jälkivuodot ja supistelut

Vimpa

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Montako päivää muilla kestäneet nuo kipeät jälkisupistelut? Nyt reilu kolme vuorokautta synnytyksestä ja ikävää menkkajomoa ja mietoja supistuksia tulee imetyksen jälkeen. Jälkivuoto aika niukkaa,tänään tuli yksi n.2 euron kolikon kokoinen hyytymä,heti aloin mielessä miettimään onkohan mulla kohtutulehdus,kun edelleen jomottelee. Mutta muuten olo hyvä,ei kuumetta tai väsymystä,vuoto ei myöskään haise.. Kuvittelen varmaan taas omiani. Ja pissa lirisee itestään housuun jos vaikka kyykistyy niin kunnon lirut tulee eikä pysty estämään. Heti kauhuissaan vessaan,et oliko se iso verihulahdus niin ihan märkä pissainen side vaan. Pitää alkaa treenaa noita lp lihaksia nyt vähä tolkummin..
 
Mulla oli vaan oikeastaan vuorokauden pojan syntymän jälkeen jälkisupistuksia, nekin vain imettäessä. Eikä tälläkään kertaa olleet mitään erityisen kipeitä, en mitään särkylääkettä tarvinut niihin. Tässä alkuviikon aikana on ollut pari kertaa vähän menkkamaista jomotusta alavatsalla mutta en tiedä ovatko varsinaisesti jälkisupistuksia.

Jälkivuoto oli ihan kamalaa ensimmäisen vuorokauden. Sen jälkeen on helpottanut ja nyt vuoto on vähäisempää kuin mun normaalit menkat.
 
Kyllä mulla viikkoja kesti supistelut nimenomaan imettäessä ja ne olivat viiltävän kipeitä. Kohtu on monesti vielä viikon päästä synnytyksestä jalkapallo niin palautuu alkuperäiseen kokoonsa parin kolmen viikon päästä. Uudelleen synnyttäjillä on kipeempii supistuksii. Niin mullakin mitä useampi synnytys takana.
 
Muokattu viimeksi:
Itellä ei jälkisupistuksia juuri ollut. Kahdesti taisi vähän kovemmin kivistää imettäessä, mut en tarvinnut niihin lääkettä. Jälkivuotokin oli ekana päivänä tyyliin kuukautisten tasoista, kotiin päästyä oikeestaan täysin verrattavissa niukkoihin kuukautisiin. Ensi yönä 14vrk synnytyksestä. Kohtu palautui alle viikossa omiin vanhoihin mittoihinsa. Nyt vaan odotellaan, että tää vuotaminen joskus loppuu...
 
Minulla ei varsinaisesti ensisynnyttäjänä ollut jälkisupistuksia, ainakaan kivuliaita. Jälkivuotokin oli inhimillistä ja vaihdoin parin ensimmäisen päivän jälkeen sairaalan megasiteet pienempiin. Kotona vuoto oli tosiaan menkkavuotoa pienempää ja n. viikossa meinasi tyrehtyä kokonaan, kunnes alkoi uudelleen! Mietin nyt tässä, että onko kyse tosiaan vieläkin siitä jälkivuodosta...
 
Mie oon tainnu selvitä jälkikivuilta jo... ja synnytyksestä alle 2 vrk. Kohtu laskeutunut vauhdilla. Vuotokin on aika niukkaa. Nämä on ja niin tapauskohtaisia juttuja.
 
Mulla kivuliaita jälkisupistuksia ollu noin 3 päivää. Särkylääkkeitä on täytynyt syödä. Vieläkin vähän jomotusta alavatsalla ja selässä. Jälkivuoto oli oikeastaan pari ekaa päivää runsasta ja nyt vähän vähentynyt.
 
Mulla ei enää eilen kotiin lähtiessä edes tuntunut kohtu vatsan peitteiden alta eli on tuolla alhaalla piilossa jo.

Jälkisupistuksia oli alkuun aina imettäessä ja välillä ajattelin niiden olevan aika kipeitä, kunnes muistui mieleen olotilat vaikka tunti ennen lapsiveden menoa.. ei muuten sattunut enää yhtään sen jälkeen. :smug:

Särkylääkkeitä otan aamulla ja illalla (Panadolia vain, kun isäntä on vasta apteekkiin menossa tänään): vähentävät turvotusta alakerrassa, ennaltaehkäisevät mahdollista tulehdusta ja auttavat toimimaan normaalisti, kun ei tarvitse "varoa" kivuliasta istumista/kävelyä yms.

Vuotoa on, ei se mitään aivan älytöntä ole, mutta kyllä sitä tulee - yösiteitä käytän nyt himassa, niin hyvin pärjään - sairaalan paksut vaipat oli vaan jopa jotenkin kivempia, kun ne toimi samalla pehmusteena istuessa.:rolleyes:

Muutenkin olo on oikein hyvä, jos ei tarvii istua tai kävellä. Tai yskiä. Tai aivastaa. :wideyed: Tuntui nimittäin oikeasti äsken aivastaessa siltä, että kaikki vatsalaukusta alkaen tipahtaa justiinsa housuun. Oon vähän varovaisesti koittanut jännitellä lantionpohjalihaksia, mutta tuntuu ettei niitä enää edes ole olemassakaan..

Enkä muuten ole vielä(kää) uskaltanut vilkuilla, miltä alakerta näyttää..
 
No hätäsektion jälkeiset vaivat: haavaahan kivisti tosi paljon noin viikon. Piti syödä 3 x päivässä burana 600g ja paratabs 1g että vähä pysy aisoissa kivut. Eli en tuntenu mitään pieniä jomotuksia kyllä noiden lääkkeiden läpi. Mutta luulen että kohtu kyllä supistelee että pienenis. Mulla oli kai vauvan poisoton jälkeen tosi lötkö (kyllä, erikoislääkäri oli epikriisiissä käyttänyt ko sanaa :hilarious: onkohan se ammaslangia? :laughing001) ja ei ollu lähteny supistelemaan eikä pienemään. Olivat siis laittaneet molempiin tarkoituksiin lääkettä (ainaki oksitosiinia ja cytotecia ja viel jotain).

Vuoto oli vuorokauden sellaista ehkä menkkamaista ja tuolloin oli ne sairaalan megasiteet käytössä kun ei jaksanu katetrien ja muiden letkujen kanssa aina söhiä vessaan vaihdolle :p mutta jo toisena päivänä pärjäs ihan hyvin tavallisella kuukautissuojalla. Että kyllä sitä sektionin jälkeen vuotoa ja suppareita tulee.
 
Mulla ei enää eilen kotiin lähtiessä edes tuntunut kohtu vatsan peitteiden alta eli on tuolla alhaalla piilossa jo.

Jälkisupistuksia oli alkuun aina imettäessä ja välillä ajattelin niiden olevan aika kipeitä, kunnes muistui mieleen olotilat vaikka tunti ennen lapsiveden menoa.. ei muuten sattunut enää yhtään sen jälkeen. :smug:

Särkylääkkeitä otan aamulla ja illalla (Panadolia vain, kun isäntä on vasta apteekkiin menossa tänään): vähentävät turvotusta alakerrassa, ennaltaehkäisevät mahdollista tulehdusta ja auttavat toimimaan normaalisti, kun ei tarvitse "varoa" kivuliasta istumista/kävelyä yms.

Vuotoa on, ei se mitään aivan älytöntä ole, mutta kyllä sitä tulee - yösiteitä käytän nyt himassa, niin hyvin pärjään - sairaalan paksut vaipat oli vaan jopa jotenkin kivempia, kun ne toimi samalla pehmusteena istuessa.:rolleyes:

Muutenkin olo on oikein hyvä, jos ei tarvii istua tai kävellä. Tai yskiä. Tai aivastaa. :wideyed: Tuntui nimittäin oikeasti äsken aivastaessa siltä, että kaikki vatsalaukusta alkaen tipahtaa justiinsa housuun. Oon vähän varovaisesti koittanut jännitellä lantionpohjalihaksia, mutta tuntuu ettei niitä enää edes ole olemassakaan..

Enkä muuten ole vielä(kää) uskaltanut vilkuilla, miltä alakerta näyttää..

Ihana toi pehmustejuttu :grin mun täytyy kyllä myöntää että välillä sitä ajattelee et ei oo synnyttänytkään ku ei oo (hyi kun rumasti sanottu) pimpsa kipeänä :facepalm: vaikka neitihän oli jo nii synnnytyskanavassa että aivan olivat joutuneet tekemään töitä että olivat neidin pään saaneet (epikriisin mukaan) pois vaginasta :hilarious: mutta siis ei vaurioitunu paikat. Pitää siis koittaa saada toinen lapsi sitte kun on sen aika nii jos pääsis synnyttää oikeesti nii vois sitte saada noi jännittää itekki noita vaurioita.
 
Täällä on nyt loppuneet nuo jälkisupistelut ja vuotokin on ihan minimaalista. Minäkin tykkäsin sairaalan siteistä,ne oli kivan pehmeät ja hajuttomat. Tuntuu että noissa kaupan perus siteissä tulee sellainen hassu haju, kun on pari tuntiakaan side ollut paikoillaan ja koko vessa haisee mun käynnin jälkeen.
 
Synnytyksestä 2 vrk ja jälkivuoto vähentynyt tänään huimasti. Pimppi kipeä ja arka, mutta tänään oon jo pystyny suht normisti istumaan. Jälkisupistuksia on vielä ja eivät tunnu kivalta ja niihin oon eilis iltapäivästä alkaen ottanut kipulääkettä.

Koen olevani hyvin toipumassa ja oon todella onnellinen, että tuli vaan yks tikki. Esikoisesta tehtiin episotomia..
 
Mulla tulee tänään 4vrk synnytyksestä. Mitäänhän mulla ei menny rikki, ei tikkejä, ei edes limakalvoihin nirhaumia.

Jälkivuoto ei mun mielestä mitään ihan överiä ole, mutta kyllä tälleen neljättä kertaa venytetty kohtu palautuu hitaammin, eli itekin tunnen sen edelleen vatsan päältä kovana pallukkana, vaikka onkin pienentynyt ja laskeutunut melko paljon.

Jälkisupistukset taas onkin sitten asia erikseen! Mulla menee kuulkaa ihan jalat alta, ne on niin kipeitä! Lähinnä alavatsa ja -selkä ja sisäreidet on kipeät, mutta varsinkin tytön viihtyessä pitkään tissillä kipu on niin kovaa, että tuntuu kuin lantiota murskattaisiin. Kolmosesta mua sattui vaan siihen kohtuun ihan kamalasti. Nyt toi kipu on todella laajalla alueella ja vielä useamman hetken jatkuu imetyksen jälkeen.

Neuvolaan eilen soitin, niin kuulostaa kuulemma ihan normaalilta, jos ei ole lisäksi kuumetta, vuoto aivan holtitonta tai tuoksahda pahalta ja voi kestää yli viikonkin. Toivon että ei nyt kuitenkaan kestäis.
 
5 vrk synnytyksestä ja jälkivuoto on vähän niukempaa kuin mun normaalit kuukautiset. Vuoto oli runsasta vain ekana päivänä. Mullakaan ei tullut yhtään mitään repeämiä tai nirhaumia alapäähän.

Täälläkin jälkisupistukset tuntui tosi kipeinä. Alavatsassa, selässä ja reisissä. Sairaalassaolon aikana otin 3 kertaa kipulääkkeitä niihin. Eilen loppuivat onneksi kokonaan. Kohtu on hyvin pienentynyt ja mahakin yllättävän hyvin. Lantionpohjan lihakset tuntuu toimivan. Liitoskipuja mulla kylläkin on edelleen. Pitää vielä huilata paljon, ettei alaselkä ja häpyliitos ala kipuilemaan.
 
En tiedä auttaako tuohon kohdun palautumiseen ja jälkisupistuksiin mutta minä oon pitäny synnytyksestä lähtien tukivyötä eikä ole ollu mitään muita kipuja kuin alapäässä ja siellä on tikkejä. Maha hävisi parissa päivässä ja nyt 13vrk synnytyksen jälkeen vyötärö alkaa olla jopa kapeampi kuin ennen raskautta :eek: maha on kyllä vielä pehmeä mutta ei pullota yhtään. Suosittelen siis tukivyötä kaikille!

Jälkivuodosta vielä semmonen varotus että vaikka olis niukkaa tai jopa loppunut niin vielä voi tulla hulahdus kun alkaa liikkua enemmän..
 
En tiedä auttaako tuohon kohdun palautumiseen ja jälkisupistuksiin mutta minä oon pitäny synnytyksestä lähtien tukivyötä eikä ole ollu mitään muita kipuja kuin alapäässä ja siellä on tikkejä. Maha hävisi parissa päivässä ja nyt 13vrk synnytyksen jälkeen vyötärö alkaa olla jopa kapeampi kuin ennen raskautta :eek: maha on kyllä vielä pehmeä mutta ei pullota yhtään. Suosittelen siis tukivyötä kaikille!

Jälkivuodosta vielä semmonen varotus että vaikka olis niukkaa tai jopa loppunut niin vielä voi tulla hulahdus kun alkaa liikkua enemmän..

Minkälaista tukivyötä oot käyttänyt? :)
 
Omena alkuun käytin tummy tucker nimistä (kokoa S) ja nyt tätä http://www.rintapumppu.fi/tuotteet.html?id=17/355424 (kokoa XS). Molemmat on bambua ja tuntuu hyvältä päällä, oon pitäny 24/7, vaan suihkun ajaksi pois ja pesen kerran viikossa. Ei ahdista vaikka hikoilen kuin porsas. Ainoa ongelma oli tummy tuckerin kanssa että se tuli mulle vähän liian ylös kun olen niin pätkä. Tämä toinen on kivemman mallinen ja halvempi. Vähän vaikeampi saada itse päälle kun tarrat tulee taakse mutta ei yhtään näy vaatteiden alta. Tosin tämä on ollut mulla käytössä vasta pari päivää niin en vielä tiedä löystyykö käytössä vai pysyykö napakkana.
 
JB, minä käytin myös ensimmäisten lasten jälkeen tukivyötä ja palautuminen alatiesynnytyksestä oli nopeaa. Nyt on sektion jälkeen vatsanahka niin hellänä, etten ole pystynyt edes ajatella vyötä. Kerran otin sen käteen, mutta en uskaltanut kokeilla.
 
Miulla nyt 3vrk synnytyksestä. Tuntuu että jälkivuoto on niukempaa kun esikoisen jälkeen, mut saa nähä mihin suuntaan kehittyy. Ekalla kerralla jälkivuoto kesti 6 viikkoa josta viimenen viikko tosi niukkaa.

Jälkisupistuksia en oo varma olenko tuntenu. Sairaalassa ollessa imetin 2 ekaa vuorokautta enimmäkseen makuullaan, sillon tuntu että maha kramppailee imettäessä mut saatto olla myös suolistokramppeja kun joutu olee kylkiasennossa kippurallaan, eli en oo varma onko jälkisupistuksia ollu :grin Nyt kotona ollessa ei oo ollu samaa, imetän enimmäkseen istualtaan. Esikoisen synnytyksen jälkeen jälkisupistuksia oli, ainakii useemman päivän ajan, kunnolla en muista, kipeetä teki ja särkylääkettä jouduin ottaa sillon.
 
Takaisin
Top