Juotteko alkoholia raskausaikana?

Vieras
Siis en tarkoita mitään ryyppäämistä, vaan ihan esim. saunasiideriä tai viinilasillista illallisella. Monessa kulttuurissahan on ihan ok ja suositeltavaakin juoda se lasillinen silloin tällöin. Jostain lääkärisivustoltakin luin että ei ole haittaa. Mutta suomessa tuntuu olevan yksimielisesti alkoholi kokonaan pannassa raskausaikana.. Kuinka te toimitte?
 
ite en juo alkoholia raskausaikana ollenkaan.. en oo missään näissä edellisissäkään juonu nii miksi joisin nytkään... :) mut en mä tuomitse niitä jotka silloin tällöin toisinaan ottaa sen lasillisen viiniä tai sauna siiderin..
 
En suostu uskomaan, että pieni lasillinen siideriä silloin tällöin olisi kohtaloksi, enkä tuomitse niitä jotka sen lasillisen joskus ruoan kanssa juovat. Kunhan se sitten jää siihen yhteen!

Ise maistoin vajaan lasillisen kuohuviiniä ystäväni häissä kun emme olleet vielä raskaudesta kellekään kertoneet, mutta tuntui niin oudolta, että enpä sen enempää ole uskaltanut maistella... :)
 
Itse en ota kuin alkoholittomia kun en näe siinä mitään mieltä, mutta en usko että lasillisesta silloin tällöin mitään haittaa on. Esim. Ranskassa ym Keski-Euroopan maissa neuvolan suositus (ihan oikeasti) on alle puoli pulloa viiniä päivässä. Ja ihan terveitä ihmisiä kai sielläkin on. Eli en usko että lasillinen mitään tekee, mutta itse en kuitenkaan sitä riskiä ota kun ei ole pakko :)
 
En juo. Tosin en oo "normaalistikaan" alkoholi-ihmisiä juur ollenkaan.
Joskus tekee mieli maistaa isännän oluesta huikka tai jos tekee minttukaakaota mieli niin keitän teen sen kyllä minttuviinasta, mutta keitän siitä alkoholin pois. Mutta en voi siis sanoa JUOVANI alkoholia.
 
Mä saan huonon oman tunnon jo noista alkoholittomista, kun sisältävät sen 0,5%... mutta saunassa juon puolikkaan maun vuoksi ja yritän unohtaa juoneeni ;)
 
Täällä juurikin siellä Keski-Euroopassa asuva oluen ystävä ! Mustakin se tuntui vaan niin oudolta se alkoholi että jäi kokonaan, eivät lääkärillä (täällä ei neuvolaa ole) muuta kuin kysyneet että käytänkö. Eivät siis alkaneet saarnaamaan mutta eivät kyllä kehottaneetkaan. :D Mutta mä en siinä yhdessä saunabissessä näe mitään väärää, eikä siitä vauvallekaan haittaa ole.

Tosin täällä alkoholiton kalja maistuu samalta kuin Suomen kolmonen, niin eipä ole ollut siitä ongelmaa. :) Sen sijaan kofeiinittoman kahvin kanssa oli alkuun paljon enemmän tottumisvaikeuksia !
 
Ite en oo juonu raskausaikana. En muutenkaan kyllä ole mikään alkoholin suurkuluttaja tai edes keskimääräinen kuluttaja, en juuri koskaan ota mitään saunasiidereitä tai osta esim. kotiin siideriä tai muuta, mies saattaa joskus kaljan silloin tällöin viikonloppuna ottaa, mutta ite en yleensä ennen raskauttakaan juonut kotona, silloin toki jos viihteelle lähdin, mutta en silloinkaan mitään överikännejä vetänyt. Joten on mulle ollut ihan luonnollista olla juomatta. En usko, että esim. yhdestä siideristä olisi kovinkaan suurta haittaa, mutta en siltikään ole raskauden aikana ottanut hörppyjä vaikka välillä olisi tehnyt mieli maistaa esim. miehen juomasta. 
 
mäkään en usko että lasillinen haittaa mitään, mutta en kyllä silti ite uskalla ottaa pienintäkään riskiä, joten en siis juo ollenkaan. neuvolassakin kyllä sanottiin, että voi vaikka skumppalasillisen ottaa juhlissa.
 
En ihan periaatteesta juo.  En halua jossitella sitten jos jotain lapselle tuleekin. Tiedän itteni turhan hyvin että miettisin sitten että "tää korvatulehduskierre johtuu ihan varmana siitä kun join sen saunakaljan" tai muuta minkä maalaisjärjellä voisi päätellä johtuvan jostain aivan muusta.  Mutta en tosiaan halua jossitella.  Sitäpaitsi alkoholiton sidukka on hyvää :)
 
En juo! En halua ottaa mitään riskejä tässä asiassa... Todella harvoin kyllä ennenkään join, joten ei ole suuri muutos elämään.:)
 


kopkop kirjoitti:
Mä saan huonon oman tunnon jo noista alkoholittomista, kun sisältävät sen 0,5%... mutta saunassa juon puolikkaan maun vuoksi ja yritän unohtaa juoneeni ;)


Ei kaikissa alkoholittomissa ole ollenkaan alkoholia. Ne joissa lukee isolla "alkoholiton" niin niissä ei oikeasti ole yhtään mitään. Sitten on myös noita vähäalkoholisia (jotka löytyvät alkoholittomien hyllystä kuitenkin) joissa on se max 0,5%. Mutta siis löytyy sellaisiakin alkoholittomia joissa ei ole yhtään alkoholia :)
 
En juo pisaraakaan, ei tee yhtään mieli :)
en muutenkaan harrasta saunakaljoja, -siidereitä tai ruokaviinejä, niin ei ole tarvinnut luopua mistään.
Esikoista odottaessa join kerran tervetuliaismaljan, missä oli alkoholia. Siitä tuli kyllä ihmeellisen outo olo :D varmaan raskaushormonit jotenkin vaikuttivat alkoholin kanssa tai jotain...
 
Kiitos Malla007, enpä ole moisia huomannut :) Ostin alkohol free-punkun, mutta siinäkin lukee, että alkoa max 0,5%. Ei sillee,että pilkkua viilaisin ;)
 
No alkon tuotteista en tiedä.. Tavallisessa kaupassa esim Prismassa  on ihan alkoholittomia siidereitä ja sitten niitä missä lukee max 0,5%.
 
Mä olen juonut vähän kuoharia ja muutaman kulauksen siideriä kesän hääjuhlissa ja nyt aina sillon tällöin ruoan kanssa muutaman kulauksen punaviiniä miehen lasista.Joskus punkkua kaipaa kun on hyvää ruokaa ja juustoja mutta nykyään onneksi harvemmin.Toisinaan haaveilen isosta punaviinilasillisesta sohvan ääressä rentoutuen mutta sen aika vielä tulee.Välillä vaan tyydyn haistelemaan sen hyvää aromia.Kesäkuumalla join alkoholitonta olutta kun halusin jotain muutakin kuin vettä ja limppareita en oikein juo.Mutta sekin jäi.
 
Lauantaina ylitöiden jälkeen oli fiilis että nyt jos koskaan tarvii lonkeroa. Mutta en ottanu. Raskauden aikana olen juonut lasillisen valkoviiniä ja tervetuliaismaljan kun en vielä tiennyt Salamatkustajasta.

Mulla on lisämunuaisuupumus, jonka tilaa alkoholi pahentaa joten senkään takia en ollut kauheesti alkoholia juonu juuri ennen raskautta ja raskauden aikana on nollatoleranssi.
 
Olen pari kertaa miehen pullosta olutta maistellu mutta en ole juonut. Punaviiniä tekee välillä mieli kun jotain hienompaa ruokaa on laitettu mutta ei tee vaikeeta olla ilman.
Aika jännästi menee täällä mielipiteet ku kaikki tuntuu ajattelevan ettei siitä yhdestä mitään haittaa ole mutta kukaan ei kuitenkaan ota edes sitä yhtä. Vähän aikaa sitten tuli TV:stä dokumentti brittinaisten raskausajan alkoholinkäytöstä, oliko se että 66% heistä juo raskausaikana, humalahakuisestikin. Kuulostaa hurjalta.
 
Mä juon muutenkin niin harvoin, että raskausaikana en aio juoda sitä yhtäkään saunasiideriä. Ajatuskin juomisesta omalta kannalta tuntuu jotenkin tosi oudolta, niin parempi olla kokonaan ilman :)
 
Takaisin
Top