kasvisruokavaliolla

hallansuru

Satasella mukana keskusteluissa
syön kananmunaa, välillä  kalaa ja maitotuotteita.kannattaako tähän lisätä silloin tällöin liha sillä minullahan on anemia... :/ kuulin neuvolasta että jo nyt täytyy alkaa syödä todella terveellisesti ja monipuolisesti.....en vaan sanonut siinä etten syö lihaa.mitä mieltä olette?
 
Moi!

Itse oon raskaudet ollut kasvisruokavaliolla ( vähän maitoa, pienissä määrin kananmunaa ja myös yritystä kalan syömisestä). Neuvolassa tähän on suhtauduttu positiivisesti (joku opaskin oli muistaakseni raskauden ajan kasvisruokavaliosta). Kasvikunnantuotteistakin löytyy aika hyviä raudan lähteitä (palkokasvit, vihreet kasvikset, täysjyväviljat). Mä ajattelen että on tärkeetä (etenkin raskaana ollessa) kuunnella omaa kehoa, kroppa kertoo meille mitä tarvitsee ja ruokavalio mikä sopii yhdelle ei toimi toisella.
 
juu mutta mies haluaa et syön lihaa välillä raskausaikana :/ hän ei usko et kasvisruoka valiolla saan terveen lapsen.en vain haluaisi syödä lihaa todellakaan.se on minun juttuni, en syö eläimiä ja piste.kalaa silloin tällöin ainaki raskausaikana voi mennä hiemaan.
 
mä oon menny koko raskausajan kasvisruokavaliolla (ei siis edes kalaa eikä kananmunia). käytän kuitenkin maitotuotteita. toki aloitin jo varhaisessa vaiheessa raskausajan vitamiinien syömisen ja oon melko monipuolisesti syöny vihanneksia ja juureksia ja toisinaan myös palkokasveja ja tofua. mulle ei oo missään vaiheessa raskautta neuvolassa tai muuallakaan asiasta avauduttu ja aloitin lisäraudan syönnin rv 31-33, koska hemoglobiini oli pudonnut. ainoat, jotka ovat olleet mun ruokavaliosta huolissaan ovat olleet kasvissyöntiä heikosti tuntevat tuttavat, joille kerroin iloisena, ettei neuvolassa ole sanottu mitään mun kasvissyönnistä (toki annettiin se lista, mitä ei saa syödä ja sen kans mulla onki ollu helppoo, koska suurin osa siinä mainituista on sellaisia, mitä en muutenkaan syö). oon myös käsittänyt, et mun vauva on kehittynyt ihan normaalisti, vaikka mä oonki ollu kasvisruokavaliolla. sanoin jossain vaiheessa mun miehelle (hän on lihansyöjä, muttei edes yrittänyt saada mua syömään mitään, mitä en muutenkaan söisi), että mun elimistölle voisi olla isompi shokki alkaa yhtäkkiä syömään lihaa tms. 14 vuoden kasvissyönnin jälkeen.
 
okei.ite oon ollut kasvissyöjä vasta 9 vuotta mutta on sekin kauan.se tässä ahdistaa nyt kun tekee mieli välillä lihaa :/ mistä se johtuu? minulla on anemia kyllä että rautaa joudun ottaa ilman raskauttakin kaksi kertaa päivässä.en muista oonko maininnut asiasta tässä aiemmin...pelkäsin että jotain vikaa voi tulla kun olen kasvissyöjä, raskauteen..lapseen..ehkä pelkään turhaan.neuvolan ihmiset sai minut viimeraskaudessa syömään lihaa, söin sitä hyvin vähän ja harvoin.luulen että siitä oli enemmän haittaa koska se teki pahan olon.sitä teki mieli syödä mutta se teki pahan olon kun sitä söi.nyt varmaan sama juttu.
 
Takaisin
Top