Jaksaminen raskausdiabeteksen kanssa

Tsinttu

Silmät suurina ihmettelijä
Minulla todettii raskausdiabetes 20vk.
Olen aina ollut makean perään joten tämä on ollut todella suuri koetus minulle.
Nyt on vihdoin ja viimein ruvennut karkki himot laantumaan (28vk) vaikka välillä tuleekin niitä hetkiä että tekee julmatusti mieli vetää kunnon sokeri överit. Olen kuitenkin pitänyt nollatoleranssi kaikkea makeaa kohtaan sillä tiedän että jos jotain maistan se ei ainekaan helpota oloani. Myös hedelmät nostavat minulla aika helposti arvoja. Mittailen siis kotona aina ennen ja tunti syömisen jälkeen sokeriarvot. Se morkkiksen määrä on aivan sitämätön kun luulet että nyt olet syönyt kehotusten mukaan ja arvot olisivat hyvät ruuan jälkeisessä mittauksessa mutta huomaat että ne onkin yli sallitun rajan. Tulee minulle niin vahva tunne että parempi olla syömättä kohta varmaan mitään (tiedän että se ei auta asiaan). Tuntuu kuin tuo mittari olisi jokin kapistus mikä kertoo koska saa syödä ja koska ei. En ees muista sitä päivää kun olisin tuntenut itseni kylläiseksi. Tämä stressi koko asiasta ei auta yhtään tähän tilanteeseen mutta minkäs teet...

Olisi mukava kuulla ja saada vertaistukea joltain kellä voisi olla yhtään samanlaisia tuntemuksia..
 
Jos sulla on paljon ylityksiä arvoissa, niin eikö neuvola ole ohjannut sinua äitiyspolille, jossa ne arvioisivat tarvitseko jonkin lääkityksen tasaamaan sokereita? Ehkä voisit itse kysyä neuvolasta, jos saisit sieltä lisätukea asiaan, sillä ei sinun pitäisi joutua jatkuvasti stressamaan syömisiä.

Oletko löytänyt sellaisia ruoka-aineita, jotka eivät nostata niin paljon sokereita, vai tuntuuko että kaikki nostattavat yhtä paljon? Onko esim. proteiinien lisääminen auttanut yhtää asiaa?

Itselläni on käytössä metformiini ja ainakin minulla se selkeästi tasaa sokereiden vaihtelua, jolloin syöminen on kohtuu helppoa ja ei aiheuta minulle stressiä.

Toivottavasti saat apua sokereiden kanssa!
 
Mulla on ihan ruokavaliohoitoinen radi, ainut arvo minkä kanssa on saanut ollan varpaillaan on ollut (ainakin tähän asti) paastoarvo.

Vaikka mulla ei ruoan jälkeisissä oo ollut ylityksiä, niin oon huomannut et jos jätän aterialta pois salaatin (kurkku,tomaatti,paprika, porkkanaraaste yms), niin arvot ovat korkeammat kuin salaatin kanssa nautittu ateria. Eli syötkö miten paljon salaattia ruoan kanssa?

Paastoarvon saan pidettyä kurissa niin jotta syön kevyen päivällisen, ei paljoa hiilareita eikä mitään ruokaähkyä, ähkyt jos vedän niin se vaikuttaa mulla suoranaisesti paastosokereihin. Samoiten iltapalan oon pitänyt kevyenä mutta täyttävänä ja proteiinipitoisena, joka ilta maustamaton rahka, marjoja (mansikat ei oo ehkä paras vaihtoehto, oon ymmärtänyt et niissä on paljon sokeria?), ja sokeroimatonta mehukeittoa. Oon syönyt tuota samaa iltapalaa varmaan kuukauden ihan oikeasti joka ilta, ja se on ihan miun päivän lemppari”ruoka”. Niiiiin hyvää, mehukeiton makua vaihtamalla saa vähän vaihtelua.

Alussa mulla oli ihan kauhee nälkä kokoajan, kun en joka välissä puputtanut jotain höttöä, mutta nyt kroppa vissiin tottunut, harvemmin tulee enää edes nälkä, mikä on toki vaan tosi hyvä! Ruokailuvälit mulla on normisti max 3,5 h

Mulla tosin ei ihan kauheesti vaikuta karkin/jäätelön syönti mitenkään arvoihin, jos syön ne aamupäivällä, mutta illalla en siis oikein uskalla syödä mitään herkkuja, jotta se sokeri ei jää sit pyörimään yöks elimistöön ja nostamaan sitä paastoa.

Ja tuo että ei söisi tai söisi vaan ihan vähän on itselläni kyllä ihan pahin mahdollinen virhe. Yks päivä oli vähän mieli maassa ja ei oikein maistunut mikään, niin arvot olivat korkeimmat mitä kertaakaan radin toteamisen jälkeen. Tulin sit siihen tulokseen et vaikka ois kuinka paska päivä, niin syödä täytyy, muuten kostautuu itselle ja ei se päivä siitä ainakaan parane.

Alussa mulla oli iha tosi vaikeeta, olin ihan itkuinen koko radin takia ja pelotti joka aamu mitata paastot. Nyt siis radin kaa elellyt (sinänsä vasta) noin kuukauden ja olo on sen suhteen helpottunut, johtuen ehkä siitä että oon löytäny itelleni sopivat ruuat ja alkanut tajuamaan omaa kroppaa.
Toki hirvittää että onko jossain vaiheessa vielä turvauduttava lääkehoitoon, koska paastot seilaa 4,8-5,4 välillä, että alkaako jossain vaiheessa sit tulee ylityksiä, mutta se jää nähtäväks.
 
Muokattu viimeksi:
Joo on mulla ollu äitipolille erillisiä käyntejä ja seurataa vauvan kasvua on vielä ainekin ihan mitoissaan. Itse asiassa mulla on nyt tulevana perjantaina ravitsemusterapeuttille aika ja ultraa.. Jos sieltä sitte sais vähän täsmällisempää tietoa että sais tän stressin vähentymään.. Ja syön siis salaattia ja vihanneksia jokaises lämpöses ruuassa reilusti sillä oon jättänyt melkeen kokonaan kaikki riisit, perunat ja pastan pois.
Aamupalana oon nyt syönyt reilun viikon maitorahkaa granovaa ja mustikkaa tai kiwiä.. Tänään sitten aamupalan jälkeen mittaus arvo oli 8.4.
Et pitää varmaa nyt taas koittaa keksiä jotain muuta aamu syömistä...
Niin perus kun luulee et on löytänyt sopivan setin mitä voi syödä niin sitten se pomppaakin taivaisiin..
 
Jos vaikuttaa siltä että vähän kaikki ruoka-aineet nostaa verensokeria liikaa niin sehän kertoo lääkityksen tarpeesta. Tarkoitushan ei ole se ettei pysty syömään mitään.
 
Mulla tämä kaikki on vasta alussa. Eilen sain mittarin ja tänään eka paastoarvo 5,4. Ensi viikolla diabeteskätilön juttusille äitiyspolille, koska sokerirasitustestissä kaikki arvot oli yli rajojen.

Itellä tähänki asti tullu syötyä maustamatonta jogurttia ja mehukeittoa illalla ja välillä aamullakin, kasviksia ihan himoinnu koko raskauden ja leivät on jääny minimiin miehellä todetun keliakian takia. Oon ikään kuin tukena ollut ja höttöleipiä meillä ei vuosiin olekkaan ollut.

Neuvolassa hiukan ihmetteli kun kertasin normaalia ruokarytmiä ja ruokia, että mikä siellä nostaa. Yksi voi olla kuulemma maito. Sitä oon opetellu juomaan raskauden aikana. Luulin että se on hyväksi, mutta pitääkin rajoittaa pariin lasiin päivässä. Aikamoista opettelua kyllä! :/
 
Joo niinpä senkun saisi vielä päähän tallennettua että aina ei voi vaan itse vaikuttamaan sokeriarvoihin
 
Paremmin sokerit pysyy hallinnassa kun syön säännöllisesti, ongelmia tulee kun jää ateriaväli liian pitkäksi. Kaikki vaalea leipä ja pasta minimiin, olen vaihtanut ruis- tai kauraleipään ja täysjyvä pastaan. Syön viisi ateriaa päivässä, joissa noin 50g hiilareita lounaalla ja päivällisellä, muuten 20g hiilareita per ateria. Ei aina kyllä onnistu vaikka kuinka suunnittelee ja sitten huonosti nukuttu yö tai stressi voi sekoittaa sokerit. Aina vaan ei jaksaisi miettiä mitä syö...
 
Takaisin
Top