Joulukuu 2019

Siiru

Päivystävä dosentti
Lokamammat 2017
Huhtiäidit 2020
Kesäkuiset 2022
Joulukuu on jo hyvää vauhtia menossa ja kohta onkin jo vuosi 2020 :woot:
 
Jep! Joulukuu on edennyt kuin varkain eteenpäin.

Mä kärsin pienoista vaatekriisiä. Vatsa ei oo vielä selkeä vauvavatsa, vaan voisi mennä vielä pullan ja pastan piikkiinkin. En ole varsinaisesti ylipainoinen, mutta vatsa on aina ollut muutenkin pömppöä mallia ja istuessa tulee hieman makkaraa. Tällä hetkellä näky on sama, lisänä vaan vauvamasua/turvotusta.

Raskausajan pinkeät, vatsaa korostavat vaatteet ei tunnu vielä todellakaan mukavilta, tulee lähinnä olo, että oliko noin mahakkaan pakko vetää makkarankuori korostamaan möhistä. Siksi löysät/kerrostuvat ja epäsymmetriset leikkaukset on olleet mukavampia päällä, jo ennen raskautta ja nyt. Se vaan, että tuntuukin vaatteet käyvän todella vähiin. Kävin joki päivä h&m liikkeessä, mutta siellä oli hirveästi ihmisiä ja en löytänut mitään mammaosastoa, missä sellainen on? Ehkä pitäisi vaan netistä tilata, mutta nyt joulukuussa on vähän tiukkaa rahastakin. Nettikirppiäksiä oon yrittämyt selata, mutta ei tunnu olevan juurikaan halvempi kuin uudet.
 
Eipä ole varmaan koskaan aika kulunut näin nopeasti kuin nyt elokuusta saakka.

Täällä taas on aika madellut sen ekan kolmanneksen ajan ja sitten sen jälkeen on taas päivät kuluneet vauhdilla.

En tiedä onko jokaisessa hm:ssä mamma osastoa. Ne liikkeet missä mä oon käynyt ja sen löytänyt, on mamma vaate-osasto ollut lasten vaatteiden ja naisten vaatteiden osaston välissä.. Muutama rekki niitä vaatteita on niissä liikkeissä ollut missä oon käynyt.
 
Joo tosiaan ilmeisesti jokaisessa h&m myymälässä ei ole äitiysvaatteita, melko varmasti löytyy kuitenkin ostoskeskuksista ja sellaisista paikoista jotka on erityisesti lapsiperheille helppoja. Näin ainakin mun ystävä kertoi ettei turun keskustan myymälässä ole mutta kauppakeskuksista löytyy.

Tuntuu että aika on mennyt nopeasti varsinkin nyt kun on jouluhulinaa niin tuntuu että aika menee senkin takia super vauhdilla:grin!

Jep! Joulukuu on edennyt kuin varkain eteenpäin.

Mä kärsin pienoista vaatekriisiä. Vatsa ei oo vielä selkeä vauvavatsa, vaan voisi mennä vielä pullan ja pastan piikkiinkin. En ole varsinaisesti ylipainoinen, mutta vatsa on aina ollut muutenkin pömppöä mallia ja istuessa tulee hieman makkaraa. Tällä hetkellä näky on sama, lisänä vaan vauvamasua/turvotusta.

Raskausajan pinkeät, vatsaa korostavat vaatteet ei tunnu vielä todellakaan mukavilta, tulee lähinnä olo, että oliko noin mahakkaan pakko vetää makkarankuori korostamaan möhistä. Siksi löysät/kerrostuvat ja epäsymmetriset leikkaukset on olleet mukavampia päällä, jo ennen raskautta ja nyt. Se vaan, että tuntuukin vaatteet käyvän todella vähiin. Kävin joki päivä h&m liikkeessä, mutta siellä oli hirveästi ihmisiä ja en löytänut mitään mammaosastoa, missä sellainen on? Ehkä pitäisi vaan netistä tilata, mutta nyt joulukuussa on vähän tiukkaa rahastakin. Nettikirppiäksiä oon yrittämyt selata, mutta ei tunnu olevan juurikaan halvempi kuin uudet.
 
Hei mul on taas kahtena päivänä
Ollu supistuksia. Kipeitä. Tää on ihan perssiistä. Ei kehtais hakee saikkua mut ei haluis riskeerata vauvaakaan ..

Muuten sit hormoonit herkillä ja sit huomaa et lantio alkanu kunnolla muuttua kun lonkat sattuu kun nukkuu kyljellään. Turvottaa ja väsyttää.
Mut muuten on kaikki ok ja oon onnellinen vauvasta.

Mitä muille kuuluu?
Ootteko ostanu paljon vauvalle?
Muita kestohörhöjä ja kirppishulluja kun minä?
Nimet keksitty?
Ootteko jaksaneet tehdä jo joulua?
 
Me vietettiin tänään päivä asuntonäytöillä. Pitäisi pikkuhiljaa löytää uusi, isompi koti lähempänä työpaikkaa. Kun mä jään maaliskuussa vapaille, olisi miehen tarkoitus kulkea bussilla töihin, koska hänellä ei ole suomalaista ajokorttia (eikä hirveästi haluja sellaisen suorittamiseen, minkä ymmärrän, en itsekään pidä pääkaupunkiseudun liikenteestä). Toivotaan, että joku kohde tärppää :smiley-angelic001

Hankintoja ei vielä olla hirveästi tehty, mutta kirppareita olisi tarkoitus hyödyntää mahdollisimman paljon. Tiedän, että sukulaisilta kuitenkin tulee myös uutta vaatetta lahjoina. Ei viitsi hirveästi kerätä tavaraa nurkkiin, kun on muutto pian edessä.
Yhdistelmävaunut ja turvakaukalo ostettiin lastentarvikkeen alennuksesta settinä vähän semmoisena ex tempore hankintana :smiley-angelic006

Joulua odotan innolla ja vähän myös kauhulla, kaikki lahjat on vielä hankkimatta ja ensi viikonlopuksikin tulee vieraita mihen kotimaasta, joten tuskin jää lahjaostoksille silloinkaan aikaa... Varmaan siis lahjakortteja tänä vuonna pakettiin :meh:
Kuusi ja piparkakkutalo pystytettiin miehen pojan kanssa viime viikonloppuna ja siihen taitaakin joulukoristelut jäädä... Poika kun on äitinsä kanssa joulun, niin miehen kanssa menemme minun vanhemmilleni jouluksi...
 
Me vietettiin tänään päivä asuntonäytöillä. Pitäisi pikkuhiljaa löytää uusi, isompi koti lähempänä työpaikkaa. Kun mä jään maaliskuussa vapaille, olisi miehen tarkoitus kulkea bussilla töihin, koska hänellä ei ole suomalaista ajokorttia (eikä hirveästi haluja sellaisen suorittamiseen, minkä ymmärrän, en itsekään pidä pääkaupunkiseudun liikenteestä). Toivotaan, että joku kohde tärppää :smiley-angelic001

Hankintoja ei vielä olla hirveästi tehty, mutta kirppareita olisi tarkoitus hyödyntää mahdollisimman paljon. Tiedän, että sukulaisilta kuitenkin tulee myös uutta vaatetta lahjoina. Ei viitsi hirveästi kerätä tavaraa nurkkiin, kun on muutto pian edessä.
Yhdistelmävaunut ja turvakaukalo ostettiin lastentarvikkeen alennuksesta settinä vähän semmoisena ex tempore hankintana :smiley-angelic006

Joulua odotan innolla ja vähän myös kauhulla, kaikki lahjat on vielä hankkimatta ja ensi viikonlopuksikin tulee vieraita mihen kotimaasta, joten tuskin jää lahjaostoksille silloinkaan aikaa... Varmaan siis lahjakortteja tänä vuonna pakettiin :meh:
Kuusi ja piparkakkutalo pystytettiin miehen pojan kanssa viime viikonloppuna ja siihen taitaakin joulukoristelut jäädä... Poika kun on äitinsä kanssa joulun, niin miehen kanssa menemme minun vanhemmilleni jouluksi...
Mun miehellä on menossa just ajokortinvaihto prosessi.
Ne inssin kysymykset saa vaan suomeksi tai englanniksi. Ja siel on todella paljon kysymyksiä mitkä ei liity liikennesääntöihin mitenkään. En ite pääsis enää siitä läpi... täytyy toivoa et mies saa töitä meidän kodin läheltä niin voi kans kulkea bussilla tai fillarilla töihin.
 
Me ei olla hankittu vielä mitään vauvalle :oops: Jotenkin en oikeen uskalla, kun mielen perukoilla on koko ajan ajatus, että mitä jos vielä jotain meneekin pieleen... :sad001 Sinänsä mitään syytä moiselle pelolle ei ole, ultrissa kaikki on ollu mainiosti jne, mutta jotenkin oon niin ylivarovainen.

Missä asennoissa muuten nukutte? Oon ite huomannut, että selällään ois kaikista mukavinta olla, kun pitkään seistessä ja istuessa selkä kipeytyy tosi pahasti ja selinmakuu on ainut asento, missä sen saa helpottamaan. Mutta sitten taas oon lukenut jostain, että (vasemmalla?) kyljellä nukkuminen ois kaikista paras :bored:
 
Ei meilläkään oo vielä juuri mitään hankittuna, luotan joulupukkiin :santa vaunut on ostettu ja pinnasänky saadaan vanhempieni varastosta. Ehkä nyt alennusmyynneistä katsellaan jotain js kun saadaan muutto pois alta, niin voi alkaa kirppareita kiertelemään.

Nukun vaihtelevasti molemmilla kyljillä, paremmin oikealla. Nyt on pitänyt alkaa tyynyllä tukea, koska ei tunnu enää yhtään hyvälle jos vähänkään kääntyy mahalleen... selällään makuu tuntuisi itsestäkin parhaalta, mutta en ole koskaan osannut nukkua niin ja eikös siitä varoitella, että saattaa heikentää istuksan verenkiertoa, niin olen koittanut vältellä :confused1
 
Ei mekään olla vielä isompia hankintoja tehty, nyt oon alkanut selailla Toria, että päästäis niiden kanssa alkuun. Vaatteet alkaa kyllä onneks olla kasassa :grin

Mä oon nukkunut jommalla kummalla kyljellä, normaalistikin kylkiasennossa nukun parhaiten. Nyt on vaan noin kuukauden ollut vasen lapa niin jumissa, että vasemmalla kyljellä nukkumisesta ei tuu oikein mitään, ja välillä oikeeltakin kyljeltä herää et pakko vaihtaa asentoa (sinne huonommalle vasemmalle kyljelle).

Mä oon ymmärtänyt, että selinmakuu on haitallinen ensisijaisesti äidille, kun kohtu painaa jotain isoja verisuonia. Siks oon sitä vältellyt, vaikka tällä hetkellä yläselkä huutais siinä nukkumista o_O

Mutta tosta et vasen kylki ois parempi kuin oikea juttelin mun hierojan kanssa, ja hän kertoi kuulleensa tästä vasta tänä vuonna. Toki ei hän mikään raskausajan asiantuntija ole, mutta itsekin järkeilin, että ihmisnaiset on ollu raskaana vuosituhansia ja nukkuneet varmaan vaikka ja missä asennoissa ja hyvin on selvinneet, eli eiköhän kumpi vaan kylki kelpaa :grin
 
Joo, mäkin luin just tosta, että selällään nukkuminen vaikuttais istukan verenkiertoon :sad001 Yritän aina muistaa (/ehtiä) kääntyä ennen nukahtamista kyljelleen, mutta useimmiten on pakko olla aluks selällään juurikin sen selkäsäryn takia. Jos selkä on kipee ja yritän saada unta kyljellään, niin särky vaan pahenee :hungover: Muuten vaan sängyssä löhöillessä oon yleensäkin enempi kyljellään ja aiemmin tykkäsin nukkua silleen puoliks mahallaan, mutta nyt ei kyllä pysty enää :D

Muutenkin toi selkäsärky on kyllä inhottava. Koulussa jos pitää olla pitkään seisaallaan, niin on ihan tuskaa, ja samoin jos pyörii vaikka kaupoilla pidemmän aikaa niin, ettei pääse yhtään istumaan alas. Selinmakuulla helpottaa heti, mutta eipä kesken koulupäivän tai kauppareissun oikeen voi heittäytyä makuulle... :grin
 
Nyt on ollut vähän tältä foorumilta taukoa tai yleisesti somesta ja koittanut vaan keskittyä työstressin minimoimiseen. Ihanaa että on Joulu ja vihdoin on aikaa pötkötellä ja ehkä vähän myös herkutella.

Tosiaan tosta nukkumisesta mullakin tekis ihan hirveesti mieli olla selällään ja välillä tulee hetken niin oltua ja säädettävällä moottorisängyllä kun oon nostanut päätä vähän ylemmäs niin on ollut ihan mukava hetken olla suoristamassa selkää. Oon kans lukenut tosta vasemmasta kyljestä ja aloin sitäkin stressaamaan kun oikea puoli mulle luonnollisempi ja poikkeuksetta aina herään oikealta kyljeltä. Oon kuitenkin tullut myös siihen tulokseen että on raskaana oltu jo niin pitkät iät ja ajat ettei varmaan oikealla puolella nukkuminen ole läheskään niin vakavaa kuin se ettei nukkuisi ollenkaan joten koitan vain etsiä asennon jossa itselle on mukavinta olla:grin

Onko teillä muilla ongelmia ollut ruokailun kanssa erityisesti nyt joulun aikaan että vaikka itse on perus tarkka mitä syö niin sukulaiset, varsinkin vanhempi sukupolvi, ei tunnu ymmärtävän että miksi mikäkin ruoka on haitaksi? Isäni ei tunnu ymmärtävän että suositukset on oikeasti tutkittuja enkä halua mitään tyhmää riskiä ottaa ja hän tulkitsee etten syö koska en tykkää vaikka päin vastoin rakastan mm raakaa kalaa ja kaikkia juustoja. Ärsyttävää kun täytyy rautalangasta vääntää että nyt en syö kun en halua vauvaa ja mua sairaaksi. Toinen ongelma on parasta ennen päiväykset yms joista täytyy kokoajan olla tarkkana kun ”kyllä tää vielä ihan syötävää on. Oot sä tätä ennenki syöny...” ja niistä oon nyt vaan ehdottoman tarkka kun jos vaan voin välttää ruokamyrkytyksen niin mielellään sen teen.
 
Me ei olla hankittu vielä mitään vauvalle :oops: Jotenkin en oikeen uskalla, kun mielen perukoilla on koko ajan ajatus, että mitä jos vielä jotain meneekin pieleen... :sad001 Sinänsä mitään syytä moiselle pelolle ei ole, ultrissa kaikki on ollu mainiosti jne, mutta jotenkin oon niin ylivarovainen.

Missä asennoissa muuten nukutte? Oon ite huomannut, että selällään ois kaikista mukavinta olla, kun pitkään seistessä ja istuessa selkä kipeytyy tosi pahasti ja selinmakuu on ainut asento, missä sen saa helpottamaan. Mutta sitten taas oon lukenut jostain, että (vasemmalla?) kyljellä nukkuminen ois kaikista paras :bored:

Mulle tulee selällään jo huono olo. Vauva kyllä painaa niin ettei pysty olemaan.
Ja sitä ei tosiaan suositella kun raskaus pidemmällä.
Itse nukun eniten vasemmalla kyljellä.
 
Nyt on ollut vähän tältä foorumilta taukoa tai yleisesti somesta ja koittanut vaan keskittyä työstressin minimoimiseen. Ihanaa että on Joulu ja vihdoin on aikaa pötkötellä ja ehkä vähän myös herkutella.

Tosiaan tosta nukkumisesta mullakin tekis ihan hirveesti mieli olla selällään ja välillä tulee hetken niin oltua ja säädettävällä moottorisängyllä kun oon nostanut päätä vähän ylemmäs niin on ollut ihan mukava hetken olla suoristamassa selkää. Oon kans lukenut tosta vasemmasta kyljestä ja aloin sitäkin stressaamaan kun oikea puoli mulle luonnollisempi ja poikkeuksetta aina herään oikealta kyljeltä. Oon kuitenkin tullut myös siihen tulokseen että on raskaana oltu jo niin pitkät iät ja ajat ettei varmaan oikealla puolella nukkuminen ole läheskään niin vakavaa kuin se ettei nukkuisi ollenkaan joten koitan vain etsiä asennon jossa itselle on mukavinta olla:grin

Onko teillä muilla ongelmia ollut ruokailun kanssa erityisesti nyt joulun aikaan että vaikka itse on perus tarkka mitä syö niin sukulaiset, varsinkin vanhempi sukupolvi, ei tunnu ymmärtävän että miksi mikäkin ruoka on haitaksi? Isäni ei tunnu ymmärtävän että suositukset on oikeasti tutkittuja enkä halua mitään tyhmää riskiä ottaa ja hän tulkitsee etten syö koska en tykkää vaikka päin vastoin rakastan mm raakaa kalaa ja kaikkia juustoja. Ärsyttävää kun täytyy rautalangasta vääntää että nyt en syö kun en halua vauvaa ja mua sairaaksi. Toinen ongelma on parasta ennen päiväykset yms joista täytyy kokoajan olla tarkkana kun ”kyllä tää vielä ihan syötävää on. Oot sä tätä ennenki syöny...” ja niistä oon nyt vaan ehdottoman tarkka kun jos vaan voin välttää ruokamyrkytyksen niin mielellään sen teen.

Mulla onneks oma äiti ymmärtää paremmin kuin hyvin, että oon tarkka ruuista, koska oli ite samanlainen :grin Isä ja veli on myös ihan hyvin ymmärtäneet, vaikka välillä naljailevatkin tyyliin "voitko sä nyt syödä näitä omenoita kun nää ei oo pastöroituja heh heh"... Tälleen joulun aikaan mua harmittaa erityisesti kylmäsavu-/graavilohi, joista tykkään kovasti, mutta onneks lämminsavua voi syödä (tämänkin varmistin vielä ylivarovaisuudessani neuvolasta :grin). Muuten kun en jouluruuista tykkää, niin jo ton kylmäsavulohen pois jättäminen kaventaa ruokalajien määrää lautasella kolmanneksella :sad001

Toivottavasti saat omat sukulaiset ymmärtämään miksi et syö jotain, tsemppiä siihen!
 
Mulle tulee selällään jo huono olo. Vauva kyllä painaa niin ettei pysty olemaan.
Ja sitä ei tosiaan suositella kun raskaus pidemmällä.
Itse nukun eniten vasemmalla kyljellä.

Missähän vaiheessa sitä selällään nukkumista ei suositella enää ollenkaan? Oon nimittäin ajatellu, että kyllähän siitä tulee sitten just huono olo kun se ei enää oo hyväksi, mutta 25. viikolla mennään ja edelleen se selinmakuu ois miellyttävin asento :sad001 Huolettaa, kun vaikka onnistun nukahtamaan kyljellään, niin kuitenkin saatan herätä selällään.
 
Puolivälistä eteenpäin ei suositella selällään nukkumista. Meillä odottavien äitien fysioterapiassakin sanottiin, että nyt on vain opeteltava muita nukkuma-asentoja loppuajaksi. Ryhmässä oli siis pari, jotka nukkuivat selällään mieluiten ja katsottiin sitten kaikki yhdessä parhaita nukkumisasentoja. Tosiaan kohdun paino suuntautuu aorttasuoneen ja sen verenkierto heikentyy ja saattaa saada odottajan voimaan heikosti mutta myös kohdun verenkierto voi häiriintyä. Pieni hetki selällään ei tätä kuulemma tee (tyyliin 15 min.) mutta pidempi selällään makuu pitäisi jättää pois.

Itse olin viikko sitten hampaiden puhdistuksessa, joka kesti hiukan yli tunnin ja siinäkin muuttelin asentoa vähän väliä lantiota kiertämällä, niin ei tullut maattua selin juuri lainkaan.

Vasemmalla kyljellä makoilu on yleisesti ottaen parasta tuon verenkierron puolesta (ja esim. närästyksen, johtuen sisäelinten sijainnista), silloin se virtaa ihmisessä kaikkein vapaimmin mutta ei se oikea kylkikään huono ole raskauden aikana. Kumpikin on parempi kuin selinmakuu.
 
Olin just tulossa sanomaan ton närästyksen. Vasen kylki on parempi myös puklailevalle vauvalle:)
 
Mitäs teillä on uudenvuoden suunnitelmissa?
Me lähdettiin mökille koirien kanssa pakoon raketteja. Vaikka ei kauhean arkoja koiria ole niin on jo melkein viikon verran päivittäin naapuristossa jotkut idiootit testailleet ammuksia ja koirat joutuvat turhaan pelästymään. En itsekkään pidä raketeista ja nyt raskaana pyörii kaiken maailman mahdolliset onnettomuudet päässä että jos joku päättää pelästyttää mut tai jopa osua raketilla. Uskon että ihan turhaan murehdin omaa loukkaantumista mutta jotenkin on kaikella tavalla vähän varovaisempi olo kuin ns normaalitilassa.

Niin ja onneksi joulu ja herkuttelu on ohi! Alkoi tulemaan jo vähän huono olo jouluruuista:hilarious:
 
Takaisin
Top