Kätkythälytin

Niiskumuikkunen

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lokakuunmammat 2014
Elomammat 2017
Onko kukaan hankkinut, tai aiotteko hankkia? Tai te kenellä on lapsia jo ennestään, oletteko käyttäneet? Suosittelisitteko?

Itse olen vähän kahden vaiheilla. Mä olen sen verran pessimisti ja mietin kaikissa asioissa ne pahimmat mahdolliset vaihtoehdot läpi, että tulen varmasti stressaamaan kätkytkuoleman mahdollisuutta ja kyttäämään vauvan hengitystä vähän väliä... Toisaalta ajattelen, että ei se hälytin sitä estä, tapahtuu jos on tapahtuakseen. Ja aika vähän niistä on mitään luotettavaa tutkimustietoa, että onko niistä oikeasti jotain hyötyä. Mutta toisaalta, kun sellainen kerran on keksitty, ja jos sillä saisi itselle vähän mielenrauhaa ja ehkä vähän paremmat yöunet, niin voisi kai se olla hintansa arvoinen. Aika kalliitahan ne on, eikä käytettyjä näyttäisi hirveästi olevan tarjolla. Ja näin pienituloisena niillekin rahoille olisi varmaan muutakin käyttöä... :confused: Pitää vielä harkita!
 
Ymmärrän täysin vanhempien huolen käykytkuolemasta. Sillä nämä tällaiset hälyttimetkin myyvät "tuoreiden vanhempien pelolla". Toki pelkäsin sitä (käykytkuolemaa) itsekin ja varmasti myös tämän toisen kohdalla pelkään, mutten siltikään ole ostanut, enkä aio ostaa moista hälytintä.

Lueskelin kätkytkuolemasta jonkin verran tuossa jokin aika sitten ja vaikutti siltä, että ajoissakin aloitetun elvytyksen hoitovaste on huono. Eli siis vaikka kuulisit/huomaisit heti vauvan hengityksen loppumisen ja alkaisit elvyttää häntä, ei se välttämättä auta. Kätkytkuoleman syytähän ei tunneta. Mahdollisesti kyseessä on aivojen ydinjatkeen kehittymättömyydestä aiheutuva komplikaatio. Ydinjatkeessa sijatsee hengityskeskus. (Näin luin jostain, en ole itse tätä keksinyt). :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ei hommata, Emmyn kanssa samoilla linjoilla!
Kaveri osti hälyttimen, mutta en ihmettele.. Menetti esikoisensa kymmenisen vuotta sitten kätkytkuolemalle..
 
Emmy, aika lailla samoja juttuja olen lueskellut itsekin. Eli että ei sitä tiedä pelastaisiko se hälytin oikeasti mitään, vaikka se oikein toimisikin ja apu tulisi nopeasti.


Mymme, tuossa tapauksessa sen hankinnan ymmärtääkin ihan eri tavalla! Jos sen on kerran kokenut niin varmasti on valmis tekemään kaiken mahdollisen ja mahdottoman, ettei sama toistuisi :sad001
 
Niiskumuikkunen: Tämä hälytin kuuluu sarjassamme asioihin joista kaikilla on oma mielipiteensä. Kannattaa tehdä niin kuin itsestä tuntuu parhaalta. :) Jos nukut yösi paremmin, kun tiedät että teillä on se hälytin, niin kyllä se varmasti kannattaa ostaa.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ei ole tarkoitus hankkia, vaikka kyllahan se tama(kin) huolettaa. Meidan synnytys/perhevalmennuksessa sanottiin, etta riskirintaruokintalapsilla on pienempi riski katkytkuolemaan syysta, etta ne saavat ennemman suoraa iho- ja katsekontaktia, joka auttaa vauvan oman elimiston/hormoonien toimintaa. Taalla puhutaan muutenkin tosi paljon siita, etta vauvaa pitaisi ekoina viikkoina pitaa ihokosketuksessa mahdollisimman paljon. Sanoivat, etta pulloruokintavauvoja tulisi siis myos pitaa paljon iholla ja katsella silmiin, kun ne eivat automaattisesti saa tuota ihokontaktia.
 
En aio hankkia katkythalytinta. En ole itseasiassa edes ajatellut koko katkytkuolemaa, vaikka tietenkin sekin on mahdollista. Kuten Emmy' tuossa jo sanoikin, syy on tuntematon eika sita voi estaakaan, joten asia ei rehellisesti sanottuna minua vaivaa. En yleensakaan huolehdi etukateen asioista, joihin en voi vaikuttaa, ja toivon vain sydamestani, ettei kenenkaan kohdalle katkytkuolemaa satu. :Heartred Mutta ymmarran hyvin myos kolikon toisen puolen. Luulen, etta jos asia minua vaivaisi ja kyseisella aparaatilla saisin mielenrauhan, ostaisin sen empimatta. :)
 
Mä en myöskään usko moiseen, juurikin sen takia että vaikka hälytys tulisi, todennäköisyys vauvan selviämiselle olisi hyvin pieni. Enkä usko että ainakaan itse nukkuisin öitäni yhtään sen paremmin, jotenkin ne hormonit vaan pitää huolen siitä että sitä vauvaa jatkuvasti tarkkailee, öisinkin. Ymmärrän toki myös, miksi näille laitteille se markkinarako löytyy..

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
En hanki..
Olen lukenut myös, että kätkytkuolemalle olisi isompi riski, jos vauva nukkuu samassa huoneessa missä tupakoivat vanhemmat.. (??) Etenkin perhepedissä vanhemman tupakanhajuisen hengityksen edessä.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top