Jouluvauvojen neuvolakäynnit

Vihdoin saan aikaiseksi laittaa nämä meidän 2kk neuvolan jutut tänne... Suluissa 5 vk mitat:

5610g(4855g)/59cm(57,5cm)/39,6cm(38,6cm)

Painoa oli siis tullut hyvin, mutta pituutta ei kovinkaan paljon kolmessa viikossa. Pistän täysin mittausvirheen piikkiin kun oli eri mittaaja ja mittaus yhtä sähläystä...

Lääkärin kommentit:

Jäntevä tyttö. Seuraa tarkkaavaisesti katseella. Punaheijaste +, funtanellisaumat ok, (sitten jotain mistä ei saa selvää) vatsa ok, lonkat ok, (lisää suttua), selkä ja raajat ok, iho siisti. Motoriikka ja heijasteet kunnossa. Hienosti kasvaa ja kehittyy. Suloinen tyttö.
 
Mulle on perusteltu, että kaks litraa korviketta on siks liikaa, että jos sitä korviketta menee niin paljo, niin vauva tarvii jo muutaki ravintoa. Ei siks, että se ois jotenki vauvalle haitallista syödä niin paljon maitoa. Eli ei rintamaitoakaan voi saada siinä mielessä liikaa.. Mutta sitä oon sitte miettiny, että miks rintamaitoa saavien vauvojen kohdalla ei sitte niin helposti suositella kiinteitten alottamista, vaikka ne kiskos maitoa kuin.. Ääh, tulipa sekava sepostus. Toivottavasti ees joku tajus, mitä tarkotin. :)
 
Kiitos Zoe! Mutta miksi sitten rintaruokinnalla oleva ei tarvitse muuta ravintoa jos syö maitoa hurjia määriä? Tätä mä just tarkoitin, että jos syö pelkkää maitoa isoja määriä, niin kattaako se todella kaikki ravintotarpeet...
 
Meemi: Olisikohan siinä se ero, että nuo korvikkeet ovat kuitenkin lehmänmaitopohjaisia (paitsi nutrisoija ja jotkut muut erikoiskorvikkeet...) ja rintamaito on nimenomaan ihmislapsen oman äidin tuottamaa ja juuri hänelle tarkoitettua ravintoa. Eli ihmismaidossa on ne oikeat ravinteet oikeassa suhteessa ja korvikkeessa ei koskaan voida samaa kuitenkaan saavuttaa huolimatta siitä miten hyvää ravintoa se onkin se on kuitenkin KORVIKE.

En tiedä, mutta jotenkin noin olen itse sen päätellyt, kun minua ei koskaan ole neuvolan puolesta hoputettu kiinteiden aloituksessa ja aina on rintamaidolla mennyt.

Ei tuosta minun päättelystä kyllä taas saa selvää, mutta yrittäkää.
 
Itsekin olen tuon maitoasian järkeillyt samalla tavalla kuin tättärä. Eli korvike on aina korvike, joten on parempi siirtyä muihinkin ruokiin kuin antaa todella paljon korviketta.
Toki, jos äidinmaitokaan ei tunnu riittävän, voi antaa kiinteitä lisäksi.
Näin me teimme.
Meillä ei olla lähdetty tappelemaan sen kanssa, että lapsi olisi nälkäinen. Toki myös määrät korvikkeessa yms. on koitettu pitää "järkevissä" määrissä.
Eli tiivistetysti me olemme menneet näin:
Sara alkoi nukkua täysiä öitä n. 1kk iässä (joka yö noin 7-9tuntia). Itse en jaksanut nousta yöllä vain maidon lypsämisen takia, joten epäilen, että tämä on osaltaan heikentänyt maidoneritystä minulla.
Päivisin mentiin noin 3kk ikään lähes omalla maidollani. Satunnaisesti annoimme NANnia iltaisin, jos tuntui, että tyttö jäi nälkäiseksi. Nämä määrät olivat aika mitättömiä. Kerta-annos 20-40ml ja kertoja saattoi olla pari viikossa. Eli periaatteessa aikalailla täysimetyksellä olimme.
Pulauttelua oli aika lailla ja maito nousi kurkkuun nukkuessa/maatessa ja tyttö alkoi olla todella itkuinen 3kk iän jälkeen. Pulauttelua saattoi tulla 2h syömisen jälkeen ja hieman jopa kaarella lentää. Itse epäilin tietysti refluksitautia tai allergiaa.
Neuvolassa kävimme ja neuvolalääkärillä (emme päässeet lastenlääkärille, vaikka sitä olisin halunnut). Nämä samat plaa plaa selitykset saimme eli ei refluksitautia tai allergiaa, kun nukkuu yöt (vaikkakin 3kk jälkeen tuli huonompia öitä kuin normaalisti eli saattoi herätä kerras tai kaksi yössä), paino nousee, ei ole ihottumaa jne jne.... mikään ei siis voi olla vinossa.
No toki minä itse näin, että tyttö ei ole samanlainen kuin ennen.

En jaksanut alkaa tapella neuvolassa asiasta, koska oireet eivät olleet NIIN pahoja, vaikkakin tuntui todella pahalta katsoa, kun toinen vetää selkää kaarelle, huutaa naama punaisena ja asiat eivät ole hyvin.
Järkeilin asiaa itse. Oireet eivät viitanneet ainakaan pahaan allergiaan (iho siisti, maha ei löysällä jne), joten jatkoimme samalla tavalla äidinmaidolla ja vähällä määrällä korviketta. Mietin myös, että voi olla hieman totutteluvaikeuksia korvikkeeseen tai lievää herkkyyttä lehmänmaidolle, joten siitä voi tulla nämä vaivat.
Päätin, että kokeilemme maidon sakeuttajaa ja soseita (tyttö kun oli jo 3,5 kk). Tällä siis halusin nähdä vaikutuksen pulautteluun. Jos tilanne ei olisi parantunut, olisimme menneet yksityiselle lääkärille. Pulauttelu väheni huomattavasti ja tyttö muuttui parempivointiseksi.
Nyt olemme menneet kohta kuukauden sillä tavalla, että imetän ensin molemmat rinnat, jos tuntuvat suht tyhjiltä, annan lisäksi hieman korviketta (riippuen miten on rinnasta saanut, juo 0-120ml), välillä lisään sakeuttajaa korvikkeeseen, välillä en. Sitten annan muutaman teelusikallisen soseita (porkkana, peruna, bataatti, parsa, kukkakaali tms. ja hedelmää/luumua/marjasoseita tms.) ja päälle vielä pari huikkaa maitoa, jos suostuu ottamaan. Toiminut todella hyvin.
Soseet aloitimme niin, että muusasin pienen nokareen keiettyä perunaa lautasella ja lisäsin rintamaitoa sekaan. Sama homma banaanilla. Annoin maistella näitä ihan vain teelusikan päästä ja totutella makuun. Noin viikko mentiin näin ja sitten syöminen lähtikin oikein hyvin käyntiin ja tyttö nauttii, kun ei nouse maito niin paljon kurkkuun.
Eli uskoisin, että lievä refluksi meitäkin kiusasi, mutta toivottavasti näin ajan myötä pääsemme siitä eroon.

Tässä tuli sepustusta nyt vain omista asioistani... Kaikkien tekstit olen kyllä lukenut. Niitä on tosi kiva lukea, kiitos teille, kun jaatte kokemuksianne.
 
Laitan tähän vielä meidän faktoja;

syntymä
pituus 47cm paino 3070g py 34,5cm
(Sara siis keisarileikattiin 11vrk ennen laskettua aikaa suunnitellulla sektiolla (perätilan vuoksi). Täällä kun tehdään suunniteltuja vain kerran viikossa, tuli leikkaus nuin paljon ennen laskettua aikaa =(  Lisäksi mulla alkoi verenpaineet hieman nousta, joten ei sitten enää odoteltu. Tyttö oli linkkuveitsi-asennossa, joten se vaikuttaa hieman tuohon pituuteen. Ei ole venytetty "väkisin" täyteen mittaansa, kun ollut kippurassa kohdussa pari kuukautta).
Kotiuduimme 4vrk kuluttua, silloin paino 2900g.
11 vrk ikäisenä 3100g.
1kk pituus 52cm, paino 3980g, py 37,5cm.
1,5kk pituus 53,6cm, paino 4430g, py 38cm.
2kk pituus 55cm, paino 4640g, py 39,5cm.
3kk pituus 57,1cm, paino 5400g, py 40,2cm.
3,5kk pituus 58,7cm, paino 5830g, py 40,5cm.
ja viikko tuosta oli lääkäri. Mitat silloin :
pituus 58,7cm, paino 6210g, py 41,3cm.
 
Pikkune, kiva kuulla sinun asioistasi, tulee vähän vaihtelua, kun yleensä minä olen täällä suuna päänä.

Juup, oli minulla mielipidettäkin TAAS. Eli minäkin epäilisin tuossa teidän tapauksessa enemmän sitä refluksitautia kuin allergiaa, jos yöt menevät hyvin ilman isompia heräilyjä. Kun ainakin oma kokemus allergikkolapsesta on ollut se, että nukkuminen oli ensimmäiset viisi vuotta ihan jatkuvaa heräilyä ja kitinää milloin mahavaivoihin milloin kutinaan. Yksilöitähän nuo tietysti ovat, mutta moni muukin allergikkolapsen vanhempi on kyllä sanonut, että lapsen allergiavaivat vaikuttavat tosi paljon unen laatuun ja koko perheenkin uniin.
 
Lisäyksenä siis vielä, että hyvin kasvaa keskikäyrää. Ei mikään iso ole. Pieni tiitterä tyllerö =D.
 
tättärä: Niin minäkin uskon. Toivon toki, että kyseessä refluksissakin vain tällaista "normaalia" takaisinvirtausta, joka korjaantuu juurikin, kun alkaa syödä kiinteämpää ja iän kanssa mahan ja ruokatorven välinen sulkija kiinteytyisi.
Ja toivon, ettei olisi allergioita. Siskonpojalla paha maitoallergia ja lisäksi keliakia, muna-allergia ja olikohan siinä sivussa muutakin. En todellakaan toivoisi kenellekään allergioita ja huolestuttavaa muutenkin, kun ihmiset herkistyy koko ajan kaikelle uudelle, että mitä tulevaisuus tuo tullessaan. *huoh* no se jää nähtäväksi ja parhaamme yritämme.

Jaa-ha, piti käydä välissä pihalla antamassa tuttia suuhun. Kohta varmaan noustaan ylös, kun on jo 3h ulkona nukkunut.
 
Jep, noin minäkin tuon korvikeasian pähkäilin.. Korvike on kuitenki vaan korvike. Kun kuitenkin fakta on, että rintamaidossa on kaikki alle puolivuotiaan lapsen tarvitsemat ravintoaineet (d-virtamiinia lukuunottamatta).

Käytiin tänään 3kk:n neuvolassa. Mitat nyt (suluissa 2kk):
Paino: 6.820kg (6.020g)
Pituus: 62,7cm (60cm)
Py: 42,5cm (41,3cm)

Kovaa kyytiä Kasperi siis kasvaa, vaikka pikkuruinen syntyessään olikin (3.065g/50cm). Rokotuksia siirrettiin, kun Kasperi on nyt niin flunssainen.
 
Hei,
olen käynyt katselemassa muiden jouluvauvojen mittoi mut en ole ehtiny viel oman pikkuiseni mittoi laittaa..elikkäs kats. mitä ehdin kirjaan.
 
Ma 28.3 oli siis 3 kk neuvola ja siellä saatiin seuraavia mittoja neitokasestamme...
pituus 62.5 cm
paino 6.890 kg
päänymp. 40 cm

vastaavat mitat 2kk nlas 3.3
pituus 61.4cm
paino 6.310

syntymäpaino oli siis 3.530 kg ja pituutta 51 cm eli ihan pian ollaan kaksinkertaistettu jo syntymäpaino. Rokotteeseen ei ole juurikaan reagoinut, pientä itkuisuutta iltaisin mutta sitä on ollut muutenkin kun väsy tulee.. mulle rokotteen ottaminen otti koville niin että kyynel tuli silmään, onneksi meidän isukki oli mukana neuvollassa;)
 
3 kk neuvola takana (suluissa 2 kk mitat)

6195g(5610g)
62,6cm(59cm)
41,2cm(39,6cm)

"Suloinen tyttö. Ihanasti jokeltaa ja hymyilee. Seuraa lelua ja tarttuu leluun. Pää seuraa käsistä vedettäessä. Vatsallaan on kyynärnojassa. Kasvaa hyvin"

Mua jäi vähän mietityttämään Meten painonkehitys. Painoa on nyt tullut vain 145 g viikossa kun tätä ennen on aina tullut lähemmäs 300 g viikossa. Onkohan syynä tuo pulauttelu vai mikä... Neuvolatädin mukaan "kasvaa hyvin" mutta mun mielestä tämä muutos on outoa. Kyllähän Mette käyrillä pysyy kun aiemmin kasvoi niin voimakkaasti... Lääkäri totesi viime viikolla, että "onpa sirorakenteinen tyttö".

Piikkejä itkettiin ja nyt on selkeästi väsyneempi ja hieman on lämmönnousua. Täytyy kattoa tarvitaanko illalla lääkettä.
 
Meemi: meidän pikku ii kasvoi aluksi 50g/vrk. Mieheni laski, että jos kasvaisi aina niin paljon, painaisi 80-kymppisenä jotain 1300kg. Eivät vauvat voi loputtomasti kasvaa sitä vauhtia, kuin aluksi, vaan vauhti hidastuu kokoajan. Jos Mette menee käyrillä, niin silloinhan se kertoo siitä, että kaikki ok.
 
Tänään 4kk neuvola. Aleksi suuttui lääkärille, kun se alkoi ropeltaa kasseja :D

Mitat 4kk (3kk)
paino 9530 g (8370 g)
pituus 67,4 cm (63,7 cm)
py 43,5 cm (42 cm)

Eli taas tullut yli kilo lisää yhessä kuussa :O Neuvolatäti epäili, että voi hyvinkin riittää pelkkä maito sinne puolivuotiaaksi asti. Imetysvälitkin on välillä niin pitkiä, että maidon täytyy olla todella rasvaista ja imu on kova. Ei edes syö kuin ehkä viitisen minuuttia kerrallaan, nauraa ja pierasee päälle :)
 
Kylläpä tosiaan on erikokoisia ja omanlaisiaan jokainen vauva.

Mua vähän ihmetytti (ja suututti) kun neuvolassa todettiin, ettei päästä nelikuisena lääkärintarkastukseen, koska ei ole lääkäriaikoja. 8kk päästään sitten... 4 kk on pelkkä th-tarkastus. Siis tuntuu niin typerältä, että säästötoimet on näin isoja, ettei vauvojen tarkastamiseen riitä lääkäreitä... Noh, toivottavasti ei ihmeempiä tule ja pärjätään terkkarin tarkastuksella...
 
Aattelin ensin, etten kommentoi mitään tuohon painon kehitys juttuun, ku alkaa jo vähitellen tuntua pätemiseltä. :P Mutta tarkistin sitte kuitenki Neuvolatyön käsikirjasta lasten keskimääräisen painon kehityksen, ja sen mukaan lapsen paino nousee 3-4 viikon iässä keskimäärin 140-245g/vko, 3-6 viikon iässä 113-142g/vko ja 6-12 viikon iässä 57-113g/vko. Ihan hyvinhän se on Mettekin kasvanut. :)

Tosi tympeitä nuo säästötoimet.. Etenkin, kun noista tuskin kunnalle oikeasti mitään säästöjä loppupeleissä tulee. Tän vuoden alusta tuli voimaan uus neuvola-asetus, joka velvoittaa kunnat järjestämään tietyt tarkastukset neuvolassa  (esim. tuo 4kk lääkärin tarkastus) tai kunta joutuu maksaan "sakkoja" valtiolle.. :P

Ei voi ku ihastella tuota Aleksin kasvua. :) Kasperikin syö tosi nopeesti, n. 5-10minuutissa, ja aluksi olikin vähän huolissaan, ku mietin voiko se saada tarpeeksi ruokaa sillä. Mutta näkyyhän tuo kasvavan ihan hyvin, joten turha huoli sekin oli. :)

Alkaa näköjään mennä jutut vähän offtopiciksi joten siirrynpä terrorisoimaan muita aiheita.
 
Kiitos Zoe! Helpotti kovasti. Kai sitä vaan on tietämättömänä sitten huolissaan... ja joku ihme epävarmuus on iskenyt päälle sen jälkeen kun koliikki loppui. Pelkään jatkuvasti toimivani väärin Meten suhteen...
 
Voi meemi, ymmärrän tuon huolesi! Luultavasti se kuitenkin pikku hiljaa helpottaa, kun huomaat kaiken olevan hyvin. Tai että toimit kyllä oikein. Joskus voi mennä vähän metsään, kuten pukemisen kanssa yhdellä jos toisellakin, mutta niistä oppii (jotta voi taas seuraavaksi syksyksi/kevääksi unohtaa). Et varmasti toimi yhtään sen vähemmän oikein, kuin me muutkaan. Tiedän kyllä tuon tunteen ja se on aika kuluttava tunne. Tsemppaa päätä uskomaan, että olet huippu! :)
 
Noniin, Olivian mitat 4kk (3kk):
Paino: 5470g (5610g)
Pituus: 62cm (58,5cm)
Pipo: 40,8cm (40cm)

Lääkärin juttuja: Pituutta tulee tasaisesti. Absoluuttinen paino on nyt laskenut. Nyt lisämaitoa joka ruokinnalle.Muuten virkeä ja jäntevä vauva. Nukkuu pitkät yöunet. Sydän ja keuhkot ok. vatsa...(ei saa selvää), iho hyvin siisti. Kallo ja aukile ok. Pään kannatus hyvä. Ei vielä täysin käänny. Hyvä vuorovaikutus. Ei karsastusta.

Ja kuten tuonne huhtikuun hupsutuksiin jo kirjoitinkin, niin nyt aletaan siis tuo lisämaidon antaminen ja ens viikon torstaina on sit taas käynti terkkarilla, katotaan onko auttanu painon saamisessa.
 

Olen täällä muiden mittoja lukenut, mutta Jennin en ole saanut laitettua. Kokeillaan jos nyt onnistuu...

Syntyessä 3725g, 48,5 cm, pää 35,5cm
1 vko 3850g
1,5 vko 3930g

2 vko 4120g

3 vko 4280g
1 kk 4740g, 53 cm, pää 37,5cm
2 kk 5550g, 56 cm, pää 39 cm
3 kk 6100g, 60 cm, pää 40 cm

Meillä on noita sairaalareissuja ollut pari ja kaksi kuukautis lääkärintarkastuksessa lääkäri ilmoitti vian olevan mun korvien välissä, joten kieltäydyin menemästä tälle lääkärille 4 kk tarkastukseen, joten emme pääse lainkaan lääkärille. Seuraavan kerran menemme allergioista lääkäriin joskus 5-6 kk. Tietysti jos tulee jotain ennen niin mennään. Täytyisi tässä alkaa noita kiinteitä kokeilemaan, vaikka rintamaito on toistaiseksi hyvin riittänyt.

 
Takaisin
Top