Kahvin juonnin lopettaminen

Amalfi

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko kokemuksia? Itse olen juonut kahvia monta vuotta ja nyt koen että haluan kokeilla miltä elämä tuntuu ilman kahvia. Lukenut niin monista terveysvaikutuksista. Stressaantunut äiti lopettaa kahvin juonnin...omg. Saa nähdä mitä tästä tulee... Vertaistukea? :)
 
Itsellä loppui vuosikausia kestänyt aamukahvirutiini alkuraskauden pahoinvointiin, kun kahvin hajuakaan kestänyt missään lähimaastossa (miehen mokkamasterikin muutti silloin parvekkeelle). Auttaisiko siihen päänsärkyyn/ärtyisyyteen jos vähentäisit kahvia vähitellen, että esim aluksi juot vain yhden kupin päivässä kolmen sijaan, sitten vähennät puolikkaaseen kuppiin jne? Mulla siihen kahvinpuute- päänsärkyyn auttoi aikanaan ihan jo pieni siemaus. :)
 
Päänsärkyyn kannattaa ottaa yksi vuorokausi Panadolia tai Buranaa, jonka jälkeen kroppa onkin jo tottunut kofeiinittomaan elämään. Kokeiltu on.
 
Ei onnistunut itseltä lopetus kun en kestänyt sitä päänsärkyä. Alkuraskauden pahoinvointikin tuntui sata kertaa paremmalta siinä päänsäryssä. Onneksi löysin kylmät maitokahvijuomat, jotka onnistuin saamaan kurkusta alas kuuman kahvin sijaan. Mut tää nyt ei oikein ollut kummoista vertaistukea :D
 
Jos päättää kerralla lopettaa kahvin juomisen esim. raskauden takia, niin se on helppoa. Itselle on aina helppoa lopettaa heti kahvi, jo ennen kun alan yrittää uutta raskautta. Raskaana muutenkin kahvi oksettaa ja tosiaan jo kahvin hajukin. Mutta luulisin, että ilman raskautta ym. kahvin voi lopettaa myös heti kerralla. Niin helpompaa. Nopeasti siihen tottuu. Voi juoda kahvin tilalla vaikka jotain hyvää mehua.:-)
 
Mun äiti lopetti vuosi sitten kahvinjuonnin flunssan seurauksena, kun ei maistunut. Oli juonut varmasti yli 20 vuotta. Oli kuulemma hyvä ratkaisu, ei ole enää ollut mitään päänsärkyjä ja samanlaista väsymystä, en muista onko muuta maininnut. :)

Hän tosin siirtyi teehen.
 
Nyt kuusi päivää ilman kahvia ja olo alkaa olla jo parempi. Ei päänsärkyä ja oon paljon pirteämpi. Töissä oli kahvihuoneessa kasa herkkuja eikä mun tehnyt yhtään mieli. Muut joi kahvia ja söivät suklaata ja mä söin mun greippiä. Vähän ihmettelivät, että mistäs nyt tuulee... :)
 
Minä olen aikoinani lopettanut kahvin juomisen mate teen avulla. Siinä on kofeiinia yhtäpaljon kuin kahvissa, mutta kuitenkin auttaa pääsemään ajatuksesta ja kahvin mausta eroon. Siitä on sitten helpompi siirtyä esim, vihreään teehen.
 
Itse en ole kahvia paljoa koskaan juonut, ja raskausaikana en lainkaan. Alkoi alkuraskaudessa ällöttämään kahvin haju, niin kuin moni muukin on sanonut! Pidätkö teestä? Sitä juon itse ja vihreää teetä melko paljon... Onhan teessäkin kofeiinia, mutta eihän sitä tarvi älyttömästi juoda :)
 
Kahvia ei ole enää tehnyt mieli ollenkaan. Olo on loistava! Nukun paremmin ja oon virkeämpi. Oon alkanut syömään greipin kahvin sijasta. Kyllä kannatti lopettaa! :)
 
Tarkoitus ei olllut lopettaa (rakastan maitokahvia!) mutta tämän raskauden myötä kahvi ei yhtäkkiä enää maistunutkaan! Ajattelin seuraavaksi kokeilla murukahvia (kahvikupillinen on sellanen oma aamuinen hetki jollain tapaa, huomenna ostan, vaikkapa kofeiinitonta :) pointti oli kuitenkin se että ei tullut vieroitusoireita kahvin lopettamisesta seinään yksi päivä: olen juonut tavallisesti 2-3 kuppia aamuisin (raskausoireisiinikaan ei kuulu päänsärky). Että ilmeisesti sitä voi selvitä ilman huomiota vieviä vieoitusoireita ? :)
 
Joo. Nyt oon itsekkin lopettamassa pian. Kiva kuulla että meni hyvin lopetus.:-) Kaipa pitää vaan kerralla lopettaa kanssa.:grin Niin ja ottaa vesi tilalle. Toimii kokeiltu on.:happy:
 
Meki ollaan miehen kanssa mietitty, että lopetettais. Miehen syyt ekologisuus ja rahan säästö, mulla noitten lisäksi se kun en haluaisi olla riippuvainen mistään. Aikoinaan taistelin tupakasta irti ja tuntuu hölmöltä olla vielä kahvin orja. Jos en saa kupillista ajoissa, olo on apea ja väsyny ja päätä särkee. Aina se kahvi ei edes maistu hyvälle vaan ällöttää, mutta pakko juoda että tulee parempi olo :D

Nyt juon kolme kuppia päivässä. Mietin että lopettaisin vasta kun vauvavuosi on takana, mutta ehkä siitä voisi selvitä jo nyt..?
 
Meki ollaan miehen kanssa mietitty, että lopetettais. Miehen syyt ekologisuus ja rahan säästö, mulla noitten lisäksi se kun en haluaisi olla riippuvainen mistään. Aikoinaan taistelin tupakasta irti ja tuntuu hölmöltä olla vielä kahvin orja. Jos en saa kupillista ajoissa, olo on apea ja väsyny ja päätä särkee. Aina se kahvi ei edes maistu hyvälle vaan ällöttää, mutta pakko juoda että tulee parempi olo :D

Nyt juon kolme kuppia päivässä. Mietin että lopettaisin vasta kun vauvavuosi on takana, mutta ehkä siitä voisi selvitä jo nyt..?
Samoista syistä minäkin olen lopettanut jo kolmeen kertaan. Ja palannut takaisin kofeiinin orjaksi siinä vaiheessa, kun töissä on pitänyt olla hereillä aivan liian vähien yöunien jälkeen, päivä toisensa perään. Vauva-aikana en edes harkinnut kofeiinista luopumista, koska sillä saa itsensä skarpiksi väsymyksestä huolimatta.

Eli aina kun on sellainen elämäntilanne, ettei unen määrästä tarvitse tinkiä, voi olla myös ilman kofeiinia. Muuten ei.
 
Minäkin kokeilin olla ilman kahvia kolmisen viikkoa, mutta sitten olin niin väsynyt että oli pakko aloittaa taas. Raskausaikana join kahvin sijasta mustaa teetä ja toimi mulla nytkin. Oli pms-närästystä vähemmän ja olo oli rauhallisempi. Raskautumiseen kahvinjuonno lopetus ei tuntunut auttavan...
 
Takaisin
Top