Kelan tuet ja lomakkeet

Laalaa82

Vauhtiin päässyt keskustelija
Inhoan tätä lomakeviidakkoa..kukaan ei osaa sanoa varmaksi mitään..
Pelkään, etten hae kaikkia tukia mitä voisin.
Onko joku jo täyttänyt lomakkeet ja osaisi sanoa, mitkä kaikki täytän. :anyone
Nyt on lomakkeet SV9 eli Äidin vanhempainetuudet(4 sivua pitkä!) ja LL1 Lapsilisä...onko olemassa joku muukin lomake?
Niin, että saa äitiyspakkauksen ja kaikki tuet mitä ensimmäisestä lapsesta voi saada.. :smiley-ashamed005 Kaikki nämä tekee, mutta kukaan ei tunnu jälkikäteen muistavan yhtään mitään. :confused:
 
Äitiysavustus eli pakkaus tai raha on yhdellä lomakkeella. Toisella lomakkeella äitiys- ja vanhempainpäivärahat ja kolmannella lapsilisä. Itelläni tuli päätöksetkin noista alle viikko hakemusten lähettämisestä ja äitiyspakkaus tuli alle viikko myöntävän päätöksen saamisesta :)
Helpointa kaikki hakemukset on täyttää netissä, tosi helppoa ja nopeaa ! :)

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Mutta mikä se kolmas lomake on..mikä sen koodi on tai nimike? :smiley-ashamed008 Jossain selvityksessä ymmärsin, että tuo neljäsivuinen kattaisi kaksi,mutta en ole varma.. Netistä nämäkin ovat..eikö lomakkeet ole samat tulostaa ne tai lähettää sähköisesti? o_O
 
Tämän keskustelun luettuani, olen entistä onnellisempi, että monikkoperheille tarjotaan sosiaalityöntekijän apua tässä lomakeviidakossa :D
Itseasiassa odottelen juuri puhelua häneltä, haenko erityisäitiyspäivärahaa vai sairauspäivärahaa varsinaisen äitiysloman alkuun saakka..
 
Meillä neuvolan terkkari kävi periaatteessa meidän kanssa kaikki haettavat läpi, mutta sitten kun netissä rupesin niitä täyttämään, iski pieni epävarmuus. Lähinnä siitä, että kai sitä vanhempainvapaan pituutta sitten oikeasti pystyy muuttamaan vielä myöhemminkin, kun varmistuu, missä vaiheessa isä pitää oman osuutensa...
 
Omena samaa oon miettinyt! Miten täytän laput työnantajaa varten, pitääkö nyt päättää, pitääkö mies vanhenpainvapaata ja kuinka kauan..?

Meillä ei neuvolan täti auttanut mitään, sanoi vain, että nyt voi tukia hakea. :O Muutenkin oon kuullut, etteivät tuolla oikein auta/neuvo, jollei erikseen jotain kysy..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Kelalla on siis sähköinen asiointipalvelu, johon kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla. Sieltä pystyy mielestäni tekemään nuo hakemukset. En nyt muista pystyikö neuvolan todistuksen skannaamaan ja laittamaan sähköisesti vai pitikö se sitten lähettää perässä perinteisellä postilla.

Minulla tosin itsellä työnantaja hoitaa äitiyspäivärahahakemukset, koska maksaa minulle palkkaa kolme ensimmäistä kuukautta. Meillä taisi työnanataja vielä tehdä tuon äitiyspakkaus/rahahakemuksenkin, kysyivät vaan minulta kumman haluan. Itse sitten piti hakea vain lapsilisä.

Nämä muistelin siis esikoisen ajalta :) eli voin olla väärässäkin, heh.
 
Joo sen todistuksen voi skannata tai sit ottaa kuvan siitä ja liittää. :)

Sent from my GT-N8000 using Vau Foorumi mobile app
 
Meilläkin työnantaja maksaa palkkaa pari ekaa kuukautta, mutta täytin itse silti hakemukset Kelaan. Tosin kuuliln työkaverilta, että hänelle oli palkanlaskennasta täytetty lomakkeet, mutta enpä ole itse edes sitä tullut ajatelleeksi. Työnantajalta hain vasta pelkän äitiysvapaan osuuden, joten vanhempainvapaan suhteen sain vähän lisää mietintäaikaa. Kelalta hain kyllä vanhempainvapaankin samalla kertaa. Lapsilisän hain erikseen, kun en kerta kaikkiaan löytänyt sitä kohtaa vanhempainpäivärahahakemuksesta (vaikka sen kai pitäisi olla siinä sähköisessä lomakkeessa). Hain nyt vanhempainvapaankin koko kaudelle, ja luotan siihen, että saa vielä muuttaa myöhemmin niin, että isä pitää osan. Näin neuvolatäti vakuutteli, ja kyllä mä nyt tarkemman tiirailun jälkeen katsoin Kelankin sivuilta, että muutosta voi hakea myöhemminkin.
 
Takaisin
Top