Kelan jutuista

Jos äitiysraha on isompi kuin palkka niin kela maksaa erotuksen hakijalle. Jos on vaikka käynyt niin että on verotuksessa ollut kovemmat tulot ja vaikka työpaikan vaihdoksen myötä tulot pudonneet.
 
Jos äitiysraha on isompi kuin palkka niin kela maksaa erotuksen hakijalle. Jos on vaikka käynyt niin että on verotuksessa ollut kovemmat tulot ja vaikka työpaikan vaihdoksen myötä tulot pudonneet.

Joo just näin. Mullakin on lisien takia verotuksessa huomattavasti paremmat tulot kuin se pelkkä peruspalkka mitä saan äippäloman ekat 3 kk, ja tämän seurauksena myös äitiyspäiväraha isompi kuin palkka. Erotuksen pitäisi tulla mulle - kunhan saavat nyt päätöksen tehtyä...
 
Jihuu päätös oli vihdoin tullut! :happy:

Ei kelvanneet nuo viimeisen 6 kk tulot, veikkaan että tehneet kovat vähennykset noista matkakuluista, mutta antaa olla... Vaikka vähän kyllä ärsyttää ettei mulle voi muka maksaa samaa äippärahaa kun työpaikan vieressä asuville samaa työtä tekeville ja samaa palkkaa saaville työkavereille. :bored: Itse olin ajatellut, etten erikseen ilmoittaisi matkoja Kelalle mutten myöskään vähentäisi niitä verotuksessa, ja meinasin että jos en niistä mitään verohyötyäkään pyydä vaan otan kiltisti takkiin niin mitäs se sitten kenellekään kuuluu mihin reissuihin mä bensarahani käytän. :wideyed: Mutta ilmeisesti Kelassa vähentävät jonkun taulukon mukaan nuo, ei auta selitykset kun paperissa näkyy että asut 60 km työpaikalta niin tonnitolkulla vähennyksiä lähtee halusit tai et. Toisaalta, saanpahan nyt laitettua verovähennyksiin. :)

Ja koska palkka äippäloman ajalta on vain noin 3/4 äitiysrahasta niin maksavat työnantajalle tuon palkkaa vastaavan summan ja se loppu 1/4 tulee mulle. Eli just niinkun tuossa ylempänä arveltiinkin. :)
 
Mä kävin kans kattomassa, ja päätös äitiys- ja vanhempainrahasta oli tullut. Onhan se vähän koomista tienata äitiyslomalla enemmän, kun nyt viime kuukausina, kun ei oo tullut enää päivystyksiä tai yölisiä. Onneksi menee vuositulojen mukaan.
 
Mulle taas tuli äitiysboksi kahdessa päivässä. Äitiysrahapäätöstä odottelin pitkään mutta se johtui siitä että työnantaja pystyi lähettämään palkkatiedot vasta lokakuun palkanmaksun jälkeen.
 
Mulle tuli kans tänään päätös äippärahasta postissa. Vuoden -14 tulojen mukaan ne nyt laski ne, vaikka yritin edellisen 6kk mukaan saada. Noo ei se mitään, eiköhän tässä toimeen tulla :)
 
^Siis miks ovat ottaneet 2014 tulojen mukaan, jos oot pyytäny edellisen 6 kk mukaan? Ettei vaan olis tapahtunut virhe? Kannattaa tarkistaa!
 
Ne 6kk tulot olis pitäny olla 20% suuremmat, mutta tais just jäädä vähän vaille sen. Piti kuitenkin yrittää, kun tein just viimesen puol vuotta yhden vuorotteluvapaan sijaisuuden ja mulla oli täydet tunnit. Näemmä ollu ihan hyvä vuosi myös tuo -14 :)
 
Mulla edelleen vaiheessa. Työnantaja on kyllä lähettänyt paperit jo. Onneksi esikoiselta on tallessa kaikkea ettei ole isoja menoja nyt. Varsinkin kun kela panttaa myös sairauspäivärahapäätöstä, onneksi vain 10pv palkatonta sairauslomaa lokakuussa, et lokakuun palkka oli vielä ihan kohtuullinen mut iso siivu menee jo talolainanlyhennyksiin.
 
Mulla meni kanssa vuoden 2014 tulojen mukaan nyt sitten. Ihan pienestä jäi kiinni, ni harmittaa älyttömästi, että nyt tulee joitain satasia kuussa vähemmän ku kuvittelin. Ei kuitenkaan mitenkään päätä huimaa nää tulot.
 
Minkähän takia ne muuten on 2014 eikä -15 vuoden mukaan..? Kun eikös viime vuoden verotiedot pitäis olla jo näkyvissä, kun palautuksetkin tulee kohta.. Vaikka enhän minä näistä mitään ymmärrä.
 
Mulla oli papereiden viimeinen jättöpäivä 7.11 (jätin lokakuun palkkakuitin 3.11). En oo kuullut Kelasta tai päätöksestä - koskakohan pitää huolestua ja soitella perään...
 
Qaakkeli pari viikkoa odottaisin ennen ku huolestuisin. Eikös siellä sivuilla oo sanottu käsittelyaika?
 
Mies tivannu et haluu sen loppupään 6vko (vai mitä oli) itelleen kesäloman jatkoksi. Mitenhän pitäis toimia kun ei oo mul työpaikkaa mihin mennä, voinko ilmoittautuu työttömäksi siinä ja mies jää sit hoitovapaalle? (Hän suunnitteli olevansa 10 viikkoo pohjoisessa meijän eräkämpällä jos vaan saa lomaa, joo en anna vauvaa mukaan),Sit jatkan siitä normaalisti beben kans kotona ku mies menee töihin. Anyone?
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top