Kantoliinat

Pippinen

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko täällä kantoliinailusta innostuneita? Itse olen ajatellut esikoiselle kantoliinan hankkia, niin kesällä pikku kävelyreissuillekaan ei tarvitsisi aina vaunuja raahata mukaan. Koirienkin kanssa saisi näppärästi pissatusreissut hoidettua. :)

Nyt siis kaivataan kokemuksia, millainen liina? Vinojoustava, pitkä trikooliina on tällä hetkellä harkinnassa. Mistä olette ostaneet/tilanneet? 
 
Siskolla oli aikoinaan trikoinen kantoliina, mutta se koki sen sidonnan ihan liian työlääksi. Jotenki kai sen perusteella päätin sitte ite hommata kantorepun.

Ihan intopiukassa ehdin jo eilen tilata tän: http://goo.gl/PqUvQ , kun vasta sitte äskettäin vaivauduin syventymään vähän paremmin asioihin. emoticon
Selvis, että rintareppu ja KANTOreppu on kaks ihan eri asiaa! Tuo mun tilaama Tomy on rintareppu ja näin ollen ilmeisesti tosi epäergonominen sekä mun, että vauvan kannalta. (Kumotkaa ihmeessä, kenellä kokemusta.)

Pakko kai se on nyt sitte kokeilla, ettei mee rahat ihan hukkaan... Oppia ikä kaikki.
 
Mulla oli esikoisen aikana puuvillainen 5,2 m pitkä liina.
Se oli mielestäni todella kurja, vaikka sen sidonnan oppi helposti, mutta se oli todella hiostava. 15min kantelun jälkeen oltiin tytön kanssa molemmat ihan hikisiä. :(
Liina oli myöskin niiin pitkä ja paksu että sitä ei saanu mitenkään kivasti pois tieltä. Jäi sitten liinailut ihan muutamiin kertoihin.

Nyt haluan ostaa sen Hug-a-Bub trikoisen liinan, on kuulemma kesälläkin mukavan viileä ja siihen voi jopa pukea jotain päälle ilman että on hiestä märkä.

Itse tykkään liianailun periaatteesta ja siinä todella voi tehdä jotain samalla kun vauva on tukevasti rintaa vasten.Kiva sitten juuri kesällä että voi vauvan ottaa liinaan ja mennä tytön kanssa vaikka hiekkalaatikolle :)
 
Mulla on ollut käytössä Hug-a-bub -liina ja Ergo-kantoreppu. Esikoinen viihtyi huggigsessa, mutta itselle tuli kyllä kesäaikaan siinäkin kuuma. Häissä yms tilaisuuksissa se oli tosi näppärä, kun vauvan piti käytännössä olla sylissä koko ajan. Ergoa käytettiin satunnaisesti retkeillessä ja esim lentokentillä lapsen ollessa jo vähän isompi.

Kakkonen inhosi liinassa oloa, joten sitä ei käytetty, eikä kyllä erityisemmin Ergossakaan viihtynyt. Itse tykkäsin molemmista.
 
Meillä oli pitkä, joustamaton liina jota en valitettavasti ikinä oppinut solmimaan tukevasti. Myin sen pois ja ostin tilalle manducan. Manduca on ollut kovassa käytössä ja hyvä selälle kunhan vaan saa säädöt kohdilleen.
 
Manduca on meilläkin ostoslistalla, mutta vasta kun vauva on vähän isompi. Ymmärsin, ettei ihan pientä ole suositeltavaa pitää kantorepussa kovin pitkään? Näin ainakin luki neuvolasta saadussa oppaassa. Liinassahan olisi se etu, että vauvan jalat voi laittaa koukkuun liinan sisälle ja vauva voi vaikka nukkua siinä. Olisi siis ergonomisempi pienelle vauvalle. Reppu olisi ajatuksissa sitte isommalle lapselle, ehkä 6kk +.

Munkin siskolla on tuo trikooliina ollut ensimmäisellä lapsella ja tykkäsi siitä kovin, kun vain opetteli muutaman perus sidonnan tekemään. :)
 
mulla oli käytössä se kantopussi ja tykkäsin ihan hirveästi sitä käyttää ja pikkuinen viihtyi siinä kovin :) kantoliinaakin koitin pari kertaa, mutta tuskastuttiin molemmat pienen kanssa ja sit vielä rintareppu ja sekin oli käytössä paljon...aina vähän tilanteen ja tarpeen mukaan. Kantopussi kun meni pieneen tilaan eikä painanut itsessään mitään niin sitä enemmän matkoilla ja mukana tuli kuljetettua....rintareppua sit kotoa pihalle lähtiessä esim koiran pissalenkille.
 
Meillä on Manduca ja aion alkaa käyttää sitä uuden vauvan kanssa heti kun vain vauva painaa yli 3,5kg. Jokuhan voi olla jo yli syntyessään. 
Mutta siis käy ihan vastasyntyneelle. Siinä on se vauvatuki ja sit päälle oma tukensa joten ihan turvallinen on käyttää. 
 


bassaria kirjoitti:
Siskolla oli aikoinaan trikoinen kantoliina, mutta se koki sen sidonnan ihan liian työlääksi. Jotenki kai sen perusteella päätin sitte ite hommata kantorepun.

Ihan intopiukassa ehdin jo eilen tilata tän: http://goo.gl/PqUvQ , kun vasta sitte äskettäin vaivauduin syventymään vähän paremmin asioihin. emoticon
Selvis, että rintareppu ja KANTOreppu on kaks ihan eri asiaa! Tuo mun tilaama Tomy on rintareppu ja näin ollen ilmeisesti tosi epäergonominen sekä mun, että vauvan kannalta. (Kumotkaa ihmeessä, kenellä kokemusta.)

Pakko kai se on nyt sitte kokeilla, ettei mee rahat ihan hukkaan... Oppia ikä kaikki.

Mäkin jo tohkeissani tilasin Baby Björnin rintarepun... Mitä eroa sitten on rintarepulla ja kantorepulla....? :D
 
Ostin edelliselle muksulle mei-tai neliöliinan ja tykästyin siihen täysin, pikkumies ei kauheasti viihtynyt mutta isompi poika kylläkin vaikka oli silloin jo 4 vuotias :) Tulevalle vauvalle ajattelin samaa liinaa käyttää..
 


Nennahh kirjoitti:




Mäkin jo tohkeissani tilasin Baby Björnin rintarepun... Mitä eroa sitten on rintarepulla ja kantorepulla....? :D

Mä en enää löytäny just sitä nimenomaista keskustelua, mihin ton kommenttini perustin, mutta jotain löyty silti:
"Rintareput ovat suosittuja osaltaan siksi että niissä suositellaan vauvan kantamista kasvot eteenpäin -asennossa 3 kk iästä alkaen. Vauvan kantaminen rintarepussa kasvot eteenpäin -asennossa jalat roikkuen ei kuitenkaan ole lainkaan sen turvallisempaa hänen kehityksensä kannalta kuin vastaavanlaisessa asennossa kantaminen kantoliinassa. Fyysisesti turvalliset kasvot eteenpäin -asennot ovat rengasliinojen kengurupussi-asento ja solmittavien liinojen Buddha-asento. Vauva on valmis sellaiseen asentoon, jossa selkäranka on suorana, vasta silloin kun hän osaa jo itse seistä hyvin. Kantoliinat ja eräät kantoreput soveltuvat myös erilaisiin lonkkasidontoihin ja selässä kantamiseen, jolloin vauva voi helposti seurata ympärillään tapahtuvaa toimintaa. Kotona ja tuttujen ihmisten parissa vauvaa voidaan kantaa liinassa fyysisesti turvallisessa kasvot eteenpäin -asennoissa, mutta uudessa ympäristössä vauvan on parempi olla selkäsidonnassa tai kantajan rintaa vasten, jolloin hän kokee olonsa turvalliseksi ja hänen on mahdollista tarkkailla kantajan ilmeitä ja reagointia erilaisissa tilanteissa."
 
Joku on näillä sivustoilla tuumaillut 2009 seuraavaa:
"RINTAreppu ja KANTOreppu ovat aivan eri asioita. Selvästikään tekstin kirjoittaja ei ollut tästä selvillä. Rintarepuissa lapsi roikkuu väärässä asennossa, mutta kantorepussa lapsen asento on oikea sammakkoasento, kuten liinassakin."

Eihän ne nyt noita myis jos ne ihan tappavia olis lapsen ryhdille/luustolle. Varmaan täytyy vaan silti oppia kattoon ite missä repussa, rinkassa, liinassa vauva tykkää olla ja mitenpäin. Hullua hommaa... :D
 
Takaisin
Top