kertominen..

Ihan kuin niillä siellä ultrissa olisi mahdollisuus tarjota aikoja ihmisten työaikojen mukaan, että jos ei työajalla saa käydä niin olen sanaton :D

siis tarkoitin, et siihen saa käyttää työaikaa... ilmaisin asiani huonosti. Eli siis ei ilmeisesti (?) tarvii korvata, vaikka tosiaan kävisi työajalla...
 
Mä oon ymmärränyt, että ultriin, neuvoloihin yms. saa käyttää työaikaa, jos niitä ei oo mahdollista järjestää työajan ulkopuolelle. Eli käytännössä, jos on perus toimistotyöaika ma-pe, niin sillonhan se ei onnistu. Jos on vuorotyö ja esim. arkivapaita, niin pitää pyrkiä järjestämään ne ajat silleen, että on vapaalla...

Käytännössä kai silti suurin osa työnantajista antaa mennä työajalla, vaikka ois periaatteessa mahdollista järjestää ne muutenkin.
 
Meillä on aika tiukat ohjeistukset siitä, mihin saa käyttää työaikaa ilman että tarvii korvata. Mutta mä tosiaan oon päiväkodissa töissä, niin on pakko järjestää ajat sillee et on mahdollisimman vähän pois töistä. Ja työvuorot kun sijoittuu aikavälille 7-17 niin pystyy melko hyvin sumplimaan...
 
Balacenia, mun pomo on n.50v mies. Tosi mukava ja ymmärtäväinen kyllä. Hänellä itselläkin perhe ja lapset. Työpaikassa paljon nuoria, opiskelijoita osa-aikasena ja ihailen sitä miten pomo ymmärtää ja haluaakin että opiskelijat pitää koulunsa ykkösenä ja hyvänä kakkosena työt. Samoin tälläkin hetkellä muutama on äitiyslomalla ja yksi raskaana. Ehkä myös osaa odottaa näitä tilanteita kun nuoria on töissä.... Silti jännittää :D noh, ei sitä vielä kannattaisi jännittää kun ei oo vielä ajankohtastakaan ja tuntuu hullulta jarrutella tämän takia kun on kuitenkin vakkaripaikka taskussa..
 
Balacenia, meillä ainakin kunnallisessa virkaehtosopimuksessa sanotaan, että kaikki raskaudenaikaiset tutkimukset (esim. labrat), lääkärin tai muun terveydenhoitohenkilön käynnit eivät ole työaikaa, mutta jos niitä ei voida suorittaa työajan ulkopuolella järjestetään niitä varten vapautus työstä. Ja jos tämmöinen tutkimus matka-aikoineen on työajan sisäpuolella, niin sen vuoksi työaikaa ei pidennetä. Ymmärtäisin siis, että jos ei ole tarjolla tutkimuksiin semmoisia aikoja, että ne olis työajan ulkopuolella, työnantajan täytyy päästää menemään tutkimukseen eikä sitä työaikaa tartte tehdä takaisin eli siltä ajalta pitäis vissiin saada sitten palkkakin. Siis näin ainakin kunnallisella puolella. Tosin itsekin täytyy tämä vielä varmistaa pomolta, mutta näin sen asian itse tuolta kvtes:istä tulkitsin.

On myös velvollisuus ilmoittaa näistä poissaoloista mahdollisimman ajoissa työnantajalle, että tarvittaessa työnantaja voi osoittaa muun ajankohdan poissaololle, ottaen huomioon asian kiireellisyyden ja ajankohdan, jolloin tutkimuksia tehdään.

Aika kapulakieltä, mutta siis tämmösiä ite tuolta opiskelin.

Onneksi mulla on aika löysät työvaatteet, niin jos ei pukuhuoneeseen joudu samaan aikaan pahasti työkaverien katseiden alle, niin sitten saattaa vielä jonkin aikaa pysyä salassa tämä raskaus. Kohta pitää kyllä varmaan ruveta jo tilaileen valmiiksi jotain äitiystyövaatteitakin... Parille työkaverille kyllä olen jo kertonut, kun tiesivät lapsettomuushoidoistamme, mutta pomolle pitäis kohta laittaa viestiä, kun joudun olemaan töistä pois kuiteskin ultran ja sokerirasituksen vuoksi lähiaikoina.
 
Työaikalaki sanoo näin:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055#a55-2001
---------------------------------------
Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.
---------------------------------------

Eli jos ne tutkimukset ovat työajalla, niin sitten työnantaja joutuu maksamaan sinulle sen verran rahaa, kuin olisit tienannut olemalla tuon ajan töissä.
 
Mut täytyy kyllä myöntää että.olin kapeakatseinen tuon kommenttini kanssa :sad001
Eihän se kaikilla aloilla niin helppoa/yksinkertaista ole :/
 
Minä oon kertonut kaikille keihin vain pidän yhteyttä edes suht aktiivisesti, isäpuolen suku saa varmaan tietää kolmen viikon päästä kun mennään sukujuhliin ja näkee kaikkia yhdessä. Facessa meinasin viimeistään rakenneultran jälkeen asian julkistaa, eli syyskuun lopulla, mutta jos mies näyttää vihreää valoa vauvalle ja jää sittenkin meidän elämään niin julkaisen asian siellä jo aiemmin. Pitää kuitenkin odottaa että jos hän kertoo muutamille tärkeille sukulaisilleen ettei ne saa kuulla facen kautta tästä. Tekisi mieli kyllä hehkuttaa koko maailmalle jo nyt. Rv 13+4.
 
Kerroin pomolle tänään. Oli todella iloinen :) sit pitäisi kertoa toiselle pomolle jonka alaisuuteen oikeasti kuuluisin. Ja sit osastolle kun kaikki on palannu lomilta. Muu talo saa tietää kun maha kasvaa
 
Onneksi lujaääninen pomo onnitteli tulevaa isää kopiohuoneessa joka on mun tiimin tilan vieressä xD
 
Eilen kerroin työantajille ja ottivat onneksi hyvin vastaan. Onnittelivat kovasti ja uusittiin työsopimus tulevalle lukuvuodelle. Sanoivat, että onneksi kerroin ajoissa niin heillä on useampi kuukausi aikaa etsiä minulle sijainen ja että kaikki loksahtaa hyvin paikoilleen, kun jään joululoman jälkeen sitten suoraan äitiyslomalle. Nyt kun olen heille asiasta kertonut, voi koko jutusta puhua vapaammin ilman pelkoa, että huhuja kantautuu heidän korviinsa ennen kuin itse saan kerrottua. : )

Tänään tasan puoli vuotta laskettuun aikaan, joten päädyin sitten julkistamaan tiedon facebookissa. Minulla on facebookissa kavereina vain ihmisiä, joiden kanssa oikeasti haluan olla tekemisissä, ei mitään puolituttuja. Kaikkein lähimmille olen tietysti kertonut naamatusten, mutta on paljon ulkomailla asuvia sukulaisia tai kauempana asuvia kavereita, joille ei ymmärrettävästi voi suoraan kertoa. : )
 
Mie kerroin eilen äitille kun skypetettiin. Oon menossa ensi viikonloppuna sinne käymään mutta jotenkin tuntu helpommalta sanoa se skypessä. Hyvin otti uutisen vastaan ja onnitteli, kyseli miten oon voinut ja juteltiin miten sillä on minun ja sisarusten raskaudet mennyt. :) ens vklp kerron sitten siskolle ja isälle kun menen käymään.
 
Tää on niin hassua kun osa ei oo kertonut ees omalle perheelle vielä, kun meillä tietää jo varmaan koko suku.
Omille vanhemmille kerroin jo joskus viikolla 6. :D
 
Mä kerroin vasta viikolla 11 perheelle ja kavereille. Jos en olis silloin ollut Suomessa käymässä niin varmaan olisin odottanut vielä muutaman viikon.. Ainoastaan mun parhaalle kaverille kerroin heti plussan jälkeen. Halusin odottaa mahd. pitkään, koska jos taas olis jotain mennyt pieleen niin en tod. olis halunnut sitä kaikille joutua kertomaan.. Mut nyt on kyl ihanaa et kaikki tietää eikä enää tarvitse salailla..
 
Mä meinasin alunperin, että alkuraskaudenultran jälkeen (joka oli 8+1 muistaakseni) kerrotaan ainakin molempien vanhemmille ja sisaruksille ja sitten voi pikkuhiljaa kertoilla muillekin, jos tulee semmoisia tilaisuuksia. Mutta kun nää vuoto-ongelmat alkoi, ollaan tullut entistä varovaisemmiksi ja ei olla vielä kerrottu edes mun isälle ja veljelle. Nyt siis menossa 11+5. Mies kertoi jo kesälomareissulla omalle perheelleen kyllä ja joillekin harvoille yksittäisille ihmisille olen kertonut, jos on ollut ns. hyvä syy kertoa. Np-ultra nyt ainakin pitää katsoa ennen kuin alan enemmän kertoilemaan esim töissä.

Tänään tapasin mun hyvän ystävän, mutta en ole hällekään halunnut vielä kertoa. Tosin tavattiin semmoisessa paikassa, että siellä oli vähän liikaa muitakin kuulevia korvia. Katsotaan nyt ainakin se ens viikon ultra vielä ja mietitään sitten miten edetään.
 
Me kerrottiin molempien vanhemmille ja mun siskoille muutama päivä plussauksen jälkeen. Varsinkin mun perhe on myötäelänyt tässä meidän matkassa ja ovat olleet tukena, halusin heti kertoa heille ilouutisen, vaikka olin itsekin aika epäileväinen kaiken yrittämisen jälkeen, enkä osannut/uskaltanut iloita asiasta vielä.
Läheiselle kaveripariskunnalle kerrottiin joskus rv 9.
Nyt muutama muukin tietää, mutta kovinkaan moni ei siis vielä tiedä. Asiaan tulee kyllä pian muutos kun kokoonnumme kohta kaveriporukalla. Jännittää.
Lähemmille työkavereille kerron ehkä ensiviikolla, kun toinen tulee lomilta takas töihin. Ja pitäisihän sitä sitten työnantajallekin kertoa, se kyllä vähän hermostuttaa, kun hän ei ole kaikkein helpoin ja ymmärtäväisin ihminen, vaikka nainen onkin.
Kovasti kyllä haluais kuuluttaa kaikille, mut sit toisaalta taas ei uskalla vielä.
 
Balacenia, meillä ainakin kunnallisessa virkaehtosopimuksessa sanotaan, että kaikki raskaudenaikaiset tutkimukset (esim. labrat), lääkärin tai muun terveydenhoitohenkilön käynnit eivät ole työaikaa, mutta jos niitä ei voida suorittaa työajan ulkopuolella järjestetään niitä varten vapautus työstä. Ja jos tämmöinen tutkimus matka-aikoineen on työajan sisäpuolella, niin sen vuoksi työaikaa ei pidennetä. Ymmärtäisin siis, että jos ei ole tarjolla tutkimuksiin semmoisia aikoja, että ne olis työajan ulkopuolella, työnantajan täytyy päästää menemään tutkimukseen eikä sitä työaikaa tartte tehdä takaisin eli siltä ajalta pitäis vissiin saada sitten palkkakin. Siis näin ainakin kunnallisella puolella. Tosin itsekin täytyy tämä vielä varmistaa pomolta, mutta näin sen asian itse tuolta kvtes:istä tulkitsin.

On myös velvollisuus ilmoittaa näistä poissaoloista mahdollisimman ajoissa työnantajalle, että tarvittaessa työnantaja voi osoittaa muun ajankohdan poissaololle, ottaen huomioon asian kiireellisyyden ja ajankohdan, jolloin tutkimuksia tehdään.

Aika kapulakieltä, mutta siis tämmösiä ite tuolta opiskelin.

Onneksi mulla on aika löysät työvaatteet, niin jos ei pukuhuoneeseen joudu samaan aikaan pahasti työkaverien katseiden alle, niin sitten saattaa vielä jonkin aikaa pysyä salassa tämä raskaus. Kohta pitää kyllä varmaan ruveta jo tilaileen valmiiksi jotain äitiystyövaatteitakin... Parille työkaverille kyllä olen jo kertonut, kun tiesivät lapsettomuushoidoistamme, mutta pomolle pitäis kohta laittaa viestiä, kun joudun olemaan töistä pois kuiteskin ultran ja sokerirasituksen vuoksi lähiaikoina.


Mä kans just eilen tulkitsin kvtessiä ja hoksasin, että mähän saisin käydä työajalla neuvoloissa ja ultrissa. Miten olin jotenkin automaattisesti olettanut, että ne joutuu hoitaan "omalla ajalla". :eek:

Niskaturvotusultraan menevän ajan ainakin otin vaan liukumasta. Ainoa ongelma tässä on vaan se, että jos meinaan työaikaa käynteihin käyttää, niin sitten olis vissiin piakkoin kerrottava pomolle, seuraava neuvola on meinaan kahden viikon päästä. En olis halunnut asiaa vielä julkistaa. :confused:
 
Maryshka, juu sitten on oikeastaan pakko pomolle kertoa. Pomolla on kuitenkin vaitiolovelvollisuus, että jos haluat asian pitää muilta työkavereilta salassa, niin hän ei saa sitä muille levittää.

Mä ilmotin pomolle viime viikon lopulla tästä raskaudesta ja laitoin samalla tiedon tulevista neuvola-, ultra- ja labra-ajoista. Noh, eikö pomon pitänyt vielä "päteä" ja hän sitten lähetteli mulle viestiä eilen, että eikö ainakin neuvolaa voisi järjestää työajan ulkopuolelle, että ensisijaisesti olisi näin tehtävä. Enpä tullut neuvolasta kysyneeksi kuinka myöhään heillä aikoja on tarjolla, mutta jotenkin oletin, että ei niiltä varmaan 15:30 jälkeen (mun työaika klo 7:45-15:30) enää tunnin neuvola-aikaa saa. Otin silloin aikaisimman mahdollisen aamuajan, ettei tarvii ainakaan kesken työpäivän ajella edestakaisin työpaikan ja neuvolan väliä. No, kaippa mun on vielä kysyttävä sitten pomon mieliksi, että onko jotain ilta-aikoja tarjolla, vaikka suuresti sitä epäilenkin. Ärsyttävintä on se, että neuvolaan on soittoaika klo 12-13 ja sinne joutuu yleensä jonottamaan ja mulla on töissä aina silloin omia asiakkaita, joten voi olla vaikea löytää aikaa soittamiselle.
 
Takaisin
Top