Kehtolaulut

Lilith_Mist

Puuhakas puhuja
Joulukuunmammat 2015
Tänne olisi kiva saada kehtolauluja :) itse ainakin aijon pikkuselle laulaa, ja oliskin kiva tietää erilaisia kehtolauluja. Sininen uni on aika tunnettu ja ainakin oma lemppari :)
Muita? :)
 
Brahmsin kehtolaulu on hyvä ja rauhallinen. Se on niin tunnettu laulu, että löytyy melkein jokaisen soivan lelun valikoimasta ja soivista itkuhälyttimistä (:
 
En taida osata yhtään suomenkielistä kehtolaulua, vaikka osa niistä taitaa olla myös suomeksi. :)
Tytölle olen lauleskellut myös ihan omiani, ei ole ollut kovin kranttu.
 
Mä laulan pojalle Sinistä unta tai sitä yhtä, jonka nimeä en tiedä. Sanat omasta muistista alla.

"Hiljaa, hyvin hiljaa. Nyt kuuluu keijujen äänet. Ne tanssivat taas koko yön laulaen, koko yön laulaen.

Hiljaa, hyvin hiljaa nyt syttyy taivaalle tähdet. Ne loistavat taas koko yön tuikkien, koko yön tuikkien.

Hiljaa, hyvin hiljaa. Nyt hiipuu keijujen äänet. Ne lentävät taas ylös luo tähtien, ylös luo tähtien."

Etenkään vikasta säkeistöstä en mene takuuseen. :)
 
Minä laulelen tyllerölleni (ja samalla myös maha-asukille jo nyt) ainakin näitä yleensä :) Ovat niin ihania... elikkäs

Lapinäidin kehtolaulu
All the pretty little horses (en tiedä onko sitä suomennettuna olemassa)
Lavenders blue (lullaby)

... ja myös tuota sinistä unta yms perinteisiä :D

https://youtu.be/AWoPsyY8CZY (all the pretty little horses)
 
Mulla on kaksi kappaletta jäänyt omasta lapsuudesta mieleen. Nämä ovat siksi ihania, että ovat duurissa. Monet unilaulut kun jostain syystä ovat mollivoittoisia, ja kumpikin ollaan tytön kanssa aika herkkiä musiikin sävyille. :)

Tuutilullaa lasta:

Tuutilullaa lasta / vaivu valvomasta / pane silmät umpeen / niin kuin kukka lumpeen.
Siel on hyvä olla / unten nurmikolla / hauskat leikit lyödä / punamarjat syödä.
Tuutilullaa tuutilullaa / tuutilullaa tuutilullaa / pane silmät umpeen / niin kuin kukka lumpeen.

(Täältä löytyy jonkinlainen versio, melodia sama, eri sanat: https://www.youtube.com/watch?v=MOeKCpma0gE.)

Aa tuuti lasta:

Aa tuuti lasta / kissa se tuli vastaan / kissa se hyppäsi kiikun päälle / ja kiikutteli lasta.

(Täällä joku versio useammalla säkeistöllä: https://www.youtube.com/watch?v=SnwoNYvp2HA.)

:)
 
Tuo "hyvin hiljaa" on yksi omista lapsuuden lemppareistani. Olikin jo ehtinyt unohtua, hyvä että täältä löytyi!

Olen pohdiskellut tuota kehtolauluasiaa jonkun verran, vaikka LA on vasta heinäkuun lopulla... Tuntuu ettei mikään niistä mitä osaan, ole oikein sopiva. "Pieni tytön tylleröinen" (tai meidän tapauksessa se olisi pojan palleroinen) on kaunis, mutta yhdistän sen jostain syystä kuolemaan, niin ei kiva. "Tuu, tuu, tupakkirulla.." on soinut monestikin mielessä, luulen että sitäkin on mulle lapsena laulettu, mutta minä en haluaisi verrata lasta tupakkaan :D
Jospa vaikka sitten "pai, pai, paitaressu" tai ehkäpä koitan vielä selailla jotain vanhoja koululaulukirjoja tms..
 
Oletteko laulaneet tai soittaneet tiettyä unimusiikkia vauvalle jo ennen syntymää? Tai oletteko aikeissa tehä niin? Jos, miltä viikoilta alkaen muistijälkeä mahtaisi jäädä? Ajatus siitä että vauva tunnistaisi kappaleen kuulostaa hauskalta. Äidin ääni varmasti tuntuu tutulta, mutta miksei jokin soittorasiveisukin. Toivoa sopii että samalla kappaleella voisi sitten jatkossakin saada pienen untenmaille.
 
Mulla kans sama vika että osan kehtolauluista yhdistän kuolemaan. Ja syynä on se, että osassa niistä on aikanaan oikeasti jopa toivottu sitä :sad001
 
Ja tarkotan nyt niitä kaikkein vanhimpia lauluja.
 
Tiitiäisen tuutulaulu. Siskoni ensimmäistään kun odotti 2002 kyseli minulta sopivaa tuutulaulua ja ainoa minkä muistin oli tämä, hyvin kelpasi nukuttamiseen:
"Tiitiäinen, metsäläinen pieni menninkäinen. Posket tehty puolukasta, tukka naavatuppurasta, silmät on siniset tähdet."
"Tiitiäinen metsäläinen pieni menninkäinen, keinu kuusen kainalossa, tuutu tuulen kartanossa, sammuta siniset tähdet." Kirsi Kunnas
 
Joissain oppaissa sanotaan, että 26 viikoilta vois alkaa laulamaan lauluja, jotka lapsi saattais sit tunnistaa. Itsestä tuntuu vaan jotenkin teennäiseltä lauleskella nyt jo lapselle, mutta toki sitä vois ihan hyvin :).
 
On varmasti jotain tolkkua, olen esikoiselle laulanut tuutulaulua ja uutukainen jos kuulee nyt sitä laulua, keskittyy selvästi kuuntelemaan. Eli on "salakuunnellut" ja muistaa.
 
Bluewind Olen nyt viikolla 25+3 ja huomaan että jos mahassa kauheasti mökätään ja vähän lauleskelen meno heti rauhoittuu, että kyllä se minun kokemukseni mukaan ainakin auttaa. :) Siitä vaan rohkeasti hyräilemään.
 
Mä oon laulanut usein karhunpoika sairastaa ja tupakkarullaa. Tupakkarulla on kätevän lyhyt niin helppo muistaa ja sitä itsellenikin on laulettu kun olin pieni.

Nyt joulun aikaan on pieni mennyt päiväunille joululaulujen tahdissa ja oon todennut ne aika tehokkaiksi. Heinillä härkien kaukalon, Tonttu (tai sen verran sitä kun muistan) ja joulupuu on rakennettu on ahkerassa käytössä. Joitain muitakin tapailen, mutta kun ei muista sanoja.
 
Lauleskelin pojalle kun oli mahassa, ja hän kyllä selkeesti tunnistaa ne paljon lauletut laulut. Niillä saa pojan rauhottumaan melkein missä tilanteessa vaan (poika 5kk). :)
 
Laulelin vauvalle masussa, pikku pikku vauvana rauhoitellessa, nyt puolivuotiastani nukutellessa :)

"Tuuti, tuuti, äidin lasta.
Alkutie on sulla vasta.
Tuuti kultaa kulkemaan, ulapoita untenmaan.
Tuuti, tuuti, lasta pientä.
Monta siel on saarta, nientä.
Monta usvaist ulappaa.
Miks ei unta, unta saa.
Nuku, nuku, äidin kulta.
Monta siel on virva tuulta.
Rannoin elon ulappain.
Kullan silmä valvoo vain.
Tuuti, tuuti äidin lasta.
Valvo silmä silloin vasta, kun sua toiset tuudittaa, äidin äänt' et kuulla saa."
 
Takaisin
Top