Isyyspakkaus

Mä tässä yks ilta katselin bola-korua ja sen nähdessään mies kysyi, että "eikö tuon korun ostaminen ole miehen tehtävä?". Olin vaikuttunut!

Minä sain mieheltä sen joululahjaksi. En ollut yhtään osannut odottaa että tyyppi edes tajuaisi semmoisen haluavani, niin yllätti kyllä! Ei tullut ulkonäöltään ehkä ihan sellainen minkä itse olisin ostanut, mutta hälläkö väliä loppujen lopuksi. Ihana ajatus sinunkin mieheltä!
 
Mäkin oon kuullu että joillain tuo perinne että mies antaa korun :)
Meillä mies hemmotteli hyvillä ruuilla, siivouksella yms kun kotiuduin :)

Mullakin vähän molemmat ajatukset isyyspakkauksesta mitä täällä on ollut, että tosi kiva tapa yllättää ja "osallistaa" miestä, jos uskoo että mies sen tyyppisistä jutuista pitää. Ja etenkin jos just laittaa sinne jotain mitä mies ja vauva yhdessä voisivat tehdä. Esim siis ne kylpyvälineet, kantoliina, tuttipullon lämmitin tms. (Tosin jos antaa synttärilahjaksi miehelle niin sitten pitää olla miehelle "omiakin juttuja"!!! Ette itsekään varmaan arvostaisi jotain vaippoja synttärilahjaksenne :'D) Ja miksei nyt huumorimielessä voi laittaa jotain vapautusvaipanvaihdosta, pyykkipoikia jne... jokaisen oma asia millaista huumoria keskenään on, vaikka jonkun muun mielestä voikin vahvistaa jotain stereotypioita.

Toisaalta en ihan osta ajatusta, että kun "äiti saa äitiyspakkauksen niin miehellekin jotain"... koska ei siellä äp:ssä tule mitään viinipulloja ja omaa aikaa :0 Eli ei ole mitään "pakkoa" antaa isyyspakkausta (jos kukaan nyt sellaista alkaa potea!)
Ja siis babyshowerin tilallahan on varpajaiset. Tosin en tykkää tästä perinteestä!!! En ymmärrä miksi juuri vauvan saanut isä tuhlaa isyyslomapäiviä ryyppäämiseen kun olisi aika tutustua uuteen perheenjäseneen! Ymmärrän varpajaiset vain jos äiti ja vauva sairaalassa vielä ja ei saada perhehuonetta. Niin silloin ok jos vierailuajan päätyttyä isä menee kavereiden kanssa vaikka saunomaan eikä yksin kotiin (jos ei siis vanhempia lapsiakaan kotona)Mutta silloinkin turha tulla viinanhajuisena aamulla sairaalalle!
Meille ei kyllä kukaan pitänyt babyshowereita eikä varpajaisia...
 
Mäkin oon kuullu että joillain tuo perinne että mies antaa korun :)
Meillä mies hemmotteli hyvillä ruuilla, siivouksella yms kun kotiuduin :)

Mullakin vähän molemmat ajatukset isyyspakkauksesta mitä täällä on ollut, että tosi kiva tapa yllättää ja "osallistaa" miestä, jos uskoo että mies sen tyyppisistä jutuista pitää. Ja etenkin jos just laittaa sinne jotain mitä mies ja vauva yhdessä voisivat tehdä. Esim siis ne kylpyvälineet, kantoliina, tuttipullon lämmitin tms. (Tosin jos antaa synttärilahjaksi miehelle niin sitten pitää olla miehelle "omiakin juttuja"!!! Ette itsekään varmaan arvostaisi jotain vaippoja synttärilahjaksenne :'D) Ja miksei nyt huumorimielessä voi laittaa jotain vapautusvaipanvaihdosta, pyykkipoikia jne... jokaisen oma asia millaista huumoria keskenään on, vaikka jonkun muun mielestä voikin vahvistaa jotain stereotypioita.

Toisaalta en ihan osta ajatusta, että kun "äiti saa äitiyspakkauksen niin miehellekin jotain"... koska ei siellä äp:ssä tule mitään viinipulloja ja omaa aikaa :0 Eli ei ole mitään "pakkoa" antaa isyyspakkausta (jos kukaan nyt sellaista alkaa potea!)
Ja siis babyshowerin tilallahan on varpajaiset. Tosin en tykkää tästä perinteestä!!! En ymmärrä miksi juuri vauvan saanut isä tuhlaa isyyslomapäiviä ryyppäämiseen kun olisi aika tutustua uuteen perheenjäseneen! Ymmärrän varpajaiset vain jos äiti ja vauva sairaalassa vielä ja ei saada perhehuonetta. Niin silloin ok jos vierailuajan päätyttyä isä menee kavereiden kanssa vaikka saunomaan eikä yksin kotiin (jos ei siis vanhempia lapsiakaan kotona)Mutta silloinkin turha tulla viinanhajuisena aamulla sairaalalle!
Meille ei kyllä kukaan pitänyt babyshowereita eikä varpajaisia...

Nuo viinankäryiset vauvajuhlat ei minustakaan kuulosta miltään hehkeimmältä ajatukselta... Tosin! Varpajaisia on varmasti niin monenlaisia kuin on isiäkin, ehkä tänä päivänä se on vaan taas tekosyy kerääntyä porukalla kasaan (koska tuntuu että syy pitää nykyään olla yhdessä oloon...? Mikä on käsittämätöntä).
Miekään en oikein innostu omalla kohdalla babyshowereista, vaikka innoissani olen niitä tekemässä apuna ystäväni pikkusiskolle. :D
 
Nuo viinankäryiset vauvajuhlat ei minustakaan kuulosta miltään hehkeimmältä ajatukselta... Tosin! Varpajaisia on varmasti niin monenlaisia kuin on isiäkin, ehkä tänä päivänä se on vaan taas tekosyy kerääntyä porukalla kasaan (koska tuntuu että syy pitää nykyään olla yhdessä oloon...? Mikä on käsittämätöntä).
Miekään en oikein innostu omalla kohdalla babyshowereista, vaikka innoissani olen niitä tekemässä apuna ystäväni pikkusiskolle. :D
Mutten sitäkään ymmärrä miksi pitää porukalla kasaantua silloin kun ois hyvä syy vaan olla perheen kesken:rolleyes: Mun mielestä varpajaiset on niiltä ajoilta kun synnytykseen osallistui vain naisia ja hyvä jos isää päästettiin sen jälkeenkään vsuvan ja äidin luo kun sukulaisnaiset vaan siinä hääräämässä. Niin silloin isälle ehkä just se sukupuoli kerrottiin ja sitten muut miehet juhlivat isän kanssa lapsen syntymää...o_O

Mä oisin voin babyshowereista kyllä tykäyä muttei mun kavereilla ole sellaisia oikein ollut myöskään ja toisaalta en olisi itsekään tykänny jos paljon rahaa ja vaivaa menisi heiltä....
 
Juu täälläkin lienee varpajaiset aikanaan tulossa enkä ihan itsekään niitä ymmärrä, juu ehkä se on miesten tapa kun äideillä on baby showerit, mutta pakkoko niiden on miehillä olla ryyppäjäiset :D ja isyyspakkauksesta, minusta se taas kuulostaa ihanalta idealta kun raskaudessa kuitenkin sen 9kk tuntuu koko maailma pyörivän enemmän tai vähemmän äidin ympärillä niin olisi isällekin joku oma juttu, ei niinkään se että sen pitäisi olla äitiyspakkaukseen verrattavissa vaan jotain omaa muistamista isillekin :)
 
Mulle isyyspakkaus on tapa tukea miestä rakentamaan isän identiteettiä, joka ei niin nopeasti kehity kuin äidin. Haluan myös osoittaa jotenkin konkreettisesti, että hän on mulle tärkeä edelleen, vaikka olenkin nyt melkolailla keskittynyt itseeni ja yhteiset jutut on jääneet vähiin väsymyksen ja kipujen vuoksi. Olen yleensä tosi huono keksimään miehelle lahjoja ja hän taas hyvin kekseliäs hankkimaan mulle yllätyksiä. Tällaista suunnittelin, osa jo ostettukin:

"I love Dad"-potkarit ja sukat
"Hug me. Resistance is futile" -body eli Star Trek-teemaan liittyvä
Mute-tutti
Vauvan käyttöopas tms huumorilla höystetty vauvakirja
Vauvan alusta Love-tekstillä
Vauvan amme
Manduca, sehän kuulostaa miehekkäältä :wink
Muoks unohtui: pipo vauvan työnimellä
 
Muokattu viimeksi:
Mulle isyyspakkaus on tapa tukea miestä rakentamaan isän identiteettiä, joka ei niin nopeasti kehity kuin äidin. Haluan myös osoittaa jotenkin konkreettisesti, että hän on mulle tärkeä edelleen, vaikka olenkin nyt melkolailla keskittynyt itseeni ja yhteiset jutut on jääneet vähiin väsymyksen ja kipujen vuoksi. Olen yleensä tosi huono keksimään miehelle lahjoja ja hän taas hyvin kekseliäs hankkimaan mulle yllätyksiä. Tällaista suunnittelin, osa jo ostettukin:

"I love Dad"-potkarit ja sukat
"Hug me. Resistance is futile" -body eli Star Trek-teemaan liittyvä
Mute-tutti
Vauvan käyttöopas tms huumorilla höystetty vauvakirja
Vauvan alusta Love-tekstillä
Vauvan amme
Manduca, sehän kuulostaa miehekkäältä :wink
Mistä ostit ton Star Trek bodyn? Nimimerkillä Star Trek fani :) Voisi olla ihka ensimmäinen vaatekappale, jonka otukselle ostan!

Jäin miettimään myös tuota identiteettikysymystä. Totta on, että monille naisille vanhemmuus avautuu monesta syystä aiemmin ja konkreettisemmin kuin miehille, mutta sitten on meitä, joille äiti-identiteetti on aivan yhtä vieras kuin puolisolle isäidentiteetti. Eikä se suhde syntyneeseen vauvaan kaikille äideillekään automaattisesti ja heti synny. Esim. brittitutkimuksissa kolmasosa äideistä kertoi hankaluuksista ja vaikeuksista vauvan kanssa bondaamisessa:
www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/jun/06/one-third-of-new-mothers-struggle-to-bond-with-their-baby-research-shows
 
Mä haluan babyshowerit (mut jos näit ei järkätä, ni ei kaadu maailma) ja jos mies aikoo pitää varpajaiset, niin kyllä mäkin pidän (ehkä) jonkinlaiset! Mun naispuoline kaveri piti varpajaiset (okei, nää tapahtuis kyl vähä enempi viiveellä....) ja kävi musta järkeen, nainenha siinä on sen työn tehny :woot:

Enkä mä oikeesti tiiä, millo haluisin lähtee viihteelle vauvan syntymän jälkee ku ei se kiinnosta enää muutenkaa :hilarious: ja tiiän et miehelläkin pysyis noi varpajaiset maltillisina. Mutta näköjää näitäkin asioita tässä jo ehtii miettii :hilarious:
 
Mä tein esikoisesta jonkun paketin, siinä oli vissiin suklaata ja sipsejä. Mut en enää, eikä nyt tokasta ollut varpajaisia. Ekasta ne oli, kun vauva oli 2-3kk, niin mentiin tytön kanssa kotoa muualle yöksi ja täällä oli kaks kaveria. Ekalla kertaa kaikki onkin niin jännää, sit onkin jo totinen arki tokan kanssa (meillä 1v ja vajaa 3kk ikäero), niin ite sitä vauvaa hoidin ja mies taaperoa. Kyllä kai sitä yksin jossain käytiin, mutten kyllä muista enää :D
 
Muistaakseni yksi tuttu oli saanut lahjaksi sileään sormukseensa timantin jokaisesta lapsesta. Mun mielestä jotenkin ihana ajatus. Ja itse sain bolakorun synttärilahjaksi puolisolta esikkoa odottaessa. En tiedä ajatteliko mies mitenkään sitä tosin muuten kuin että olin puhunut että se olisi kiva hankkia, mutta oli se kiva lahja. :)

Ei meilläkään pakkaukseen tai näihin lahjoihin liity muuta ajatusta kuin että on kiva antaa yllätyksiä ja muistaa toista eri tavoin arjen keskellä. Meilläkin isi niin sanotusti osallistuu (mun mielestä tää on niin hassu ilmaus, kuka koskaan sanoisi että äiti "osallistuu" vauvanhoitoon? :) ) ihan omasta aloitteestaan itsestäänselvästi eikä muutenkaan perheessä ole miesten ja naisten töitä vaan ihan yhdessä hoidetaan kotia ja lasta ja annetaan toiselle vapaa-aikaa myös kodin ulkopuolella sen mukaan kuin tarve ja mahdollisuus on. Ymmärrän kyllä noiden isin vapaailta-korttien huumori-idean, jotenkin se ei vaan itseen kolahda, mutta kullakin saa ollakin ihan oma ajatus siitä, mikä on kiva sisältö vaikka tällaiseen lahjaan. :)
 
Ei tarvitse katsoa kuin yksi sukupolvi taaksepäin niin siellä on ollut paljon suurempi ja selkeämpi jako naisten ja miesten tehtävissä lastenhoidossa. Omasta mielestäni on ihanaa kun asioita voi ja saa juhlia! Ystäviä näkee ihan liian harvakseltaan nykyään muutenkin. Omassa "tyttöporukassa" olemme järkänneet yllätys babyshowerit aina ensiodottajalle ja kyllä itsekin odotan omiani. Kerroin äidilleni jo raskauden alussa että jos ei ystävät ole järkkäämässä niin hän ottaisi ohjat käsiin ja järjestäisi itse mutta haluan kaiken olevan yllätystä. Babyshowerit itselle on hetki paistatella ihanien naisten huomiossa ja leikkiä pikkuleikkejä ja pohtia tulevaa. Edelliset jotka järkkäsin maksoi osallistujilta 10€ ja piirakka.

Varpajaiset ovat samalla tavalla omasta mielestäni miehen hetki paistatella ystävien huomiossa ja iloita siitä että voi kutsua itseään isäksi. Ryyppyjuhlana en niitä tai mieheni näe. Uskon että meillä saattaa mennä niin että teemme kotona purtavaa ja ystävät saapuvat niin että pääsevät näkemään pienokaista. Sitten minä lähden esim mummolaan päiväksi kun miehet syö, juttelevat, saunovat yms. Mieheni on ollut tukenani jo nyt ihan valtavasti ja haluaa olla aktiivisessa roolissa synnytyksessäkin. En millään tavalla tuomitsisi hänen haluaan jakaa uutta iloaan ja isän rooliaan ystäviensä kanssa.

Isyyspakkauksesta sen verran että alussa kun asiasta kuulin täällä foorumilla niin pohdin että ei meille koska se olisi vaan laatikko täynnä roinaa... Mutta nyt kaikki mielipiteet lukenneena niin isyyspakkaukksesta saisi kyllä todella ihanan ja toista huomioivan lahjuksen. Täällä on monia hyviä ideoita. Tuli mieleen lisätä info listan kaikista niistä tavoista miten tuore isä voisi olla äidin tukena vauvan tulon jälkeen (kodinhoito, ruoanlaitto, vauvan kylvetys) ja vinkkilista niistä ruoaista joita äiti voisi himoita synnytyksen jälkeen :) saatan toteuttaa toukokuun lopulla kun jään pois töistä.

Ja vielä piti sanomani noista lahjoista vastasynnyttäneelle äidille, että ovathan ne aika ihania. Luulen kuitenkin ettei omalle miehelleni tulisi tuollaista mieleen, niin ihana ja huomioiva kun onkin. Enkä haluaisi vihjaista mistään tuon tyyppisestä myöskään, vink vink tyyppisesti ettei toiselle tuu oloa että nyt on pakko hankkia jotakin.
 
Mites teidän isyyspakkaukset edistyy? Ootteko huomioineet tulevia isovanhempia jotenkin? Me vietiin tuleville isovanhemmille Mauri Kunnaksen isovanhempien kirjat, mutta oon unohtanut tän isyyspakkausjutun kokonaan :hilarious:
 
Mä oon jo vähän keräillyt juttuja, tutteja ja tuttipullon. Ajattelin käydä hakeen jostain sellaisen uimarien nenänipsun ja korvatulppia kun rakas on kovin herkkis. Joku kiva vaate olis kans mukava... Ehkä vähän herkkuja, suklaata ja sen sellaista :)
 
Mä oon niin malttamaton et en jaksanut antaa pakettina vaan sitä myötä kun tavaraa tuli niin kiikutin miehen tyynylle ja sanoin terkut vauvalta. Lopulta se kielsi mua :wink
 
Elopapu, Tuohan kuulostaa hauskalta tuo nenänipsu :) Taidan laittaa samanlaisen kun meidänkin perheessä mies paljon herkempi hajuille ym.
 
Minä tein esikoisen kohdalla isyypakkauksen, jota varten tein ensin isyyspakkaus-hakemuksen lapsen isälle:) kysymyksiä oli laidasta laitaan, vyötärön ympärysmitasta - tunnetko itsesi maan päällä soveltuvaksi persoonaksi hoitamaan pientä vauvaa kysymyksiä Ja mm. Kuinka koet äidin raskauden vaikuttaneen parisuhteeseen, kuinka aiot osallistua omaan hyvinvointiin, äidin ja lapsen hyvinvointiin.. ym:) miten odottava äiti on pärjännyt, millaisena näet hänet? Entä itsesi lapsen kanssa:)
 
Mulla on aika hyvin nyt kaikkea tarpeellista pakkaukseen. Mietin vielä, että millaiseen laatikkoon sen laittaisi. Keksin virkata jälkelle jääneestä matonkuteesta sellaisen korin, joka tulis vaikka hoitopöydälle. Nyt sitä sitten näperrän vielä jonkun aikaa :)
 
Takaisin
Top