Kalaöljykapselit, vitamiinit ja muut ravintolisät raskaana?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Odottaja, mitä ravintolisiä (vitamiinit jne.) käytät?

Meillä on täällä artikkeli, jossa THL:n asiantuntija kertoo ettei monipuolista ruokavaliota noudattavan olisi tarpeen syödä raskaana muuta kuin D-vitamiinia ja foolihappoa purkista. Mitä ajatuksia artikkeli herättää?

Itse käytin kuopusta odottaessa raskausajan monivitamiinia, kalkkia ja osan ajasta rautaa. (Esikoisesta en muista niin tarkkaan, mutta veikkaisin samoja.) Kyllähän kohtalaisen monipuolisesti tulee syötyä, mutta en ihan luota siihen että syön tarpeeksi kasviksia saadakseni kaikkia vitamiineja kylliksi. Maitoa juon aika vähän, joten siksi kalkkia ja rautaa aloin syödä kun väsymys palasi toisella kolmanneksella (hemoglobiinia ei suostuttu siinä kohtaa mittaamaan, mutta virkistyin huomattavasti raudan syönnin myötä).
 
Kaikista kolmesta oon syönyt raskausajan monivitamiinia ja loppuraskaudesta rautaa. Kuopuksesta myös aloitin jo ehkäisyä lopettaessa syömään foolihappoa.

Mä mieluummin kans syön vitamiinit varmuuden vuoksi purkista, että varmasti tulee kaikki ravintoaineet turvattua, vaikka aika terveellisesti pääsääntöisesti syön.
 
Mulla on käytössä nyt ja oli esikoisen kanssa raskausajan monivitamiini, D ja B12, koska kuluu melko vähän eläinperäisiä tuotteita. Söin myös noita edellisen raskauden jälkeen tähän uuteen raskauteen asti ja jatkan edelleen. Esikoisen kanssa meni myös rautaa loppuvaiheessa. Nyt saa nähdä kuinka käy.
Viimeksi paha närästys vaikeutti vitamiinien ottoa ja esim. raudan oli oltava semmoinen ettei pistänyt vatsaa sekaisin. Eli söin hieman tyyrimpää SideralFortea, mutta se oli hyvä. Arvot nousi, eikä tullut paha olo.
Mieluummin menen vitamiinien kanssa varman päälle varsinkin jos on pahoinvointia, joka vaikeuttaa monipuolista syömistä😊
 
Raskausajan monivitamiini ollut pitkään käytössä, lisäksi kalsiumia koska maitotuotteiden käyttö on vähäistä. Yritysaikana oli lääkärin määräyksestä nostettu foolihappo hetkeksi suuremmaksi. Lisäksi maitohappobakteerit olen pitänyt mukana, koska en uskalla jättää niitä poiskaan heikon suoliston takia.
 
Takaisin
Top