Kaukolomalle pienen vauvan kanssa

Sophie82

Kommentoinnin ninja
Miten pitkiä matkoja olette tehneet ja minkäikäiset vauvojen kanssa? Meillä olisi toiveena päästä Thaimaahan vauvan ollessa n. 4 kuukauden ikäinen. Lapsen isovanhemmat asuvat siellä ja matkaseurueeseen liittyisi sisko perheineen. Olemme aina matkustelleet paljon ja toiveena on että pystymme jatkamaan tätä elämäntyyliä. Toki odotellaan että lapsi syntyy ja sittenhän sen näkee jos kaikki on hyvin ja hänen luonne sopii matkusteluun. Tietenkin myös oma mieli voi vielä muuttua, mutta kovasti olisi toiveessa päästä perheen kanssa matkaan kun emme muuten näe kovin usein. Vanhempani asuvat siis Thaimaassa, itse asun mieheni kanssa Espanjassa, pikkusisko Suomessa ja isosiskokin puolet vuodesta Saksassa.
 
Miulla ois kaukaisena haaveena pakata vauva sivuvaunuun ja lähteä Tsekkeihin parin kk ikäisen kanssa ensi kesänä. Taitaa onneksi vaan rahatilanne tulla tielle. Ei ne matkakulut vaan se moottoripyörän vaihto... Matkaan tartteis ainakin varata reilusti enemmän aikaa kun ei tuon ikäistä voi kaukalossa kuumassa koko päivää pitää. No, haaveeksi jäänee, ehkä kesällä 2015 sitten. :)
 
Ehkä lapsen kanssa tuollainen reisu antaa enemmän sitten,
kun skidi oikeasti ymmärtää mitä ympärillä tapahtuu.. :)
Ainaki jollekki 4 ylöspäin voi olla aika kova homma jo! :D:D
 
Ehkä lapselle tuollainen reissu antaa enemmän kun ymmärtää mutta minä ja mieshän sinne reissuun halutaan eikä elämyksiä lapselle... :) Eikä oikein muutaman kuukauden ikäistä voi minnekään jättää hoitoonkaan, ja varsinkin jos lapsia tulee useampi ni eipä siitäkään mitään tuu että odotat et nuorin on 4 ennen kuin voi mihinkään lähteä.
 
Me käytiin ekalla reissulla Portugalissa, kun tyttö oli 4-5kk. Tuntui kyllä hyvältä iältä reissata, kun ei tarvinnut erikseen ruokia ja tyttö viihtyi manducassa. Ja nyt tytön ollessa 3-vuotias oltiin kolmisen viikkoa Espanjassa. :) Toki pitkät lentomatkat voi olla rasittavia pienelle lapselle, mutta juuri muutaman kuukauden ikäinenhän ei ihan hirveästi tekemistä kaipaa. Ainakin jos siis viihtyy sylissä.
 
Mä olen aina ennen ihmetellyt, miksi alle vuoden ikäisen kanssa lähdetään lomamatkalle lämpimään...
mutta kyllä mä nyt ymmärrän :)
Helpompihan se on sellaisen lapsen kanssa lähteä, joka vielä lähinnä viihtyy paikallaan, kun ei vielä osaa liikkua juuri minnekään. Taaperoikäisen, joka liikkuu ja mennä viuhottaa, kanssa on varmasti jo paljon haastavampaa, ja kun sitä tekemistä pitää sitten keksiä koko ajan ja vahtia silmä kovana.

Mä olen alkanut haaveilemaan, että josko kun tämä pikkuinen on syntynyt, voisi lähteä jonnekin ihan perus Kanarialle syksyllä... pikkutyyppi olisi silloin n. 3-5kk vanha. Kun seuraava tsäännssi päästä etelän lämpöön niin että pääsee itsekin rentoutumaan, on sitten vuosien päästä :grin Toki ymmärrän, että ei se helppoa ole ihan pienenkään kanssa, kun pitää valvoa jne. ja lapset ovat erilaisia... mutta kuvittelisin ainakin että on silti helpompaa ihan pienen kanssa lähteä...?
 
Miehen sisko, kolmen lapsen äiti, ainakin liputtaa sen puolesta, että vauvan kanssa on helpompi matkustaa, kuin taaperon tai saatikka sitten koululaisen, joille pitää tekemistä olla. :D

Itse matkustelin lapsena vanhempien mukana vaikka missä ja sen voin kyllä sanoa, että ihan sama mikä se ikä on ollut, on kaikista tärkeintä ollut aina se, että vanhemmat on ylipäätään osanneet huomioida matkalla meidät lapset. Ihan sama vaikka olisimitkä Bamse-kerhot tai muut, jos äiti ja isi kännää tai on muuten vaan poissa koko ajan.

Meillä ei olla kauheita matkustelemaan muutenkaan miehen kanssa, huomenna olisi laskettu aika ja käynnistys, matkustelusta on puhuttu sen verran, että kesällä jos pääsisi päivämatkalle Tallinnaan, niin voisi riittää meille. :) Sekin riippuu varmaan enenmmän siitä, saadaanko koiravahtia, kuin lapsesta. :D
 
Mulla on ainoastaan hyviä kokemuksia lapsen kanssa matkustamisesta aikavälillä 1kk - 3v. Asuin vielä pallon lähes toisella puolella lapsen syntyessä ja kuukauden ikäisenä oli eka rantsureissu, Ihan vaan autolla. Suomeen ja takaisin rapakon taakse lennettiin lapsen ollessa 3kk (10h lento + 3 h lento) ei ongelmia. Muutamia lyhyempiä matkoja on tehty myös (lennot n.5h tai auto 10h).
Suomeen muutettiin, kun lapsi oli reilu 1,5v ja yksi pitkä reissu taas lähellä 3 ikävuotta.
Helpoin oli silloin kun lapsi oli alle 2v, mutta ei sen jälkeenkään ongelmaa kunhan vanhemmat keksii ajanvietettä pitkälle lennolle ja huumorintaju säilyy! Seuraava suunnitelma on ensi jouluksi taas pitkä reissu miehen suvun luokse tällä kertaa kahden lapsen kanssa (tuolloin n. 4v ja 6kk).

Itekin ajattelin ennen, että mitäs "järkeä" on pienten lasten kanssa matkustaa, mutta joudun perumaan sanani :) Vanhempien elämäntilanne tai sitten ihan vaan matkustushalua on ihan riittäviä syitä ja lasta ei pidä siinä vaiheessa pitää esteenä ja jäädä sen takia kotio kykkimään vuosiksi..
 
Ystävät on kanssa hehkuttaneet sitä, miten helppo vauvan kanssa on matkustaa! Kun on ruoka kokoajan mukana imettäessä ja toinen ei liiku vielä mihinkään. Ja samaten matkustaa vielä ilmaiseksi, oliko se nyt 2 vai 3 vuotiaaksi asti.. Haluaisin lähteä vauvan kanssa äitiyslomalla johonkin lämpöiseen, jos miekkonen suostuisi lähtemään haluaisin thaimaaseen kuukaudeksi. Mutta se ei niin perusta matkailusta, että voipi olla että menen vauvan kanssa sitten johonkin lyhyemmälle reissulle ja otan ystävän mukaan. Katsotaan nyt...
 
Talvella pitäisi päästä etelään...
Siis aviomieheni asuu Gambiassa ja sinne pitäisi mennä.

Laskettu aikani on Lokakuun 14-20 (siis laskennallinen oli 20.10 mutta rakenneultrassa laitettiin 14.10 sikiön koon takia mutta kuitenkin pidettiin tuo 20.10 mutta voi olla aiemminkin...Huoh! Sekavaa...)

Mites nuo rokotukset yms.
Kaverin muksulle tehtiin aikaistettu rokotusohjelma ja pääsi lähtemään kun vauva oli reilu 2kk
Mites noihin rokotuksiin vaikuttaa ne mulla voimassa olevat rokotukset??
 
Vauvalle voi antaa vain tuberkuloosi-, rota- ja hepatiitti B-rokotukset ennen 2 kk ikää. Sen jälkeen onnistuu muitakin rokotuksia. Eli riippuu vauvasi iästä, mitä rokotuksia voidaan antaa ennen matkalle lähtöä. Neuvolassa osavaat kyllä neuvoa tässä asiassa. En ole kuullut, että äidin rokotukset vaikuttavat vauvan sairastumisiin.

Meidän tyttö matkusti ollessaan 1,5 kk ja kaikki meni hyvin, vaikka rokotuksia ei vielä silloin ollut saanutkaan.
Minä järkeilin kolme juttua ennen lähtöä (meillä ei ollut myöskään vaihtoehtoa matkustuksen ajankohdan suhteen). Ensinnäkin noin pieni ei vielä liiku, eli vauva ei saa pöpöjä liikkumalla lattialla tai syömällä kengän pohjia. Toiseksi tytttö oli täysin rintaruokinnalla, joten ruoan mukana ei tule pöpöjä ja kaikki minulta saadut vasta-aineet suojaavat jonkin verran. Kolmanneksi minä tunsin matkustuskohteen erittäin hyvin ja tiesin mitenkä saan ympäristön mahdollisimman turvalliseksi tytölle. Nyt olemme taas lähdössä kesällä reissuun samaan kohteeseen ja vaikka tyttö on nyt saanut rokotteita, niin silti olen joissain määrin enemmän huolissani. Tyttö syö kiinteitä, konttaa ja laittaa kaiken suuhunsa. Nyt pitää tyttöä vahtia paljon enemmän ja vieras bakteerikanta tuo äidille sairaushuolia.

Minun mielestäni kaiken tärkein asia on matkakohteenne. En tiedä mitän Gambiasta, joten en osaa sen tarkempia neuvoja antaa. Sinä varmasti tiedät millaista vettä on saatavilla, millaisessa ympäristössä vietät siellä aikasi ja mitkä ovat sen paikan suurimmat terveysuhkat. On aivan eri asia mennä kaupunkiympäristöön kuin maalle. Onko lähistöllä eläimiä jne. Huomioi myös minkä ikäinen vauvasi on matkustusajankohtana,. Niin kauan kun vauva ei vielä liiku, on helpompi rajoittaa hänen kontaktia ympäristön kanssa.
 
Takaisin
Top