Joulupöytä raskaana

Lumihiutale95

Silmät suurina ihmettelijä
Miten toteutatte joulupöydän? Jätättekö vain syömättä itse kielletyt herkut vai valmistatteko porkkalaa ym. tilalle? Itse rakastan jouluherkkuja joten mielellään kuulisin ideoita mitä tilalle. Myös erikoisemmat ideat kiinnostaa.

Oma vinkki jonka näin K-ruoka sivulla oli paahdetut serrano sipsit ricotta juustolla ja granaattiomenan siemenillä, ajattelin korvata kylmäsavulohi/mäti, smetana ruiskupit niillä.
 
Kalaa voisi kokeilla syödä kypsennettynä. Tehdä joku lohilisuke vaikka paistetusta lohesta. Esim just ne mitä kalatiskillä on lohivaahdot, smetanaa seassa yms, mutta kypsennetystä lohesta ja pastoroiduista maitotuotteista smetanasta jos sellaisia on. :smiling face with heart-eyes:
 
Viime vuonna vietin joulua raskaana. Vinkkinä, että Valion kylmäsavulohi tuorejuustoa ja Bounjourin savuporoa tuorejuustoa voi syödä myös raskaana :thumbs-up: lisäsin niitä ruisnappien päälle. Lisäksi tein ruisnapeille savukinkku-persilja-paprika-tuorejuusto täytettä, ja oli tosi herkkua:smiling face with heart-eyes: kaikki parhaat kalagerkut on valitettavasti kiellettyjä, mutta savustettiin itse pala lohta meidän savustimessa
 
Juniori syntyi keväällä, joten edeltävänä jouluna en voinut syödä perinteisiä kaloja, mutta kunnolla paistettua kyllä. Joululaatikoita/rosollia en mielelläni syö muutenkaan, joten ei harmittanut.
 
3 joulua mennyt raskaana. Olen jättänyt vain sopimattomat kalat ja juustot pois. Mätiä tms. en muutenkaan syö. Maksalaatikkoa olen syönyt vähän.
 
Juniori syntyi keväällä, joten edeltävänä jouluna en voinut syödä perinteisiä kaloja, mutta kunnolla paistettua kyllä. Joululaatikoita/rosollia en mielelläni syö muutenkaan, joten ei harmittanut.

Onko jotkin laatikot siis kiellettyjä :O? Itse ollaan tekemässä lanttu- ja porkkanalaatikkoa. Kai niitä ainakin normaalisti pystyy syömään? Rosollia ei tulossa.
 
Onko jotkin laatikot siis kiellettyjä :O? Itse ollaan tekemässä lanttu- ja porkkanalaatikkoa. Kai niitä ainakin normaalisti pystyy syömään? Rosollia ei tulossa.

Tämä jäi itseänikin häiritsemään, kun en keksi mitä kiellettyä esim. porkkana-, peruna- ja lanttulaatikossa on, tai rosollissa? Jos rosolliin laittaa vain ne juurekset, jotka on kuitenkin keitetty ensiksi? :Smiling Face With Open Mouth Ja siis olen jo näitä ihan innolla Ikean joulubuffassa syönyt! Toki jos esim.rosolliin laittaa kalaa, niin varmaan sitten eri juttu? Ja esim.onhan maksalaatikkokin jouluun kuuluva, joskaan ei omaan joulupöytään milloinkaan.
 
ei kai pakkasesta otettujenkaan tarvitse kiehua, jos ovat valmiiksi kypsennettyjä? ne kasvikset on kuitenkin keitetty siinä laatikon valmistusvaiheessa? voihan esim valmispakasteaterioitakin vaan sulattaa mikrossa syötäväksi (wokit jne). eikös se rajoitus ole nimenomaan tuoreille pakastevihanneksille, vai oonko ymmärtänyt väärin? :smiling-eyes:
 
Viime vuonna vietin joulua raskaana. Vinkkinä, että Valion kylmäsavulohi tuorejuustoa ja Bounjourin savuporoa tuorejuustoa voi syödä myös raskaana :thumbs-up: lisäsin niitä ruisnappien päälle. Lisäksi tein ruisnapeille savukinkku-persilja-paprika-tuorejuusto täytettä, ja oli tosi herkkua:smiling face with heart-eyes: kaikki parhaat kalagerkut on valitettavasti kiellettyjä, mutta savustettiin itse pala lohta meidän savustimessa

Ai voiko syödä valion kylmäsavua?
 
ei kai pakkasesta otettujenkaan tarvitse kiehua, jos ovat valmiiksi kypsennettyjä? ne kasvikset on kuitenkin keitetty siinä laatikon valmistusvaiheessa? voihan esim valmispakasteaterioitakin vaan sulattaa mikrossa syötäväksi (wokit jne). eikös se rajoitus ole nimenomaan tuoreille pakastevihanneksille, vai oonko ymmärtänyt väärin? :smiling-eyes:

mä olen ruokaviraston ohjeen perusteella käsittänyt että pitäisi kuumentaa huolellisesti, samaan tapaan kuin esimerkiksi kertaalleen kypsennetyt einekset. Jossakin tarkennetussa ohjeessa oli esimerkkinä pakastevihanneksien käyttö salaatissa, pitäisi ensin kiehauttaa ja sitten jäähdyttää, ei riitä sulatus. Tiedä sitten millainen riski niissä todellisuudessa on…
 
Piparitaikinasta jäi tänä vuonna inkivääri pois, mutta ihan piparilta se silti maistuu :)

tästä olen taas ymmärtänyt että inkivääriä saa käyttää mausteena, pannassa olisivat inkiväärivalmisteet kuten ravintolisät, haudukkeet yms. Olen myös jättänyt sushi-inkiväärin syömättä koska siinä tulee syötyä inkivääriä paljon ennemminkin lisukkeena kuin mausteena. Isossa osassa pikkelöityä inkivääriä on myös makeutusaineita. On tämä aikamoinen viidakko. :No Evil Monkey:
 
mä olen ruokaviraston ohjeen perusteella käsittänyt että pitäisi kuumentaa huolellisesti, samaan tapaan kuin esimerkiksi kertaalleen kypsennetyt einekset. Jossakin tarkennetussa ohjeessa oli esimerkkinä pakastevihanneksien käyttö salaatissa, pitäisi ensin kiehauttaa ja sitten jäähdyttää, ei riitä sulatus. Tiedä sitten millainen riski niissä todellisuudessa on…

Ruokaviraston sivuilta:
https://www.ruokavirasto.fi/henkilo...isen-kayton-ohjeet/turvallisen-kayton-ohjeet/

Pakastevihannekset ja valmisruuat (teolliset): Raskaana olevat: Kaikki pakastevihannekset on kuumennettava ennen käyttöä (salaattiin lisättävät kiehautetaan ja jäähdytetään ennen lisäämistä). Kertaalleen jäähdytetyt, uudelleen kuumennettavat valmisruuat (esimerkiksi laatikot) kuumennetaan kiehuvan kuumaksi ennen nauttimista. Käytä sellaisenaan syötävät tuotteet mielellään hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää. (Listeria monocytogenes -bakteeririski. Raskaana olevilla listerioosi voi olla tavanomaista flunssaa muistuttava kuumetauti (kuume, päänsärky, lihaskivut), joka voi johtaa keskenmenoon tai aikaiseen synnytykseen.)
 
Itse jäin käsitykseen, että listeria tuhoutuisi 72 asteessa, mutta eihän siinä lämpötilassa vielä mikään kiehu? :Face Without Mouth: Mutta hyviä huomioita, meillä on ollut tapana kuumentaa laatikot lämpimäksi uunissa vesihauteessa. Täytynee varmaan laittaa sitten uuniin vähän lisälämpöä :Slightly Smiling Face:
 
Itse jäin käsitykseen, että listeria tuhoutuisi 72 asteessa, mutta eihän siinä lämpötilassa vielä mikään kiehu? :Face Without Mouth: Mutta hyviä huomioita, meillä on ollut tapana kuumentaa laatikot lämpimäksi uunissa vesihauteessa. Täytynee varmaan laittaa sitten uuniin vähän lisälämpöä :Slightly Smiling Face:

joo siis tuo taitaa olla se turvalämpötila, en tiedä onko esim juustojen takia ohjeistettu kuumentamaan ”kiehuvaksi” jotta varmasti sisälämpötilakin ylittää tuon lämpötilan.
 
Takaisin
Top