Jouluruoat ☃

matukka90

Satasella mukana keskusteluissa
Viikko enää jouluun ja itse juuri aloin tekemään joululaatikoita pakkaseen! Kuinka moni aikoo syödä maksalaatikkoa ja kuinka paljon sitä uskaltaa syödä hyvillä mielin? Ja onko täällä jollakin kokemusta mikä on paras vaihtoehto tehdä riisipuuroa maitoallergiselle taaperolle? :anyone Itse ostin riisimaitoa vaikka olin aikeissa tehdä kookosmaidon kanssa, mutta tää toinen tuli sitten ruokakaupassa ensin vastaan! Viime vuonna kokeilin pelkkää vesiversiota ja oli se vähän mautonta..
 
Kookosmaitoa olisin kokeillu, jos sen mausta tykkää :)

Itse teen viikolla porkkana- ja perunalaatikon. Maksasta en osaa sanoa, kun ei oo koskaan menny alas mulla.
 
Aion syödä maksalaatikkoa. Sitä tulee syötyä ehkä yhdellä aterialla anoppilassa. En nyt ihan lähtis laatikollista tai koko lautasellista vetämään mutta kohtuudella pienen annoksen lautasen reunalle kun syön kuitenkin kaikkea muutakin :)
 
Mua harmittaa hirveesti kun meni jouluruoka sivusuun töissä kun olin kipeä :sad001 ja ajattelin etten tee mitään jouluruokia tänävuonna kun mennään anopille joulupäivänä ja kumminkin syyään siellä. Et luulen ettei tee enää miel sit 27 syyä mitään jouluruokia. Ja maksalaatikkoo en koske. Hyh. No näin päiväkodin kokkina ja monet kerrat sit keitelleenä sanon et tekee veteen ja lorauttaa riisi/kaurakermaa lopuu parantaa makuu ja ulkonäkö.
 
Meillä ei ole maksalaatikkoa jouluna, mutta olen silloin tällöin syönyt maksamakkaraa ja kerran maksapihvejäkin tässä raskauden aikana.
 
Teen meijän maidottomalle puuron aina kaurajuomaan (oatlyn).
Maksalaatikkoon en koske, olin raskaana tai en.
Graavilohta tulee ikävä, saatan ehkä itkee jos anoppilassa on sitä :/
 
Graavilohta tekis mieli ostaa, vai täytyykö nyt vaan kärvistellä ja syödä sitten keväällä kaksin käsin? Meillä mies ei tykkää kalasta niin luultavasti söisin sitä himoissani liikaa, parempi kai jättää kiusaukset kauppaan...
 
Mun suuri herkku on kans graavilohi, mutta ohitan sen nyt raskauden aikana tyynesti, koska se listerian riski kuumentamattomassa kalassa on aina olemassa. Vanhempien luona on perinteisesti iso kalapöytä, graavin lisäks kylmä- ja lämminsavulohta sekä siian mätiä lisukkeineen ainaki, sekin on mun suurta herkkua, mutta siitäkin nyt sitten kieltäydyn tänä jouluna.
 
Skippaan maksalaatikon. Suurin tuska on graavilohi, se on mun herkkua. Ei ole kauaakaan, kun tutkituissa näytteissä oli joka kolmannessa listeriaa! Eli se ei oo mikään vähäpätöinen riski ko.tuotteessa.
 
Täällä kans yks, jonka herkku on graavattu kala. Se on musta kaikista parasta joulupöydässä ja nyt sitä ei saa syödä, buhuuu! Tilasin jo mieheltä, että jääkaapissa on sit oltava graavilohta, kun pääsen vauvan kanssa sairaalasta kotiin. :D
 
Joo toi graavilohi harmittaa muakin kun olen suuri kalarakas kaikessa muodossa, mutta sitä saa vain pakastettuna täällä niin onneksi ei tee mieli :D
No juuri tässä maistelen tätä riisimaitoversiota ja en kyllä huomaa eroa perinteiseen! Onko sitten kun ei ole vuoteen tullut syötyä niin ei muista! Joten varmaan neitikin tykkää jos vielä vähän ripottaa kanelisokeria päälle :) Hän on myös kauralle allerginen niin sekään ei olisi käynyt :/ kookosmaidon kans olisi voinut ehkä tulla liian makeeta!
Itsekin olen maksamakkaraa ostanut tämänkin raskauden aikana ja sitä on vaikea olla sitten syömättä jos sitä on saatavilla!! Pitää varmaan ensin syödä kaikkea muuta lautaselta ja siirtyä maksalaatikkoon kun alkaa olla ihan ähky!
 
Mua harmittaa kans kun joutuu skippaamaan graavilohen, se on mun suurta herkkua. Viimeks kun olin jouluna raskaana niin meillä oli sit lämminsavulohta mut tällä kierroksella lohi alkaa närästämään niin älyttömästi että nyt ei sit sitäkään.
 
Me savustetaan lohta lohdutukseksi kun koko muu perhe saa syödä lempiherkkuaan graavilohta. Mies graavaa aina itse (limegraavattua) ja edellisissä raskauksissa oli ohjeen mukaan vielä ok syödä itse graavattua, mutta nyt ovat ohjeet muuttuneet niin ettei omatekemäkään kelpaa. Nyyh! (olen kylläkin kaksi kertaa sortunut sushiin tän raskauden aikana, valinnut sellaista pintahiillostettua lohta, aiemmin itsekuri piti paremmin).
 
Mä en normaalisti voi sietää graavilohta, mutta esikoisen aikaan teki sitä mieli kun mies söi vieressä :D. Ja maksalaatikkoa en syö muutenkaan joten tavallaan pääsen helpolla kun saan syödä ihan miten yleensäkin jouluna.
 
Graavilohta teki itselläänkin mieli mut ens jouluna sitten kaksin käsin :happy::happy:... Maksalaatikkoa en syö, olin raskaana tai en.. Yök :wacky:
Muuten jäi kyllä syöminen vähälle. Tuntuu että tulee ihan olemattoman vähästä jo ähkyyn vaikka silmät söisi vielä paljon enemmän!
 
Takaisin
Top