Kahvin- ja teenjuonti raskausaikana

Vihreästä teestä vielä Tinkanen, siinäkin tosiaan on kofeiinia mutta määrät vaihtelevat teelaadun mukaan (yleensä varnaan vähemmän kuin mustassa). Kannattaa varmaan selvittää juomasi teen osalta, jos juot litroittain :)

Toinen asia, minkä vuoksi vihreän teen juomista ei välttämättä suositella raskauden aikana, on että se haittaa foolihapon imeytymistä. Tästä minulla oli linkki, mutta kadotin sen (taisi olla terve.fi -sivusto).
 
Vihreästä teestä vielä Tinkanen, siinäkin tosiaan on kofeiinia mutta määrät vaihtelevat teelaadun mukaan (yleensä varnaan vähemmän kuin mustassa). Kannattaa varmaan selvittää juomasi teen osalta, jos juot litroittain :)

Toinen asia, minkä vuoksi vihreän teen juomista ei välttämättä suositella raskauden aikana, on että se haittaa foolihapon imeytymistä. Tästä minulla oli linkki, mutta kadotin sen (taisi olla terve.fi -sivusto).

Kiitos tästä tiedosta, en ole edes ajatellut että vaikuttaisi foolihapon imeytymiseen... täytyy olla tarkempi, vaikka tuskin orjallisen tarkasti noudatan. Pikemminkin maalaisjärjellä....
 
Kahvista en ole ikinä piitannut. Teetä, etenkin vihreää teetä, kittasin ennen raskautta useammankin pannullisen päivässä välillä. Nyt olen jättänyt teen juonnin lähes kokonaa, saatan juoda max. yhden kupin päivässä, enkä sitäkään joka päivä. Ei tee mieli, ja toisaalta haluan tietoisestikin vähentää kofeiinin kittaamista.
 
Joo valkoisen ja vihreän teen kofeiini pitoisuus riippuu paljon lajikkeesta. Ja kannattaa muistaa myös, että tee ja kofeiini toimivat myös erinomaisina diureetteina, eli kannattaa muistaa juoda muitakin nesteitä, ettei turhaan kuivu. Varsinkin flunssassa kannattaa juoda tooosi paljon, jos vetää kuumia juomia kuppikaupalla. Jostain itseasiassa luin että tee olisi voimakkaampi diureetti kuin kahvi. No ainakin yleensä ihmiset sanookin että se pissaattaa enempi :D
 
Joo, pissattaa kyllä enemmän kuin kahvi ! Muutenkin pitäisi taas alkaa muistamaan veden juonnin tärkeys. Se on nyt tupannut unohtumaan, ihan aluksi varmasti sen vika että ennen plussaa testiä tehdessä aina sit vähän pinnaili juomista. Nyt on tapa jäänyt. Mutta aion parantaa :) olen kova juomaan vettä :)
 
Oon aina juonu vaan 2kuppia (4dl) kahvia ja jatkan koko raskauden ajan :) teestä en ees välitä :P
 
Täällä teetä en ole juonut entiseen malliin sitten 6+0 viikon jälkeen, nyt 12+2 ja kahvi ja tee edelleen ällöttää....
 
Kahvin juonnin jätin taakseni jo pari vuotta sitten ja teen kanssa himmasin plussatessani, ja jätin senkin oikeastaan kokonaan pois. Nyt Jouluna tuli pari kuppia juotua teetä pitkästä aikaa. :)

Mulla nyt siis viimeinen kolmannes menossa, ja nyt juon teetä ehkä sen kupin tai kaksi viikossa. Ennen raskautta meni useampi kippo päivässä.
 
Ennen raskautta join paljon kahvia, alkuraskaudesta vähensin runsaasti kahvin määrää ja sitten eräänä aamuna tuli totaalinen stoppi kahvin juonnille. Sen jälkeen olen pääasiassa juonut kofeiinitonta teetä, eikä kahvi maistu edelleenkään.
 
Mulle oli ennen raskautta tullut tavaksi keittää kolme mitallista aamukahvia, runsaalla maidonkäytölläni aamumuki oli melkein 5 dl kokoinen. Sillä sai sellaisen hyvän aamuboogien päälle. Muuten en kahvia juonutkaan muuten kuin seurustelujuomana kerran kaksi viikossa. Alkuraskaudessa kahvi ällötti tosi paljon enkä sitä juonut, mutta väsymyksen kanssa aamut olivat aika tuskaisia. Oli ihanaa kun huomasin ettei ajatus kahvista kuvottanut enää ja pääsin palaamaan aamukahviini - nykyisin tosin keitän sit sen kaksi mitallista mutta maidon kanssa saan edelleen ihan runsaasti kahvia. Mies aina kauhistelee kun menee maitoa niin paljon että kahvi jäähtyy. Mutta yhtä kivasti lähtee taas päivä käyntiin aamukahvin kanssa. Sekin auttaa että olen pidentänyt yöunia reilusti - viime yönä 9,5h unta palloon.

Teetä olen aina juonut harvakseltaan ja sykleittäin. Ei oikein tällä hetkellä uppoa.
 
Teetä tulee juotua vain vuodenaikojen mukaan eli lähinnä syksyisin :D Kahvia join ennen raskautta aamukahvin ja iltapäiväkahvin (muumimukillinen maidon kera), mutta nyt oon vähentäny vaan aamukahviin ja monesti menee vain puoli kupillista, mikä on ihan okei määrä.. Jotenki se vaan kuuluu niin suuresti aamurutiineihin ettei pärjää ilman :D
 
Takaisin
Top