Kelan etuudet

VilliVadelma

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kyselen (erityisesti jo aiemmin etuuksia saaneilta) että oletteko tehneet jotain veroprosentille? Kun tuota vanhempainrahaa saa suurimman osan ajasta vähemmän kuin normipalkkaa niin tuntuu oudolta että Kela nostaa veroprosenttia automaattisesti vielä kahdella yksiköllä.

Saahan sen liikaa maksetun veron toki sitten palautuksina vuoden päästä mutta mistä tuo kahden yksikön automaattinen korotus ylipäätänsä johtuu? Onko kellään parempaa tietoa?
 
En tiedä mistä automaattinen nosto johtuu, mutta itselläni käy niin että veroprosentti nousee kotona ollessani, koska en voi vähentää työmatkakuluja. Niillä on ainakin minun tapauksessa niin iso vaikutus veroprosenttiin.
 
Mä tarkistin veroprosentin netin verokorttipalvelussa ja toimitin Kelalle muutosverokortin. Ekat äitiyspäivärahat tuli jo ja olivat sillä alemmalla veroprosentilla ottaneet :) Mä tarviin sitä rahaa nyt enkä jaksa odottaa veronpalautuksia :D
 
Automaattisestihan kaikilla menee vähintään se 20% jos ei hae muutosta tai jos yli sen veroprosentti niin vanha veroprosentti korotettuna muutamalla yksiköllä.
 
Hiliputin kanssa samoilla linjoilla:
Kela ottaa vähintään 20% veroa. Eli sitä alemmaksi ei noiden etuuksien verotusta saa.
 
20% oliskin kyllä liian alhainen. En mätkyjäkään halua :) Mutta jotenkin vaan hassua että kun tulot tippuu vähäsen niin veroprosentti nousee kuitenkin?!

Mutta niin kai se pitää sit laskee ja miettiä, että haluaako joka kuukausi sen muutaman kympin enemmän vai palautuksina sitten isomman köntän.
 
Saa sen verotuksen alemmaksi sill muutosverokortilla jos oikea prosentti on alhaisempi kuin se automaattisesti otettava 20%. Mä maksan äitiyspäivärahasta veroa 0%!
 
Etuuksia verotetaan eri tavalla kuin palkkatuloa. Siksi prosentti on suurempi mitä olisi samalla tulolla palkkatyöstä. Etuuksista ei saa samoja vähennyksiä, joten johtuu siitä.

Itse en lähtisi omatoimisesti laskemaan veroprossaa vaan soittaisin verotoimistoon ja pyytäisin laskemaan oikean prossan jos tuntuu liian korkealta :)
 
Takaisin
Top