päivän mittaan paha olo, mutta iltaisin just ennen nukkumaan menoa kuvottaa ja silloin myös usein on joutunut oksentamaan. Ainoa oire oikeastaan päivisin on se, että suussa on tosi outo sivumaku. On kiusallista, kun suussa maistuu koko ajan pahalle. Ruuan jälkeen tämä vaan pahenee, mutta sit tekee kuitenkin mieli napsia jotain, jotta paha maku katoaisi. Veden juominen myöskin pahentaa. Outoa, ei mulla ennen ole tämmöistä ollut.

Ultra olis sitten tiistaina eli neljä yötä vielä. Lasken päiviä kuin lapset konsanaan. Ois jo aika saada todisteita tästä raskaudesta. Mä en kai usko, ennen kuin omin silmin nään. Ei vauvaa voi edes ajatella ennen ultraa. Vieläkin tuntuu siltä, että olen kuvitellut kaiken. Nyt kai menossa rv 12 tai ehkä jo 13. En sit millään pysy perässä.
 
Täällä kaikki hyvin :) Töistä alkoi ensimmäinen kesäloma pätkä. Sunnuntaina suuntana on Kreikan aurinko viikoksi. Ei auta muu kun paljastaa tuleville isovanhemille (mieheni porukoille) iloiset uutiset, koska masu alkaa näkyä jo (ihanaa!). Ei vielä kuitenkaan kamalasti kasvanu ole, mutta bikinit päällä on mahdotonta piilotella pientä kumpua ;)

Minä olen kanssa tosi epävarma kaikesta. Mun on pakko kuunnella vauvvelin sydänääniä (melkein) päivittäin ennenkuin menen nukkumaan. Olen nähnyt että sielä on touhukas kaveri mutta silti. 18.6 neuvola ja 17.7 rakenneultra.
 
Täällä kans (kai) ! kaikki hyvin... Nyt ihan selkeästi varsinkin tänä aamuna huomas, että kyllä se masu sieltä alkaa kasvaa =) Varsinkin makuuasennossa alavatsa oli ihan sellanen "kova" ja erituntuinen kuin ennen ja pieni kumpukin näkyy jo ainakin itselle... Toivotaan, ettei vielä muille, pitää ehkä jo vähän miettiä millaisia vaatteita voi töissä pitää päällä, vaikka tarkotuksena on ensi viikolla pomolleni kertoa, jos vaan oikea paikka tulee.

Muuten olen voinut hyvin, ei erityistä. Maha on toisinaan vähän kipeä, mutta aika vähän kuitenkin nykyään kun vertaa esim. kuukausi sitten. Meillä olisi tässä kuukauden päästä muuttokin, eli nyt olis sit pakkailua tiedossa tulevat viikot. Sit saadaan ihan oma ja isompi koti =)

Sit sen jälkeen voisi ehkäpä uskaltaa alkaa katsella ja ostella jotakin vauvalle. Ainakin alkaa käydä noita vaunuja/rattaita ja turvakaukaloa katselemassa ja kyselemässä niistä asiantuntijoilta. Kun ne on nää "isoimmat ja arvokkaammat" hankinnat jotka on edessä ennen vauvan syntymää.
 
Hyvin se mahapöpö hävis onneks päivässä, eilen oli viel heikkoja hetkiä eikä ruoka meinannu maistua mut nyt on taas ihan normi olo. Käytii eilen saunassa ja tänää aamulla paperii jäi taas verta. Ultrassa tosin sano että sinne oli jääny vielä verta että ne voi sieltä pois tulla. Ja voisin veikata että ne on ne veret mitkä sieltä nyt sit saunan lämmön avulla tuli. Ollaa reilu vuos asuttu tässä talossa ja tää oli 3 kerta ku saunaan menin. En oo mikää sauna ihminen vaikka minusta omakotitalossa pitää olla ulkosauna

Myö ostettii yhdistelmävaunut käytettynä kaverilta, ihan laadukkaat ehkä 5 vuotta vanhat EmmalJungat kovalla vaunukopalla ja rattaat sai sitte vaihdettua ja sai päättää meneekö lapsi naama työntäjää kohti vai menosuuntaa.Oli hyttysverkkoo ja sadesuojaa. Tosi tyytyväinen olin ku ei meil olis ikinä ollu varaa ostaa täysin uusia. Ja samoja siniharmaita vaunuja aijon käyttää nyt tulevallaki <3 ipanalla <3 Tietenkää en moiti jos haluaa ostaa uudet rattaat/vaunu/yhdistelmät, olisin mieki halunnu mut ei vaa ollu varaa. Mut jos multa kysyy ni yhdistelmät ehdottomasti, mutta jos asuu kaupungissä ja käy paljo kaupassa rattaitten kans ni sit kannattaa ehkä sellaset ostaa missä etupyörät kääntyy. Yhdistelmät, ne mitkä meil on ni ei oikee taho olla mitkää tungos/kauppaystävälliset.  Autoo liittyvät turvakaukalot ja istuimet on sitte ihan uusina ostettu. Niissä en tingi.

Mulla on tota varastoa tossa mahan ympärillä suojaamassa vauvamasua niin kukaa ei osaa aavistaakkaa mitää paitsi ehkä siitä että lopetin tupakanpolton ja olen todella väsyny. :D On tää rankempaa tää väsymys ja paha olo ku ekassa raskaudessa..mistä lie johtuu, jostaa oon lukenu ja telkkaria ku kattonu vauvaohjelmia niin niissäki jos on toinen raskaus ni kaikki sanoo että on rankempa ja vaikeampa... outoo :D Jos joku osaa kertoo että miks näin ni mielellää haluan tietää

Ja tulipa taas tarinaa..... hehee :D
 
Meillä on onneksi esikoisen yhdistelmävaunut, kaukalot ja kaikki muukin valmiina, että ainoa mitä "joutuu" ostamaan on mekkoja, jos tällä kertaa tuleekin tyttö. No, aion kyllä joka tapauksessa jotain omaa vaatetta ja Ainu-pupun yms. ostaa Minille. Niin ja siis täytyyhän meidän ilmeisesti ostaa (käytetyt) sisarusrattaat, että pääsen liikkumaan kahden alle 2-vuotiaan kanssa. Mutta niitä saa yllättävän edullisesti.

Eilen oli tasan puoli vuotta laskettuun aikaan ja tänään alkoi rv15. Oli aivan ihanaa, kun tänä aamuna viimeinkin kuulin koti-dopplerilla Minin sydänäänet <3! Olin malttamattomana yrittänyt kuunnella niitä jo usean viikon ajan, vaikka ei ne esikoisellakaan kuulunut kuin vasta tässä vaiheessa. Sen verran heikkotasoinen se laite on ja mulla on ilmeisesti kohtu hieman tuolla takana. Ihana kuunnella niitä tässä vaiheessa, kun ei vielä jatkuvia liikkeitä tunne. Saa mielenrauhan.
 
Mullakin on allegriat puskeneet oikein kunnolla päälle vaikka ei mun koivulle / muille puille pitänyt olla allerginen ollenkaan. Mulle tosin sanoi työpaikkalääkäri ettei oikein ole mitään allegialääkettä jota voisi raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana ottaa. (?) Enkä nyt sitten ole ja sen tuntuinen on nenäkin! Näyttää varmaan juuri kuvan osoittamalta kun oon niistänyt niin paljon :D

Mulle kävi tällä viikolla jo sellainenkin juttu että maanantaina tuli kerran vessareissun jälkeen ihan selkeästi verta paperiin pyyhittäessä ja koko päivän jotakjin rusehtavaa vuotoa. En vielä tästä huolestunut, kun ajattelin että  jotain pieniä vuotoja voi olla. Mutta sitten kun tiistainakin oli sama homma: parina kertana selkeästi veristä vuotoa ja muuten joka kerralla rusehtavaa vuotoa niin jotain aloin huolestua. Sitten vaan soittoa neuvolaan ja sieltäkin sanottiin että satunnaisesti voi jotain vuotoa tulla, mutta ei pitäisi näin säännöllisesti tulla joka kerralla (josta tietenkin huolestuuin lisää!!) ja sain sitten erikoispolille ajan gynekologille. Perjantaina oli sitten aika ja siihen asti koko viikon niin että vähintään kerran päivässä sitä veristä vuotoa ja muuten rusehtavaa joka kerta ja mä jo maalailin piruja seinille (niin kuin varmasti voitte hyvin kuvitella!)

MUTTA onneksi Fantilla oli kaikki hyvin ja itkuhan siellä lääkärin tykönä sitten pääsi kun lääkäri sanoi että hän pitää ultraa ihan paikallaan, että Fantti on siellä se joka liikkuu emoticon

Jotenkin oon tätä raskautta pitänyt sellaisena että en ole vielä sen suurempia hötkyillyt ja koittaniut olla ihan lunkisti vaan, mutta nyt sitten tajusin että kuinka kamalaa se olisi ollut jos jotain häikkää olisikin ollut.. Vaikka sitä elääkin ihan tavallista ja normaalia elämää niin kyllä se pikkuinen Fantti (pituus 2,46 cm) on jo niin sydämen valloittanut <3

Virallinen ultra on siis vasta 14.6, mutta ehkä jääkaapin ovessa olevan pienen pienen kuvan voimalla jaksaa odottaa sinne asti <3
 
Jänniä nuo allergiahommat. Mulla puolestaan on ollu jo monta kesää tosi pahat allergiat eikä ole voinu olla ilman lääkkeitä lainkaan. Nyt taas ei mitään! Ei ole tarvinnu siis allergiasta tänä kesänä ressata

Kesäkuu on muutenkin lähtenyt oikein hyvin käyntiin!
 
Kesäkuu lähtenyt hienosti käyntiin. Ne vähäiset rasakausoireet ovat keventyneet ja kohta olen varmaan taas oma itseni. Rinnat ja maha turvoksissa ja paha maku suussa jatkuvasti, mutta muuten ei oikein mitään oireita.

Viikonloppuna kyllä kipeytyi ristiselkä ja lonkat alkoiva vaivaamaan. Löystyyköhän ne nivelet jo...? Edellisessä raskaudessa kamalat selkäkivut veivät liikuntakyvyttömäksi asti ja nyt en kyllä niitä toivoisi palaavan. Aika näyttää. Niin kauan kuin voin liikkua, niin liikun paljon. Kesä on ihanaa aikaa siihen.
 
Kesälomaa odotellessa :) Mua on myös vaivannut siitepöly. Pienestä asti on ollut vaivana, mutta viime vuosina helpottanut huomattavasti. Lähinnä heinäkuussa, kun pujo kukkii, on ollut inhottavaa. Nyt on jo toukokuussa vaivannut, en ole ottanut mitään lääkkeitä. Jos nyt jo oireilen, niin mitenkähän lainkaan pärjään heinäkuussa... Ilmeisesti sitä on nyt enemmän kuin normaalisti. Kun on hellettä niin meillä on sisällä niin kuuma, että on pakko nukkua ikkuna auki, sieltähän sitä kivasti pääsee makuuhuoneeseen. Lisäksi koirat kantavat sitä turkissaan sisälle. Onneksi täällä on pari päivää satanut niin ei tarvitse koko ajan pärskiä.

 
 
Hyvää huomenta ja alkanutta kesäkuuta!

Tuli tuossa mieleen sellanen juttu, et tietääkö kukaan mitä oireita/vaurioita/muuta ikävää homeisesta/kosteusvaurioisesta asunnosta voi seurata vauvalle? Ollaan oltu tässä viikon verran reissussa pois kotoa ja olo on parantunut huomattavasti! Meillä on olkkarissa koko seinän kokoinen kosteusvaurio, mittauksessa kosteus melkein 170 eli läpimärkä. Ollaan tehty asiasta ilmoitusta jo joulukuussa mutta mitään ei ole tapahtunu.... emoticon
Ei olla saatu toista asuntoa tilalle, kaupungin jonot ei näytä liikkuvan mihinkään suuntaan ja yksityisiin vuokraajiin ei oikein ole varaa...  Mitähän tässä pitäis tehdä..
 
Äitiinhä se home vaikuttaa, mut en tiiä miten sitte sikiöö, muutenku sitte äidin hyvinvoinnin kautta. Oman hyvinvoinnin takia soittaisin uudestaa kaupungille ja vaatisin nopeampaa toimintaa. Muuta en osaa sanoo.. Toivottavast saisitte paremman asunnon... ja joku remontois ton nykysen että siel voi ihmiset asua.
 
Täällä voidaan ihan ok. Mitä nyt esikoisella on flunssaa, mutta itse olen saanut (toistaiseksi) olla terveenä. Tajuton väsymys vaivaa välillä (pitää varmaan ens yönä mitata hemoglobiini, kun töissä siihen mahdollisuus). Ensi viikolla kolmas neuvola. Aina välillä mietin, että toivottavasti siellä edelleen pieni sydän tykyttää.. By the way, mulla on la 30.11. mut kai saan silti olla täällä kun on kumminkin melko todennäköistä, että joulukuun puolelle syntyy, kun edellinen meni 3pv yli. Aina vaan enempi alkaa tuntua vaan siltä, että toinen poika tulossa, mutta jospa rakenneultran jälkeen oltais viisaampia.

Vatsakin pömpöttää jo aikalailla ja löysätkin housut alkaa kohta kiristää (ei-kuminauhavyötärölliset). Valitettavasti just viimeraskaudessa tähän aikaan tosi hyvät raskaushousut ovat nyt sitten liika piukat (kiitos muutaman lisäkilon), ja toiset taas vielä liian isot, että katotaan nyt, pitääkö lähteä jossain vaiheessa housuostoksille. Onneksi olen hameihminen ja kesähameita ja mekkoja riittää, vatsankin kera..

Tsemiä kaikille sairastaville, ja voi kun mea surettaa niiden  puolesta, joilla on ollut jotain häikkää... Sairaita lapsia (myös vastasyntyneitä) hoitaneena tiedän, että on kyllä niin suuri ihme saada terve lapsi..
 
Onpa epävarma olo! Odotin jotenkin, että ultra tuo varmuuden raskaudesta tai sit huonoja uutisia. Ajattelin, että ultran jälkeen vois edes vähän huokaista. Toisin kuitenkin kävi. Nyt mulla vasta epävarma olo onkin. Tottakai olen äärettömän iloinen siitä, että terveen oloinen vauva vahvoin sadänäänin löytyi, mutta pelästyin myös äärettömästi sitä, että ensin löytyi kuollut vauva, jonka sydän ei enää lyönyt. Olin jotenkin niin häkeltynyt, etten oikein edes osanut kysyä ultraajalta mitään. Nyt on huoli siitä, että onkohan tällä elossa olevallakin jotain ongelmia ja onkohan mahdollista, että sekin sydän lakkaa sykkimästä. Tämä on mulle kuitenkin jo kolmas raskaus ja tiedän periaatteessa miten homma etenee, mut silti jäi kova epävarmuus mieleen. Mietin jo, että varaisin tähän väliin myös yksityiselle ultra-ajan, mutta eihän se mitään tietenkään siinä tilanteessa auta, jos jotain menee pieleen. Pitäis vaan ottaa päivä kerrallaan, mutta kyllä tämä on hermoja raastavaa. Olin ajatellut kertoa jo uutisen kaikille tämän ultran jälkeen myös töissäkin. Nyt ei kuitenkaan tee mieli puhua kenellekään, kun asiat tuntuu niin epävarmoilta.
 
Mikää ei ole kamalampaa ku epävarmuus. Siihen hätää varmaa on se vekotin millä saa sydänääniä kuunneltuu, jos se tuo vähä rauhaa elämää. :) En sit tiiä voiko se aiheuttaa saman riippuvuuden ku esim. vaaka. eli sit on pakko käyttää koko ajan ja varmistaa että kaikki on ok.. ku kuitenki eikö kamala stressi vaikuta lapsee äidin kautta? Voimia! Ite en ole ikinä kaksosia odottanu, ja voin vaan arvailla miten ristiriitaset tunteet on, toisaalta hyvin surullinen ku toinen on menny ja toisaalta iloinen ku toinen on hengissä, mut jos siel on kerran 2 kpl vauvoja ollu niin miksi niitä on enää vaan yksi.  Arvailuja arvailuja minulta.

Mutta salmiakkisisu voimia paljon sulle ja toivon koko sydämestäni että kaikki menee jatkossa loppuun asti hyvin, ilman uusia pettymyksiä :) <3
 
Sain tänään lounaalla kuulla kahdelta raskaudesta tietävältä työkaveriltani että maha alkaa näkymään.. Viikkoja siis 13+4. Kääk, olin toivonut pystyväni salaamaan töissä vielä kuukauden verran lomalle jäämiseen asti ja kertoa vasta lomien jälkeen. Saa nähä että onnistuuko.. Lähinnä sen takia tahtoisin vielä töissä salata kun tiedän saavani ei sosiaalisia taitoja omaavalta pomoltani paljon kommentointia raskauteen liittyen syksyn aikana.

Lisäks oon viime päivinä myös huomannut että röyhtäilyttää kauheasti syömisen jälkeen. Onko muilla vastaavaa?

Tänään mennään töitten jälkeen keskustelemaan / ottamaan lapsivakuutus, vielä kun äitiyskortissa ei ylimääräisiä merkintöjä niin ei pitäs olla ongelmia sen kanssa.
 
Pikku hiljaa alan jo kallistumaan siihen kotidopleriin tai sitten varaan ylimääräisen ultran heinakuun alkuun tai sitten otan vain päivä kerrallaan ja odotan mitä tuleman pitää. Oli siis kaksi vauvaa kohdussa. Toisen sydän ei enää sykkinyt, mutta toinen oli kyllä ihan elävä ja viikkoja vastaava. Tuntu kurjalta nähdä se keskenmennyt. Meni ikäänkuin ilo tästä odotuksesta tällä hetkellä. Suurimpana riskinä kai vois olla se, että jos keskenmennyt alkaa vuotaa pois, niin saattaa samalla tulla tervekin. Ite pelkään myös sitä, että elävällä vauvallakin ois jotain häikkää ja seuraavaks sekin löytyis ultrasta sydän sykkimättömänä. Toisaalta raskaus voi kuitenkin edetä myös normaalisti, joten pakko mennä vaan päivä kerrallaan.
 
^ mulla ei tullut tippaakaan verta/vuotoa raskauden aikana viimeksi, vaikka toinen oli mennyt kesken :)
 
Takaisin
Top