IVF 2023-2024 (OYS)

Pcosraskaushaave

Silmät suurina ihmettelijä
IVF KOKEMUKSIA
Saatiin puolison kanssa lähete IVF-hoitoihin ja nyt kaipailisin kokemuksia asian tiimoilta, etenkin jos kokemuksia Oyssista, mutta kaikki kokemukset enemmän kuin tervetulleita! Ihan kaikenlaiset kokemukset kiinnostaa; kauanko jonotitte hoitoihin, miten hoidot etenivät, tuottiko hoidot toivottua tulosta, puolison ajatukset hoidoista, paljonko meni rahaa?
 
Hei. Meillä kokemusta Oyssista mutta ei vielä IVF hoidoista joten jään seuraamaan! Meille tehty kolme tuloksetonta insenmaatiota (letrot oli lisänä). Nämä tehtiin n. Neljän kuukauden sisällä. IVF hoidot arvioidaan alkavan joulukuussa. Mies yrittää olla tosi kannustava ja optimistisesti suhtautuu. Sanonut myös et jos hoidoilla ei lasta saada niin adoptoidaan. Toki häntäkin asia stressaa ja tää näkyy mm. makuuhuoneen puolella. Nyt ootetaan että alkais hoidot jos ne tois toivotun tuloksen🙏
 
Me odotettiin OYS:ssa hoitoja noin 4-5 kk. Siirryttiin jonoon joulukuun lopussa -22. Meillä hoito tehtiin pitkällä kaavalla, joten munasarjojen lepotilaan ajo alkoi huhtikuussa, pistokset ja punktio toukokuussa. Valitettavasti ei päästy tuoresiirtoon hyperriskin vuoksi, jolloin punktion jälkeen tuli yksi välikierto ja tämän päälle vielä heinäkuun kesäsulku. Ensimmäiseen alkionsiirtoon päästiin elokuussa -23. Syyskuun siirto toi plussan, jota tässä nyt kovasti jännitetään 💗

Oyssissa antavat aina seuraavan (omaan kiertoon sopivan) ajan, joten hoidon ajankohdan saa tietoonsa hyvinkin pian, kun IVF hoitoihin päätetään siirtyä. Meillä rahaa meni IVF-lääkkeisiin yhteensä noin 780€ ja polikäynteihin menee vähintään 200-300€.

Tsemppiä hoitoihin ❣️
 
Tammikuussa saimme lapsettomuusdiagnoosin ja maaliskuussa pääsimme IVF-jonoon OYSsiin. Ennen kesää tuli tieto että voimme ilmottautua syyskuussa alkavista menkoista hoitoon. Välissä oli siis OYSin kesälomat jolloin hoitoja ei toteuteta.

Syyskuun lopulla alkoi pistelyt lyhyellä kaavalla ja toissapäivänä oli meillä punktio.

Kaikki punktiota edeltävät käynnit kuten ultrat ja verikokeet hoidettiin Lapin keskussairaalassa koska olemme pohjosesta. Omapolku sovelluksen kautta kommunikoimme OYSiin jos tarvetta oli.

Punktio sujui hyvin ja oli kyllä tosi ihanat hoitajat ja mukava lääkäri.

Jos on kysyttävää niin vastaan kyllä mielelläni
 
Jatkoa vielä edelliseen:

Lääkkeinä meillä meni lyhyessä kaavassa kasvatukseen Gonal-f annoksena 175iu, jarruna Fyremadel, irrotuspiikkinä Gonapeptyl.
Tämä valittiin irrotuspiikiksi lievän hypeririskin vuoksi, mutta koska punktiopäivänä ei viitteitä hyperistä ollut, pistettiin OYSissa punktion jälkeen Gonasi-set joka mahdollisti tuoresiirron.

Keskiviikkona tehtiin tuoresiirto kaksipäiväisellä alkiolla.

Alkionsiirron tukilääkkeenä Terolut 3krt/vrk ja kun alkio on 6 päivän ikäinen pistän Gonapeptylin.

Lääkkeisiin rahaa meni laskujen mukaan 518€ ja poliklinikka maksuihin 335€ (sis. Ensikäynti x2, suunnittelukäynti, pistosten aloitus ultra, 2 seuranta ultraa, punktio ja siirto)
 
Me mentiin suoraan icsiin, koska siittiöitä oli niin vähän ettei otettu riskiä ivf, jossa toivotaan että sukusolut menee yhteen maljalla. Pitkäkaavan munasolukeräys. Synarelaa, gonal-f ja siirron jälkeen gonapeptyl tiettynä päivänä. Terolut testiin asti ja sen jälkeen lopetus.

Tuoresiirrosta kkm. Mulla meni kauan että kierto palasi ja lopulta vasta puolen vuoden päästä tehtiin luonnolliseen kiertoon pakastealkionsiirto, josta plussa, halusin tähän jotain tukilääkettä pidemmälle, mutta oyssin kanta oli ainakin 2022 että ei tarvitse. Menin gynekoon/gynova siellä lapsettomuushoitolääkärille alkuraskaudenultraan. Koska oyssissa ei ultrata plussan jälkeen. Sain häneltä lugesteron reseptin rv12 asti. Liekkö sillä vai tuurilla, mutta tuo pas toi meille tytön syliin.

Itse kyllä tykkäsin oyssin lisääntymislääketieteen polista. Kaikki oli ihania, hoitajat ja lääkärit. Käytävällä oli sympaattinen hiljaisuus. Odotettiin numeroa taululle ja mihin huoneeseen se vie. Lopulta oppi että käytävän päässä ovat ne jotka ovat pisimmällä matkassa ja toivottavasti lähimpänä onnistumista.

Toivotan teille hyvää matkaa. Intensiivistä se on, mutta joskus lapsenteko on parempi jättää ammattilaisille, heheh.
 
Täällä myös saatu lähete syyskuun alussa OYS:iin IVF:ään, joten hyppään mukaan seuraamaan keskustelua ja jännittämään miten tilanne etenee. Sain sellaisen käsityksen ettei tuonne Oulun päähän enää tule erikseen mitään suunnittelukäyntiä, mutta on mahdollisuus varata erillinen keskustelu-käynti IVF-hoitajalle. Onkohan joku käynyt tuon käynnin hoitajalla, oliko hyödyllinen käynti?
 
Kokemuksia kaipailisin.. meillä pitäs alkaa hoidot ens kuussa kun kuukautiset alkaa.. noissa lomakkeissa oli että kun viikolla 46 kun menkat alkaa nii yhteyttä sinne. Nyt vain pahasti näyttää että menkat alkaa vasta 47 tai 48 viikolla kun on viime kierrot ollut pidempiä kun normaalisti (normaalisti 28, nyt olleet 31-33) Onko tietoa päästäänkö aloittamaan silti hoidot kun menkat alkaa vai siirtyykö nyt koko hoidot myöhemmäksi??😭😭
 
Kokemuksia kaipailisin.. meillä pitäs alkaa hoidot ens kuussa kun kuukautiset alkaa.. noissa lomakkeissa oli että kun viikolla 46 kun menkat alkaa nii yhteyttä sinne. Nyt vain pahasti näyttää että menkat alkaa vasta 47 tai 48 viikolla kun on viime kierrot ollut pidempiä kun normaalisti (normaalisti 28, nyt olleet 31-33) Onko tietoa päästäänkö aloittamaan silti hoidot kun menkat alkaa vai siirtyykö nyt koko hoidot myöhemmäksi??😭😭
Minulla oli keväällä sama tilanne, paitsi kierto olikin odotettua lyhyempi ja heitti pari viikkoa ennusteesta. Hoidot aloitettiin sitten pari viikkoa aiemmin ja hyvin onnistui aikataulun vaihto. Kannattaa laittaa viestiä hoitajalle, että nyt näyttää tältä, niin sinulle lasketaan uusi aloitusaika. Varmasti mitä aiemmin ottaa yhteyttä, niin sitä helpommin tuo ajan vaihtaminen onnistuu. Tsemppiä hoitoihin!
 
@Kookos22
Kiitos vastauksesta, lohduttavaa kuulla että teillä onnistui tuo aikataulun vaihdos. Pistin viestiä omapolulla hoitajalle ja nyt toivotaan että päästäis aloittamaan hoidot. Kiitos! ❤️
 
2020 elokuussa ensikäynti Oysissa, siitä heti saatiin aika ensimmäiseen inseminaatioon jonka seurantaultra voitiin tehdä Oulaskankaalla, lähempänä kotipaikkaa kuin Oys. Sieltä soittivat Oysiin lääkärille tilanteen ja sain ajan Oysiin inssiin. Ovulaatiota tukemassa Letrozol. Tämä kolme kierrosta tuloksetta ja toki siinä meni ovulaatioita viikonlopujen takia ohi niin aikaa meni 5kk että saatiin kaikki kolme inssiä tehtyä. Joulukuussa viimeinen inssi jonka negasta ilmoitettuani päästiin heti ivf-jonoon.
2021 helmikuussa suunnittelukäynti Oysissa ivf-hoitoihin ja ensimmäinen päästiin aloittaan jo 20.3. Pitkällä kaavalla eli aloitin sillon Synarelan sumuttelut. Toisessa ultrassa löytyi nestekertymä toisesta munatorvesta ja silloin päättivät että tuoresiirtoon ei mennä, kaikki alkiot pakastetaan ja munatorvi poistetaan. Tämä tieto toki järkytti, olin hakemassa apua lapsettomuuteen ja jouduin toisen puolen sterilisaatioon.🙃 tietenkin ymmärrettävää että häiriö tai tukos munatorvissa voi vaikuttaa merkittävästi raskautumiseen ja altistaa kohdunulkoiselle.. Punktio oli 21.4. 12 solua saatiin joista 6 hedelmöittyi mutta lopulta meille jäi pakastettavaksi vain 2kpl 5pv ikäistä alkiota.
Sain ajan laparoskopiaan vasemman munatorven poistoon 17.6. Menin paikalle, sain esilääkkeet ja vaihdoin sairaalavaatteet ylleni jonka jälkeen lääkäri halusi vielä vaihtaa pari sanaa, keskustelussa kävi ilmi että he oli laskeneet mun kierron mukaan että piti olla alkukierto, enkä tiennyt tästä. Punktion seurauksena kierto oli venynyt todella pitkäksi huhtikuussa ja nyt olikin meneillään loppukierto. Lääkäri halusi ultrata ja totesi että olen ovuloinut eikä täten ottanut riskiä että jos olisinkin raskaana nyt ja leikkaus peruttiin siltä istumalta. Ymmärrettävä päätös lääkäriltä mutta siinä kohtaa mun mieli romahti, aika epätodennäköistä että olisin raskaana tässä kohtaa kun lapsettomuutta takana 3 vuotta.. Enkä tietenkään ollut. Kesätauon vuoksi uusi leikkausaika elokuun puoliväliin. Laparoskopian aikana todenneet että vasen onkin paremmassa kunnossa kuin oikea ja päätyneet poistamaan oikean munatorven. Päiväkirurginen toimenpide mutta niin voimakkaat lääkkeet etten kyennyt pysymään hereillä koko päivänä ja jouduin jäämään yöksi. Osastopaikan sain sitten naisten osastolta samasta huoneesta missä kaksi naista odotti synnytyssaliin lähtöä. Todellinen kurjuuden maksimointi. Siellä yön kuuntelin heidän luona ramppaavia hoitajia ja kivunlievitysyrityksiä.. tässä kohtaa mun voimat oli niin loppu hoitoihin ja vastoinkäymisiin että parisuhdekin oli hajota ja otimme aikalisän.
Palasimme pakastealkion siirtojen pariin kesällä 2023, ensimmäinen pas tehtiin luonnolliseen kiertoon kesäkuussa, siirto meni helposti ja tukilääkkeeksi sain terolutin 3×vrk ja tästä tuli elämäni ensimmäinen plussa. Keskenmeno heinäkuussa vk5. Toinen pas elokuussa johon sain terolutin lisäksi cyclogestin 2×vrk. Tukilääkitystä lisättiin koska mulla on melko tavallista tiputteluvuoto n.vk ennen menkkoja eli keltarauhasen vajaatoimintaa, ja terolut yksin ei pitänyt tätä vuotoa poissa. Tästä siirrosta kuitenkin nega ja pakkanen tyhjä. Oysin uuden sairaalan rakennuksen ja muuttomylläkän vuoksi emme saaneet heti uuteen hoitoon aikaa, mutta se saapui jo lokakuussa postitse ja eilen juuri aloitin 2.ivf-hoidon pitkällä kaavalla eli sumuttelut käynnistetty. Ensimmäinen ultra on 10.1. Pistoslääkkeen vaihtoivat syystä jota ei kerrottu, mutta mitä itse olen tutkinut niin ikä on mahdollinen syy. Ensimmäisessä hoidossa Ovaleap, toisessa Menopur. Jälkimmäisellä lukemani mukaan saadaan mahdollisesti paremman laatuisia alkioita, joka on tärkeämpi seikka kuin alkioiden määrä kohta 35 vuotiaan raskausyrityksessä..
Lääkärit ja hoitajat ovat todella kannustavia, empaattisia ja lämpimiä ihmisiä, koskaan en ole kaikesta huolimatta kokenut etten tulisi kohdatuksi. Psykologin lähetteen sain myös helposti, heillä on siellä lapsettomuusasioihin perehtynyt psykologi.
 
Lisään vielä, että rahaa arvioin menevän tähän hoitoon noin 1200e. Lääkkeet eli jarru synarela, stimulaatio menopur, irroitus pregnyl, keltarauhasen tueksi terolut ja cyclogest sekä kiinnittymisen tueksi gonapeptyl. Ja poliklinikkakäynnit 3x ultra, punktio ja alkionsiirto.
 
Meillä tehtiin peräkkäin 3 IFV/ICSI hoitoa OYS:issa, joista yksikään ei onnistunut, kertaakaan ei ollut mitään siirrettävää eikä saatu edes oikein tietää miksi näin kävi. Mitään tarkempia selvittelyjä ei myöskään saatu pyynnöistä huolimatta, lääkäri kyllä soitti homman lopuksi, mutta se ei oikein selventänyt tilannetta. Käytiin yksityisellä tutkimassa kaikki mahdollinen. Jäi tosi kylmä olo niistä OYS puheluista/viesteistä, kun vain todettiin ettei mitään hedelmöittynytkään tai että se pienikin alku tyssäsi samantien, ja mentiin vain liukuhihnalla samalla kaavalla kuin ns. pitäisi mennä eikä voi mitään jos ei onnistu. Siellä ei meinattu ensin millään suostua edes soittamaan, jos ei olekaan mitään siirrettävää, vaan annettiin vain aika ja sanottiin että ajelet nyt vaan tänne päin (useita tunteja) ja matkalta soitetaankin että kaikki onkin niin kuollutta että voit kääntyä takaisin, heippa.

Ohjeet olivat myös ensimmäisellä kierroksella hyvin sekavat, puuttui kaavakkeita joista käskettiin katsoa lääkitys jne, joidenkin lääkkeiden kirjoittaminen tai annoksen kertominen oli unohtunut kokonaan ja sattui myös pari muuta lipsahdusta mikä stressasi hieman turhaan lisää. Siellä oli yksi hoitaja, jonka ulosanti on jotain ihan jäätävää (pelotti jo soittaa sinne), ne kaikki muut henkilöt olivat onneksi ihan todella asiallisia ja mukavia. Yksityisellä oli sitten aivan eri meininki, mitään takeitahan ei ole onnistumisesta mutta se kohtaaminen ja yksilöllisempi hoitotapa on jotain aivan ihan toista. Yksityinen puoli oli jopa selvittänyt tarkemmin mikä meillä meni pieleen, ja selitti asian todella selkeästi ja lämmöllä ja kertoi mitä voisi vielä yrittää tehdä, miten ja miksi.

Julkinen hoito toimii varmasti hyvin monille, mutta siellä ei sovelleta yhtään, jos sattuu niin että se ei vain toimi tai riitä. Pitkää kaavaa käytetään käytännön syistä, sillä saa ajoitettua punktion juuri tiettyyn ajankohtaan. Rahaa mennyt tähän saakka n.4000e julkisen hoitoihin ja joihinkin yksityisen puolen tutkimuksiin, yksityisellä hoitokerta onkin sitten reippaasti enemmän. Onneksi on sen verran säästöjä, että yksityisellä voi vielä kokeilla. Ja voi jestas että ottaa päästä lukea synnytystalkoista ja jonkun kännisäätäjän raskauksista, samalla kun hoidot yksityisellä kallistui valtavasti Kela-korvauksen poiston myötä.

Toivottavasti teillä menee kaikki hyvin ja pääsette tässä hommassa mahdollisimman helpolla!
 
Me aloitimme myös hoidot Oysissa 2023, ensin inseminaatioilla ja nyt pitäisi alkaa IVF. Samankaltaiset kokemukset kuin edeltävällä kirjoittajalla. Saatu kyllä aina ihan hyvää palvelua, mutta liukuhihnameiningillä mennään. Ei perehdytä potilaan tilanteeseen tai sovelleta lainkaan. Minulla diagnosoitu PCOS, joka kuitenkin nyt sitten Oysin ultrien mukaan on häilyvä. Ei näytä munasarjat enää sellaiselta ja kiertokin säännöllinen. Toki söin Metforemia pari vuotta. Inseminaatiothan tehtiin aina ovulaatioplussasta seuraavana päivänä ja olin joka kerta ehtinyt ovuloida. Kysyin pariin otteeseen voitaisiinko inssi tehdä heti testipäivänä, mutta ei. Nyt IVF pitäisi alkaa, mutta oma kierto myöhässä jo viikon.. (testit negaa). Metforemin sain lopettaa lokakuussa -23, koska se aiheutti itselle vaikeaa ripulia jatkuvasti. Tähänkin lääkäri vaan totesi, että juu lopeta vain. Noh nyt sitten ei menkat ala ja väkisinkin miettii, että johtuuko lääkityksen lopetuksesta.. omakantaan kyllä ilmeistyi kaikennäköisiä tekstejä ja mm lääkityksen muutosta, jota ei ikinä minulle kommunikoitu. Itsellä ainakin aika orpo olo, kun ei kukaan lääkäri ole perehtynyt omaan tilanteeseen ja kaikki toimenpiteet tehdään vain nopeasti samalla tavalla kuin muillekin… mikäli lääkäri perehtyisi yksilöllisesti tilanteisiin voitaisiin mahdollisesti välttyä rankoilta ja turhiltakin hoidoilta sitten.. toki ymmärrän julkisen resurssit ja olen kiitollinen, että saadaan edes tämä mahdollisuus. Saa nähdä miten nyt tämän IVF:n kanssa käy.
 
Hei,
Meilläkin koeputkihedelmöitys meneillään parhaillaan oysissa. Itse olen vaan kerran käynyt paikanpäällä. Kokemus oli hyvä, ja olin osannut varautua siihen, että olen vain yksi potilas muiden joukossa. Lääkäri oli kyllä todella pätevä.

Itse on kyllä pitänyt perehtyä asioihin hyvin. Huonopuoli on se, että omakannasta ei tule ilmoituksia, jos muutoksia tulee tms. Siksi olen käynyt sitä usein vilkuilemassa. Hoitopolustakaan ei muistaakseni tule ilmoituksia, jos kohtaan "Henkilökohtainen hoitosuunnitelma" tms. tulee muutoksia. En kyllä iha varma ole tästä.

Kaikki podcastit ja nettisivut on kyllä tullut koluttua läpi. Onko kenelläkään hyviä kirjasuosituksia?

Aika yksin tämän asian kanssa kyllä on. Tsemppiä kaikille muille, ja toivotaan paljon plussia tälle vuodelle :Heartred
 
Meilläkin tutkimukset aluillaan. Saimme ensikäyntiajan jo kahden viikon päähän lähetteen teosta, mutta jostain syystä aika on naisten poliklinikalle eikä lisääntymislääketieteen yksikköön? Onko muilla ollut näin? Minulle kerrottiin että käynnillä tehdään ultraäänitutkimus ja mieheltä tutkitaan myös kivekset. Jännittää. Itse en ovuloi lainkaan.
 
Täällä myös ivf-polku aluillaan. Ensikäynnillä kävimme Soitessa.
OYSn odotellaan nyt seuraavaa aikaa. Tieto on jo että tie vie suoraan ivf hoitoihin. Onkohan seuraava käynti sitten jo suunnittelukäynti? Kotiin tulleessa kirjeessä oli tieto että jonon pituus on tällä hetkellä n. 4kk.
 
Täällä myös ivf-polku aluillaan. Ensikäynnillä kävimme Soitessa.
OYSn odotellaan nyt seuraavaa aikaa. Tieto on jo että tie vie suoraan ivf hoitoihin. Onkohan seuraava käynti sitten jo suunnittelukäynti? Kotiin tulleessa kirjeessä oli tieto että jonon pituus on tällä hetkellä n. 4kk.
Seuraava lienee tosiaan jo suunnittelu! Siitä suunnittelukäynnistä eteenpäin ei ole ns jonoa, vain saatte suunnittelukäynnillä tehdyn ultran jälkeen hoitosuunnitelman ja ohjeet pistämisiin + varmasti jo ensimmäiset lääkereseptit valmiiksi kuukautisten alkua odotellessa. Pistoshoidot alkaa yleensä heti seuraavan kierron alusta. Suosittelen hakemaan lääkkeet valmiiksi kotiin ajoissa, niin ei tule paniikkia niiden hakemisesta sitten kierron alussa. 😊
Tsemppiä hoidon aloitukseen! Meillä myös meneillään 1. Ivf, punktio on varattu maanantaille Tays:siin.
 
Takaisin
Top