IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Onko teillä hyviä kokemuksia punktiosta...... Jännittää pirusti! Haluan mahdollisimman nopeasti lähteä pois seurannasta.....
 
Onko teillä hyviä kokemuksia punktiosta...... Jännittää pirusti! Haluan mahdollisimman nopeasti lähteä pois seurannasta.....
Ennen punktiota jännitin niin, että itkin. Lääkkeet olivat hyviä, ei ollut kipua. Toimenpiteen jälkeen tunsin kyllä pitkään tarvetta olla pitkällään, luulen että juuri jännityksen takia. Ei kannata huteran olon sattuessa lähteä vielä.
Tsemppiä!
 
Onko teillä hyviä kokemuksia punktiosta...... Jännittää pirusti! Haluan mahdollisimman nopeasti lähteä pois seurannasta.....
Mulla on ollu kaks punktiota ja pelkkää hyvää sanottavaa! Ekalla kerralla punktioitiin 11 follikkelia, tokalla 22. Ei juuri mitään jälkioireita kummallakaan kerralla. Tokalla kerralla huomasin punktion aikana jonku pienen vaatimattoman nipistyksen ja sanoin siitä ni laitettii lisää kipulääkettä. Mun mielestä se on ollu oikeen mukava kokemus kokonaisuudessaan molemmilla kerroilla, eikä yhtään haittais mennä uudestaan 😅
 
Onko teillä hyviä kokemuksia punktiosta...... Jännittää pirusti! Haluan mahdollisimman nopeasti lähteä pois seurannasta.....

Ei mitään huonoa sanottavaa! Jännitti turhaan todella paljon. Pääsin muutamassa tunnissa sieltä pois, 8 menin ja 10 aikaan oltiin jo kotiinpäin menossa.
 
Me ei päästä tuoresiirtoon 😔 En nyt ihan ottanut selvää onko kyseessä varsinaisesti hyperstimulaatio/sen riski (eikös hyperi ilmene punktion jälkeen?), mutta stimulaatio on kerryttänyt nestettä vatsaonteloon ja siksi katsottiin paremmaksi tehdä irrotus gonapeptylillä, mikä rauhoittaa tilannetta mutta estää tuoresiirron. Ja ilmeisesti se tuoresiirtokin voisi tätä tilannetta vaan pahentaa. Luotan lääkärin arvioon mutta kyllä harmittaa tosi paljon.

Itku pääsi kyllä kun kuulin ja lääkäri heittäytyi oikein empaattiseksi, kiva yrittää selittää että mulla on kyllä kaikki ihan hyvin ja ymmärrän tilanteen, mutta mun pään sisällä asuu tällä hetkellä joku hormonihirviö. Ollut siis muutaman päivän jo muutenkin tunteet pinnassa.

Punktioaika saatiin maanantaille. Folleja mitattiin 17 kpl, mutta kokohaitaria on edelleen 11-22 mm että saapa nähdä minkä verran siellä on sitten kypsiä.
Jatkanpa tähän tätä stooria siltä varalta että asia askarruttaa joskus jotakuta muutakin. Lukemani perusteella siis gonapeptyl sinällään ei estä tuoresiirtoa, mutta tuoresiirto vaatii aina hCG-pistoksen, joko irrotuspiikkinä tai sitten myöhemmin kiinnittymistä tukemaan(?). hCG taas aiheuttaa/kiihdyttää tuota nesteen kertymistä punktiossa tyhjennettyihin munarakkuloihin ja pahimmillaan vatsaonteloon -> hyperstimulaatio. Koska mulla jostain syystä oli kertynyt nestettä vatsaonteloon jo stimulaatiopistosten aikana, niin hCG:tä ei silloin voi tietenkään käyttää. Lääkäri vielä tarkisti tuolloin nollaultran kuvat, ja niissä nestettä ei näkynyt, joten sen kertyminen liittyi mulla selkeästi tuohon stimulaatiovaiheeseen.

Perjantaina tää tieto ja tuoresiirron peruuntuminen hieman järkytti, kun se tuntui niin odottamattomalta - en kuulu millään muotoa hyperstimulaation riskiryhmään (nuoret, hoikat, pcos/paljon kehittyviä folleja - minä "vanha" 37v, normaalipainoinen, folleja <20) ja olo oli olevinaan aivan hyvä. Näin jälkikäteen ajatellen, olihan mulla vatsa vähän sekaisin ja erinäisiä jomotteluja jo aiemmin viikolla sen verran että otin parina päivänä panadolia ja torstain haudoin muniksia lämpöpussin kanssa. Aattelin vaan, että nää varmaan kuuluu asiaan kun kasvattaa sellaista follimäärää. Lauantaina olikin olo sitten jo selvästi heikompi, vedin buranaa ja panadolia ja makoilin vaan sohvalla lämpöpussin kanssa. Oon latkinut vissyä ja nesteytystabletteja ja seuraillut painoa - sen perusteella ei pitäis mitään hirveetä nesteturvotusta olla, voi varmaan mennä ihan normaalin vaihtelun piikkiin kun pe/la oli +1kg verrattuna hoidon alkuun, tänään -0,5kg.
 
Onko teillä hyviä kokemuksia punktiosta...... Jännittää pirusti! Haluan mahdollisimman nopeasti lähteä pois seurannasta.....
Itse tiedän kovana jännittäjänä että hyvin se menee.
Viime kerralla jännitin niin kauheesti että eivät meinanneet kanyylia saada minulle. Punktion tekevä lääkäri joutui sen minulle laittamaan kun 4 eri hoitajaa eivät saaneet sitä minulle. Tökkivät siis joka kohtaan. Mit suonet vaan aina katos. Olin sen verran paniikissa. Ja tietysti kun en vaan kyennyt aamulla syömään kun olisi huono olo tullut. 🤣 mutta sitten kun toimenpide huoneeseen pääsin ja laittovat lääkkeet niin rupesin vaan nauramaan. Punkiotssa meni ehkä vähä pidempään. Kyllähäm se jokainen pistos niihin palleroihi sattu mut kestin kyl ilman lisä lääkkeitä.
Sen jälkeen oli maha kyl tosi kipee. Lääkettä eivät antaneet vaan lämpöpussin. Siitä oli jonkin verran apuja. Seurannassa olin varmaan tunti kaks. mutta ei oo mitään pahaa sanottavaa kyl.
 
Onko teillä hyviä kokemuksia punktiosta...... Jännittää pirusti! Haluan mahdollisimman nopeasti lähteä pois seurannasta.....
Mulla ekassa punktiossa normaalit puudutteet ja lääkkeet. Ei tuntunut yhtään mitään. Päässä pyöri ja olin "kännissä". Toimenpiteen jälkeen alkoi pieni menkkajomotus ja tästä mainitsin niin hoitaja laittoi suoneen lisää jotain lääkettä. Aivan kuuppa sekaisin ja meinasin oksentaa. Kotona nukuin lääkkeitä pois monta tuntia. Mutta siis kipua ei kyllä ollut 😄

Toisessa punktiossa kerroin, että ahdistaa se holtittomuus ja pahoinvointi, joka lääkkeistä seurasi. Yhteistyössä päätettiin, että mennään pelkällä emättimen puuduttamisella ja laitetaan kipulääkettä heti jos haluan. Tunsin kyllä punktion aikana, että mahassa sisällä jotain tehdään ja kipu oli sellasta aika tavanomaista menkkajomottelua. Toimenpiteen jälkeen menkkajomottelu jatkui ja lämpöpussi auttoi. Kotona vähän panadolia vielä. Eli mun kokemuksen mukaan punktion aiheuttama kipu on hyvin lievää. Tietenkin ihmiset on erilaisia ja esim. ensometrioosikiinnikkeet saattaa lisätä toimenpiteen kivuliaisuutta.
 
Onko teillä hyviä kokemuksia punktiosta...... Jännittää pirusti! Haluan mahdollisimman nopeasti lähteä pois seurannasta.....
Kyllähän se jännittää, mutta hyvin se menee! Itseä jännitti myös kamalasti. Kivun lisäksi myös se, jos menee ihan sekaisin niistä lääkkeistä tai tulee pahoinvoivaksi. Sanoin tästä hoitajalle ja hän rauhoitteli ihanasti. Sovittiin, että laitetaan aluksi suosiolla puolet lääkemäärästä suoneen mitä ns yleensä, koska olen aika pienikokoinen. Enkä sitten enempää tarvinnutkaan eikä kyllä sattunutkaan. Pistot tuntui, mutta vaan tosiaam tuntui, että nyt tapahtui, mutta ei sattunut. Useimmat sanoo että punktio ei ollut niin paha kuin pelkäsi etukäteen!

Tsemppiä, kerro sitten miten meni! ❤️
 
Onko teillä hyviä kokemuksia punktiosta...... Jännittää pirusti! Haluan mahdollisimman nopeasti lähteä pois seurannasta.....
Hyviä kokemuksia punktiosta! Kaksi punktiota takana, molemmat erilaisia ja molemmat meni hyvin. Itsellä endometrioosia ja paljon kiinnikkeitä ja molemmissa munasarjoissa endometrioomat ja ei juurikaan sattunut. Tokassa punktiossa joutuivat pistämään monta kertaa jotta saivat kerättyä munasolut endometrioomien ympäriltä. Tämän vuoksi antoivat reippaasti lisää lääkettä. Itsellä korkea sietokyky kivulle ja lääkkeille niin ei tuntunut juuri missään lääkkeet ja nousin pystyyn heti toimenpiteen jälkeen. Toimenpiteen jälkeen voi vaan olla rentona ja kuunnella äänikirjaa yms kunnes saa lähteä kotiin. Itsellä ei ole kovin väsynyt tai muutoin erilainen olo. Punktiopäivänä olo on yleensä aika hyvä, pahin on yleensä seuraavaa päivänä ja siitä sitten olo päivä päivältä alkaa helpottaa. Hyperstimulaatio on sitten asia erikseen
 
Onko teillä hyviä kokemuksia punktiosta...... Jännittää pirusti! Haluan mahdollisimman nopeasti lähteä pois seurannasta.....

Mullakin meni ihan hyvin. Kipulääkkeet oli tosi tehokkaita 😁 Tosin kukaan ei kertonut mulle, että ei pääse lähteen pois ennen kuin on saanut käytyä vessassa. Eli kannattaa ehkä juoda kunnolla punktion jälkeen jos haluaa nopeasti pois.
 
Onko teillä hyviä kokemuksia punktiosta...... Jännittää pirusti! Haluan mahdollisimman nopeasti lähteä pois seurannasta.....

Samoja kokemuksia kuin muilla. Itse punktio täysin kivuton ja sen parin tunnin odottelukin meni suht nopeasti torkkuessa ja eväitä syöden. Mulle ei tullut mitään menkkamaisia kipuja, mutta suolen liikkeet aiheutti aina välillä hetkellisiä viiltäviä kipuja. Lämpöpussi helpotti siihen. Eli jos on taipumusta ummetukseen kannattaa ottaa jotain pehmentävää lääkettä jo pari päivää ennen.
 
Mullakin meni ihan hyvin. Kipulääkkeet oli tosi tehokkaita 😁 Tosin kukaan ei kertonut mulle, että ei pääse lähteen pois ennen kuin on saanut käytyä vessassa. Eli kannattaa ehkä juoda kunnolla punktion jälkeen jos haluaa nopeasti pois.
Suosittelen kans juomaan reilusti vettä punktion jälkeen etenkin, jos nopeasti haluaa pois. Ite join kans alkuun liian vähän, ja sitten jouduinkin juomaan tyyliin pullotolkulla vettä että saa pissahädän ja vihdoin poistuttua, vaikka muuten olo oli kaikinpuolin hyvä.
 
Kuulumisia vähän täältä. Tosiaan eilen oli semmoinen olo että ala pää tuntui koko ajan vähän märältä. Mitään vuotoa sieltä ei kuitenkaan tullut. Tänään sitten on siteeseen tullut semmoista ruskeaa vuotoa, aina pyyhkiessä myös. Huono olo oli aamulla.
Testiä en tehnyt kun olin niin väsynyt.
Nyt en sitten tiedä mitä tuo vuoto oikein on
ei se menkka vuotoa ole.
Huomen aamulla teen testin.
 
Kiitos vastauksista ja vinkeistä juomisen suhteen 🙂 jännittää, saa nähdä tuleeko yöllä uni........
 
Kiitos vastauksista ja vinkeistä juomisen suhteen 🙂 jännittää, saa nähdä tuleeko yöllä uni........
Minulla on tosi, TOSI, kova lääkäri- ja toimenpidekammo ja punktio meni oikein hyvin. Kerroin kaikille sairaalassa, että minua jännittää ihan kaikki ja lääkärit sekä hoitajat olivat tosi ihania sen(kin) suhteen. Tosi luonnollista, että jännittää itse toimenpide ja päälle vielä lisäjännitys siitä, kun miettii millainen saalis sieltä tulee. Yritä rentoutua ja nukkua, kaikki menee varmasti hyvin! :)

Oma vinkki on, että laita oikeasti järkevät vaatteet päälle. Itselläni oli huppari, minkä hihat olivat sen verran kireät, etten saanut niitä vedettyä ylös ja kanyylia ei saanu kämmeneen. Tietysti oli pelkästään huppari päällä eikä alla toista paitaa, niin olin sitten toinen käsi paidan sisällä ja kanyyli kyynärtaipeessa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: en tajunnut tällaista etukäteen, kun ekaa kertaa kanyloitiin punktiossa, ettei kaikille onnistukaan sen laitto kämmenselkään.
 
Huh. Toimenpide ohi! Ei ollu paha. 4 rakkulaa saivat ja kaikissa 4:ssä oli solu, yksi ehkä raaka.. Toivottavasti jatkavat jalkojaan.. Pe olisi siirto jos kaikki menee hyvin... Lääkäri sanoi, että minun tapauksessa olisi voinut mennä gonal f 300iu annoksella...
 
Takaisin
Top