IVF-hoitoja odottavien keskustelu

nabss

Asioista perillä oleva
Heinäkuiset 2021
Heinäkuiset 2023
Inseminaatioketjussa juteltiin, että meitä on ilmeisesti nyt useampi tässä välitilassa olevia, jotka odottavat ivf-hoitoihin pääsyä. Tuntuu, ettei oikein kuulu mihinkään jo olemassa olevissa keskusteluketjuista, mutta tarve vertaistuelle olisi suuri. Löytäisikö tänne tiensä ne, ketkä itsensä tästä tilanteesta tunnistavat?

Itse olen 32 ja mies himpun nuorempi. Esikoista toivotaan. Meillä yritystä 10/2018 alkaen ilman yhtään plussaa, ensikäynti julkisella puolella 1/2020. Kierrot olleet koko yritysajan säännölliset. Inseminaatio (3x) tehty 5-7/2020 (ei tarvinnut välikiertoja) ja niistä kaikista nega, viimeisin tänään. Inseminaatioissa kaikki olosuhteet oli joka kerta hyvin mallillaan, mutta raskaus ei alkanut kertaakaan.

Tänään ilmoitin meidät ivf-jonoon ja odottelen sieltä vastausta mm. jonon pituudesta.

Meillä virallisesti viimeisimpinä diagnoosina selittämätön lapsettomuus, mutta myös aiemmin ollut epäilyä minun ovuloimattomuudesta ja keltarauhasen vajaatoiminnasta (lyhyt luteaalivaihe). Kierrot ovat kuitenkin säännölliset (ilman keltarauhastukea max 31 päivää). Tiputteluvuotoa on, mutta Lugesteronilla pysynyt kurissa. Terolutit eivät ole riittäneet. Letrozol ollut ovulaatiotukena 9/2019 lähtien, vikassa inseminaatiossa oli myös Bemfola-pistokset. Pregnyl on ollut insseissä ja parissa ovulaatioinduktiokierrossa varmistamassa ovulaation. Mulla haasteena ollut saada ovista testattua.

Tällä hetkellä henkinen jaksaminen on tosi lopussa, mutta täytyy taas toivoa että täältä noustaan.
 
Muokattu viimeksi:
Mä tuun tänne pariksi kuukaudeksi lonnimaan. Täytin juuri 40 (mihin nämä vuodet menivät!). Meillä on yksi lapsi, vähän vajaa 2-v, joka sai alkunsa inssistä, sitä ennen luomuna yksi raskaus joka kkm. Kakkosen yritys aloitettiin alkuvuodesta. Nyt keväällä oli yksi luomuplussa joka jäi kemialliseksi. Toiveet luomusta on kyllä alhaiset, koska mun AMH onkin vain 0,40 ja ikä huomioiden munasolujen laatu on huonoa, vaikka muut arvot ovat kohdallaan. Meidän eka IVF-yritys tehtiin Menopur 300 yksikköä kp 2 alkaen + Fyremadel jarruna kp 6 alkaen, mutta meni pieleen kun yksi follikkeli lähti kasvamaan reilusti muita edellä. Nyt suunnitelmana on DHEA ja ajattelin myös ubikinonia kokeilla lisänä, ja parin kuukauden päästä uusi yritys. Siihen asti mennään luomuna.

Mietin kyllä pitäiskö vaihtaa privaattia sellaiseen, jossa olisi myös ilta-aikoja, koska en haluaisi heti paljastaa suunnitelmia töissä. Lisäksi mua vähän harmittaa miten "minun" lääkäri parilla viime kerralla käyttäytyi - ei oikein puhunut mitään vaikka yritin kysyä mikä meni pieleen, ja inssin jälkeen hänellä oli lähinnä kiire saada minut ulos ovesta... Ajattelin soitella toiseen paikkaan, jos saisin vähän vastauksia. Muuten on kyllä parin kuukauden limbo ilman tietoa siitä, millä suunnitelmalla jatketaan.
 
Tämähän on hyvä ketju, kun ei tosiaan kuulu vielä oikein mihinkään hoitoketjuun.
Meillä on yritys aloitettu 10/18 ja tutkimuksiin mentiin heti, kun vuosi oli täynnä. Mitään syytä lapsettomuudelle ei löytynyt, kokeeksi tehtiin viisi OI-kierrosta tuloksetta, jonka jälkeen ilmottauduin IVF-jonoon. Meidän polin linjaus oli, että inssejä ei tehdä ollenkaan, koska miehen näyte oli normaali. Täytän tänä vuonna 30 ja mies on yhdeksän vuotta vanhempi.

4kk jonotuksen jälkeen ollaan parin viikon päästä menossa suunnittelukäynnille meidän keskussairaalaan, josta tehdään sitten lähete OYSiin.
 
Kiitos nabss ketjun aloittamisesta!! :happy:

Meillä yritystä 8/17 alkaen, elikkäs kolme vuotta tuli tässä kuussa täyteen. Kolmessa vuodessa on nyt laskujeni mukaan yrityskierto 38

Hoidot:
12/18 - 5/19 kolme kiertoa Letrozol 2,5mg ja kolme kiertoa 5mg (yksityisellä)
5/19 lähete HUSille
9/19 hoitosuunnittelu ja samassa kuussa aukiolotutkimus
10/19, 12/19, 2/20 OI ja inssi. (Gonal-F 50yksikköä, Ovitrelle ja Lugesteron) Limakalvot joka kerralla hyvät ja siittiöiden määrä noussut 3 miljoonasta 50 miljoonaan. Ekassa inssissä 2 follikkelia, tokassa 1 folli ja kolmannessa inssissä 3 follia.
2/20 asetettu IVF jonoon. Tällöin sanottiin että päästäisiin kesäkuussa ennen kesäsulkua hoitosuunnitteluun ja elokuussa hoitoihin. Koronan vuoksi aikataulut siirtyi niin että meillä on hoitosuunnittelu elokuun lopussa.

Olen 30v ja mieheni 29v. Olemme normaalipainoisia, emme polta. Juomme alkoholia mutta ei älyttömiä määriä. Kiertoni ovat keskimäärin 27/28 päivää, ovulaatio nykyisin kp17 jolloin luteaalivaihe nipin napin 10päivää. Ennen hoitoja luteaalini oli 8 päivää. Diagnoosina meillä selittämätön lapsettomuus mutta on puhuttu paljon endometrioosista. Itse kanssa epäilen keltarauhasen vajaatoimintaa kun luteaali lyhyt. En ole tikuttanut kiertoa missä en olisi ovuloinut.


Olemme nyt siis jo 5kk jonottaneet IVF jonossa. Alkuun halusin ottaa taukoa kaikesta testaamisesta ja vain ottaa rennosti (jatkoimme kuitenkin yrittämistä). Huomasin kuitenkin että stressasin enemmän kun en tiennyt milloin ovuloin. Eli parin kierron tauon jälkeen aloin taas tikuttamaan ovulaationi. Ajattelin myös että tässä useamman kuukauden tauon aikana voisin kokeilla erilaisia vitamiineja ja valmisteita. Kaikista valmisteista uskon että B-monivitamiini ja Magnesium on auttanut että ovuloin nyt kp17 eikä kp19-20 kuten ennen. Satunnaisesti kiertoni on silloin todella lyhyt (pari kertaa ollut 24kp) mutta olen suht tyytyväinen tulokseen. Olen myös ennen kokeillut kaikkea muuta hömppää (kuppaus, akupunktio, vadelmalehtitee, heilunut ristiäiskynttilän kanssa kämpän ympäri puhdistamassa ilmaa) :hilarious: Kaikkea olen kerennyt kokeilla :hilarious:


Mitäs te muut olette tehneet/meinaatte tehdä jonotuksen ajan???
 
Jahas, mulla tuli tähän ketjuun osallistumisesta hyvin lyhyt ainakin tällä erää. Soitin yksityiselle ja meillä alkaa HUOMENNA ivf lyhyellä kaavalla. :wideyed: Olen ihan shokissa, kun tämä menikin näin! Julkiselle meno siis varmaan siirtyy, en tiedä voiko jonottaa yhtä aikaa kun käy yksityisellä. Mutta koska koronan suhteen syksy on niin epävarma, en halunnut odottaa enää. Tai no, mies meillä enemmän oli alkuun sitä mieltä että miksi ei mentäisi yksityiselle jo nyt. Apua, mitä täällä tapahtuu :woot:
 
Jahas, mulla tuli tähän ketjuun osallistumisesta hyvin lyhyt ainakin tällä erää. Soitin yksityiselle ja meillä alkaa HUOMENNA ivf lyhyellä kaavalla. :wideyed: Olen ihan shokissa, kun tämä menikin näin! Julkiselle meno siis varmaan siirtyy, en tiedä voiko jonottaa yhtä aikaa kun käy yksityisellä. Mutta koska koronan suhteen syksy on niin epävarma, en halunnut odottaa enää. Tai no, mies meillä enemmän oli alkuun sitä mieltä että miksi ei mentäisi yksityiselle jo nyt. Apua, mitä täällä tapahtuu :woot:

Mahtava juttu, tsemppiä hoitoihin.:Heartred
 
Jahas, mulla tuli tähän ketjuun osallistumisesta hyvin lyhyt ainakin tällä erää. Soitin yksityiselle ja meillä alkaa HUOMENNA ivf lyhyellä kaavalla. :wideyed: Olen ihan shokissa, kun tämä menikin näin! Julkiselle meno siis varmaan siirtyy, en tiedä voiko jonottaa yhtä aikaa kun käy yksityisellä. Mutta koska koronan suhteen syksy on niin epävarma, en halunnut odottaa enää. Tai no, mies meillä enemmän oli alkuun sitä mieltä että miksi ei mentäisi yksityiselle jo nyt. Apua, mitä täällä tapahtuu :woot:


Mahtava uutinen!!! Haluaisitko kuitenkin päivittää tänne miten IVF alku sulla menee, esim. punktioon asti?
 
Mahtava uutinen!!! Haluaisitko kuitenkin päivittää tänne miten IVF alku sulla menee, esim. punktioon asti?
Joo voin toki! Huomenna saan virallisen hoitosuunnitelman niin tiedän tarkemmin miten etenee. Mut lääkkeinä nyt ainakin Menopur ja Fyremadel, sit varmaankin Pregnyl oviksen varmistamiseen (tai ainakin sitä on käytetty aiemmin inssissä) ja Lugesteronit keltarauhastukena. Menopurin piikitys alkaa huomenna illalla :nailbiting:
 
Täällä myös välitilassa oleva... Ollaan 35v ja 40v., raittiita ja urheilullisia, ei polteta ym. Kummallakin on yksi alakouluikäinen lapsi aikaisemmista suhteista. 4/17 km, hoitoihin hakeuduttiin 12/18, tutkimukset 1-6/19, diagnoosina selittämätön lapsettomuus, 8/19 - 03/20 tehtiin kolme OI+inssiä ja hysteroskopia polyyppi/kasvainepäilyn takia (osoittautui aiheettomaksi). Nyt lähete mennyt ja ollaan jonossa IVF:n HUS:lle, suunnittelukäyntikutsu tuli just joulukuulle eli hoidot menee ensi vuoteen.

Mulla raudanimeytymisongelmaa, hb 113 ja ferrit 35 vaikka oon syönyt viimeiset 8kk rautaa, joten hoidan asiaa nyt yksityisellä. Julkinen puoli ei ollut kiinnostunut/huolissaan asiasta ja sen vaikutuksista hoitoihin eikä keliakiavasta-ainetestin lisäksi suostunut selvittämään mahdollista syytä raudanpuutteelle+anemialle...
 
Olen huolissani ja pidän sormia ja jalkoja ristissä ettei kuukautiset vielä alkaisi. Tänään kp25 ja menkkamaisia kipuja ollut pari päivää. Jos tämä ja seuraava kiertoni olisi 2627 päivää niin ivf suunnittelukäynnillä alkaisi uusi kierto samana päivänä tai seuraavana päivänä. Elikkä toiveena olisi että päästäisiin aloittaa hoidot heti suunnittelukäynnistä.... :nailbiting: :arghh:
 
Mua alkoi juuri pelottaa koronan toisen aallon vaikutukset hoitoihin. Mites te muut?
Tuleekohan lapsettomuuspolit menemään kokonaan kiinni taas vai supistaisikohan he vain toimintaansa? Milloinkohan toinen aalto iskee ja mahdollisesti pistäisi hoidot jäähylle? Onk kukaan miettinyt mitä aikoo tehdä mikäli hoitopaikat menee kiinni? jäättekö odottamaan vai siirryttekö yksityiselle?
 
Mua alkoi juuri pelottaa koronan toisen aallon vaikutukset hoitoihin. Mites te muut?
Tuleekohan lapsettomuuspolit menemään kokonaan kiinni taas vai supistaisikohan he vain toimintaansa? Milloinkohan toinen aalto iskee ja mahdollisesti pistäisi hoidot jäähylle? Onk kukaan miettinyt mitä aikoo tehdä mikäli hoitopaikat menee kiinni? jäättekö odottamaan vai siirryttekö yksityiselle?
Meillä yksi syy aloittaa hoidot jo nyt yksityisellä oli just pelko koronan suhteen, kun pelkäsin että hoidot menee julkisella seis ja niiden saanti yksityiseltäkin voisi olla vaikeaa. Keväällä olisi menty yksityiselle inssiin, kun julkinen meni kiinni, mut eivät silloin yksityiselläkään alkaneet tehdä hoitoja, kun oli se ohjeistus ESHRE:ltä että hoitoja ei tehtäisi. Toki voihan nyt olla, että hoitoja ei siinä mittakaavassa ajeta alas kuin keväällä, kun taudista tiedetään jo enemmän, en tiedä.
 
Meillä oli aamulla suunnittelukäynti, jossa käytiin läpi hoitojen kulku ja riskit. Nyt lähtee lähete oysiin, josta tulee postissa tieto mitä lääkkeitä käytetään ja millon päästään alottamaan. Lyhyellä kaavalla mennään.
 
Negaa tulee ekan inssin jälkeen, meinaan kyllä käydä vielä kaksi inssiä, mutta kovasti jo pohdin ivf...ja harmittaa odottaa vielä vuosi, ellei pidempäänkin. Jos julkisella jatketaan. Mutta jos kovat jonot niin meinaan kyl yrittää suostutella miehen jo alkuvuodesta ivf yksityiselle :nailbiting:
Jos jos kohta julkinen taas kiinni koronan takia, niin sit 1-2inssiä yksityisellä. Eikai nekin mene kiinni:depressed:
 
Jann. Ainakaan nyt keväällä niin ei mennyt kaikki yksityiset klinikat kiinni, muutama yksittäinen klinikka meni mutta suurin osa jatkoi normaalisti. Itseäni pelottaa kyllä toinen aalto kun ollaan just pääsemässä pitkän jonotuksen jälkeen hoitosuunnitteluun.
Missä sairaanhoitopiiriin kuuluitkaan?
 
Jann. Ainakaan nyt keväällä niin ei mennyt kaikki yksityiset klinikat kiinni, muutama yksittäinen klinikka meni mutta suurin osa jatkoi normaalisti. Itseäni pelottaa kyllä toinen aalto kun ollaan just pääsemässä pitkän jonotuksen jälkeen hoitosuunnitteluun.
Missä sairaanhoitopiiriin kuuluitkaan?

Hus
 
Me ei päästy huhtikuussa yksityisellekään inssiin. Ovulaation induktio tehtiin. Toki nyt voi olla eri tilanne, kun koronasta tiedetään jonkin verran enemmän jo.
 
Mahtava uutinen!!! Haluaisitko kuitenkin päivittää tänne miten IVF alku sulla menee, esim. punktioon asti?
Olen unohtanut tänne kirjoittaa, mutta eilen tehtiin punktio. Saatiin 16 solua, kaikki oli kypsiä ja 12 oli hedelmöittynyt. :Heartred Huomenna päästään tuoresiirtoon, jos kaikki jatkuu samalla mallilla.

Meillä tehtiin hoito siis lyhyellä kaavalla, lääkkeinä oli munasolujen kasvatukseen Menopur ja jarruna Fyremadel. Irrotuksessa käytettiin Gonapeptyliä. Punktio itsessään oli nopeasti ohi ja ei ollut yhtään paha. Enemmän pelkäsin lopputulosta. Toimenpiteen jälkeen laitettiin vielä Pregnyl valmistelemaan kohdun pintaa siirtoa varten.

Tsemppiä kaikille, toivottavasti pääsette pian tuonne ivf-ketjun puolelle :Heartred
 
Olen unohtanut tänne kirjoittaa, mutta eilen tehtiin punktio. Saatiin 16 solua, kaikki oli kypsiä ja 12 oli hedelmöittynyt. :Heartred Huomenna päästään tuoresiirtoon, jos kaikki jatkuu samalla mallilla.

Meillä tehtiin hoito siis lyhyellä kaavalla, lääkkeinä oli munasolujen kasvatukseen Menopur ja jarruna Fyremadel. Irrotuksessa käytettiin Gonapeptyliä. Punktio itsessään oli nopeasti ohi ja ei ollut yhtään paha. Enemmän pelkäsin lopputulosta. Toimenpiteen jälkeen laitettiin vielä Pregnyl valmistelemaan kohdun pintaa siirtoa varten.

Tsemppiä kaikille, toivottavasti pääsette pian tuonne ivf-ketjun puolelle :Heartred


Kiitos nabss kun kirjoittelit tänne. Aivan loistava tulos!! 12 hedelmöitynyttä munasolua on sellaista mitä toivoisi itsekin :Heartred:grin
 
Takaisin
Top