Joulukuu!!!!

Vihdoinkin on joulukuu! On sitä jo odotettu ja hauskaa on se että joulukalenterin tarkoitus on tänä vuonna myös laskuri vauvan syntymään! Ihanaa seurata miten luukut vähenee ja synnytys lähenee!
Tulisi nyt vielä lunta niin pääsis kunnolla fiilikseen :santa
 
Meinaan lähteä kohta jouluostoksille jos vaikka näin aamusta riittäisi energiaa sen verran. En kyllä tiedä mitä ostaisin kenellekin... suklaata kai. Pojalle on jo lahja tiedossa ja se on tärkein.
 
Mä jo ajattelin et oisin tälleen ensimmäisen päivän kunniaks päässy synnärille asti ku supistukset kävi kyläilees taas yöllä mutta ei. Täällä sitä odotellaan yhtenä kappaleena neuvolassa omaa vuoroa. Mutta positiivinen asenne yllätti mut tänää. Tää on ihan pian ohi!
 
Vähänkö ihanaa että tämä joulukuu alkoi vihdoin viimein, ihan uutta energiaakin tuli samantein aamulla kun tajusin että nyt se on joulukuu, aurinkokin paistaa pitkästä aikaa :smiley-bounce013
Missä kohtaa teillä nuo supistukset tuntuu? Mulla on tuolla alavatsassa ja toosassa sellaista pistävää "kipua" välillä, että tekee mieli mennä kaksinkerroin ja samalla tuntuu että tulee pissa housuun? Kiinnittyykö tää vasta tuonne vai löystyykö mulla paikat vai mitä siellä tapahtuu?
 
Mullaki on iituliina ollu tommosta mutta veikkaisin et siin on ollu kyse kiinnittymisestä koska nytte ainaki on vasta omalla kohdalla kiinnittyny. Ehkä. :D Neuvolassa ne kommentoi asiaa silleen että "sähä heilut koko likka ku täst ottaa kii". Ennen on sanottu että kyllä se vähän vielä heiluu. Ota näistä kivuista nyt sit selvää. :D Supistukset ainaki mulla tuntuu selässä ja mahassa semmosena kiristävänä tunteena. Eikä se mee pois vaikka mitä tekis. :D
 
Mulla kanssa noita samoja kipuja ja oletan et ne on just noita kiinnittymis/venymiskipuja. Samaten nyt on alkanut tuntuu et lantio löystyy ja lonksuu joka suuntaan :D on nää kaikenmaailman tuntemukset kyllä ihan ihmeellisiä välillä!
 
Välillä se pistävä kipu on kohdunsuulla samaan aikaan kun supistaa, ja sitä on ollut mulla vasta kiinnittymisen jälkeen. Muutoin mulla nuo valmistavat supistukset tuntuu eniten alavatsalla. Sitten on myös ihan kivuttomia harkkasupistuksia, joita en huomaa muutoin kuin, että maha on ihan pinkeänä.

Mutta siis jos kivun yhteydessä maha pingottuu on mielestäni kyse supistuksesta eikä pelkästä liitoskivusta. Mulla liitoskivut tuntuu ristiluun molemmin puolin sekä häpyliitoksen alueella (eli pimpsassa, mutta paljon matalammalla kuin kohdunsuulla). Oon tulkinnut sen kohdun suulla olevan pistävän supistuksen yhteydessä tulevan kivun kaulan lyhenemiseksi. Yleensä samaan aikaan tosiaan supistaa, vauva työntyy alemmas, ja rakko litistyy entisestään :).

Mulla ei tuntunut cytotecilläkään aihutetut supistukset selän puolella juuri ollenkaan, mutta supistuskipu on niin tosi yksilöllistä. Monilla tuntuu nimenomaan selässä ja jopa reisissä sitten kun yltyvät.

Paljon vaikuttaa myös vauvan asento. Ainakin silloin jos vauvalla on selkäranka äidin selkärankaa vasten, synnytyssupistukset ovat yleensä kipeämpiä ja tuntuvat enemmän myös selässä sekä kestävät kauemmin/synnytys on pidempi (kun vauvan täytyy kääntyä pidempi matka mahduttaakseen päänsä lantion yläaukeamasta).
 
Olipa tosi tarkkaan mietitty Olento! Noin ne varmaan menee. Tuli mieleen mun poikani hiukka erilainen "analyysi", kun käytiin yhdessä museossa viime viikonloppuna. Selitti innoissaan yhdelle oppaalle, miten meille on tulossa vauva, mutta "ihan vielä en tiedä tuleeko se pyllyn vai pimpin kautta". Ihan pikkuisen piti hihittää salaa nurkan takana, ettei kultapieni nolostu.
 
Mä oon nyt ottanut leipomistavoitteen, eli tällä viikolla meinaan leipoa jotain jokaisena päivänä. Nyt on pakastimessa mutakakku, moccapaloja,pullaa ja tänään tein toscakakun :p huomiselle täytyy taas keksiä joku hyvä...ja loppuviikosta mulla on pakastin pullollaan kaikkia herkkuja! Ei tarvi sit just synnyttäneenä stressata mitä vieraille tarjoaa kun tulevat vauvaa katsomaan :grin
 
Tervetuloa vaan! :p Mä en voi ammattini puolesta antaa itselleni lupaa olla leipomatta, jotenkin tuntuu et vieraatkin aina odottaa et mitähän se nyt on laittanut. Ja mä tyhmä yritän aina joka kerta tehdä enemmän ja hienompaa kun edellisellä kerralla. Se olisi itselleni suuri pettymys jos ostaisin kaupan pakaste altaasta jonkun frödinge kakun tai valmispullaa! :oops: Pitäisi ite tajuta et kukaan ei odota vastasynnyttäneeltä mitään suurta suoritusta mutta minkäs sitä ihminen luonnolleen mahtaa..:grin
 
Mie aion kans viikonloppuna leipoa pakastimen täyteen :) mulla haluttaa aivan hulluna taatelikakkua niin niitä aattelin tehä ainaski, syön sitte synnytyksen jälkeen yhen kakun yksin :wink nyt kun radin takia ei uskalla herkutella. Lisäksi haluttaa sitä semmosta hedelmäkuivakakkua niin taidan semmosenki tekasta.
 
Taatelikakku on ihanaa! Mä ajattelin tehdä juustokakun huomenna ja sitruunakakun ylihuomenna, jonkun rahkatäytteisen kääretortun perjantaina ja itsenäisyyspäivänä sitten perinteisesti vuoden ekat joulutortut ja glögiä kans! Sunnuntaina olis tarkoitus hoitaa jouluostokset jos vaan virtaa riittää :) ja sit ollaankin taas viikon lähempänä laskettua aikaa :rolleyes:
 
Eevis saa kyllä tulla meillekin leipomaan. Ilmoittaudun myös vapaaehtoiseksi koemaistajaksi :)
 
eevis harmi että en asu samas maassa, olisin varmaa samantien vieraana, kuulostaa herkulta. ite suomessa aikoinaa tuli leivottua paljon ja tilauksestaki mut tässä maassa ei ol tullu ku kerran leivottua.
 
harmi että asun niin kaukana, eeviksen herkut kuulostaa niin hyvilt, maistuis mullekin... no onpa ainaki eevis sun pakastin multa turvassa :) ite aikoinaa suomes leivoin paljon mut täällä ei ol ku kerran tullu leivottua, en hallitse kaasu-uunia edelleenkää eikä ol ollu mahiksiakaa leipoa oikeestaa ku ei tarvikkeit ol ollu....
 
Mäkin innostuin teidän esimerkistä ja tein taatelikakkua. Oli vaan niin reilu ohje, ettei yhteen vuokaan mahtunut, ni tuli tehtyä kaks. No toisen pakastin samantien. Onpahan jouluna muutakin makeaa kuin pipareita.
 
Takaisin
Top