Kelan koukerot

Toljanteri84

Silmät suurina ihmettelijä
Moikkelis....

No niin..mä olen tässä juhannuspäivän viettänyt koneen kimpussa ja surffaillut Kelan sivuilla..enkä vieläkään ole saanut selville..että kun esikoisella ois jäljellä vajaa puolivuotta ennen kun täyttää 6 ja eskari alkaa..kun toisesta loppuu nämä äippärahat..eli kun jää äippäraha kausien jälkeen hoitovapaalle..niin saako sen puolivuotta myös sitä kotihoidon tukea toisesta, kun esikoinen on päikässä ja vauva kotihoidossa??? Vai..onko se sit niin että mitään tukea saa mistään sit..
Vai miten muut on järjestänyt tämmösen tilanteen..en mä nää sitä vaihtoehtona, että otan esikoisen noin nihkeen ajan takia poiskaan päikästä..mutta sellanen mahdollisuus on:...kai..että ostan sen saman päikkä ajan tunteina...sieltä samasta kunnallisesta päiväkodista...mutta en sitäkään ihan käsittänyt.
hohoh..ottaa nyt sit selvää näistä..
 
Mulle ei tullut mieleenkään etten saisi kotihoidon tukea. Tarkoitus siis on, että olen vauvan kanssa kotona ja esikoinen on eskarissa ja toinen saman ajan päiväkodissa siis puolipäiväisenä. Niin pitääkö kotihoidontukea saadakseen olla kaikki lapset poissa kunnallisesta hoidosta, hyvä kysymys!
 
Hei:)
Sinähän Salmiakkisisu..(Onko muuten tuohon himo :D??)sen yksinkertaistit :D Mä olen lähes käsittänyt että eskari ajalta saa kotihoidon tukea..koska on esiopetusta..samoin jos lapsi menee ekalle luokalle...mutta ihan normaali päikkä ajalta..niinin..osaisko tosiaan joku tähän vastata :)??
(Meilläkin siis ollut esikoinen vain osapäivillä..koko "päikkä uran" ajan)
 
Minä olen ymmärtänyt asian niin, että kotihoidontukea saa, jos kotona on edes yksi alle 3-vuotias (jolla ei siis edes osa-aikaista hoitopaikkaa). Muista lapsista maksetaan sitten jotain lisää, jos myös he ovat kotosalla. Tosin en sitten tiedä, että miten toi esiopetus katsotaan... Soittoa vaan kelaan ja kyselemään. :)
 
niin ja mä vähän ennakoin :). Sitten kun on hoitovapaan ja kotihoidontuen aika, niin mullahan on jo yks ekaluokkalainen ja yks eskarilainen. Olettaisin, että pienimmästä saa kotihoidontukea ja muista ei varmaan mitään. Tosin käsittääkseni Vantaalla kotihoidotukea leikataan/leikattiin niin, että saa vaan alle kaks vuotiaasta vai oliko se vantaalisä. Pitänee ehkä selvitellä vielä näitä raha-asioita....
 
Vantaalisää saa vaan alle 2 v lapsesta. Mä olin ajatellut, että saisin hoitorahaa esikoisesta vielä kun äippäloma alkaa mutta sitähän ei kuulemma sitten enää saakaan.
 
Kelan hoitotuet ovat lapsikohtaisia, jos sen niin yksinkertaistaisi. Se lapsi, joka on paivakodissa/koulussa ei voi saada kotihoidontukea. Mutta jos kotona on yksi joka kuuluu kotihoidontuen piiriin niin hanestä sen saa. Ja jos kotona on useampi niin tuen määrää korotetaan. Pienituloisille on lisäksi tuloista riippuva hoitolisä, jossa otetaan huomioon perheen koko ja yhteenlasketut bruttotulot. ja jotkin kunnat maksavat kuntalisää jonka suuruus ja kesto voivat poiketa suuresti. Tarkempia tietoja henkilökohtaisesti saa paikallisesta Kelasta tai Kelan palvelunumerosta. Pykäliä on monta...
 
Takaisin
Top